Ljudet "funkar" men inget ljud

Permalänk
Medlem

Ljudet "funkar" men inget ljud

Hej jag har en lenovo g555 där ljudet bara la av igår kväll.
Jag har provat uppdat drivisar, systrmåterstllning mm .
Datorn visar inga fel öht.
Os är win 7 32.
Vid uppstart och nedstängning är det ett vitt kryss på högt ikonen i några sekunder annars ser allt ut attvara som det ska.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du testat olika ljuduppspelningsenheter? t.ex. headset, stereo?

Permalänk

Men hur vet du att ljudet funkar då?
och titta om ljudet är "av" på volymkontrollen...

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7850 2GB OC CPU: i5 2500K 3.3GHz KYL: Cooler Master hyper 212+
MOBO: Asus P8P67 LE RAM: Corsair 8GB 1600MHz PSU: Xfx 650W XxX edition
MUS: Razer dethadder TB: Steelseries APEX HÖRLUR: Steelseries 7H CASE: CoolerMaster 912+ HDD: seagate 500GB
Play fair - Play hard

Permalänk
Medlem

Det finns endast stereo som alternativ.
Japp jag har kollat alltsom har med reglage att göra
Ja eftersom det uppvisas att allt är precis som det ska göra hittar inte jag nån amledning till att det inte ska funka :/
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Starta om datorn...
Efter det så testa dessa i respektive ordning så lär du nog komma till vad som är fel.

*1* Kontrollpanelen, system, ljudkort.... Är det något utropstecken eller liknande vid ditt ljudkort ?

*2* Slå på musik / film / youtube. "Amazing Horse 10h" Ha något ljud som är på none stop undertiden du gör tester.

*3* Kolla om mätaren i windows ger utslag, Längst ner i väsntra hörnet i windows så finns det en ljudikon, där ska även finnas mätare som visar om ljud är igång,

*4* Skruva upp, ljudet, med tangentbordet, eller genom dra upp mätaren du precis kollade på i punkt *3*, kolla så du inte slagit på "MUTE"

*5* Kolla så sladdarna är ikopplade i datorn. Dra ut dom och sätt in dom igen, dubbelkolla så dom är i rätt utågång.

*6* Testa alternativ fysiska enheter / sladdar, osv... Reserv högtalare, hörlurar, har du inga, låna av någon.

*7* Testa olika utgångar från datorn, många datorer har utgångar för ljud både bak och fram.

*8* Koppla in dina högtalare / hörlurar till en alternativ ljudkälla, dvs din mobiltelefon, mp3 spelare eller liknande, se.

Efter du har gjort allt detta så lär du komma fram till om det är fel på datorn eller källan som du har som ska spela musiken (Hörlurar eller högtalare) och därefter kommer du lätt på hur du löser det.

Logiskt tänkande och uteslutande av vad som är fel.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

1. Inga utropstecken eller något liknande i enhetshanteraren.

2. redan gjort

3. Mätaren ger utslag i enlighet med musik som spelas

4. Alla reglage uppdragna

5. Det är en laptop, men även om jag kopplar in externa högtalare (flera olika) gör ingen skillnad

6. Samma som ovan

7. Samma som ovan

8. redan kollat, högtalare funkar

Jag har provat allt jag kan komma på (är hyfsat van med att pilla i datorer) men jag hittar ingen lösning..
Jag har provat windows egna felsökning, jag har dragit upp alla reglage som finns, jag har som sagt gjort systemåterställning, uppdaterat drivrutiner, rebootat flera gånger osv..

Vad i hela friden, jag bootade om datorn och tog en tvärkoll i bios utan att hitta något matnyttigt eller göra några ändringar, och när windows startar upp igen har jag helt plötsligt ljud?!
Suck, man ska aldrig sluta att förvånas... Aja tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

mitt ljud slutade funka efter att jag bytte plats på ram minnen

igår funkade allt som det skulle. idag på morgonen bytte jag plats på ram minnerna för de laggade och de kunde bero på det. men nu när jag startar datorn funkar ej ljudet. man hör windowsljudet när man startar datorn men inget annat??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollehawk:

igår funkade allt som det skulle. idag på morgonen bytte jag plats på ram minnerna för de laggade och de kunde bero på det. men nu när jag startar datorn funkar ej ljudet. man hör windowsljudet när man startar datorn men inget annat??

Det var värst var du gick och grävde i graven! Postade i en stenålders tråd från 2012!

Men i alla fall detta låter som ett typiskt problem då 5.1 ljud är aktiverat och center högtalaren inte är ikopplad korrekt eller avstängd i inställningar. Är du säker på att du kopplat in ljudkablarna korrekt och ordentligt isatta efter att du varit och mekat i datorn? Prova dra ur alla ljudkablar och koppla in dem efter nån minut igen när datorn är helt avstängd och strömmen avstängd (detta hjälper mot jordbrumproblem som också kan få dessa symptom). Efter detta prova igen och se om problemet är löst!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ollehawk:

Har du löst problemet med mina förslag? Nyfiken här...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

ALLT LAGGAR

efter jag plockade ut mitt moderkort och satte in det igen laggar jag något enormt.
hej! igår plockade jag ut mitt moderkort och kopplade av alla sladdar från det eftersom jag skulle testa mitt nya. Sedan kopplade jag in mitt gammla moderkort igen och satte in alla sladdar. men nu idag upptäcker jag att jag laggar något enormt. Jag laggar när jag kollar på youtube tex. På tex Csgo låg jag på 150 stabila fps. Nu ligger jag på 40 med lagg. är det någon sladd eller något som sitter fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollehawk:

efter jag plockade ut mitt moderkort och satte in det igen laggar jag något enormt.
hej! igår plockade jag ut mitt moderkort och kopplade av alla sladdar från det eftersom jag skulle testa mitt nya. Sedan kopplade jag in mitt gammla moderkort igen och satte in alla sladdar. men nu idag upptäcker jag att jag laggar något enormt. Jag laggar när jag kollar på youtube tex. På tex Csgo låg jag på 150 stabila fps. Nu ligger jag på 40 med lagg. är det någon sladd eller något som sitter fel

Du menar nog att datorn laggar inte du, möjligtvis lackar du ur på detta men inte laggar du!

Det enda jag spontant kan tänka på som kan orsaka lagg i samband med att man monterat datorn är om huvudströmkontakten till moderkortet inte sitter i ordentligt, då kan den inte leverera tillräckligt med spänning för att försörja mobbot då man behöver mer ström i samband med belastning. Så gå in i datorn och kontrollera alla kablar igen för att se att de sitter i ordentligt. Annars kan det nog vara så att mobbot eller minnet kan vara ESD skadat i samband med hantering. Använde du ESD armband när du hanterat komponenterna?

Om det är toast så är det inget annat att göra än att köpa ny dator!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version