Apple ber om ursäkt för sänkt prestanda hos äldre Iphone-modeller

Permalänk
Medlem

@Delerium:

Jag tror inte de fakturerar Apple vad de känner för, jag tror de får en bestämd "peng" per enhet och denna är nog rätt lika överallt, i paritet till vad lönerna står i förstås. Sedan ju snabbare du är desto mer tjänar du, är min gissning men jag kan mycket väl ha fel. Det skiljer sig säkert mellan Apple-butiker och fristående kedjor som är Apple-certifierade.

Nu finns det säkert något jag missat men jag föreslår om du inte redan gjort det att ta och kolla på följande videor och åtminstone visa mig som inte är expert vart denna tätning som ska limmas in bör vara, då det saknas sådan tätning i videorna när de öppnas.
Istället ser det ut som de flesta andra mobiler jag öppnat vilket är en gummiring som sitter runt hela och fyller samma funktion men i princip aldrig behöver bytas så länge den inte torkar och spricker.

Iphone 5 https://www.youtube.com/watch?v=sQqPm3LmwV4
Iphone 6 https://www.youtube.com/watch?v=UgmtNJuqEHI
Iphone 7 https://www.youtube.com/watch?v=LVlp3HCvmYE

Hurvida de behöver köra diagonostiktest eller inte låter jag vara osagt, låter väl rimligt (även om han som bytt mina batterier aldrig gjort det vad jag vet). Har dom sagt så till dig så är det väl så dom gör då. Dom kanske även byter gummitätningen runt hela (det är en o-ring á 10kr, det kanske han jag lämnat till också gör, ingen aning som sagt) och dubbelkollar komponenter så att de inte förstört något medans de varit inne i den och isåfall för sådan noggrannhet om den nu behöver ta 45 minuter är 600-700 kr rimligt absolut. Man får väl förhoppningsvis vad man betalar för, om någon tar sig extra tid att vara noga vill säga.

Jag står fast vid min erfarenhet iaf och det är att byta ett batteri på 5 minuter och sedan ta betalt 700 kr för detta är svindleri.

Permalänk
Medlem

På iFixit finns en guide för batteribyte på iPhone 6S med tidsåtgång 15-45 min. Där står det följande:

”Opening the display on the 6s separates a thin strip of adhesive around the perimeter of the display. If you prefer to replace the adhesive, have a set of new adhesive strips ready before you continue. It's possible to complete the repair without replacing the adhesive, and you probably won't notice any difference in functionality.”

Detta är dock inget som Apple struntar i utan de återställer telefonen till det skick den var i från fabrik och testar så att allt fungerar. Därför tar det den tid det tar dvs. 30-45 min.

https://www.ifixit.com/Guide/iPhone+6s+Battery+Replacement/56...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium:

Fan då hela inlägget försvann när jag råkade komma åt bakåtknappen på musen precis när jag försökte klicka på skicka
Försöker igen; Ja du hade rätt det är självhäftande dubbelsidigt klister där! (Har inte lyckats se detta på någon bild tidigare, men den du hittade var väldigt högupplöst, bra där!)
Detta är något som även Samsung tycks använda sedan S6 läste jag precis, trodde man fortfarande körde gummi-ring och det gör tydligen de flesta modeller som inte är "vattentät". Så nu har man lärt sig något nytt

Ingen har iaf fabriksåterställt mina enheter som varit inlämnade, det är möjligt killen har återförslutit med ny dubbelsidig tejp men det är inget jag sett, jag får ändå utgå ifrån att han inte har det då våra batteribyten gått snabbt som attan.
Enda han alltid sagt är att när vi kommer hem ska batteriet laddas ur till under 10% och sedan full-laddas helst utan avbrott något vi alltid gjort, läste nu att detta kallas kalibrering.

Enligt dig ska batteribytaren göra allt detta, isåfall är jag snarare imponerad de klarar det på 45 minuter, speciellt när de ska ladda ur batteriet och återladda det helst utan belastning innan ny användning sker följt av återställning av telefon, körning av diagnostikprogram osv.

Det är lite som att lämna in bilen på höstkanten för däckskifte men så byter dom drivaxeln och styrlederna "bara för att"
Å andra sidan läste jag nyss att min S8+ har samma lösning med klister bara det att detta sitter via bakluckan på telefonen och är mycket enklare att byta ut.

Edit: Efter ytterligare läsning fick jag precis fram att garantin hos varken Apple eller Samsung inte täcker vattenskador oavsett IP-klassning, så riktigt vad klistret har för funktion vet jag inte.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

@Delerium:

Fan då hela inlägget försvann när jag råkade komma åt bakåtknappen på musen precis när jag försökte klicka på skicka
Försöker igen; Ja du hade rätt det är självhäftande dubbelsidigt klister där! (Har inte lyckats se detta på någon bild tidigare, men den du hittade var väldigt högupplöst, bra där!)
Detta är något som även Samsung tycks använda sedan S6 läste jag precis, trodde man fortfarande körde gummi-ring och det gör tydligen de flesta modeller som inte är "vattentät". Så nu har man lärt sig något nytt

Ingen har iaf fabriksåterställt mina enheter som varit inlämnade, det är möjligt killen har återförslutit med ny dubbelsidig tejp men det är inget jag sett, jag får ändå utgå ifrån att han inte har det då våra batteribyten gått snabbt som attan.
Enda han alltid sagt är att när vi kommer hem ska batteriet laddas ur till under 10% och sedan full-laddas helst utan avbrott något vi alltid gjort, läste nu att detta kallas kalibrering.

Enligt dig ska batteribytaren göra allt detta, isåfall är jag snarare imponerad de klarar det på 45 minuter, speciellt när de ska ladda ur batteriet och återladda det helst utan belastning innan ny användning sker följt av återställning av telefon, körning av diagnostikprogram osv.

Det är lite som att lämna in bilen på höstkanten för däckskifte men så byter dom drivaxeln och styrlederna "bara för att"
Å andra sidan läste jag nyss att min S8+ har samma lösning med klister bara det att detta sitter via bakluckan på telefonen och är mycket enklare att byta ut.

Edit: Efter ytterligare läsning fick jag precis fram att garantin hos varken Apple eller Samsung inte täcker vattenskador oavsett IP-klassning, så riktigt vad klistret har för funktion vet jag inte.

Jag har aldrig påstått att batteribytaren ska återställa telefonen och ladda ur batteriet (även om man bör ha tagit en backup innan då det i sällsynta fall kan krävas en återställning). Det jag skrev var att det tar tid att täta telefonen som det var gjort från fabrik och sen köra ett diagnostiktest. Jag vet inte exakt hur förfarandet går till men själva limningen av skärmen tar tydligen tid enligt Macforum. Du får väl ringa till dom och be om en utförlig beskrivning till varför det tar den tid det tar (30-45 min).

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium:

Jaha, förstod dig så när du skrev att telefonen återställs till fabriksskick. Du menar med tätningen då enbart? Oki då missförstod jag dig igen.
För övrigt på hemsidan du länkade beskrevs Kalibrering av batteriet och i Apples servicevillkor benämns det som att detta alltid ska ske vid byte av batteri innan telefonen tas i bruk med nya batteriet. Hur man nu vill tolka det.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det står ofta i instruktionen när man köper nya produkter att batteriet ska laddas ur helt första gången. Det är med andra ord långt ifrån alltid detta görs från fabrik utan det är upp till användaren att följa de rekommendationer som tillverkaren anger.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.