Corsair Hydro H60 verkar inte fungera i nya builden. Hjälp!

Permalänk

Corsair Hydro H60 verkar inte fungera i nya builden. Hjälp!

Hej! Köpte under mellandagsrean komponenter till en ny build. Specs följer nedan:

Motherboard: Asus z370-f Gaming
Cpu: i5-8600k
Gpu: Asus Strix 1070ti
Cpu-cooler: Corsair Hydro H60
PSU: Corsair CX650M
RAM: 2x8gb 3000 mhz Team Delta RBG
SSD: Samsung EVO 850 250gb
HDD: Seagate Barracuda 1TB

Har precis monterat klart allting, men vid start av datorn kom direkt meddelandet ¨CPU-fan Error¨. Jag kopplade om fläktarna efter detta och lät istället radiatorns fläkt sitta i CPU-fan, och satte själva pumpen i en annan fan header. Då försvinner meddelandet men väl i BIOS hittas inte pumpen och CPUn stiger snabbt i temperatur, tar ca 1 och en halv minut för den att klättra från 40c till 70c och då stänger jag helt enkelt av datorn då jag inte vill ha sönder något. Försökte att installera windows en gång men direkt efter installationen var färdig stängde datorn av sig med felmeddelande ¨CPU too hot¨ eller något liknande. Kan någon med erfarenhet eller bara jävligt bra koll hjälpa med detta? Skulle uppskattas mycket!

Permalänk
Medlem

varifrån får pumpen sin ström? Den bör sitta på en molex/sata, eller en fan header som är satt till max rpm

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

@Haptic: Pumpen är inkopplad i CPU-fan i moderkortet, fanns ingen annan strömkabel i lådan. Pumpen känns inte av i BIOS heller, men detta har jag läst är vanligt då det helt enkelt inte är en fläkt utan en pump. Kan du tänka dig någon lösning?

Permalänk
Skrivet av Haptic:

varifrån får pumpen sin ström? Den bör sitta på en molex/sata, eller en fan header som är satt till max rpm

Pumpen är inkopplad i CPU-fan i moderkortet, fanns ingen annan strömkabel i lådan. Pumpen känns inte av i BIOS heller, men detta har jag läst är vanligt då det helt enkelt inte är en fläkt utan en pump. Kan du tänka dig någon lösning?

Permalänk
Medlem

@ghost1122: Mitt råd är att du provar först med att dra ut alla dina chassi fläktar så att det blir helt tyst. Därefter provar du igen med att starta datorn. Lyssna om du hör om pumpen på din AIO är igång.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghost1122:

Pumpen är inkopplad i CPU-fan i moderkortet, fanns ingen annan strömkabel i lådan. Pumpen känns inte av i BIOS heller, men detta har jag läst är vanligt då det helt enkelt inte är en fläkt utan en pump. Kan du tänka dig någon lösning?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@ghost1122: Jag köpte ett H60 på blackfriday och på den var pumpen DOA så jag fick en ny...
denna har jag inkopplad på en standard SYS_FAN uttag då pumpen skall gå på fullvarv, sen har jag fläkten till radiatorn kopplad till CPU_FAN

Man märker väl om pumpen går eller ej genom att antingen göra som en skrev att koppla ur alla andra fläktar så hör man den eller lägga finger/handen på den så känner man om den är igen...

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Medlem

Har du inte en AIO_pump header på moderkortet? Det har jag på mitt z270 strix..

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

En snabb googling på ditt MOBO, så har du en header för aio pump.

Stämmer denna bild överrens med ditt moderkort? Om ja, så koppla in pumpen i den jag ringat in i blått.

Edit: Fel hos mig eller så gjorde jag fel men här är direkt länk till bilden

https://imgur.com/a/xGh0B

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |