Kan inte ansluta till IKEA Trådfri Gateway

Permalänk
Medlem

Kan inte ansluta till IKEA Trådfri Gateway

Hej Sweclockers!

Innan någon kommenterar "Ring IKEA och fråga", så kan jag säga det redan nu att det redan är gjort. De hade dock ingen lösning på problemet än, men visste att flera kunder har det. De säger att det beror på DCHP. Reddit-trådar och hemautomatiserings-forum säger likadant. Men jag får det inte att fungera.

Jag har haft mitt IKEA Trådfri kit sedan påsk och tycker det är hur härligt som helst. Allting fungerade som det skulle och var väldigt smidigt att använda. Men för lite mer än en månad sedan så slutade min mobil koppla upp sig till Gatewayen (GT). Internet-LED:en på GT pulserade, liksom den mest understa LED:en. Jag har gjort en fabriksåterställning, samt kopplat till och från ström och internet. GT dyker inte ens upp på listan över inkopplade enheter i routern (Xiaomi Mi WiFi Mini) längre. Efter min kontakt med IKEA-support tilldelade jag routern en statisk lokal IP-adress i DHCP med hjälp utav MAC-adressen, men det fungerade inte heller. Och nu har jag slut på lösninsförslag.

Har ni tips på vad jag kan testa för att få igång den? Eller är det dags att lämna tillbaka den och tro att det är ett hårdvaru-problem?

Hade det inte varit smidigt med en samlingstråd för alla frågor som berör IKEA Trådfri förresten? Kommer nog bli en del frågor med kommande Google Home-uppdateringen och framtida produkter och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxdalax:

Hej Sweclockers!

Innan någon kommenterar "Ring IKEA och fråga", så kan jag säga det redan nu att det redan är gjort. De hade dock ingen lösning på problemet än, men visste att flera kunder har det. De säger att det beror på DCHP. Reddit-trådar och hemautomatiserings-forum säger likadant. Men jag får det inte att fungera.

Jag har haft mitt IKEA Trådfri kit sedan påsk och tycker det är hur härligt som helst. Allting fungerade som det skulle och var väldigt smidigt att använda. Men för lite mer än en månad sedan så slutade min mobil koppla upp sig till Gatewayen (GT). Internet-LED:en på GT pulserade, liksom den mest understa LED:en. Jag har gjort en fabriksåterställning, samt kopplat till och från ström och internet. GT dyker inte ens upp på listan över inkopplade enheter i routern (Xiaomi Mi WiFi Mini) längre. Efter min kontakt med IKEA-support tilldelade jag routern en statisk lokal IP-adress i DHCP med hjälp utav MAC-adressen, men det fungerade inte heller. Och nu har jag slut på lösninsförslag.

Har ni tips på vad jag kan testa för att få igång den? Eller är det dags att lämna tillbaka den och tro att det är ett hårdvaru-problem?

Hade det inte varit smidigt med en samlingstråd för alla frågor som berör IKEA Trådfri förresten? Kommer nog bli en del frågor med kommande Google Home-uppdateringen och framtida produkter och så vidare.

Har du ComHem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Har du ComHem?

Skickades från m.sweclockers.com

Nix, T3.

Permalänk
Medlem

min är exakt lika, funderar på att lämna in den... är ju helt värdelöst.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Syns det inte i routern så verkar det ju som att den själv har gett upp på att öht be om ett IP via DHCP.

Har egentligen bara två tips:
1) Testa i en annan router, se om den funkar då
2) Har du ingen annan router, koppla den direkt mot en dator och sätt igång en DHCP/Internetdelning där och se om den får ett ip, alternativt kör wireshark eller liknande.

Låter ju som ett rätt solklart fall på att kunna åka och byta ut den.

Jag har själv haft fundering på att köpa, men just att många verkar ha problem, samt att systemet verkar kräva att man har en fysisk kontroll även fast man bara vill använda appen / Homekit gör att jag avstått hittills.

Permalänk
Medlem

Du vet MAC-adressen.

ARP och Wireshark är något att testa om det går någon trafik.

Ex. ARP -a i CMD för att se om den upptäcks.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Syns det inte i routern så verkar det ju som att den själv har gett upp på att öht be om ett IP via DHCP.

Har egentligen bara två tips:
1) Testa i en annan router, se om den funkar då
2) Har du ingen annan router, koppla den direkt mot en dator och sätt igång en DHCP/Internetdelning där och se om den får ett ip, alternativt kör wireshark eller liknande.

Låter ju som ett rätt solklart fall på att kunna åka och byta ut den.

Jag har själv haft fundering på att köpa, men just att många verkar ha problem, samt att systemet verkar kräva att man har en fysisk kontroll även fast man bara vill använda appen / Homekit gör att jag avstått hittills.

Tyvärr är det en firmware bug, så det hjälper inte att byat... jag har provat.

Ni som frågar, den tar ip från vissa ... tex hos mig fast den svarar inte på arp eller något.
Inte ens från DHCP servern, det är som sagt ett känt problem.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Tyvärr är det en firmware bug, så det hjälper inte att byat... jag har provat.

Ni som frågar, den tar ip från vissa ... tex hos mig fast den svarar inte på arp eller något.
Inte ens från DHCP servern, det är som sagt ett känt problem.

Har du någon källa samt mer information tack vad som är bekräftat att det är en bug i firmware? Jag har en statisk IP satt från min Ubiquiti USG Pro och efter senaste uppgraderingen beter sig min Gateway precis som den ska, hänger sig inte ens längre

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Har du någon källa samt mer information tack vad som är bekräftat att det är en bug i firmware? Jag har en statisk IP satt från min Ubiquiti USG Pro och efter senaste uppgraderingen beter sig min Gateway precis som den ska, hänger sig inte ens längre

Kolla svenska hemautomationsgruppen på facebook massvis som pratat med support om det, mer än det har jag inte tyvärr.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Kolla svenska hemautomationsgruppen på facebook massvis som pratat med support om det, mer än det har jag inte tyvärr.

Redan kollat där, och det lät mer som det var inkompatibilitet med specifika modeller av routrar/fws (främst fortigate och Clavister) ... Men det fanns väl inget som sa att det var 100% bekräftat som firmwarebug på något sätt.. Är ju tyvärr ingen ovanligthet att tillverkare gör våld på både dhcp-klienter och servrar...

Samma här för övrigt.
https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/7a5ls2/impossible_t...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Redan kollat där, och det lät mer som det var inkompatibilitet med specifika modeller av routrar/fws (främst fortigate och Clavister) ... Men det fanns väl inget som sa att det var 100% bekräftat som firmwarebug på något sätt.. Är ju tyvärr ingen ovanligthet att tillverkare gör våld på både dhcp-klienter och servrar...

Samma här för övrigt.
https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/7a5ls2/impossible_t...

Okej, då har vi olika uppfattningar.
De säger ju även att de vet om att de har problem med DHCP, hence mitt firmware bug uttalande.
Själv sitter jag med Fortigate brandvägg och har aldrig haft problem med dhcp med annat, men det kan ju va det första om den har felet med... dock fungerar gatewayen om jag resetar den och kör på gamla firmwaren.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Okej, då har vi olika uppfattningar.
De säger ju även att de vet om att de har problem med DHCP, hence mitt firmware bug uttalande.
Själv sitter jag med Fortigate brandvägg och har aldrig haft problem med dhcp med annat, men det kan ju va det första om den har felet med... dock fungerar gatewayen om jag resetar den och kör på gamla firmwaren.

i stand corrected, nu kom det en version av fortigate 5.6.3 och den fungerar den i som det ser ut!

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

min är exakt lika, funderar på att lämna in den... är ju helt värdelöst.

Det blir nog en vända till IKEA snart för att få den utbytt. Är ju väldigt nöjd med systemet i övrigt!

Skrivet av BasseBaba:

Syns det inte i routern så verkar det ju som att den själv har gett upp på att öht be om ett IP via DHCP.

Har egentligen bara två tips:
1) Testa i en annan router, se om den funkar då
2) Har du ingen annan router, koppla den direkt mot en dator och sätt igång en DHCP/Internetdelning där och se om den får ett ip, alternativt kör wireshark eller liknande.

Låter ju som ett rätt solklart fall på att kunna åka och byta ut den.

Jag har själv haft fundering på att köpa, men just att många verkar ha problem, samt att systemet verkar kräva att man har en fysisk kontroll även fast man bara vill använda appen / Homekit gör att jag avstått hittills.

Har varken annan router eller möjlighet att koppla in I dator, så det får bli en tur till IKEA och få den utbytt.

Kan, konstigt nog, faktiskt rekommendera systemet i övrigt. Synd med den här buggen bara. Men annars tror jag mycket på systemet i sig, och att de kommer fortsätta utveckla det. De verkar vara måna om att fokusera på det smarta hemmet då de precis ingått samarbete med Sonos, bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Syns det inte i routern så verkar det ju som att den själv har gett upp på att öht be om ett IP via DHCP.

Har egentligen bara två tips:
1) Testa i en annan router, se om den funkar då
2) Har du ingen annan router, koppla den direkt mot en dator och sätt igång en DHCP/Internetdelning där och se om den får ett ip, alternativt kör wireshark eller liknande.

Låter ju som ett rätt solklart fall på att kunna åka och byta ut den.

Jag har själv haft fundering på att köpa, men just att många verkar ha problem, samt att systemet verkar kräva att man har en fysisk kontroll även fast man bara vill använda appen / Homekit gör att jag avstått hittills.

En fjärr med dimmer kostar 99kr eller så köper du bundle med en lampa och fjärr för 179kr, sen kan du slänga fjärren i en låda eller något, jag föredrar dock att ha fjärr lite här och där då jag mobilen alltid ligger i någon ficka någonstans.

Den fungerar ju bara som en enhet att synka lamporna med första gången, blir svårt att hålla t.ex. en taklampa nära gatewayn för att synka osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

i stand corrected, nu kom det en version av fortigate 5.6.3 och den fungerar den i som det ser ut!

-- härligt att det löste sig, efter att ha bråkat med Cisco ASA och dess värdelösa DHCP-server åtskilliga gånger så är jag inte helt förvånad.

Skrivet av GuuFi:

Den fungerar ju bara som en enhet att synka lamporna med första gången, blir svårt att hålla t.ex. en taklampa nära gatewayn för att synka osv.

Faktum är att jag också ser fjärrarna som en stor fördel, just i barnens rum så de kan kontrollera sin nattlampa t.ex. och att det är lättare att para devicer som är långt ifrån gateway.

Sedan använder jag också fjärren i kombination med Home assistant för att styra lifx/strips-zwave-saker. Det jag blir lite imponerad av är hur snabbt allt reagerar. Ha detekterar state på lampa, kickar igång Lifx/zwave och jag hinner inte ens se någon fördröjning.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Inaktiv

Hade samma problem. Verkar ha löst sig genom att man blockerar fw.ota.homesmart.ikea.net i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Hade samma problem. Verkar ha löst sig genom att man blockerar fw.ota.homesmart.ikea.net i routern.

Hmm, är det så att den typ försöker uppdatera sig men lyckas ej och när man blockar adressen slutar den försöka uppdatera sig och går att använda ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Myllerman:

Hmm, är det så att den typ försöker uppdatera sig men lyckas ej och när man blockar adressen slutar den försöka uppdatera sig och går att använda ?

Den uppdaterar firmware till en version som göra att den slutar fungera.
När man blockar den hosten så klarar den ej att uppdatera FW och kan då fungera.

1. Blockera fw.ota.homesmart.ikea.net i router
2. Tryck/Håll reset knappen på IKEA Gatewayen
3. Profit