Hur kan jag nå mina filer från datorn hemma?

Permalänk

Hur kan jag nå mina filer från datorn hemma?

Hej allihop!

Jag har en stationär dator ståendes hemma i Norrland. Imorgon tänkte jag be min pappa som den står hos hjälpa mig med en fjärrstyrningslösning eller liknande. Jag behöver komma åt bilder som ligger lokalt på den datorn. Jag tänkte genom fjärrstyrning ladda upp dem till Onedrive eller något för att sedan kunna arbeta med bilderna härifrån (jag ska skapa ett bildalbum som julklappsprojekt).

Hur tror ni att jag lättast går till väga?

Ha en fin dag!

Mvh,
Anton

Permalänk
Medlem

Kika på resilio om du vill ha en enkle lösning för att synca två datorer med varandra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ahashakeanton:
TeamViewer är ett annat alternativ, har iaf. inte behövts installeras tidigare (om man inte vill) utan det räcker med att köra .exe filen.
Det har inte behövts köpa någon licens tidigare heller, utan man kör bara programet på båda datorerna och anger IP-numret till den dator man vill ansluta till, har dock för mig att det måste vara det externa IP-numret, om man inte bara kör det på sitt lokala nätverk (d.v.s det man får från sin ISP, programet ska dock visa detta).

Jag har dock bara kört det på mitt lokala nätverk, så kan inte svara på hur bra det fungerar om kör det över internet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Varför inte ha filerna på onedrive, då kommer du åt dom från vilken dator eller Android telefon so helst.

Permalänk
Medlem

@ahashakeanton: Logga in på samma OneDrive som du redan lagt bilderna på?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Tack för era tips!

@Dr.Mabuse @taggis58 jag har alltså inte laddat upp dem ännu utan måste hitta ett enkelt sätt att beskriva för pappa hur han hjälper mig med fjärrstyrning, det är där problemet ligger xD

@garmzon Tack, ska kolla upp!

@Belzader Tack! har hört om det förut och tror att det är vad supporten på jobbet använder när de kör fjärrstyrning, men då är man ju på samma nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahashakeanton:

Tack! har hört om det förut och tror att det är vad supporten på jobbet använder när de kör fjärrstyrning, men då är man ju på samma nätverk

Det fungerar även över internet, bara det att istället för att ange datorn's interna IP, så anger man datorn's externa IP.

Tänk FTP
Om man vill ansluta till en FTP server, så måste man ange dess IP-adress, och ligger den utanför det interna nätverket, så måste man ange dess externa IP-adress.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det fungerar även över internet, bara det att istället för att ange datorn's interna IP, så anger man datorn's externa IP.

Tänk FTP
Om man vill ansluta till en FTP server, så måste man ange dess IP-adress, och ligger den utanför det interna nätverket, så måste man ange dess externa IP-adress.

Fast med Teamviewer anger du aldrig en IP-adress, det genereras ett ID-nummer som du ansluter mot (oavsett internt/externt)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

TeamViewer är tillräckligt enkelt för att mina föräldrar ska lyckas få igång det iaf. Så länge någon är vid datorn och kan starta programmet, uppge det genererade ID't och lösenordet för dig, så är det bara att tuta och köra sen.

Be farsan ladda ned QuickSupport klienten, uppge ID och lösenord, och sen är det bara för dig att ansluta (tror han behöver klicka på "tillåt" eller något sådant när en ruta ploppar upp).

Funkar kanon och är gratis för privatpersoner

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Enklaste skulle vad jag vet vara splashtop. Dock så kostar det ,har inte priset i huvudet men jag tror det är en månads prenumeration och då installerar man deras server program på sin dator som man vill fjärrstyra och sen installerar man deras app på surfplattan eller datorn och hittar sin server ifrån det. Är inte så kunnig om när man är premium för jag har endast varit gratis användare och då kan man endast styra datorer med servrar i samma nätverk som man loggar in ifrån på.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Fast med Teamviewer anger du aldrig en IP-adress, det genereras ett ID-nummer som du ansluter mot (oavsett internt/externt)

Jag har alltid bara behövt ange IP-numret den dator jag vill ansluta mot har.
Det är säkert annorlunda om man har programet installerat, eller kör via deras server.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Enklaste skulle vad jag vet vara splashtop. Dock så kostar det ,har inte priset i huvudet men jag tror det är en månads prenumeration

$16.99 i månaden kostar Splashtop. Överkomligt pris om man tänkt sig använda programmet regelbundet exempelvis på långresor eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Jag har alltid bara behövt ange IP-numret den dator jag vill ansluta mot har.
Det är säkert annorlunda om man har programet installerat, eller kör via deras server.

Stämmer. Den portabla versionen är gjord för enstaka tillfälliga anslutningar. Kräver ingen installation eller vetskap om IP men det måste finnas en användare på andra sidan som accepterar anslutningen och kommunicerar anslutningsuppgifterna som genereras. Bra för snabbsupport.

Installationsvarianten är till för att hantera sina egna datorer och kräver ingen användare som accepterar anslutningen. Två olika versioner av samma verktyg helt enkelt.