Kompakt och framtidssäker Ryzen-dator för redigering och spel för 15k?

Permalänk
Medlem

Kompakt och framtidssäker Ryzen-dator för redigering och spel för 15k?

Hej Sweclockers!

Nu är det dags att göra det jag tänkt göra under ett decennium, nämligen att bygga mig en egen stationär dator.

Syftet med datorn är att få en väldigt all-round-vänlig dator som skall hålla ett par år med hjälp utav ett par uppgraderingar längs vägen. Jag jobbar lite till och från med fotografering och film och vill således ha en dator som orkar med hela Adobe-sviten med tillfredställande hastigheter. Jag skulle även vilja spela lite mer spel än vad jag gör i dagsläget och har tittat mycket på Destiny 2 och liknande. Spel är således ingen primär syssla, men jag ser gärna möjligheten att kombinera både nytta med nöje i detta fallet.

Min plan är att datorn skall husera i ett mATX-chassi likt Fractal Design C Mini. Men samtidigt vill jag ha möjlighet att uppgradera datorn i framtiden. Således har jag valt att kolla på moderkort med plats för fyra RAM-minnen och två PCI-E platser för ett framtida grafikkortstillägg. Jag tycker även M.2 verkar vara en trevlig lösning för lagring för att slippa kablar och få lite mer fart i grejerna. Bonus för USB-C som jag hoppas implementeras i allt.

Ryzen beror mest på att jag hört gott om dem och jag tror kärnorna är behjälpliga i Adobe-programmen. Kul att testa något nytt också. Och budgeten är inte huggen i sten. Är det mer värt med en Ryzen 1800 eller liknande för att inte den skall bli en flaskhals i framtiden kan det vara av intresse också. Behöver jag inte GTX 1070 kan jag tänka mig gå ner till 1060-nivå, eller liknande.

Jag har redan hårddisk, skärm (som dock skall bytas till Ultrawide), tangentbord, mus och Windows 10.

Såhär ser bygget ut i dagsläget:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11139054/

Några utav alla frågetecken som uppstått är följande;

  1. Är det en vettig komposition av komponenter?

  2. Får allting plats i chassit?

  3. Har moderkortet stöd för SLI eller är det enbart Crossfire som kan avändas?

  4. Borde jag kanske köra på ett AMD-kort istället?

  5. Vad är flaskhalsen i dagsläget?

  6. Hur skulle en framtida uppgradering se ut, enligt er? Ett till grafikkort, 16GB RAM till och OC av processor, tänker jag?

Tack på förhand,
Max

Permalänk
Medlem

@maxdalax: Ser bra ut, men jag hade antagligen valt ett Seasonic Focus Plus nätaggregat istället.
Framtida uppgraderingar hade jag sagt ett nytt grafikkort (mini c är inte riktigt byggt för SLI/X-fire), ny processor (ryzen+ eller Ryzen 2), och sist antagligen 16Gb mer ram (om du inte märker att du behöver det tidigare)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Köp ett bättre nätagg som sagt. Seasonic Focus Plus är ett av de absolut bästa och mest prisvärda nätaggregaten.

Vill du ha SLI och Crossfire måste du ha ett moderkort med X370-styrchippet. Det finns dock vissa B350-moderkort som klarar bara Crossfire med en fullösning (typ genom ett PCIe x16-fack som är elektriskt kopplat som ett x4-fack eller nåt sånt).

Om du verkligen vill köra med två grafikkort någon gång får du fläska på med ett kraftigare nätaggregat. 750W klarar det mesta, 850W klarar det mesta med överklockning, 1000W krävs nog för 2 Vega och alla extremscenarion. Dock är Crossfire och SLI påväg bort, allt färre spel nyttjar det och det fungerar allt sämre. DX12 ska ha en flerkortslösning som ska vara oberoende av proprietär teknik, men jag vet ingen som använt det ännu. Så det beror på hur mycket entusiast du är och vill hoppas, chansa och pilla.

Gällande grafikkort så har jag en särskild aversion mot 1070 då det är det minst prisvärda kortet i denna generation. Det är 30-35% dyrare än 1060/ RX 580 vid "rätt" pris men bara ca 20% bättre. 1080 är ett ganska prisvärt kort, men då är prislappen plötsligt väldigt hög.

Nu när RX 580 finns att få tag på för i stort sett "rätt" pris så förordar jag ett sådant. De har varit bristvara i ett halvår med skyhöga priser pga rusning till brytning av kryptovalutor.

https://www.inet.se/produkt/5406171/sapphire-nitro-rx-580-8gb
Detta ger dig bra spelprestanda på höga inställningar och är strået vassare än 1060 generellt, beror mycket på spel dock.

Om du vill komma riktigt billigt undan kan du haffa detta, men skynda fynda för det finns bara en:
https://www.inet.se/produkt/x102521/asus-radeon-rx-570-4gb-ex...
Det är inte mycket långsammare men mycket billigare. I så fall tänker jag mig en uppgradering till något annat nästa år om du vill ha riktigt bra grafik. Kanske är Vega fixad då, kanske har NVidia kommit med något annat ballt. För grafikmarknaden är just nu väldigt sorglig. Det borde snart komma nya grafikkort, men pga att Nvidia är påväg att få monopol så har allting stannat upp. Vi får hoppas på att AMD / Radeon technologies group gör bättre ifrån sig nästa år, men det är svårt när ingen vill köpa deras kort även när de är riktigt bra. https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

Undvik 1060 3 GB då det är för lite minne i flera scenarion och dessutom ett sämre chip namnet till trots.

Du har valt bra RAM.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@maxdalax: Ser bra ut, men jag hade antagligen valt ett Seasonic Focus Plus nätaggregat istället.
Framtida uppgraderingar hade jag sagt ett nytt grafikkort (mini c är inte riktigt byggt för SLI/X-fire), ny processor (ryzen+ eller Ryzen 2), och sist antagligen 16Gb mer ram (om du inte märker att du behöver det tidigare)

Tack för svaret! Då tänker vi lite liknande kring uppdateringar - skönt. Tror du AM4 och specifikt detta moderkortet kommer vara aktuellt för framtida uppgraderingar av CPU?

Skall kika på bättre nätaggregat isåfall. Men vad tror du om 650W (om jag nu inte skall köra på Crossfire, enligt GilbertG)?

Skrivet av GilbertG:

Köp ett bättre nätagg som sagt. Seasonic Focus Plus är ett av de absolut bästa och mest prisvärda nätaggregaten.

Vill du ha SLI och Crossfire måste du ha ett moderkort med X370-styrchippet. Det finns dock vissa B350-moderkort som klarar bara Crossfire med en fullösning (typ genom ett PCIe x16-fack som är elektriskt kopplat som ett x4-fack eller nåt sånt).

Om du verkligen vill köra med två grafikkort någon gång får du fläska på med ett kraftigare nätaggregat. 750W klarar det mesta, 850W klarar det mesta med överklockning, 1000W krävs nog för 2 Vega och alla extremscenarion. Dock är Crossfire och SLI påväg bort, allt färre spel nyttjar det och det fungerar allt sämre. DX12 ska ha en flerkortslösning som ska vara oberoende av proprietär teknik, men jag vet ingen som använt det ännu. Så det beror på hur mycket entusiast du är och vill hoppas, chansa och pilla.

Gällande grafikkort så har jag en särskild aversion mot 1070 då det är det minst prisvärda kortet i denna generation. Det är 30-35% dyrare än 1060/ RX 580 vid "rätt" pris men bara ca 20% bättre. 1080 är ett ganska prisvärt kort, men då är prislappen plötsligt väldigt hög.

Nu när RX 580 finns att få tag på för i stort sett "rätt" pris så förordar jag ett sådant. De har varit bristvara i ett halvår med skyhöga priser pga rusning till brytning av kryptovalutor.

https://www.inet.se/produkt/5406171/sapphire-nitro-rx-580-8gb
Detta ger dig bra spelprestanda på höga inställningar och är strået vassare än 1060 generellt, beror mycket på spel dock.

Om du vill komma riktigt billigt undan kan du haffa detta, men skynda fynda för det finns bara en:
https://www.inet.se/produkt/x102521/asus-radeon-rx-570-4gb-ex...
Det är inte mycket långsammare men mycket billigare. I så fall tänker jag mig en uppgradering till något annat nästa år om du vill ha riktigt bra grafik. Kanske är Vega fixad då, kanske har NVidia kommit med något annat ballt. För grafikmarknaden är just nu väldigt sorglig. Det borde snart komma nya grafikkort, men pga att Nvidia är påväg att få monopol så har allting stannat upp. Vi får hoppas på att AMD / Radeon technologies group gör bättre ifrån sig nästa år, men det är svårt när ingen vill köpa deras kort även när de är riktigt bra. https://www.youtube.com/watch?v=uN7i1bViOkU

Undvik 1060 3 GB då det är för lite minne i flera scenarion och dessutom ett sämre chip namnet till trots.

Du har valt bra RAM.

Tack för utförligt svar! Byter nätaggregat efter ditt och sweisdapros förslag.

Kikade ganska direkt efter jag postade tråden på ett RX580 och bytte faktiskt ut det i kundvagnen. Och med det fimpade jag lite planen med framtida Crossfire och satsar helt enkelt bara på ett bättre och nyare kort vid nästa uppgradering. Lägger hellre en liten slant extra nu på 580 än 570. Hoppas att det gör att jag orkar med datorn i något år till, vilket isåfall betalar av sig, enligt mig.

Men om jag fimpar idén med Crossfire blir jag helt plötsligt lite sugen på mITX-formatet. Då hittar jag dock inget med stöd för fyra RAM-minnen. Skulle jag isåfall köra på 32GB direkt behöver jag inte uppgradera närmsta tiden, vilket gör att det skulle klara sig. Åh, nu blev det ännu ett svårt val. Men jag har mer klar bild över komponenterna åtminstone. Tack för input!

Permalänk
Medlem

Detta eviga tjat om framtidssäker? Då bör man garanterat köpa något annat än datorer...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Detta eviga tjat om framtidssäker? Då bör man garanterat köpa något annat än datorer...

Hmm, formulerade mig kanske lite klumpigt, men menade ändå något liknande. Jag förstår ju att teknologin går framåt, och det är jag väldigt glad över. Det jag efterfrågar är en bra grund att sedan kunna uppgradera under utvecklingens gång. Att exempelvis inte köpa en utdöende socket som inte kommer finnas om något år elle två, eller en standard som dör ut, eller liknande. Är beredd på att uppgradera CPU och grafikkort inom närmsta åren, men då ha kvar RAM-minne, M.2 SSD, modulärt nätaggregat och chassi, exempelvis.

Men tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxdalax:

Tack för svaret! Då tänker vi lite liknande kring uppdateringar - skönt. Tror du AM4 och specifikt detta moderkortet kommer vara aktuellt för framtida uppgraderingar av CPU?

Skall kika på bättre nätaggregat isåfall. Men vad tror du om 650W (om jag nu inte skall köra på Crossfire, enligt GilbertG)?

Tack för utförligt svar! Byter nätaggregat efter ditt och sweisdapros förslag.

Kikade ganska direkt efter jag postade tråden på ett RX580 och bytte faktiskt ut det i kundvagnen. Och med det fimpade jag lite planen med framtida Crossfire och satsar helt enkelt bara på ett bättre och nyare kort vid nästa uppgradering. Lägger hellre en liten slant extra nu på 580 än 570. Hoppas att det gör att jag orkar med datorn i något år till, vilket isåfall betalar av sig, enligt mig.

Men om jag fimpar idén med Crossfire blir jag helt plötsligt lite sugen på mITX-formatet. Då hittar jag dock inget med stöd för fyra RAM-minnen. Skulle jag isåfall köra på 32GB direkt behöver jag inte uppgradera närmsta tiden, vilket gör att det skulle klara sig. Åh, nu blev det ännu ett svårt val. Men jag har mer klar bild över komponenterna åtminstone. Tack för input!

AMD har från början sagt att AM4 kommer vara i "flera år" samt sålänge DDR4 är relevant. Nyligen gick de ut med ett specifikt årtal, till 2020.

För en djupare titt i spåkulan hänvisar jag till mitt inlägg här: #17139076

650W är en lagom effekt för ett system med ett grafikkort.

Det är i regel mer värt att köpa grafikkort runt gränsen mellanklass-prestandaklass och uppgradera regelbundet istället för att bomba pengar på ett entusiastkort och ha det längre.

mITX-moderkort har bara 2 minnesfack. Svårt läge med 32 GB, Flare X finns inte i 16 GB-stickor i 3200MHz, så det får väl bli "fulminnen" då. Men det är najs med en liten kraftfull dator. Marknaden för mITX-chassin är en djungel känner jag, finns en massa olika alternativ med olika lösningar. Graden av pill och förplanering ökar i regel med minskad storlek.

Skrivet av Ragnvlad:

Detta eviga tjat om framtidssäker? Då bör man garanterat köpa något annat än datorer...

Om vi bortser från semantiken så finns det ju definitivt saker som håller och är användbart längre än annat i datorvärlden, så det är definitivt en relevant fråga.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian