Apple ber om ursäkt för sänkt prestanda hos äldre Iphone-modeller

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Bra dom tar lite ansvar för en gångs skull iaf.
Väntade nästan på uttalande att det är en bra "feature" och sen var de inte mer med det

De borde:

* Låtit oss byta batterier själva från början

Eller

* Inte klockat telefonerna för prestanda vid kostnad av batterilivslängd

De visste att telefonerna inte klarade av de här specs:en vid en längre tid, och valde att släppa de med en ostabil framtidsplan. Ser det här som lite mer än ett plåster på en amputering. De behöver lära sig, antingen så klockar de ner och kör på lägre spänning som batterierna kan hålla en förväntat mobilcykel ut (jag skulle säga 4 år minst är vad man bör kunna förvänta sig), eller låta oss byta ut batterier. Och helt ärligt, efter Samsung S7 Edge floppen, måste ju företag inse faran i att inte låta folk själv-service sina egna litiumjonbatterier!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är väldigt mycket felaktig information om detta ämnet. Det är absolut inte så att Apple har släppt en uppdatering där mjukvaran ser: ”Oj, nu är batteriet två år gammalt så nu gör vi telefonen långsammmare.” Det är inte fallet.

Min iPhone 6s har enligt coconutbattery cirka 85% av sin ursprungliga kapacitet kvar och batteriet är två och ett halvt år. Jag får exakt samma Geekbench resultat som jag fick när telefonen var ny. Jag har alltså inte fått sänkt prestanda.

Telefonen kommer enbart få lägre klockfrekvenser om den märker av att batteriet är så trasigt att CPU’n inte kan få strömmen den behöver utan att telefonen stänger av sig själv. För att detta ska bli fallet så måste batteriet vara väldigt dåligt.

Funktionen i sig är egentligen väldigt bra. Det är sättet Apple valde att göra det på, att de inte sa något om det, som är dåligt. För egentligen så väljer du mellan att ha en telefon som inte fungerar alls eller att ha en telefon som går långsamt, då är valet ganska självklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Fattar inte varför man håller ett företag bakom ryggen med kvalificerat skitsnack? Det är snarare så att Apple tittar på telefonen och konstaterar att: "Oj, nu är telefonen två år gammal så nu gör vi telefonen långsammare.", det är fallet!

Det var inget fel på mitt batteri innan uppdatering till 11:a men direkt efter är telefonen seg som sirap p.g.a. Apples affärsmetoder och inget annat. Vilken normalbegåvad person som helst borde kunna se igenom dessa lögner som saknar rim och reson. Antar att verkligheten är allt för smärtsam ibland...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

Vad jag är intresserad av är hur mycket de fuskat - det vill säga hur mycket sänkte de i onödan för att vi ska köpa nya telefoner? Som jag förstår det kan ett litiumjonbatteri lätt tappa 20% eller mer prestanda på 3 år, och det här säger dom är deras vis att försäkra att telefonen inte stänger av sig när det inte kan leverera peak load.

Däremot har jag svårt att tänka mig att det påverkar peak load med 20%, utan snarare hur länge laddningen håller med 20% och peak load med någon enstaka procent. Resten gör dom för att sälja mer telefoner. Hur skulle annars androider kunna funka som 3 år gamla om de stänger av sig under peak load? Om någon av er råkar vara duktig på det här - informera en stackars okunnig själ som mig här!

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, som jag skrev ovan, batteriet måste vara defekt för att den ska gå långsammare. För att ta min egen telefon som exempel. Mitt batteri är ett och ett halvt år och har i runda slängar förlorat 20% kapacitet och den går inte långsammare. Telefonen börjar gå långsammare när batterier inte längre kan pressa ut tillräckligt mycket ampere, (tryck), för att CPU’n ska kunna snurra. Lite som att ge en bil för lite bensin, den dör om du inte gasar mindre.

Skrivet av anon228747:

@MuLLvaD3n: Det är först nu de är kallt nog för att felet ska påvisas, det behöver inte ens vara minusgrader, Jag har min antika nexus 5 från jobbet och min iphone i samma ficka och batteritiden faller spikrakt ner på min iphone. VI har köpt ett stort antal iphones till jobbet och 6s är särskilt drabbad, Tro mig

Jag är övertygad om att apple gjort detta för att täcka över felet på en stor mängd defekta batterier. Nu när dom skrivit en avancerad mjukvara som ser till att telefoner inte stänger av sig utan i stället blir långsammare så hade de kunnat visa en popup på drabbade telefoner.
"Hej, din iphone har defekt batteri och är inom garantiperionden, kontakta apple för service"

De telefonerna som hade ett defekt batteri inom 6s serien kan du få bytta utan kostnad. Men om Apple sedan myglar och gör dåliga batterier från grunden, det är en helt annan diskussion och något jag inte har en aning om. Min poäng är att detta är en bra funktion egentligen och det är istället kommunikationen som är varit under all kritik från apples sida.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MuLLvaD3n:

De telefonerna som hade ett defekt batteri inom 6s serien kan du få bytta utan kostnad.

Tror du inte att nerklockningspatchen gjort det svårare att identifiera ett defekt batteri?

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: nu hann jag inte få med dig i mitt förra svar så det blir två inlägg i rad här. Jag håller inte Apple om ryggen. Apple har gjort fel. Apple skulle ha kommunicerat vad de gjorde så folk inte byter telefoner när de kan byta batteriet. Det säger jag ingenting om.

Men att Apple skulle gå runt och göra telefoner långsamma bara för att de är gamla stämmer inte. Har du någon källa på det? Telefoner vara batterier är dåliga görs långsamma, men det måste inte ha med åldern att göra. Det kan hända med en ny telefon vars batteri är defekt också. Din telefon blir ju exakt lika snabb som den var från början om du byter ditt dåliga batteri.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@anon228747: jo absolut, men utbytesprogrammet började innan denna ”funktionen” fanns om jag inte minns helt fel? Minns inte exakt när det utbytesprogrammet började men det var någon gång under 2016.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

kanske dom borde höja Li-Ion 1715 mAh till något högre... samsung har dubbelt upp, varför kan inte apple? nu när dom tagit bort 3.5mm kontakten...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför Apple får skit för det här.

Jag gillar inte iOS eller deras enheter men är det något de är bra på så är det support och att tillhandahålla senaste mjukvaran till även äldre enheter.

Vilket är en big deal för företag och är en av anledningarna att jag förespråkar Apple telefoner ur en säkerhetssynpunkt. Privat kör jag bara android för jag vet att jag byter ut den efter två år.

Att någon i branschen faktiskt underhåller sina produkter längre än 2 år ska ses som något positivt och något som flera andra ska ta efter. Sen att man prioriterat batteritid över prestanda för användare kan diskuteras. Men i slutändan tycker jag det är en vettig prioritering. Då slipper användaren kanske lägga pengar på nytt batteri och köpa en ny telefon lite längre fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Fint. Batteribyte för 300:-, då kan man byta även om det kanske inte behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

@Dr.Mabuse: nu hann jag inte få med dig i mitt förra svar så det blir två inlägg i rad här. Jag håller inte Apple om ryggen. Apple har gjort fel. Apple skulle ha kommunicerat vad de gjorde så folk inte byter telefoner när de kan byta batteriet. Det säger jag ingenting om.

Men att Apple skulle gå runt och göra telefoner långsamma bara för att de är gamla stämmer inte. Har du någon källa på det? Telefoner vara batterier är dåliga görs långsamma, men det måste inte ha med åldern att göra. Det kan hända med en ny telefon vars batteri är defekt också. Din telefon blir ju exakt lika snabb som den var från början om du byter ditt dåliga batteri.

Källa, seriöst? Du har fått mitt och andras vittnesmål om att telefonen blir långsammare efter uppgradering till Ios 11 vad mer begär du?
Det är Apples förklaringen jag inte köper. Min telefon stängdes aldrig av vid 30% utan gick att använda ända ner till 2% ibland.
Slutsats, inget fel på mitt batteri - ändå straffas jag. Dessutom faller Apples logik när telefonen är ansluten till extern strömkälla eftersom telefonen, trots nominell spänning, förblir seg som sirap. Det är ganska evident att det handlar om bortförklaringar och att den verkliga anledningen lyser med sin frånvaro.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Att någon i branschen faktiskt underhåller sina produkter längre än 2 år ska ses som något positivt och något som flera andra ska ta efter. Sen att man prioriterat batteritid över prestanda för användare kan diskuteras. Men i slutändan tycker jag det är en vettig prioritering. Då slipper användaren kanske lägga pengar på nytt batteri och köpa en ny telefon lite längre fram.

Det kan vara värt att nämna att Apple endast erbjuder tolv månaders garanti på sina produkter, medan alla(?) konkurrenter har det dubbla.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Nämen, det var ändå generöst nog med tanke på "vem" det handlar om.

Handlar inte om att vara generös, det görs för att minska antalet som kan stämma Apple, går man med på det här så kommer man, med all sannolikhet, inte längre att kunna vara med i att stämma Apple. Så detta blir billigare för Apple.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Källa, seriöst? Du har fått mitt och andras vittnesmål om att telefonen blir långsammare efter uppgradering till Ios 11 vad mer begär du?
Det är Apples förklaringen jag inte köper. Min telefon stängdes aldrig av vid 30% utan gick att använda ända ner till 2% ibland.
Slutsats, inget fel på mitt batteri - ändå straffas jag. Dessutom faller Apples logik när telefonen är ansluten till extern strömkälla eftersom telefonen, trots nominell spänning, förblir seg som sirap. Det är ganska evident att det handlar om bortförklaringar och att den verkliga anledningen lyser med sin frånvaro.

Men detta är väl något som hänt med varje större iOS-uppdatering? Nya och fler funktioner kräver mer av enheten. Är väl rimligen detsamma på annat håll, men har själv bara erfarenhet från en Nexus 7 som numera inte kommer längre än Android 6. Vill minnas att den var kvickare när den var ny och hade ett äldre operativsystem (Android 5 nånting har jag för mig).

Kan berätta att även Apples bärbara blir långsammare om batteriet är dåligt, de klockar ned sig: http://www.tomshardware.com/news/apple-macbook-pro-battery-be...

Skrivet av Leoms:

Påminner mig om hur Apple medvetet använde en dålig batterikonstruktion i iPod som tog slut efter 18 månader. Det kostade mycket att byta batteriet att köpa ny iPod var vettigare alternativ.

Apple kommer undan ännu en gång!

Får mig att tänka på den iPad 2 som grabben använder – den är från 2011 och har fortfarande god batteritid. Framförallt drar den knappast något i vilolägen jämfört med den Nexus 7 jag har, som laddar ur relativt mycket trots att den inte används. Detta har rimligen med mjukvara att göra, men ändå.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Källa, seriöst? Du har fått mitt och andras vittnesmål om att telefonen blir långsammare efter uppgradering till Ios 11 vad mer begär du?
Det är Apples förklaringen jag inte köper. Min telefon stängdes aldrig av vid 30% utan gick att använda ända ner till 2% ibland.
Slutsats, inget fel på mitt batteri - ändå straffas jag. Dessutom faller Apples logik när telefonen är ansluten till extern strömkälla eftersom telefonen, trots nominell spänning, förblir seg som sirap. Det är ganska evident att det handlar om bortförklaringar och att den verkliga anledningen lyser med sin frånvaro.

Ditt batteri kan ha varit utslitet utan att du märkt det. Du kanske inte kör några appar som belastar processorn speciellt hårt (och därmed batteriets förmåga att leverera mycket ström med bibehållen spänning), du kanske inte använde den i kallare miljöer där kylan påverkar batteriet negativt osv. Även med extern strömkälla är det batteriet som matar ström till övriga komponenter. Äldre batterier får svårare och svårare att hålla spänningen vid högt strömuttag, det är det som nedklockningen då ska vara till för då man minskar det maximala strömuttaget.

Det är möjligt att det du säger stämmer (helt eller delvis), men det går inte att dra den slutsatsen från det underlag du har.

Permalänk
Medlem

Som vanligt. Det ska till några stämningar och negativ press innan de ber om ursäkt för sitt skurkaktiga beteende.

Igen... Jag har haft mååånga smartphones genom åren, och inte fan har någon av dem stängt av sig för att batteriet inte klarar att leverera ström, så antingen har apple's telefoner sällsynt dåliga batterier eller så är mjukvaran konstruerad för att fullkomligt misshandla batteriet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Källa, seriöst? Du har fått mitt och andras vittnesmål om att telefonen blir långsammare efter uppgradering till Ios 11 vad mer begär du?
Det är Apples förklaringen jag inte köper. Min telefon stängdes aldrig av vid 30% utan gick att använda ända ner till 2% ibland.
Slutsats, inget fel på mitt batteri - ändå straffas jag. Dessutom faller Apples logik när telefonen är ansluten till extern strömkälla eftersom telefonen, trots nominell spänning, förblir seg som sirap. Det är ganska evident att det handlar om bortförklaringar och att den verkliga anledningen lyser med sin frånvaro.

Du verkar ju inte ha riktigt koll på vad detta handlar om. Det gäller ju inte om det vanliga att din äldre telefon blir långsammare med nyare OS versioner. Det kommer du få leva med så länge du väljer att uppdatera, mjukvaran blir mer krävande anpassad för nyare enheter o s v.

Detta är ju något helt annat och är lätt att undersöka om det gäller din telefon genom att köra Geekbench 4 och se hur den presterar mot vad den bör prestera. Ditt uttalande att det gäller alla enheter är felaktigt. Det finns massor med bevis på det. Själv testade jag både en gammal iPhone 5 (som förmodligen dock inte är med bland de enheter som fått "fixen") och en iPhone SE. Ingen av dessa var drabbade trots sin ålder vilket stämmer med vad Apple skriver då båda enheterna hade helt ok batteri enligt batteriappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det kan vara värt att nämna att Apple endast erbjuder tolv månaders garanti på sina produkter, medan alla(?) konkurrenter har det dubbla.

Det kan stämma men var inte riktigt poängen. Inte många telefoner som går på garanti utan 99% av fallen då en telefon byts ut innan garanti-tiden är slut, så är det drulle-försäkringen som täcker för användaren har varit slarvig eller en olycka.

Men klart det är dåligt med bara 1-år men det är en kostnadsfråga snarare än säkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Avstängd

Jag har en iphone6 och älskar ios men min nästa lur kommer verkligen inte bli en iphone på grund av hur dåligt batteriet i telefonen är.

Att telefonen är smalare eller lättare spelar ju ingen roll när den inte går att använda till något för att batteriet är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Förstår inte riktigt varför Apple får skit för det här.

Jag gillar inte iOS eller deras enheter men är det något de är bra på så är det support och att tillhandahålla senaste mjukvaran till även äldre enheter.

Vilket är en big deal för företag och är en av anledningarna att jag förespråkar Apple telefoner ur en säkerhetssynpunkt. Privat kör jag bara android för jag vet att jag byter ut den efter två år.

Att någon i branschen faktiskt underhåller sina produkter längre än 2 år ska ses som något positivt och något som flera andra ska ta efter. Sen att man prioriterat batteritid över prestanda för användare kan diskuteras. Men i slutändan tycker jag det är en vettig prioritering. Då slipper användaren kanske lägga pengar på nytt batteri och köpa en ny telefon lite längre fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jobbar inom teknikbranschen, med företag, och en väldigt vanlig åsikt är att just Apple har en riktigt DÅLIG teknisk support. Vad är det du anser att de gör bra?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Påminner mig om hur Apple medvetet använde en dålig batterikonstruktion i iPod som tog slut efter 18 månader. Det kostade mycket att byta batteriet att köpa ny iPod var vettigare alternativ.

Apple kommer undan ännu en gång!

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Förstår inte riktigt varför Apple får skit för det här.

Jag får känslan av att det främst är Android-fanatiker som blir upprörda över detta, gärna i kombination med att egna åsikter/gissningar/spekulationer snabbt blir någon form av fakta. Jag kör själv både iPhone och Android om vart annat och upplever att idag är faktiskt anhängarna av Andrid klart mer fanatiska än de de som kör Apple. Men vad som är väldigt uppenbart är att Androidfanatikerna lägger förvånansvärt mkt tid och energi på Apples produkter, även om de aldrig ägt några. Applefanatikerna däremot tenderar att fullständigt ignorera Android.

Den som har hyfsat minne kanske minns att det varit vissa batteriproblem även på Androidsidan för inte så länge sedan

https://www.youtube.com/watch?v=_GhODn4FRoE

Permalänk
Medlem

Ja, inte direkt överraskande att de försöker göra gamla modeller långsammare så att folk ska tycka att de nya är så mycket snabbare i jämförelse så att det motiverar ett nyinköp.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Källa på det?

https://www.youtube.com/watch?v=SuTcavAzopg

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

kanske dom borde höja Li-Ion 1715 mAh till något högre... samsung har dubbelt upp, varför kan inte apple? nu när dom tagit bort 3.5mm kontakten...

iPhone X har 2716 mAh batteri samt motsvarande batteritid som konkurrenterna. Detta med en betydligt mer kraftfull SoC. Tycker inte det är så pjåkigt.

"The iPhone X is without a doubt the most powerful smartphone around right now, and honestly, nothing else even comes close. It was absolutely dominant on every benchmark in a way I've never seen before, with the X easily outperforming rival flagship Android phones by 40 to 50 percent."

Plusmodellerna har också relativt väl tilltagna batterier. Basmodellerna kan jag hålla med om har lite väl små batterier.

http://www.hardwarezone.com.sg/review-apple-iphone-x-performa...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Gäller detta erbjudande endast iPhone eller även iPad?

Permalänk
Medlem

@Jink: jag har jobbat inom IT i olika former i snart 15 år.

När jag sa support så syftar jag till att supportera enheterna med mjukvara, funktioner etc. Teknisk support har jag inte så stor erfarenhet av, då det sällan är något som behövs. Normalt så är behovet ofta lokalt och inte globalt, och då är det interna IT-drift instansen som tar hand om det.

Jag skulle inte säga att Apples support är vare sig bättre eller sämre än Android tillverkare utifrån det jag varit i kontakt med dem om. (fusion drives, kompatibilitet med Intune etc). Däremot så är det enklare att felsöka problem då varje telefon oavsett år har samma operativsystem och inga varianter på det.

Som sagt, som privatperson föredrar jag Android alla gånger, men ur ett företagssynpunkt så finns där fördelar. Förutsatt att verksamheten inte efterfrågar eller jobbar med system/program som inte fungerar på IOS.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Att döma av videon du länkade till var det knappst någon hemlighet då Apples support (eller iaf vad som i videon påstås vara det) säger det så har svårt att se hur det för in icke Trump-väljare kan framstå som en hemlighet.

Hade du någon källa på ditt påstående om "Påminner mig om hur Apple medvetet använde en dålig batterikonstruktion i iPod som tog slut efter 18 månader."?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Källa, seriöst? Du har fått mitt och andras vittnesmål om att telefonen blir långsammare efter uppgradering till Ios 11 vad mer begär du?
Det är Apples förklaringen jag inte köper. Min telefon stängdes aldrig av vid 30% utan gick att använda ända ner till 2% ibland.
Slutsats, inget fel på mitt batteri - ändå straffas jag. Dessutom faller Apples logik när telefonen är ansluten till extern strömkälla eftersom telefonen, trots nominell spänning, förblir seg som sirap. Det är ganska evident att det handlar om bortförklaringar och att den verkliga anledningen lyser med sin frånvaro.

I vilken värld räcker ”mitt och många andras vittnesmål...” som grund för ett argument? Det säljs 100 iPhones var 15’e sekund, vad specifikt din telefon gör är irrelevant om du inte kan backa det med stora tester som visar att många enheter är drabbade.

Det kan mycket väl vara så att många telefoner går på lägre frekvenser än de gjorde som nya, men det är för att batteriet är dåligt, svårare än så är det inte.

Ladda ner Geekbench och testa på din telefon så ser du direkt om det är batteriet eller inte. Jag får 3881 poäng vilket är oerhört nära vad den hade när den var ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som vanligt. Det ska till några stämningar och negativ press innan de ber om ursäkt för sitt skurkaktiga beteende.

Igen... Jag har haft mååånga smartphones genom åren, och inte fan har någon av dem stängt av sig för att batteriet inte klarar att leverera ström, så antingen har apple's telefoner sällsynt dåliga batterier eller så är mjukvaran konstruerad för att fullkomligt misshandla batteriet.

Eller, så är det vissa modeller i kombination med att viss mjukvara körs, vilket knappast vore konstigt om än svårt att felsöka.

Jag har en gammal iPhone 4s med skitsunkigt batteri. Använder den dock fortfarande för att streama musik i gymet.

Att vissa telefoner dör runt 30% är ett problem som rapporterats sedan en tid tillbaka för iPhone 6/6s. Apple har försökt lösa det men tydligen har inte lösningarna funkat för alla.

Ifall problemet är batterier som inte klarar att leverera rätt spänning är det inte så konstigt. Det är ett problem alla tillverkare måste hantera.

Det enda Apple kan klandras för är dålig kommunikation med sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eller, så är det vissa modeller i kombination med att viss mjukvara körs, vilket knappast vore konstigt om än svårt att felsöka.

Jag har en gammal iPhone 4s med skitsunkigt batteri. Använder den dock fortfarande för att streama musik i gymet.

Att vissa telefoner dör runt 30% är ett problem som rapporterats sedan en tid tillbaka för iPhone 6/6s. Apple har försökt lösa det men tydligen har inte lösningarna funkat för alla.

Ifall problemet är batterier som inte klarar att leverera rätt spänning är det inte så konstigt. Det är ett problem alla tillverkare måste hantera.

Det enda Apple kan klandras för är dålig kommunikation med sina kunder.

Då det bara verkar gälla apple så är det inte "det enda" de kan klandras för.

De kan ju enkelt lösa det genom att göra vad nu andra tillverkare gör för att kunna köra sina telefoner med fult blås även när batteriet är slitet, men de har valt att inte göra så, och det kan de absolut klandras för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.