Permalänk
Avstängd

Hjälp mig felsöka (dator dör ibland).

Vad är problemet?
Min dator slocknar ibland ungefär som att man drar ur sladden fast allt sitter som det ska.
När inträffar problemet?
ett par gånger i veckan, oftast in game eller när jag ser på film
Har du någon aning om vad som orsakar problemet?
Nej inte alls
3. Beskriv ditt system

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD FX 4100 QuadCore
Processorkylare: Vet ej men den ser ut att kyla bra
Moderkort: asus pcie 2.0 (står det på)
Minne: 6GB okännt märke
Grafikkort: Nvidia GTX 760
Hårddisk: Samsung 850 EVO 250GB
Nätaggregat:corsair cx500
Övrig kylning: 1x 120mm bakåt
Övriga komponenter: DVD-läsare "W-Super"
Lådan är från Cooler Master.
Temperaturer: Vet ej, i lägenheten är det ca 24 grader, har inget program för att kunna mäta temp i datorn.
har tagit av sidopanelen och den känns inte överdrivet varm (inget synligt damm)

Var börjar jag lämpligtvis?
Jag kan inte frammana problemet själv utan det sker nör jag minst anar det.

Permalänk
Medlem

@Jopp<3:
Det första man misstänker när en dator beter sig så, är en döende/överbelastad nätdel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Startar den normalt efteråt? Eller behöver du slå av/på nätagg eller liknande? Isf kan det vara kortis nånstans eller överhettad CPU.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av railman:

Startar den normalt efteråt? Eller behöver du slå av/på nätagg eller liknande? Isf kan det vara kortis nånstans eller överhettad CPU.

När jag startar den får jag frågan om jag vill starta som vanligt eller i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

När jag startar den får jag frågan om jag vill starta som vanligt eller i felsäkert läge.

Det är för att Windows inte har stängts ner normalt, så att det sker är helt normalt.

Men förutom det, så är det inga problem att starta upp den igen?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Det är för att Windows inte har stängts ner normalt, så att det sker är helt normalt.

Men förutom det, så är det inga problem att starta upp den igen?

Nej inga problem alls.
Testade felsäkert läge för att se om jag kunde få en felrapport men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Nej inga problem alls.
Testade felsäkert läge för att se om jag kunde få en felrapport men icke.

Kolla alltid Event Viewer, mycket möjligt att det dyker upp någon information där. Win+R skriv eventvwr och enter, kolla loggar under Windows Logs för Applications och System. Du kan filtrera på endast Critical och Error.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 7 1800x @Stock | GTX 1080 WINDFORCE OC | ASUS ROG B350F GAMING | Vengeance LPX Black 16GB DDR4 @ 2933MHz | BeQuiet! Straight Power 80+ Gold 680W | Samsung 960 EVO 250GB + Seagate Barracuda 1TB @ 7200rpm | Noctua NH-U9B SE2 | ASUS ROG Swift PG278QR GSYNC 1440p @144Hz | Acer 27" K272HLE 1080p @60Hz

Permalänk
Medlem

@Jopp<3:

Är din FX överklockad?
Ladda ned https://www.hwinfo.com/download.php och kolla din CPU och din GPU temperatur när du t.ex ser på film och posta dem i tråden.
Jag tror på ett felaktigt nätagg (PSU).

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gnarf:

@Jopp<3:

Är din FX överklockad?
Ladda ned https://www.hwinfo.com/download.php och kolla din CPU och din GPU temperatur när du t.ex ser på film och posta dem i tråden.
Jag tror på ett felaktigt nätagg (PSU).

Jag har inte kunskap i överklockning så det har jag inte gjort
Hwinfo säker att min medel temp i CPU är 46.8 och max 69.1, Gpu medel 35 och Max 41 när jag streamar film.

Permalänk
Medlem

Du får inte någon blåskärm utan den blir bara svart?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martak:

Du får inte någon blåskärm utan den blir bara svart?

Exakt, som att strömmen bryts.
Skärmarna som är inkopplade i samma skarvdosa dör inte så problemet gäller bara själva datorn.

Permalänk
Avstängd

Den går lite varm så kan vara värt att damma ur den men värmen bör inte skapa att den dör om du inte når mer än 69c som är i överkant på en fx där man brukar säga max 63c men jag mistänker den blir bra varm vid spel och mer än 69 vid tung belastning

Men det låter som nätagget börjar ge sig men försök damma ur datorn lite för det kan vara värme relaterat problem och blir tempen bättre och problemet kvarstår är oddset extremt bra att det är nätagget som håller på att ge upp

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:

Helt enig. FX4300 bör inte överstiga +70C och om du inte överklockat bör den ligga på runt +40C-ish. Använd komprimerad luft och blås rent CPU-Kylaren. Mät temperaturerna igen. Är de lägre men problemet med omstarter kvarstår är det helt säkert PSUn som gett upp.

Observera att det är skillnad på CPU (TCTL) och core temperature i HWinfo.

Lycka till och återkom med info.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

Jag vill bara tillägga att ibland är det inte konstigare än att fläkten i nätagget har segat ihop. Lite last räcker för att datorn ska bete sig helknasigt och sen när datorn startas om och i princip inget körs så fungerar den "som vanligt" en stund igen.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Den går lite varm så kan vara värt att damma ur den men värmen bör inte skapa att den dör om du inte når mer än 69c som är i överkant på en fx där man brukar säga max 63c men jag mistänker den blir bra varm vid spel och mer än 69 vid tung belastning

Men det låter som nätagget börjar ge sig men försök damma ur datorn lite för det kan vara värme relaterat problem och blir tempen bättre och problemet kvarstår är oddset extremt bra att det är nätagget som håller på att ge upp

Testade att mäta medan jag spelar och min CPU kom upp i 85,5 Grader men min GPU låg stilla på 39 Grader.
Kan det vara så att Processorn flaskhalsar lite?

Innan jag skapade den här tråden så öppnade jag datorn och dammade ur den. Det var nästan inget dam i.

Har inte haft något plötsligt avbrott sen tråden skapades.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gnarf:

@lord_vasagos:

Helt enig. FX4300 bör inte överstiga +70C och om du inte överklockat bör den ligga på runt +40C-ish. Använd komprimerad luft och blås rent CPU-Kylaren. Mät temperaturerna igen. Är de lägre men problemet med omstarter kvarstår är det helt säkert PSUn som gett upp.

Observera att det är skillnad på CPU (TCTL) och core temperature i HWinfo.

Lycka till och återkom med info.

Om jag skulle köpa en ny nätdel, bör jag satsa på en ny lika dan alltså en CX500 eller bör man ta något bättre?
Oroar mig för att om jag byter ut en del så kommer någon annan del att flaskhalsa och så kommer jag tvingas byta ut alla delar och då blir det säkert billigare att köpa en helt ny dator...

Permalänk
Skrivet av Jopp<3:

Testade att mäta medan jag spelar och min CPU kom upp i 85,5 Grader men min GPU låg stilla på 39 Grader.
Kan det vara så att Processorn flaskhalsar lite?

Innan jag skapade den här tråden så öppnade jag datorn och dammade ur den. Det var nästan inget dam i.

Har inte haft något plötsligt avbrott sen tråden skapades.

hur dammade du ur datorn ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Om jag skulle köpa en ny nätdel, bör jag satsa på en ny lika dan alltså en CX500 eller bör man ta något bättre?
Oroar mig för att om jag byter ut en del så kommer någon annan del att flaskhalsa och så kommer jag tvingas byta ut alla delar och då blir det säkert billigare att köpa en helt ny dator...

Corsairs nätagg har rykte om sig att vara av dålig kvalitet. Iaf cx aggen. Hade inte köpt ett till sådant...
Vet ej om de blivit bättre på senare tid?

HWmonitor brukar visa för hög temp på AMD processorn. Ladda ner AMD overdrive och kolla tempen i det också.
Vill minnas att HWmonitor visade att min tidigare AMD 760K var 90c ngt när den egentligen låg på 50 lr 60c ngt enligt AMD overdrive.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

hur dammade du ur datorn ?

Uppenbarligen helt fel
Blåste på fläktarna och torkade av ytor där jag kunde se damm.
Nu tog jag bort Processorkylaren och hittade damm under den som inte syntes utifrån.
Tog bort det och ska se om det blev skillnad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jopp<3:

Uppenbarligen helt fel
Blåste på fläktarna och torkade av ytor där jag kunde se damm.
Nu tog jag bort Processorkylaren och hittade damm under den som inte syntes utifrån.
Tog bort det och ska se om det blev skillnad

Låter absolut som det är problemet och brukar som sagt bli en matta med damm under fläkten så typ ingen luft kommer in och når en fx runt 90c är det inte inte konstigt att den dyker och är antagligen värmeskyddet som slår i från i så fall men blir ungefär samma om nätagget slår i från med men med tanke på värmen tror jag absolut det är problemet ..eller om cpu´n blir så varm att den överhettar vrm och dom slår i från pga värme men handlar även där om att få ner cpu tempen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

@lord_vasagos: Funderar även på om min cpu-kylare kanske är felmonterad.
Som det är nu blåser den bort varm luft från processorn, är det inte så att den ska blåsa in kall luft?
Om man tar bort den varma luften måste man inte då ersätta den med kall på nån vänster

Permalänk
Skrivet av Jopp<3:

Uppenbarligen helt fel
Blåste på fläktarna och torkade av ytor där jag kunde se damm.
Nu tog jag bort Processorkylaren och hittade damm under den som inte syntes utifrån.
Tog bort det och ska se om det blev skillnad

torkade av med vad ?
om du tog bort kylaren så rengjorde du den från gamla kylpastan och la på ny, eller ?

om du tar bort hela kylaren så startar givetvis inte datorn.

--------
det blir bra mycket enklare om du tar några foton så man förstår vad du menar.
om cpu-kylaren inte var felmonterad så är den det nu

vänster ? tyvärr förstår nog ingen vad u menar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

torkade av med vad ?
om du tog bort kylaren så rengjorde du den från gamla kylpastan och la på ny, eller ?

om du tar bort hela kylaren så startar givetvis inte datorn.

--------
det blir bra mycket enklare om du tar några foton så man förstår vad du menar.
om cpu-kylaren inte var felmonterad så är den det nu

vänster ? tyvärr förstår nog ingen vad u menar.

Med den microfiberduk som dom rekommenderade på Inet.

Jag tog bort kylaren och tog enbart bort den lilla matta av damm som fanns där under (såg på youtube) att det ofta gömmer sig damm där.

Satte tillbaka Kylaren så som den satt innan så det är iallafall ingen skillnad

Permalänk
Skrivet av Jopp<3:

Med den microfiberduk som dom rekommenderade på Inet.

Jag tog bort kylaren och tog enbart bort den lilla matta av damm som fanns där under (såg på youtube) att det ofta gömmer sig damm där.

Satte tillbaka Kylaren så som den satt innan så det är iallafall ingen skillnad

microfiberduk kan användas till kylare och andra delar i Aluminium eller metall.. däremot INTE på ett kretskort eller nån form av Elektronik.
jag kan garantera dig att det inte finns nån matta av damm under cpu-kylaren!

vi kan börja med vad delarna heter

cpu-kylare. den är oftast i koppar & Aluminium. det finns olika varianter men principen är den samma..

fläkt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

@Grönahunden: Exakt så!
Under processorkylaren (som din första bild) var det som en liten matta av damm, torkade bort det.
Nu har jag testat att streama film på en skärm och spela på den andra men lyckas inte få upp CPU temperaturen över 48.9 grader.
GPUn kom som max upp i 46 grader.

Alltså dammet satt fast på själva kylaren och inte på moderkortet

Permalänk
Skrivet av Jopp<3:

@Grönahunden: Exakt så!
Under processorkylaren (som din första bild) var det som en liten matta av damm, torkade bort det.
Nu har jag testat att streama film på en skärm och spela på den andra men lyckas inte få upp CPU temperaturen över 48.9 grader.
GPUn kom som max upp i 46 grader.

Alltså dammet satt fast på själva kylaren och inte på moderkortet

det blir så mycket enklare om du tar några bilder på hur det ser ut..

mellan Kylaren och processorn finns det bara en sak en grå silikonpasta som används för att föra över värmen från Processorn till kylaren.
om du tar bort kylaren så ska den vara helt ren innan du lägger på ny kylarpasta..

det här är processorn och inte moderkortet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

@Grönahunden: Känns som att du missförstått trådens syfte.
Jag vet mycket väl vad alla datorns delar heter och var dom sitter.
Därför finns det inget behov av att posta bilder.

Permalänk
Avstängd

Att fixa problemet med värmen har inte löst problemet med plötsliga avstängningar.
Gissar att det är som bland annat @Belzader gissade att nätdelen sjunger på sista versen.

Får kolla mellandagsrean om något är prissänkt

Permalänk
Skrivet av Jopp<3:

@Grönahunden: Känns som att du missförstått trådens syfte.
Jag vet mycket väl vad alla datorns delar heter och var dom sitter.
Därför finns det inget behov av att posta bilder.

det blir ju lätt missförstånd om du filtrerar ut det som du tycker är självklart ex: ta du bort kylare så ska ny kylarpasta på osv..
jag har svårt att se en dammatta under kylaren, en bild säger mer än tusen ord, så det du tycker är självklart som "vänster" har nog andra svårt att riktigt greppa.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644