Permalänk
Medlem

Speldator 1600/1600X vs 8400 omröstning

Vilken cpu finner ni mest lämplig för ett speldatorbygge?

Permalänk
Medlem

Du glömde göra det till en omröstning.

EDIT: Nu så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du glömde göra det till en omröstning.

Den var på g, Jag är lite ny på vissa funktioner på sweclockers, har dock noterat att jag skulle vilja redigera om lite i texten för det blev inte så bra men det verkar lite krångligt att komma åt. Jag tror iaf att alla förstår ändå.

edit: nu var det nog fixat

Permalänk
Avstängd

i5 8400, lite bättre för spel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

i5 8400, lite bättre för spel.

Yes..

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600, alla Ryzen klockar ganska lika till att börja med. Och den plus tillhörande moderkort blir rätt mycket billigare än en i5.
Det är lite så att frågar man mellan dessa processorer så kastar man bevisligen inte massa pengar på att få top of the line. Då är man i en situation där man måste prioritera. Och är man det när man bygger en speldator så är det bättre att satsa på en 1600 och bättre grafikkort eller något annat även fast i5 kan innebära några fler FPS i icke grafikbegränsade scenarion.

AM4 har bättre utsikter för framtiden också. När jag körde AMD förr så uppgraderade jag processor på gamla moderkortet och kunde på så vis ha det senaste igen och hänga med ett tag till, varje moderkort hade jag till minst två processorer under flera års tid. För några år sedan köpte jag en i5 3570K när den släpptes, eftersom jag måste byta hela plattformen till extra kostnad så har uppgraderingar uteblivit, riktigt trist att sitta på gammalt mög för att det kostar så mycket att uppgradera Intelsystem. Själv ska jag byta ut alla hushållets datorer till Ryzen snart.

Permalänk
Inaktiv

Klart man betalar några hundralappar för mer prestanda som Intel ger dig, då slipper du uppgradera så ofta.

Och det är på tal att den nya 8 kärniga Intel cpun ska passa på z370 moderkortet.

§1.5 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Intel är snabbare i singel trådat som många spel kör. dok dyrast
Amd fler trådat bra om man har många saker igång. lite klenare i singel trådat men pris värd

så har du gott om pengar en Intel vill du ha mesta för valutan AMD nu

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Klart man betalar några hundralappar för mer prestanda som Intel ger dig, då slipper du uppgradera så ofta.

Och det är på tal att den nya 8 kärniga Intel cpun ska passa på z370 moderkortet.

Folk verkar ju glömma att man kan uppgradera till en 8700k om man köper en 8400 också. Eller så glömmer dom inte och är helt säkra på att AMD kommer kunna plocka fram något bättre än en 8700k för spel på ~2 år?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Klart man betalar några hundralappar för mer prestanda som Intel ger dig, då slipper du uppgradera så ofta.

Och det är på tal att den nya 8 kärniga Intel cpun ska passa på z370 moderkortet.

Som Intel brukar beter sig så blir det nog nytt chipset även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Folk verkar ju glömma att man kan uppgradera till en 8700k om man köper en 8400 också. Eller så glömmer dom inte och är helt säkra på att AMD kommer kunna plocka fram något bättre än en 8700k för spel på ~2 år?

Nu när kriget är igång igen så ja, jag tror båda kommer göra mycket bättre processorer till 2020, AMD vet vi stödjer sin socket/chipset till MINST 2020, Intel finns bara rykten, troligen blir det byta platform ännu en gång.

edit: Skulle intel haft budget moderkorten ute nu skulle jag rekommenderat 8400, men det har dom inte och då vinner 1600/x lätt i mina ögon.
I princip identiska i spel i 1080P när man överklockat 1600/x vilket ej går att göra med 8400.

Permalänk

8600k

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Folk verkar ju glömma att man kan uppgradera till en 8700k om man köper en 8400 också. Eller så glömmer dom inte och är helt säkra på att AMD kommer kunna plocka fram något bättre än en 8700k för spel på ~2 år?

Ja men vad kostar en 8700K om två år, är den billigare då? 6700K kostar fortfarande 3500:- på Inet.
Ganska poänglös uppgradering om du kan köpa en 8700K för ungefär samma pengar idag som du kan då. Eftersom Intel låser så att varje generations moderkort bara kan köra processorer från den generationen så kan de tvinga folk att köpa ett par år gamla processorer till releasepris.

För 4000:- får du nu nog en rätt bra Zen 2 med 7nm Matisse-kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja men vad kostar en 8700K om två år, är den billigare då? 6700K kostar fortfarande 3500:- på Inet.
Ganska poänglös uppgradering om du kan köpa en 8700K för ungefär samma pengar idag som du kan då. Eftersom Intel låser så att varje generations moderkort bara kan köra processorer från den generationen så kan de tvinga folk att köpa ett par år gamla processorer till releasepris.

För 4000:- får du nu nog en rätt bra Zen 2 med 7nm Matisse-kärnor.

Du tror alltså att man kommer få en bättre spel-cpu från AMD för samma pris/ strax under priset av vad en 8700k kommer kosta 2020 och det var min fråga. Jag tror det inte men vi får se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Folk verkar ju glömma att man kan uppgradera till en 8700k om man köper en 8400 också. Eller så glömmer dom inte och är helt säkra på att AMD kommer kunna plocka fram något bättre än en 8700k för spel på ~2 år?

Jo, fast 8700k kommer sannolikt aldrig att sjunka i pris från sitt "normalpris". Det händer normalt inte med intels CPU's, undantaget var 7700k och vissa ur den generationen. Orsaken var ju att den helt enkelt inte var konkurrenskraftig sett till sitt pris efter AMD's lanseringar (och troligen stora lager). Man kan med andra ord köpa en dyrare processor ur 8000-serien från början istället.
Att det är sådan brist på 8000-serien gör ju också att det troligen inte kommer finnas några större lager då den ersätts.

Efterföljaren till 1600/x kommer däremot troligen snart ta över sin föregångares lägre prisposition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men vad spelar det för roll? Du tror alltså att man kommer få en bättre spel-cpu från AMD för samma pris/ strax under priset av vad en 8700k kommer kosta 2020 och det var min fråga.

Kan inte svära på det. Men för 4000:- har du minst en 8-kärnig Zen 2 som är mycket bättre på en hel del annat.
Låt säga att en 7nm Zen 2 för 4000:- fortfarande är liite sämre i spel än en 8700K. Då kan du fortfarande köpa en Zen 2 för 2000:- som är ungefär lika snabb i just spel. 1600X är ju jämnsnabb i spel med 1800X. 1600 är snabbare än 1700 t.ex.

Så frågan är inte om du kan få en som är snabbare för 4000:-. Frågan är vad du får för låt säga 2000:-.
Och vad händer om du ska kasta 2000:- på din gamla 1151-bräda om två år, får du något bättre än vad du får från AMD för 2000:- om två år? Får du ens något som är bättre än det du har? Med tanke på att sockeln är en återvändsgränd så är inte ens det säkert.

Med AM4 kan man vara ganska trygg i att man kan få en hel del bättre processor för runt 2000:- om två år, med Intel har du inte den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan inte svära på det. Men för 4000:- har du minst en 8-kärnig Zen 2 som är mycket bättre på en hel del annat.
Låt säga att en 7nm Zen 2 för 4000:- fortfarande är liite sämre i spel än en 8700K. Då kan du fortfarande köpa en Zen 2 för 2000:- som är ungefär lika snabb i just spel. 1600X är ju jämnsnabb i spel med 1800X. 1600 är snabbare än 1700 t.ex.

Så frågan är inte om du kan få en som är snabbare för 4000:-. Frågan är vad du får för låt säga 2000:-.
Och vad händer om du ska kasta 2000:- på din gamla 1151-bräda om två år, får du något bättre än vad du får från AMD för 2000:- om två år? Får du ens något som är bättre än det du har? Med tanke på att sockeln är en återvändsgränd så är inte ens det säkert.

Med AM4 kan man vara ganska trygg i att man kan få en hel del bättre processor för runt 2000:- om två år, med Intel har du inte den möjligheten.

Men vad spelar det för roll om den är bättre på en hel del annat? "Speldator 1600/1600x vs 8400 omröstning". Ska fördelar dras upp som att man kan uppgradera en 1600 så ska väl samma fördel gälla med 8400, alltså man kan ju köpa en 8700k. Jag förstår inte hur det är så svårt att förstå, en 8400 kommer du också kunna uppgradera och då är frågan om det du kan uppgradera till är bättre än det du kan uppgradera till på AMD-sidan.

edit: "En hel del bättre för 2000:-" återstår att se om det räcker till att gå om en 8400.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men vad spelar det för roll om den är bättre på en hel del annat? "Speldator 1600/1600x vs 8400 omröstning". Ska fördelar dras upp som att man kan uppgradera en 1600 så ska väl samma fördel gälla med 8400, alltså man kan ju köpa en 8700k. Jag förstår inte hur det är så svårt att förstå, en 8400 kommer du också kunna uppgradera och då är frågan om det du kan uppgradera till är bättre än det du kan uppgradera till på AMD-sidan.

Du väljer en prispunkt på 4000:- som inte ger mer i spel än en prispunkt på 2000:- för AMD. Du väljer en prispunkt som ger mer annat. Så blir du upprörd när jag säger att det är vad du får? Det är det jag poängterar. Uppgraderar du till en processor för 4000:- så siktar du främst på annat än spel. Det är ju just därför jag säger att det är mer relevant att se vad du får för 2000:- 2020.
Vad kan du stoppa i dagens 1151-moderkort för 2000:- år 2020? Och vad kan du stoppa i ett AM4 moderkort för 2000:- 2020? Jag tror AMD alternativet är bättre i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du väljer en prispunkt på 4000:- som inte ger mer i spel än en prispunkt på 2000:- för AMD. Du väljer en prispunkt som ger mer annat. Så blir du upprörd när jag säger att det är vad du får? Det är det jag poängterar. Uppgraderar du till en processor för 4000:- så siktar du främst på annat än spel. Det är ju just därför jag säger att det är mer relevant att se vad du får för 2000:- 2020.
Vad kan du stoppa i dagens 1151-moderkort för 2000:- år 2020? Och vad kan du stoppa i ett AM4 moderkort för 2000:- 2020? Jag tror AMD alternativet är bättre i spel.

Jag la till en edit precis när du skrev ditt inlägg.

Citat:

edit: "En hel del bättre för 2000:-" återstår att se om det räcker till att gå om en 8400.

Jag är inte upprörd. Det här är inget ämne som jag är känslostyrd utav.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag la till en edit precis när du skrev ditt inlägg.

Jag är inte upprörd. Det här är inget ämne som jag är känslostyrd utav.

Så det handlar helt enkelt om tro. Jag tror mer om processorerna 2020 än vad du gör helt enkelt. Om det kan vi inte diskutera så mycket. Men jag tror att 7nm kan ge en hel del. För första gången på många år så rör det lite på sig på tillverkningsprocesserna för AMD. Samtidigt som det faktiskt bromsats in lite för Intel. Intels en gång enorma försprång på det området minskar kraftigt för att kanske till och med upphöra.
För att inte tala om att Zen 2 nog ger lite högre IPC också. Det blir ju lite 2020 AMD vs. 2017 Intel.

Permalänk
Medlem

i5 8400 presterar bättre i de flesta spel idag. Så om man inte tänker på/spekulerar i hur AMD och Intel kommer prestera i förhållande till varandra i framtiden är nog 8400 det bättre valet, även om de billigare moderkorten inte finns tillgängliga än.

Om du tänker långsiktigt så tror jag personligen att AMD successivt kommer komma ikapp Intel med Zen+ och Zen 2 då det ryktas om att Intel har problem med 10nm-processen. Skulle därför köra på en AM4-plattform med Ryzen 1600 och överklocka den. Jag tror absolut AM4's livslängd till 2020+ kommer vara längre än 1151-2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Folk verkar ju glömma att man kan uppgradera till en 8700k om man köper en 8400 också. Eller så glömmer dom inte och är helt säkra på att AMD kommer kunna plocka fram något bättre än en 8700k för spel på ~2 år?

Ryzen 2000, "refreshen" på 12 nm Leading performance-processen av GlobalFoundries, kan mycket väl äta upp prestandaglappet till 8700K redan om några månader.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian