Hur gör jag med OS när jag byter CPU/Moderkort?

Permalänk

Hur gör jag med OS när jag byter CPU/Moderkort?

Tja, sitter och skall snart uppgradera datorn. Har för tillfället en i5 4590 och MSI H97 PC MATE moderkort. Skall uppgradera till ett i7 8700K och MSI Z370 GAMING PRO CARBON AC.

Min tanke var att bara avinstallera alla msi och chipset-drivers och sen bara tuta och köra med samma SSD. Dvs OS och alla filer är kvar, men inte drivers.

Kommer detta funka? Och vad är det smidigaste sättet om man inte orkar fixa en ny windowskopia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sverkmopsen:

Tja, sitter och skall snart uppgradera datorn. Har för tillfället en i5 4590 och MSI H97 PC MATE moderkort. Skall uppgradera till ett i7 8700K och MSI Z370 GAMING PRO CARBON AC.

Min tanke var att bara avinstallera alla msi och chipset-drivers och sen bara tuta och köra med samma SSD. Dvs OS och alla filer är kvar, men inte drivers.

Kommer detta funka? Och vad är det smidigaste sättet om man inte orkar fixa en ny windowskopia?

Om du inte orkar fixa en ny windowskopia lär du inte orka uppgradera datorn.

Permalänk
Medlem

Nu förtiden tycker jag Windows är ganska bra på att fungera efter komponentbyte utan att formatera. Tyckte det var ett större problem med XP förut, då man fick blue screens bara man bytte grafikkort.
Så jag skulle testa att inte formatera alls och se om det fungerar, men börjar du få blue screens utan anledning så är det nog någon drivutin som spökar och du bör då formatera.
Licensen är dock bunden till ditt nätverkskort, så den biten kan strula lite.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Om du inte orkar fixa en ny windowskopia lär du inte orka uppgradera datorn.

Du har självklart helt rätt. Bäst att jag skiter i allt, är ju trots allt inkompetent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sverkmopsen:

Du har självklart helt rätt. Bäst att jag skiter i allt, är ju trots allt inkompetent.

Det var ju ett ganska bra svar trots allt

I regel så är det alltid bäst att köra nyinstall vid arkitekturbyte. Mest för att det är mer tidseffektivt än att potentiellt felsöka skit som strular.
Tar ca 10 min (base install) + kanske 20-30 min (program + ninite + security updates)... Jag brukar räkna på en timme för allt (backups också såklart).
Antingen gör man det, eller så chansar man att det kommer att funka, får en massa problem x timmar/x dagar in och börjar felsöka i x timmar/x dagar, bara för att inse att man behöver göra en fräsch install oavsett.
Känns smidigare att bara göra en fräsch install. Du kan potentiellt vinna en timme av rent arbete men förlora flertalet timmar eller dagar om du inte kör en fräsch install.

Sen känns det ju som när man tvagar av sig alkoholsvettningarna efter nyår med en format & fräsch install, vilket alltid är trevligt.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

Kanske, kanske inte.

Det är svårt att säga och svårt att veta. För vissa fungerar det helt okej, och andra lider av konstiga problem i veckor.

jag installerar alltid om maskinen vid byte av CPU och/eller moderkort. Bara för att vara säker på att jag slipper problem då det är det sista jag vill sitta och pilla med när jag har massa nya roliga delar i datorn. Enklast att bara få det gjort.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av lain:

Det var ju ett ganska bra svar trots allt

I regel så är det alltid bäst att köra nyinstall vid arkitekturbyte. Mest för att det är mer tidseffektivt än att potentiellt felsöka skit som strular.
Tar ca 10 min (base install) + kanske 20-30 min (program + ninite + security updates)... Jag brukar räkna på en timme för allt (backups också såklart).
Antingen gör man det, eller så chansar man att det kommer att funka, får en massa problem x timmar/x dagar in och börjar felsöka i x timmar/x dagar, bara för att inse att man behöver göra en fräsch install oavsett.
Känns smidigare att bara göra en fräsch install. Du kan potentiellt vinna en timme av rent arbete men förlora flertalet timmar eller dagar om du inte kör en fräsch install.

Sen känns det ju som när man tvagar av sig alkoholsvettningarna efter nyår med en format & fräsch install, vilket alltid är trevligt.

Ok, kan jag använda samma windows licens även om det ursprungligen var windows 8.1 som uppdaterades till 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sverkmopsen:

Ok, kan jag använda samma windows licens även om det ursprungligen var windows 8.1 som uppdaterades till 10?

Om du uppdaterade windows 8.1 under perioden microsoft hade gratis uppdatering så konverterades den automagiskt till en win 10 licens.. Så, ja det förmodar jag.
Kan finnas risk att behöva ringa ett MS-nummer som ger en ny kod eller något sånt, men det tror jag att jag bara gjorde när jag konverterade.
Rostig på licenser dock. Det känns som att jag har ett vagt minne av att man får formatera x antal gånger sen måste man ringa detdär numret igen.. Men det kanske var för något spel.
Någon annan har säkert ett mer utförligt svar!

EDIT:
https://www.howtogeek.com/226510/how-to-use-your-free-windows...

"The free Windows 10 license Microsoft is providing to upgraders works differently. Microsoft won’t issue you a Windows 10 product key. Instead, when you perform an upgrade from within Windows 7 Service Pack 1 or Windows 8.1, the upgrade process registers a unique ID associated with your PC’s hardware on Microsoft’s Windows activation servers.

In the future, whenever you install Windows 10 on that same PC, it will automatically report to Microsoft’s activation servers. Microsoft will confirm that the PC with that specific hardware configuration is allowed to use Windows 10, and it’ll automatically be activated.

This isn’t actually made clear in the installation process itself. To clean-install Windows 10 on a machine activated in this way, you have to continually skip all the product key prompts while installing it.

This automatic process only works if your PC has the same hardware it had when you upgraded to Windows 10.

You Can’t Move a Free Windows 10 License to Another PC
Those retail licenses are portable between different PCs, so you can take them with you from PC to PC. You might have purchased a Windows 7 license and built your own PC. Build a new PC a few years later and you can take that Windows 7 license with you as long as you remove it from the first machine. Rinse and repeat over and over–as long as you’d like to continue using Windows 7.

However, that free Windows 10 license you get as part of the upgrade process is tied to an individual PC. Even if you upgraded from a retail copy of Windows 7, 8, or 8.1, you won’t be given a retail copy of Windows 10. You just can’t move that free Windows 10 license to another PC. Now that the free Windows 10 upgrade offer is over, you’ll have to buy a new copy of Windows 10 if you want to move it to an entirely different PC.

This may feel a bit inconvenient. But, on the other hand, that Windows 10 license was just a free bonus in the first place. Retail licenses of Windows 10 you purchase can be moved between PCs in the same way."

Huh! Verkar inte som det. Det sög ju.
Men då borde ju en Windows 10 reset eller vad de kallar deras reinstall-funktion rimligtvis inte vara någon fara. Men har ingen personlig erfarenhet och således sker det på egen risk.
Kinguin eller vars det var säljer ju annars retail keys för 200 pix eller något sånt, iirc.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.