Permalänk

vad är poängen med överklockning?

Jag har en i5 6400 tyvärr ingen k modell men är det så jävla viktigt med överklockning man sabbar väl bara datorn då? bättre att ha datorn i sitt sinne fulla bruk? än att trimma sönder den så att den brinner upp typ

men ge mig för och nackdelar med detta och vad kan man uppgradera om man inte har en k modell?

Permalänk
Medlem

Nja du sabbar inte datorn om du gör rätt.

Det man gör är att uttnyttja mer av datorns fulla potential utan att behöva betala mer för det.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
99:e percentilen

Man överklockar för att få bättre prestanda eller för att det är roligt. ”Normal” överklockning (där man ej höjer någon spänning) medför ingen reell risk att skada datorn.

Det är meningslöst att överklocka en komponent som inte utgör en flaskhals. Mer än så kan inte sägas utan att veta vilka övriga komponenter du har, vilka spel du spelar och vad du har för skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

du sabbar inte datorn med överklockning.
klart om du ställer in spänningen på högsta så kan det säkert gå åt helvete men inte med vanlig överklockning.

gratis extra prestanda är väl aldrig fel?

förr överklockade jag även mina telefoner, inte gick dom sönder för det heller

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

???

Poängen med att överklocka är att få mer prestanda. Läs ett par guider så lär du inte smälta CPU:n. Om du vill ha tips på möjliga uppgraderingar så är det en poäng att posta dina specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

Jag har en i5 6400 tyvärr ingen k modell men är det så jävla viktigt med överklockning man sabbar väl bara datorn då? bättre att ha datorn i sitt sinne fulla bruk? än att trimma sönder den så att den brinner upp typ

men ge mig för och nackdelar med detta och vad kan man uppgradera om man inte har en k modell?

Är du nöjd med prestandan utan överklockning så kör på det. Ingen som tvingar någon att överklocka

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Är google trasigt eller något ? Finns till och med en wikipedia-sida med för och nackdelar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Overclocking
Min processor har varit överklockad i 6 år nu och rullat i princip 24/7, fungerar fortfarande fint.
Du skulle köpt en K-modell.

Permalänk
Inaktiv

En sak är säker! När min 6600k flaskhalsar så tittar jag ju i detta forum för lite extra stöd!

Permalänk

jag har överklockat sedan mitt första kort som gick att överklocka på vilket var en pentium på 166MHz

jag har aldrig haft sönder en cpu, det är i princip omöjligt att göra det om man inte är dum på riktigt och drar på ordenltigt med volt(krävs lite över 2V på luft för att döda en AMD FX t.ex. 1.8v för SB)

en del low-end/mid-end moderkort tillåter än inte att dra så högt som det krävs för att döda en cpu i dags läget utan att lägga en varning.

Att degradera processorn är däremot väldigt lätt om man inte är försiktig.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

Jag har en i5 6400 tyvärr ingen k modell men är det så jävla viktigt med överklockning man sabbar väl bara datorn då? bättre att ha datorn i sitt sinne fulla bruk? än att trimma sönder den så att den brinner upp typ

men ge mig för och nackdelar med detta och vad kan man uppgradera om man inte har en k modell?

Hej!

Att överklocka en dator i dagsläget är en relativt säker process då processorn "klockar" ner eller stänger av sig då den når en för hög temperatur. Det finns även en hel del andra säkerthets åtgärder i bios som t.ex förhindrar att du matar processorn med för mycket ström osv.. Trotts dessa säkerhetsåtgärder är överklockning aldrig en garanti och görs därför på egen risk. Intel erbjuder även en "överklocknings garanti" som du kan köpa till din processor.

Varför vill man då överklocka? Det finns många anledningar till varför man skulle vilja överklocka sin dator. I mitt fall så överklockade jag min dator för den extra prestandan och för att lära mig hur man går tillväga. Överklockning kan förkorta processorns livstid men om man köper ny processor var femte år så borde det inte vara några som helst problem.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk

okej men asså jag kan väl inte överklocka för jag har en i5 6400? https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=... här är min dator och specs

Permalänk
Avstängd

Handlar om prestanda som sagt och att man dödar nått pga överklockning är väldigt liten även om man går på riktig hårt så håller allt bra även efter långtid men det som tar mest stryk är moderkorten som under tung oc går många år en cpu kan gå hur länge som helst samma med minnen med

Sen är det väldigt många även här som inte förstår sambandet mellan grafikkort och processorn där majoriteten av datorerna sitter med mellan modeller av gpu som t.e.x ett 1060 och vi leker med scenariot max settings i 1080p där är cpu sällan en flaskhals och spelar ofta ganska liten roll om du har Ryzen 1300x eller en 8700 k med max oc för grafikkortet är en flaskhals och där är det ganska omotiverat att klocka datorn

Och jag tycker det är roligt med oc men skulle inte säga det är ekonomiskt försvarbart I väldigt många fall helst med Intel där k modeller är rätt dyra samma med z moderkort och som grädde på moset behöver man en vettig kylning helst hyfsade chassie fläktar som gör att priset ökar rejält men prestandan för spel blir oftast marginell om man inte har äldre system med väldigt vass gpu

Men beror på spel, upplösning och setup men sitter man med 1060 eller sämre gpu är cpu oc oftast tämligen värdelöst och går man 1070 - 1080 med medel cpu så kan det bli lite vinst men är ofta inte enormt där heller

Men det finns ju en massa annat där man kan få märkbart snabbare dator igenom oc men ofta så slår man ut kostnaden ger det ofta mer prestanda att gå billigaste moderkortet och upp en nivå på cpu genom att spara in på alla extras som moderkort, dyrare nätagg, dyrare kylning, osv

Och det är roligt med oc som även kan påverka gpu som med kan klockas och är biten för spel som ger lite extra men är i dom flesta fall ganska liten n ökning i fps även om man skruvar upp rejält och överklockning är helt enkelt inte värt det för dom flesta egentligen sett ur prestanda för pengarna men är alltid skoj att pressa skiten ur saker😀

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Handlar om prestanda som sagt och att man dödar nått pga överklockning är väldigt liten även om man går på riktig hårt så håller allt bra även efter långtid men det som tar mest stryk är moderkorten som under tung oc går många år en cpu kan gå hur länge som helst samma med minnen med

Sen är det väldigt många även här som inte förstår sambandet mellan grafikkort och processorn där majoriteten av datorerna sitter med mellan modeller av gpu som t.e.x ett 1060 och vi leker med scenariot max settings i 1080p där är cpu sällan en flaskhals och spelar ofta ganska liten roll om du har Ryzen 1300x eller en 8700 k med max oc för grafikkortet är en flaskhals och där är det ganska omotiverat att klocka datorn

Och jag tycker det är roligt med oc men skulle inte säga det är ekonomiskt försvarbart I väldigt många fall helst med Intel där k modeller är rätt dyra samma med z moderkort och som grädde på moset behöver man en vettig kylning helst hyfsade chassie fläktar som gör att priset ökar rejält men prestandan för spel blir oftast marginell om man inte har äldre system med väldigt vass gpu

Men beror på spel, upplösning och setup men sitter man med 1060 eller sämre gpu är cpu oc oftast tämligen värdelöst och går man 1070 - 1080 med medel cpu så kan det bli lite vinst men är ofta inte enormt där heller

Men det finns ju en massa annat där man kan få märkbart snabbare dator igenom oc men ofta så slår man ut kostnaden ger det ofta mer prestanda att gå billigaste moderkortet och upp en nivå på cpu genom att spara in på alla extras som moderkort, dyrare nätagg, dyrare kylning, osv

Och det är roligt med oc som även kan påverka gpu som med kan klockas och är biten för spel som ger lite extra men är i dom flesta fall ganska liten n ökning i fps även om man skruvar upp rejält och överklockning är helt enkelt inte värt det för dom flesta egentligen sett ur prestanda för pengarna men är alltid skoj att pressa skiten ur saker😀

som sagt så är k modeller dyra och jag köpte en dator från Inet som inte hade det.. är denna dator värdelös då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

som sagt så är k modeller dyra och jag köpte en dator från Inet som inte hade det.. är denna dator värdelös då?

Skulle säga att de kostar mer än icke K-modeller men är mer prisvärda pga överklockningsmöjligheterna. Har man inget intresse att överklocka är det helt onödigt med K.

Värdelös är den inte, men köp en K-modell nästa gång om du vill ha möjligheten att överklocka.

Permalänk
Skrivet av LÖVTRÄ:

Skulle säga att de kostar mer än icke K-modeller men är mer prisvärda pga överklockningsmöjligheterna. Har man inget intresse att överklocka är det helt onödigt med K.

Värdelös är den inte, men köp en K-modell nästa gång om du vill ha möjligheten att överklocka.

men vad kan man göra och uppgradera en dator som inte är k modell?

Permalänk
Medlem

Jag överklockar för att det är kul, och för att jag inte behöver uppgradera datorn på ett längre tag, iallafall tills det dyker upp något mer spännande än vad som kommer ut idag.

Dator i sig.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

jag kollar på Inets hemsida och det verkar bara som dem dyra datorerna har k-modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

men vad kan man göra och uppgradera en dator som inte är k modell?

Precis som med en burk med processor av k-modell så kan du peta i mer ram, byta processor och GPU osv.
Är det något datorn inte klarar av i nuläget ?

Permalänk
Medlem

Förr i tiden kunde man köpa den billigaste processor och sedan överklocka den till nästan samma hastighet som en mycket dyrare modell eftersom det i grunden var samma processor, och därigenom spara mycket pengar. Detta är lite mer begränsat numera, speciellt med Intel som har låst alla CPUer utom de dyraste i varje klass. Med AMD kan man fortfarande göra detta i viss mån, även om det krävs lite tur i "kisellotteriet" eftersom inte alla AMD-processorer överklockar jättebra. Sedan är det annat idag som skiljer dyrare och billigare processorer än ren klockhastighet, som t.ex. antal kärnor och PCI-E banor.

Det går att hämta mycket via överklockning i vissa fall, speciellt med Intel. Intel och AMD är väldigt konservativa med klockhastigheten, dels för att hålla värmeutvecklingen låg (80-90W) så de fungerar i normala datorer utan höga ljudnivåer, och dels för att det är färre processorer som klarar av högre frekvenser utan att det blir instabilt och det skulle bli för dyrt att handplocka dem och sälja separat. Så har man lite tur, och är villig att satsa på kraftigare kylning kan man få ut en extra 30 - 40% prestanda eller mer.

Skadar man processorn då? Självklart. Både högre spänning och högre temperatur förkortar livslängden. Dock är det oftast inte ett problem i praktiken;
-Denna förkortning av livslängden sker även vid normal användning så fort man spänningssätter processorn. Vill man att processorn ska vara för evigt bör man genast montera ur den och lägga den i en ask....
-Vi vet visserligen inte hur länge dagens processorer kommer hålla, men tidigare har de alltid hållit mycket längre än man haft användning av dem. OM den går sönder om 10 år kan du troligen köpa en begagnad för en hundralapp eller två....
-De flesta använder inte några extrema spänningar, och har dessutom så pass bra kylning att processorn i många fall går svalare än den hade gjort oklockad med standardkylaren.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

@daneboi99: Nä det tycker jag inte men beror helt på kraven man har men sett till spel är en 6400 och ett 1060 en rätt bra och billig kombo för tex en 60hz gamer eller mer om man kör lätta spel som tex cs kan man gå högre i hz eller kliver upp till 1440p så kan man ha rätt skaplig gpu i kombination med 6400 an trots det är en ganska slö i5

Ser man på den som workstation med redigering eller rendering och riktigt tunga arbeten så är den inte frän men med tålamod så klarar den allt och är mer en tidsfråga men till svensson behov som pula med lite bilder eller fixa nån video till surf även gaming är dom ganska ok så jag skulle inte kalla dom värdelös sett till vad dom klarar

Sett till pris idag är dom värdelös då en 999kr ryzen 1200 presterar identiskt med ett 320 moderkort för 529kr som 6400an som kostar idag 1797kr utan moderkort och för priset 6400an kostar får du en 1200 med oc moderkort eller ungefär en 1300x med 320 moderkort som presterar bättre för samma pengar så ser man dom ur dags pris är dom en helt värdelös deal

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

@daneboi99: Nä det tycker jag inte men beror helt på kraven man har men sett till spel är en 6400 och ett 1060 en rätt bra och billig kombo för tex en 60hz gamer eller mer om man kör lätta spel som tex cs kan man gå högre i hz eller kliver upp till 1440p så kan man ha rätt skaplig gpu i kombination med 6400 an trots det är en ganska slö i5

Ser man på den som workstation med redigering eller rendering och riktigt tunga arbeten så är den inte frän men med tålamod så klarar den allt och är mer en tidsfråga men till svensson behov som pula med lite bilder eller fixa nån video till surf även gaming är dom ganska ok så jag skulle inte kalla dom värdelös sett till vad dom klarar

Sett till pris idag är dom värdelös då en 999kr ryzen 1200 presterar identiskt med ett 320 moderkort för 529kr som 6400an som kostar idag 1797kr utan moderkort och för priset 6400an kostar får du en 1200 med oc moderkort eller ungefär en 1300x med 320 moderkort som presterar bättre för samma pengar så ser man dom ur dags pris är dom en helt värdelös deal

så menar du att min i5 är slö?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daneboi99:

så menar du att min i5 är slö?

I jämförelse till pris, ja.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

I jämförelse till pris, ja.

men haha den är ju bara 6 månader gammal tycker inte att den verkar slö?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daneboi99:

men haha den är ju bara 6 månader gammal tycker inte att den verkar slö?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad du uppfattar den som är ju annorlunda, men för dess pris kan du få mycket bättre saker, även för 6 månader sedan.

Permalänk
Medlem

Nä, ingen idé att försöka överklocka en låst modell.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Som många redan har skrivit så överklockar du för att det dels är roligt att få ut lite extra.

Och t.ex min 4690k så med default volt som kommer från fabriken så kan jag få ut ca 200 mhz mer, kanske inte mycket snabbare för det men, gratis prestanda utan något som skadar cpu eller moderkort.

Haft datorn nu i 3 år och inga problem, var även tvungen att överklocka den till 4.3/4.4 Ghz för att klara av en 1440p skärm, men tror mer på att det är mitt 970 som stoppar än cpu, och volten för cpu vad jag har läst så det max 1.35vcore för 24/7 användande, och jag kör på 1.21/1.22vcore för min överklockning så har gott om utrymme, default har jag för mig är 1.15vcore

Så att inte köpa en K modell känns lite meningslöst, hade jag inte kunnat överklocka min cpu så hade jag mest troligen behövt köpa en ny och starkare cpu, hade jag inte kunnat göra det till samma moderkort så, hade det kostat mer än att köpa en K modell för då hade jag behövt byta ut cpu plus moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

men haha den är ju bara 6 månader gammal tycker inte att den verkar slö?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får en i5 7600K som är nästan 40% snabbare för bara några hundralappar mer.

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7600K-vs-I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

men haha den är ju bara 6 månader gammal tycker inte att den verkar slö?

Skickades från m.sweclockers.com

Din processor släpptes Q3 2015. Så den är snarare 27 månader gammal

https://ark.intel.com/products/88185/Intel-Core-i5-6400-Proce...

Så länge du är nöjd med vad din dator presterar i de spel du spelar är det inget att fundera över. Men när du nästa gång köper dator och vill kunna använda samma dator en längre tid, se till att du köper en överklockningsbar processor så behöver du inte byta ut den lika snabbt.

Sen om du vill ha bästa datorn för pengarna så har du två alternativ:
1. Absolut bäst dator för pengarna får du om du köper begagnat, speciellt på SweC då det är väldigt bra priset här. Bygg sedan ihop den själv och köp till ett billigt W10 så får du en ruskigt bra dator för <7000:-.
2. Vill du ha värstinggrejor när de släpps är de köpa nytt som gäller, men även där kan du få en mycket bättre dator för samma peng genom att plocka ihop bra delar och bygga ihop datorn själv.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Du får en i5 7600K som är nästan 40% snabbare för bara några hundralappar mer.

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7600K-vs-I...

kan man sätta i den i min dator då? om man får hjälp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daneboi99:

kan man sätta i den i min dator då? om man får hjälp?

Du borde istället skapa en tråd där du nämner alla delar, som RAM, Nätagg, Moderkort, Grafik m.m.

Därifrån kan du fråga hur du på bästa och enklaste sätt kan uppgradera din dator.