Fungerar i5-3550 och ett GTX 1070 ihop?

Permalänk
Medlem

Överdriven uppgradering till ett sådant gammalt system då du kan få fullt spelbara prestanda med ett billigt GTX1050TI kring 1500-1800 Kr. Du får oftast hyfsade prestanda om du väljer att spela med Medium eller High eller istället för Ultra som i moderna spel ofta ger knappt märkbara förbättringar i visuell kvalitet jämfört med High. Jag spelar aldrig i Ultra då jag knappt tycker det ger nån skillnad. Så satsa på en 1050TI som övergångs GPU och sälj det sedan för några hundra på begagnatmarknaden till sommaren/vintern 2018 då du kanske uppgraderar hela datorsystemet.

Här ett par video's som visar att det kan fungera bra med ett 1050TI i moderna spel:

https://www.youtube.com/watch?v=wnluU-pV6cU

https://www.youtube.com/watch?v=d5ZsaavKNR8

Möjligtvis att det också kan vara värt att satsa på ett GTX1060 eller RX580 till rätt pris kring 2500 Kr-2800 Kr men 1070 och över skulle jag aldrig betala för till ett gammalt system där man spelar 1080P.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Du behöver inte ny skärm. Så länge den funkar för dig.
Ska du ha motsvarande bildkvalitet i en gamingskärm nu med alla nya finesser, högre upplösning, IPS, G-Sync så kommer det kosta en hel del.
Bättre att spara dom pengarna nu och uppgradera rejält när din nuvarande lämnar in.

Permalänk
Medlem

Så länge som DVI-ingången på skärmen är DVI-D så borde det väl inte vara några problem. Moderna grafikkort har sällan analogt ut numera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@stoffe-2k:

*Trådrubrik redigerad*

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Har man dålig rubrik så får man ofta dåligt med hjälp.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av aleves:

Här var det lite master race vibbar.

Missuppfatta mig inte, jag uppskattar eran entusiasm för att pusha folk till bättre skärmar om grafikkortet tillåter det som i detta fall ett GTX 1070 i fråga, men underskatta inte HP LP2465/LP2475w då de är sjuka skärmar för sin ålder. Har själv ägt en LP2475w, som förvisso är två år nyare, och den var rent ut sagt underbar tills den kastade in handduken. Enda klagomålet är väl att responstiden är undermålig i snabba spel som tävlingsinriktade FPS-spel med tanke på ghosting osv, men jag brydde inte mig speciellt mycket.

Även nu med min nya skärm, Acer K242HQK, som också har "slö" responstid så märker jag bara ghosting i CSGO vid vissa extrema fall, men absolut inget som stör mig. Då stör jag nog mig mer på backlight bleeding som den lider av dessvärre.

I detta fall så har TS den äldre varianten av skärmarna nämnda ovan, som har ännu sämre responstid än den nyare, så jag säger inte att det inte är rekommenderat att skaffa en ny skärm. Om det passar in i hans behov och budget så är det bara att köra hårt så klart, men tvinga inte stackarn bara.

Jag tror nog att TS skulle märka stor skillnad med ett bättre grafikkort med eller utan ny skärm då ett GTX 750 med 1GB minne är minst sagt usel i 1080p, som i sin tur är lägre än 1920x1200 som knappast gör saken bättre för grafikkortet. Jag hade nog rekommenderat med att skaffa ett nytt grafikkort först innan man funderar på en ny skärm för att se hur det blir med den nuvarande skärmen då även den knappast används till sitt fullaste potential.

Kan leva med att mina inlägg ger master race-vibbar om det är vad som krävs för att jag ska kunna hjälpa bara en enda person att få uppleva en bra skärm. Det är en fantastisk upplevelse som jag vill att fler ska få ta del av.

Tycker givetvis inte att TS ska sitta kvar på sitt GTX 750 (som det nästan antyds att jag tycker på flera ställen i tråden); jag tycker han ska uppgradera GPU och skärm. Det jag försöker understryka är att han inte ska vräka ut pengar på ett svindyrt grafikkort hur som helst, samtidigt som han sitter på en gammal seg, relativt lågupplöst 60 Hz-skärm.

Hur viktigt det är med en ny skärm och vilken han isåfall borde köpa beror förstås på vad han spelar, varför jag frågade det tidigare i tråden. Utan ett svar från TS på den frågan kan jag inte hjälpa honom.

Skrivet av GilbertG:

En 144hz-skärm är ju helt värdelös om TS inte ska uppgradera hela datorn. TS sitter med ett GTX 750 utan Ti som inte ens kan driva hans nuvarande skärm riktigt men verkar tämligen nöjd med det ändå.

Ingen som inte tycker att han ska uppgradera datorn. Men det finns scenarier då till exempel ett GTX 1050 Ti och en 144 Hz-skärm skulle ge en mycket bättre upplevelse än ett 1070 och hans nuvarande skärm. Ett sådant är om han spelar mycket Counter-Strike. Detta är också anledningen till att jag frågade TS vad han spelar; utan att veta det går det inte att hjälpa honom.

Citat:

Det är absolut ingen dålig skärm TS har bara för att den inte är ny.

Det beror på vad den används till. Frågar du mig är den skärmen i många fall dålig, på grund av 60 Hz. (Sedan har den troligen extra mycket input lag också, men det vet jag inte.)

En modern skärm skulle höja TS upplevelse helt otroligt mycket, och jag vill bidra till att fler inser det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Håller med @Alling fullständigt. Att skaffa en bra dator och sen en skärm som inte lever upp till resten gör ju att upplevelsen inte mår hela vägen. GPU och skärm vore den bästa uppgraderingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och som sagt så vet vi inte hur mycket du kan tänka dig att lägga på en uppgradering...
Och vilken typ av "gamer" du är (dels hur mycket tid du spenderar vid datorn och även vilken typ av spel du spelar). Det tycker jag avgör rätt så mycket också till vad man ska ge för förslag i kombination vad du kan tänka dig att lägga .
Att ge förslag på värsting grejer är inget som är svårt det är att hitta grejer som passar användaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan leva med att mina inlägg ger master race-vibbar om det är vad som krävs för att jag ska kunna hjälpa bara en enda person att få uppleva en bra skärm. Det är en fantastisk upplevelse som jag vill att fler ska få ta del av.

Tycker givetvis inte att TS ska sitta kvar på sitt GTX 750 (som det nästan antyds att jag tycker på flera ställen i tråden); jag tycker han ska uppgradera GPU och skärm. Det jag försöker understryka är att han inte ska vräka ut pengar på ett svindyrt grafikkort hur som helst, samtidigt som han sitter på en gammal seg, relativt lågupplöst 60 Hz-skärm.

Hur viktigt det är med en ny skärm och vilken han isåfall borde köpa beror förstås på vad han spelar, varför jag frågade det tidigare i tråden. Utan ett svar från TS på den frågan kan jag inte hjälpa honom.

Ingen som inte tycker att han ska uppgradera datorn. Men det finns scenarier då till exempel ett GTX 1050 Ti och en 144 Hz-skärm skulle ge en mycket bättre upplevelse än ett 1070 och hans nuvarande skärm. Ett sådant är om han spelar mycket Counter-Strike. Detta är också anledningen till att jag frågade TS vad han spelar; utan att veta det går det inte att hjälpa honom.

Det beror på vad den används till. Frågar du mig är den skärmen i många fall dålig, på grund av 60 Hz. (Sedan har den troligen extra mycket input lag också, men det vet jag inte.)

En modern skärm skulle höja TS upplevelse helt otroligt mycket, och jag vill bidra till att fler inser det.

Skrivet av anon99339:

Håller med @Alling fullständigt. Att skaffa en bra dator och sen en skärm som inte lever upp till resten gör ju att upplevelsen inte mår hela vägen. GPU och skärm vore den bästa uppgraderingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut! Ingen tvekan om saken. Var mest eran inställning i tidigare inlägg som fick mig att ifrågasätta lite.

Med det sagt så kan vi nog inte göra så mycket mer än att spekulera och rådgiva med det vi har tills @stoffe-2k svarar på våra nya frågor.

Beroende på vilka spel TS spelar så kanske ett GTX 1050 Ti hade räckt om nätagget inte har kontakter för biffigare grafikkort, kommer ändå bli som en helt ny värld från ett GTX 750 1GB med eller utan ny skärm. Inte bara att skaffa ett GTX 1060 6GB/1070 eller RX 580 och en ny skärm om nätagget inte hänger med t.ex, inte processorn heller riktigt om 144Hz finns i tankarna. Skulle det gå så långt så hade jag nästan rekommenderat att köpa en helt ny dator, så länge TS inte är villig att fixa begagnade prylar och eventuellt sätta sig in i överklockning. Så det blir ju en budgetfråga och baserat på TS behov.

Hoppas bara att vi inte har skrämt upp TS med alla dessa inlägg.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Överdriven uppgradering till ett sådant gammalt system då du kan få fullt spelbara prestanda med ett billigt GTX1050TI kring 1500-1800 Kr. Du får oftast hyfsade prestanda om du väljer att spela med Medium eller High eller istället för Ultra som i moderna spel ofta ger knappt märkbara förbättringar i visuell kvalitet jämfört med High. Jag spelar aldrig i Ultra då jag knappt tycker det ger nån skillnad. Så satsa på en 1050TI som övergångs GPU och sälj det sedan för några hundra på begagnatmarknaden till sommaren/vintern 2018 då du kanske uppgraderar hela datorsystemet.

Här ett par video's som visar att det kan fungera bra med ett 1050TI i moderna spel:

https://www.youtube.com/watch?v=wnluU-pV6cU

https://www.youtube.com/watch?v=d5ZsaavKNR8

Möjligtvis att det också kan vara värt att satsa på ett GTX1060 eller RX580 till rätt pris kring 2500 Kr-2800 Kr men 1070 och över skulle jag aldrig betala för till ett gammalt system där man spelar 1080P.

Tycker du överdriver när du skriver att det inte är en värd uppgradering. Antar att du inte uppgraderat i den vägen själv?

Själv har jag en i5:a 3470, i princip exakt samma prestanda som en 3550. Hade först ett GTX 580, och skaffade mig sen ett 290X från AMD. Skillnaden var enorm. Från att köra allt på low/medium till max på allt. Processorn flaskade säkerligen i några nyare titlar men det var inget jag märkte av. Det var inte tillräckligt för att ett grafikkort av den kalibern skulle kännas överflödigt.

Visst är processorn inte den bästa, men den hänger med rätt bra i alla fall. Tycker ett GTX 1060 skulle kunna vara bra för TS.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan leva med att mina inlägg ger master race-vibbar om det är vad som krävs för att jag ska kunna hjälpa bara en enda person att få uppleva en bra skärm. Det är en fantastisk upplevelse som jag vill att fler ska få ta del av.

Tycker givetvis inte att TS ska sitta kvar på sitt GTX 750 (som det nästan antyds att jag tycker på flera ställen i tråden); jag tycker han ska uppgradera GPU och skärm. Det jag försöker understryka är att han inte ska vräka ut pengar på ett svindyrt grafikkort hur som helst, samtidigt som han sitter på en gammal seg, relativt lågupplöst 60 Hz-skärm.

Hur viktigt det är med en ny skärm och vilken han isåfall borde köpa beror förstås på vad han spelar, varför jag frågade det tidigare i tråden. Utan ett svar från TS på den frågan kan jag inte hjälpa honom.

Ingen som inte tycker att han ska uppgradera datorn. Men det finns scenarier då till exempel ett GTX 1050 Ti och en 144 Hz-skärm skulle ge en mycket bättre upplevelse än ett 1070 och hans nuvarande skärm. Ett sådant är om han spelar mycket Counter-Strike. Detta är också anledningen till att jag frågade TS vad han spelar; utan att veta det går det inte att hjälpa honom.

Det beror på vad den används till. Frågar du mig är den skärmen i många fall dålig, på grund av 60 Hz. (Sedan har den troligen extra mycket input lag också, men det vet jag inte.)

En modern skärm skulle höja TS upplevelse helt otroligt mycket, och jag vill bidra till att fler inser det.

Skrivet av anon99339:

Håller med @Alling fullständigt. Att skaffa en bra dator och sen en skärm som inte lever upp till resten gör ju att upplevelsen inte mår hela vägen. GPU och skärm vore den bästa uppgraderingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår, men jag håller inte med. Mig veterligen är GTX 750 en del klenare än ett Radeon 5870 som jag använder till min XP-dator, och den klarar med nöd och näppe att driva dåligt optimerade Unreal Engine 3-spel från 2009-2010 på högsta inställningarna i 1280x960. Jag får uppfattningen att TS varit tämligen nöjd med nuläget, så utifrån det är jag övertygad om att ett Radeon RX 570, RX 580 eller GTX 1060 är en utmärkt uppgradering då det kommer bli ett enormt lyft från nuläget oavsett vad TS spelar. Allt därutöver är overkill och riskerar bli pengar i sjön. Med ett mellanklasskort får TS ett bra hum om vilka prestandalyft som finns.

Skulle en enkel grafikkortsuppgradering mot förmodan inte vara nog för TS så kan det därefter bli tal om fler uppgraderingar eller ny dator utan att denna investering är bortkastad. Då kan TS med fördel vänta en bit in på nästa år till nästa generation Ryzen-processorer och grafikkort. Och angående skärm tycker jag inte heller man ska stressa med det nu när OLED precis kommit gång på riktigt. Då kan man hypotetiskt ha ett bra val mellan snabbhet och färgåtergivning.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag kör 2500s ihop med ett 1060 3gb, det fungerar bra men jag märker tydlig flaskhals i vissa titlar (från cpu). Så om du lirar i 1080p så hade jag nöjt mig med typ 1060 eller alternativ från amd. Om du dock är beredd att byta cpu eller spela i högre upplösning så kan du köra 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Jag förstår, men jag håller inte med. Mig veterligen är GTX 750 en del klenare än ett Radeon 5870 som jag använder till min XP-dator, och den klarar med nöd och näppe att driva dåligt optimerade Unreal Engine 3-spel från 2009-2010 på högsta inställningarna i 1280x960. Jag får uppfattningen att TS varit tämligen nöjd med nuläget, så utifrån det är jag övertygad om att ett Radeon RX 570, RX 580 eller GTX 1060 är en utmärkt uppgradering då det kommer bli ett enormt lyft från nuläget oavsett vad TS spelar. Allt därutöver är overkill och riskerar bli pengar i sjön. Med ett mellanklasskort får TS ett bra hum om vilka prestandalyft som finns.

Skulle en enkel grafikkortsuppgradering mot förmodan inte vara nog för TS så kan det därefter bli tal om fler uppgraderingar eller ny dator utan att denna investering är bortkastad. Då kan TS med fördel vänta en bit in på nästa år till nästa generation Ryzen-processorer och grafikkort. Och angående skärm tycker jag inte heller man ska stressa med det nu när OLED precis kommit gång på riktigt. Då kan man hypotetiskt ha ett bra val mellan snabbhet och färgåtergivning.

OLED har kommit igång på riktigt? Länka gärna en bra OLED-skärm du rekommenderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ursäkta min frånvaro idag. Blev visst inte riktigt tid svara på frågorna.
Jag uppskattar allt som skrivs . Återkommer (igen) imorgon... Kanske kan hitta någon lucka mellan glögg, tomtens verkstad och julmiddag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

OLED har kommit igång på riktigt? Länka gärna en bra OLED-skärm du rekommenderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Dell UP3017Q

OLED har det pratats om i många år, men kom först för ca 2 år sedan som separat skärm för konsumenter annat än prototyp och provförsäljning. Nu finns det till relativt överkomliga priser, låt vara främst i 55 tum och uppåt och ämnade som TV.

Har TS suttit på sin skärm i 11 år tror jag TS kan sitta 1-2 år till och invänta fler OLED-skärmar. Jag minns när de första HD-plasmorna i 42" kom. 40 000 kostade de år 2006. OLED är förbi det stadiet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Alling, @MrMadMax
Spelar inte jättemycket, "senaste spelen": Elite Dangerous, Payday 2, Diablo 3, Civ 5(?) , Banished.

@aleves, @jOnÄTÄn, @Jaevel Jag är mycket nöjd med min skärm idag, bra storlek 24" bra ratio 16:10 och 1920x1200. (svårt att få det idag om man inte går på 4k...)

@Joakim Ågren bra förslag!

Några jag glömt?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Jag är mycket nöjd med min skärm idag, bra storlek 24" bra ratio 16:10 och 1920x1200. (svårt att få det idag om man inte går på 4k...)

Även finns lite olika "4k" de jag känner till är 3840x2160 (16:9) och 4096x2160 vilket blir ännu bredare. Du får ju mer pixlar på höjden så kanske inte behöver vara 16:10 med 4k. Däremot blir det svindyrt att köpa grafikkort om man ska driva 4k i höga inställningar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Även finns lite olika "4k" de jag känner till är 3840x2160 (16:9) och 4096x2160 vilket blir ännu bredare. Du får ju mer pixlar på höjden så kanske inte behöver vara 16:10 med 4k. Däremot blir det svindyrt att köpa grafikkort om man ska driva 4k i höga inställningar.

Mjo att driva spel i 4k tänker jag inte göra . Oled med 4k blir det nästa gång ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chmod 775