AMD "Pinnacle Ridge" Ryzen lanseras första kvartalet 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Var inte Paul på redtechgaming?

isf så såg jag också videon och tänkte exakt samma som du :).

Skrivet av Aleshi:

5GHz boost på 70W med åtta kärnor? Glöm det säger jag bara.

ja det där är ju helt absurda påståenden. Var det samma tomte som hävdade 12 kärnor trots att alla officiella uppgifter säger åtta? De kan liksom inte bara lägga till fyra kärnor i samma kisel utan vidare.

Detta ÄR Zen+. Zen 2 kommer 2019 som det ser ut nu.
Men det är ju inte nuvarnde 14nm. Det görs på 12LP istället för dagens 14LPP.

Ja, jag har för mig det var den tomten. Tappar förtroendet för folk direkt när de inte ens objektivt talar om sådana saker. TechYesCity pratade i sin recension av ROG Zenith Extreme om att deras DIMM.2 som är till för att ge ett par extra M.2 platser kunde fungera som "en typ av virtuell minne" så man kunde typ ha hur mycket minne man ville. Trotts att jag lyfte detta och andra gjorde samma sak så vägrade han rätta sig, förtydliga eller backa. Jag gav honom typ en månad på sig och när han svarade på kommenterar så var det inte för att säga att han kanske hade fel, utan att (helt utan källa vilket jag bad om) säga att han ändå trodde att han hade rätt. Unsubscribade direkt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

De kunde gärna sätta lite fart på utrullningen av Ryzen Mobile. Det är ju över en månad sen den lanserades och ännu är det bara HP som har något som faktiskt går att köpa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Blir inte många kunder från första gen Zen mao

För Zen-användare är det nog bättre att vänta på Zen 2 på 7nm för att få någon rejäl skillnad för pengarna. Men vill man uppgradera är det väldigt enkelt då befintliga AM4-moderkort ska vara kompatibla med Pinnacle Ridge med bara en BIOS-uppdatering.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja, jag har för mig det var den tomten. Tappar förtroendet för folk direkt när de inte ens objektivt talar om sådana saker. TechYesCity pratade i sin recension av ROG Zenith Extreme om att deras DIMM.2 som är till för att ge ett par extra M.2 platser kunde fungera som "en typ av virtuell minne" så man kunde typ ha hur mycket minne man ville. Trotts att jag lyfte detta och andra gjorde samma sak så vägrade han rätta sig, förtydliga eller backa. Jag gav honom typ en månad på sig och när han svarade på kommenterar så var det inte för att säga att han kanske hade fel, utan att (helt utan källa vilket jag bad om) säga att han ändå trodde att han hade rätt. Unsubscribade direkt.

I clickbaitåldern är sensation viktigare än förtroende och saklighet tyvärr. :/
Hoppas det biter tillbaka i längden. Tråkig utveckling annars. Inte bara för dennq branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad är det du saknar hos de moderkort som finns idag?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

För mig är det mest om valmöjligheter i prisklasser (1200:- och sen hopp till ~1900:-, med undantag för webhallen) och min fråga därav "vad uppoffrar/vinner jag i prishoppen?"
Full disclosure: har inte grävt in i några recensioner än då uppgraderingen är ett tag in i framtiden. Oavsett så hoppas jag ändå se fler alternativ då det är imo för liten just nu.

Permalänk
Medlem

4.3 ghz kommer de nog köra på, max 4.4 annars blir de svårt för zen 2/3 att ha förbättringsmarginal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag hoppas på en 2600X (eller vad den kan komma att kallas). Kommer de i ca 4,5GHz från fabrik så skulle det vara kul att uppgradera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

4.3 ghz kommer de nog köra på, max 4.4 annars blir de svårt för zen 2/3 att ha förbättringsmarginal.

Skickades från m.sweclockers.com

Zen 2 är en ny förbättrad arkitektur, dessutom på 7nm. Du behöver inte vara jätteorolig.

Permalänk
Inaktiv

Best is not good enough...

Helt klart lär det bli intressanta processorer, men det blir inget jättekliv. Men för de som är i planer att köpa nytt så har de något positivt att se fram emot. För min del väntar jag på threadripper 2, då det blir ett kliv för mig som känns.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aleshi:

Förutsatt att de kommer kalla andra generationens Ryzen för Ryzen 2 då.

Rozen

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

AMD:s teknikchef Mark Papermaster

Förväntade mig ordvitsar om papperslanseringar i diskussionstråden... Besviken

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Då kostnaden borde vara stor att gå från 14 till 12nm så borde även fördelarna vara stora. Tror vi att de blir strömsnålare eller får högre max clock. Om de ökar frekvensen blir det som Intel gör + 100Mhz/år. Kan ju även bli så att man endast höjer ”turbo läget” för att hålla ner strömförbrukningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i en annan tråd: Kommer man kunna komma upp i 4.6-4.7GHz vid överklock på den 6kärniga versionen så blir det med största sannolikhet köp. Blir det en lyckad release som visar på bra prestanda lär ju folk som är beredda att köpa begagnat kunna göra riktigt fina fynd här på marknaden när alla slåss om att få sina Gen. 1 sålda.

Skrivet av sesese:

Då kostnaden borde vara stor att gå från 14 till 12nm så borde även fördelarna vara stora. Tror vi att de blir strömsnålare eller får högre max clock. Om de ökar frekvensen blir det som Intel gör + 100Mhz/år. Kan ju även bli så att man endast höjer ”turbo läget” för att hålla ner strömförbrukningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju just turboläget som är intressant när man kollar på effektnivån, eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då kostnaden borde vara stor att gå från 14 till 12nm så borde även fördelarna vara stora. Tror vi att de blir strömsnålare eller får högre max clock. Om de ökar frekvensen blir det som Intel gör + 100Mhz/år. Kan ju även bli så att man endast höjer ”turbo läget” för att hålla ner strömförbrukningen.

Skickades från m.sweclockers.com

12LP ska vara såpass nära släkt med 14LPP att övergången ska vara ganska smärtfri. Den ska dock spara en del kretsyta. Så AMD sparar nog pengar på processövergången. Det kan faktiskt vara så att det är deras enda skäl att byta process, även fast vi konsumenter i detta fallet troligen också vinner på det på annat sätt, som högre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Som jag skrev i en annan tråd: Kommer man kunna komma upp i 4.6-4.7GHz vid överklock på den 6kärniga versionen så blir det med största sannolikhet köp. Blir det en lyckad release som visar på bra prestanda lär ju folk som är beredda att köpa begagnat kunna göra riktigt fina fynd här på marknaden när alla slåss om att få sina Gen. 1 sålda.
Det är ju just turboläget som är intressant när man kollar på effektnivån, eller?

turboläget går bara in när få kärnor belastas där av kan du köra höga frekvenser på dessa få kärnor men ändå kalla den ex 65W cpu. Men att höja hastigheten när du belastar alla kärnor till max ger en CPU som behöver mer effekt.

jag tror på +100Mhz bas frekvens mot dagens cpuer men med turboläge som kan nå 200Mhz mot dagens. med mitt resonemang så kan de köra denna cpun i minst 5år till utan att gå förbi 5GHz vallen som så många pratar om är max med kisel och normal kylning.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vad jag ville höra var att de gjort om interconnect mellan CCX:erna så att dess hastighet inte är beroende på hastigheten man har på sitt DRAM ...

Men, men. Man får väl hoppas på att de fixar det till Zen 2 då.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Har suttit och funderat på att skaffa en Ryzen 1600 inom 1-2 månader som en uppgradering från min i3 540. Ser ut som att det blir lite mer vänta av. Hoppas då att se fler AM4 mITX brädor.

Beror helt på vad moderkortstillverkarna vill. Vilket visade sig med Ryzen där de väldigt länge tvekade med att komma ut med moderkort i annan format än ATX eller mATX. Nu när Ryzen visat sig sälja bra kanske de går ut på bredare front.

Skrivet av UncleDirty:

Men skullle inte Zen+ vara det som komm först, lite fin pill o mognare tillvärknings teknik ? Missat helt dom dragit tillbaka det o känns inte som de finns utrymme med släpp så snart innan Ryzen2 ?

De har bara bytt namn på den. Pinnacle Ridge är Zen+.

Skrivet av Xeraton:

Det här ser jag fram emot. Jag väntar på en processor med 8 kärnor som klockar över 4 GHz och inte kostar skjortan som Intel Core i9. Det får nog bli denna eller Intel Ice Lake när det lanserats och recenserats.

Eftersom Ryzen redan idag når 4 GHz och AMD lovat att de ska pressa klockfrekvenserna högre så vore allt annat än en bra bit över 4 GHz ett fiasko.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

5GHz boost på 70W med åtta kärnor? Glöm det säger jag bara.

ja det där är ju helt absurda påståenden. Var det samma tomte som hävdade 12 kärnor trots att alla officiella uppgifter säger åtta? De kan liksom inte bara lägga till fyra kärnor i samma kisel utan vidare.

Detta ÄR Zen+. Zen 2 kommer 2019 som det ser ut nu.
Men det är ju inte nuvarnde 14nm. Det görs på 12LP istället för dagens 14LPP.

Jaså, då går det stick i stäv med vad jag minns att de sade tidigare. Att det först skulle komma ut en förfinad variant av Ryzen med 14nm innan de gick ner i storlek med "Ryzen 2".
Glada nyheter, då kanske detta blir en riktig uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jaså, då går det stick i stäv med vad jag minns att de sade tidigare. Att det först skulle komma ut en förfinad variant av Ryzen med 14nm innan de gick ner i storlek med "Ryzen 2".
Glada nyheter, då kanske detta blir en riktig uppgradering.

Men Zen+ ÄR den förfinade varianten de pratade om! Som kommer innan Zen 2 som är på 7nm. Så har det varit hela tiden. Och AMD har aldrig nämnt någon "Ryzen 2", bara Zen 2, som kommer 2019, på 7nm.

Zen+ och Zen 2 kommer precis i den ordning de lovat.

Vad de sa i våras:
2018 kommer Zen+, Zen med förfinad tillverkningsteknik.
2019 kommer Zen 2, förbättrad arkitektur och 7nm.

Vad de säger nu:
2018 kommer Zen+, Zen med förfinad tillverkningsteknik.
2019 kommer Zen 2, förbättrad arkitektur och 7nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

turboläget går bara in när få kärnor belastas där av kan du köra höga frekvenser på dessa få kärnor men ändå kalla den ex 65W cpu. Men att höja hastigheten när du belastar alla kärnor till max ger en CPU som behöver mer effekt.

jag tror på +100Mhz bas frekvens mot dagens cpuer men med turboläge som kan nå 200Mhz mot dagens. med mitt resonemang så kan de köra denna cpun i minst 5år till utan att gå förbi 5GHz vallen som så många pratar om är max med kisel och normal kylning.

5 GHz boost skulle inte vara några som helst problem för de flesta nyare intel processorer om Intel inte skulle använda så tjokt TIM, men då kan de ju inte hålla tillbaka prestanda tills det blir svårt att klämma ur mer.

Jag fixade 4.8 GHz (inte verifierat stabilt, drog ner till 4.5 för tempen) på min 3770k med rejäl luftkylare utan någon delid. Så det borde inte finnas någon större anledning än att Intel väntar så att de kan hålla ledningen över AMD så länge som möjligt.

Själv gissar jag att Zen+ kommer upp i kanske 4.4 GHz, men jag håller inga förväntningar.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

5 GHz boost skulle inte vara några som helst problem för de flesta nyare intel processorer om Intel inte skulle använda så tjokt TIM, men då kan de ju inte hålla tillbaka prestanda tills det blir svårt att klämma ur mer.

Jag fixade 4.8 GHz (inte verifierat stabilt, drog ner till 4.5 för tempen) på min 3770k med rejäl luftkylare utan någon delid. Så det borde inte finnas någon större anledning än att Intel väntar så att de kan hålla ledningen över AMD så länge som möjligt.

Själv gissar jag att Zen+ kommer upp i kanske 4.4 GHz, men jag håller inga förväntningar.

När AMD och Intel släpper Cpuer vill de inte öka volten så mycket som du måste göra för att nå 4,8. Både Intel och amd vill vara under 100W där av det stora problemet att gå över 5Ghz

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Men Zen+ ÄR den förfinade varianten de pratade om! Som kommer innan Zen 2 som är på 7nm. Så har det varit hela tiden. Och AMD har aldrig nämnt någon "Ryzen 2", bara Zen 2, som kommer 2019, på 7nm.

Zen+ och Zen 2 kommer precis i den ordning de lovat.

Vad de sa i våras:
2018 kommer Zen+, Zen med förfinad tillverkningsteknik.
2019 kommer Zen 2, förbättrad arkitektur och 7nm.

Vad de säger nu:
2018 kommer Zen+, Zen med förfinad tillverkningsteknik.
2019 kommer Zen 2, förbättrad arkitektur och 7nm.

Fast nej, det var inte det som sades:
https://www.kitguru.net/components/cpu/matthew-wilson/amd-wil...

Därav min förvåning att de nu byter processnod.

Permalänk
Skrivet av Implor:

Du virrar lite

Ryzen (1) = Zen (14nm) (Krympning)
Ryzen 2 = Zen+ (12nm) (Optimering)
Ryzen 3 = Zen 2 (7nm) (Krympning)
Ryzen 4 = Zen 2+ (7nm) (Optimering)

Går Tick-Tock. Två release på samma arkitektur.

Hoppas ingen tror att "12 nm" är 12 nm på samma sätt som exempelvis 90 nm verkligen VAR 90 nm och när man krympte till 65 nm så krympte man verkligen till 65 nm och gjorde samma krets 27,7% mindre åt bägge hållen...

Deras marketingnamn på processerna har nada göra med verkliga mått numera

Så om du tror Zen2+ kommer ligga på "7 nm" så tror jag du har fel, den kommer heta "5 nm" eller nåt annat, sen får vi se vad som händer när de kommer ned till 1 "låtsas-nm"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

När AMD och Intel släpper Cpuer vill de inte öka volten så mycket som du måste göra för att nå 4,8. Både Intel och amd vill vara under 100W där av det stora problemet att gå över 5Ghz

Ja om man måste hålla sig under 100W finns det problem, men det ändrar inte faktumet att de utan problem skulle klara av att släppa en CPU som klarar av 5GHz (och har lite högre TDP), om än det bara skulle vara en kärna i taget som kan ta sig upp i den hastigheten. Sedan drar många processorer mer än sitt TDP under korta perioder, så en 95W processor kanske har en peak på 150W och drar tillbaka då arbetslasten minskar (som i vanlig användning).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv

Har med dold information sett alla nya pinnacle processorer. De är en besvikelse för egen del då jag tänkt köpa nytt. Högre klockfrekvenser utlovas och prestanda vilket ser ut som de lyckas med. Jag är ute efter en budget dator och tittat på Ryzen 1400. Jag väntar med på Nvidia Ampere.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast nej, det var inte det som sades:
https://www.kitguru.net/components/cpu/matthew-wilson/amd-wil...

Därav min förvåning att de nu byter processnod.

12LP är den förfinade processen, de skulle lika gärna kunna kalla den för 14LPP+, det är ingen skillnad. Men 12LP låter bättre då de ska marknadsföra (och är enklare att skriva), länken du gav bevisade bara detta vidare:

"During the follow-up call this afternoon, AMD confirmed that it would be building another generation of Ryzen processors. However, next time around, they will be based on refined ’14nm+’ technology, likely paving the way for efficiency improvements and perhaps better clock speeds."

Att använda en förfinad process är precis samma sak som att byta processnod, bara att det är en som är relativt enkel att byta till, enligt GLOFO skulle det i stort sett bara krävas att "omkompilera" designen för att få den att fungera, vilket stämmer överens med hur en vanlig nodkympning ser ut (självklart är det svårare än så men det stämmer överens med alla andra tillverkare).

Skrivet av Laglorden:

Hoppas ingen tror att "12 nm" är 12 nm på samma sätt som exempelvis 90 nm verkligen VAR 90 nm och när man krympte till 65 nm så krympte man verkligen till 65 nm och gjorde samma krets 27,7% mindre åt bägge hållen...

Deras marketingnamn på processerna har nada göra med verkliga mått numera

Så om du tror Zen2+ kommer ligga på "7 nm" så tror jag du har fel, den kommer heta "5 nm" eller nåt annat, sen får vi se vad som händer när de kommer ned till 1 "låtsas-nm"...

GLOFO 7nm kommer mest troligt att ligga hyfsat nära Intels 10nm (förmodligen snäppet sämre), men det kommer nog ganska säkert bli kallat för 7nm. Intel är de enda som i regel brukar ligga hyfsat nära vad definitionen på diverse processer faktiskt är, men även här varierar definitionen pga olika täta områden i processorn.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Detta är Zen+, d.v.s. samma arkitektur men förbättrad tillverkningsteknik. Sen ryktas Zen 2 komma under 2019 någon gång.

Precis men hade för mig nodkrypningen inte skulle till förns Zen2, men kan giovetvis ha rört ihop det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast nej, det var inte det som sades:
https://www.kitguru.net/components/cpu/matthew-wilson/amd-wil...

Därav min förvåning att de nu byter processnod.

14nm+ ÄR 12LP. De har döpt processen till 12LP, innan referades den bara till som en förfinad 14nm medelst ett plus-tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... Dock tycker jag 4.3 är lågt ställt. De flesta kommer idag upp i 4.1Ghz...

Det verkar vara lite äpplen och päron här...
* "De flesta" kommer upp i 4,1 GHz på alla kärnor samtidigt med vissa moderkort, övervoltning och extra kylning.
* Inte många (om ens någon) kommer upp i 4,1 GHz på alla kärnor samtidigt med alla B350 moderkort, standardkylare och utan övervoltning.
* Med det sagt så är det nog möjligt att högsta boostfrekvens för 1-2 kärnor eventuellt kan hamna något lite högre. Den är ju 4,0 GHz för 1800X i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det verkar vara lite äpplen och päron här...
* "De flesta" kommer upp i 4,1 GHz på alla kärnor samtidigt med vissa moderkort, övervoltning och extra kylning.
* Inte många (om ens någon) kommer upp i 4,1 GHz på alla kärnor samtidigt med alla B350 moderkort, standardkylare och utan övervoltning.
* Med det sagt så är det nog möjligt att högsta boostfrekvens för 1-2 kärnor eventuellt kan hamna något lite högre. Den är ju 4,0 GHz för 1800X i dag.

Ja man kan inte jämföra överklock mot standardklock. Men Boost är redan idag uppe i 4GHz, XFR i 4,1, med 4,2 på Threadripper. Så jag tror nog Boost kan komma upp i 4,3. 4,4-4,5 är inom rimlighetens intervall, men börjar kännas optimistiskt. Om du menar 4,3-4,5 GHz med "något lite högre". Men jag fick intrycket att du förväntade dig max 100-200MHz högre boost.