Går det bra att bygga sin dator på ett täcke?

Permalänk
Medlem

Går det bra att bygga sin dator på ett täcke?

Hej jag ska snart bygga min dator men vet inte vilket material jag kan bygga den på. Ja har inget träskrivbord eller liknande och jag vill gärna inte bygga den på golvet. Min fråga är då vilket material jag skulle kunna bygga den på, jag har ett gammalt täcke som jag skulle kunna använda. Jag vet dock inte om ett täcke leder statisk elektricitet, jag vill ju inte att mina komponenter ska bli esd skadade. Jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker och ge mig förslag på material. Och ja, jag kommer att använda mig av esd-armband.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med att bygga på golvet? Jag har gjort det tre gånger, inga problem (såvida det inte är på en matta).

Gällande täcke vågar jag inte svara på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Kör på golvet. Det har fungerat för mig ett tiotal gånger utan några som helst problem.

Visa signatur

CPU: Intel Core i9-7980XE 2.6GHz 18-Core
Minne : G.Skill Trident Z RGB 64GB (4 x 16GB) DDR4-3200
SSD : 3 x Samsung 960 EVO 500GB M.2-2280 SSD
GPU : 2x Asus GeForce GTX 1080 Ti 11GB POSEIDON
Moderkort : Asus ROG RAMPAGE VI EXTREME EATX LGA2066

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Det är inget fel på det, det blir bara jävligt jobbigt och oergonomiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josefkek:

@Pelegrino: Det är inget fel på det, det blir bara jävligt jobbigt och oergonomiskt

Hur hjälper ett täcke?

Jag gissar att du inte vill repa något bord. Lägg en vanlig bordsduk på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Har du inget köksbord eller liknande?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Skulle rekommendera bord/golv. I mitt fall har jag ett madrasskydd som är väldigt statiskt laddat. När jag skulle tvätta det fick jag riktigt ont av alla stötar jag konstant fick när jag tog av det

Permalänk
Avstängd

tyg material överhuvudtaget skulle jag unvika.

Visa signatur

CPU: Intel Core i9-7980XE 2.6GHz 18-Core
Minne : G.Skill Trident Z RGB 64GB (4 x 16GB) DDR4-3200
SSD : 3 x Samsung 960 EVO 500GB M.2-2280 SSD
GPU : 2x Asus GeForce GTX 1080 Ti 11GB POSEIDON
Moderkort : Asus ROG RAMPAGE VI EXTREME EATX LGA2066

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josefkek:

@Pelegrino: Det är inget fel på det, det blir bara jävligt jobbigt och oergonomiskt

Det kommer ju bara att böja din dator så att varje kant är på olika höjd. Hur ska du montera moderkort eller liknande med ett täcke bakom? Lägg den på golvet eller köksbordet.

Visa signatur

● Active

Permalänk

Allting med syntetfiber i och ull är big no no. Tyger av naturfibrer är bäst enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000