Jobb är jobb privat liv är privat liv, eller....?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Okej jag klämmer in en annan fråga till er som säger att ni älskar jobbet mycket, om ni vinner drömvinsten på 85 miljoner kr, skulle ni gått till ert jobb då dagen efter som vanligt ?

Skulle fortsätta arbeta, helt klart. Sedan kanske man skulle unna sig lite längre semester och lite annan lyx förstås. Men att bara glassa omkring? Det skulle bli ack så tråkigt i längden. Men så tillhör man ju den hånade och föraktade gruppen av medelålders vita män

Skrivet av dumbo:

Jag var tvungen att googla men om jag fattar rätt tillhör jag isf generation X, vad det nu skulle ha för betydelse.

Finns en del fördomar där man ser de senare generationerna som mer självcentrerade än exempelvis generation X eller tidigare. Stort ego = litet grupptänk. Men vad vet jag? Här spånas det fritt!

Permalänk
Medlem

Man kan ha samma jobb men ändå se det på olika sätt

Spontant tycker jag det är tråkigt om folk hamnat på ett jobb de inte känner passion eller intresse för. Men folk gör som de vill...

Jag vill ha skillnad mellan jobb å privatliv. Samtidigt har jag inget emot att jobba ävertid några timmar om det krävs eller delta på firmafest. Använder också jobbtelefon som privat telefon. Om någon försöker kontakta mig nr jag inte jobbar så får jag helt enkelt hänvisa till att jag är ledig och de förstår då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Finns en del fördomar där man ser de senare generationerna som mer självcentrerade än exempelvis generation X eller tidigare. Stort ego = litet grupptänk. Men vad vet jag? Här spånas det fritt!

Jo, generaliserar man så kan jag se sådana tendenser (om det inte bara är mina fördomar).
Jag kan dock inte riktigt se motsättningen i att lämna jobbet på jobbet och att ha grupptänk.

Permalänk
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Nä jag är sån på alla jobb, vill göra mina timmar sen koppla bort det. Är det något får dom ta det per möte.
Och vill dom ej det, då är jag på fel arbetsplats.

så du har inget intresse alls av att ha trevligt eller kul på jobbet ? och lära känna dina kollegor privat? i min mening blir jobbet roligare då.
men om du inte har det intresset så skulle jag bara respektera det och sedan är det inget mer med det.

om jag skulle gå till jobbet om jag vann ca 100miljoner kronor?
svar: ja, men inte jobba heltid, skulle tänka mig att jobba halvtid bara för att få mer tid över till annat. men skulle inte sluta jobba helt.

Skrivet av Lucaas10:

Vad jobbar du med?

IT-konsult, mot kommunikation/nätverk.

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Det trista är att folk inte respekterar att man kanske har andra intressen/värderingar i livet än vad dom har. Jag har dom vänner jag trivs med och har ärligt talat inte tid med fler. Jag har även gott om intressen och en fru jag gillar att umgås med och göra saker ihop med. Men det betyder inte att jag hatar mina kollegor eller tycker mitt jobb är trist, bara att jag vill kanske lägga tid på annat än jobb, som ju redan tar 9 timmar om dagen för mig.
Sen kan jag tycka att folk tvunget måste tävla mot varandra och dricka sprit för att lära känna varandra är lite meh, när man kan luncha och fika ihopa i åratal och inte tycka det räcker för att lära känna varandra.
Allt är inte svart eller vitt, men många fixar inte att man är grå. Efter att ha jobbat ihop ett år tittar en kollega konstigt på mig när jag tar en starköl en fredag eftermiddag; han trodde jag var nykterist för att jag oftast bara dricker alkoholfritt. Trots att jag berättat att jag kör bil varje dag efter jobbet...
Exakt samma reaktion fick man när man åt rn hamburgare till middag en dag, bara för att man ofta äter vegetariskt. Många vill ha det så, svartvitt, antingen går du på julfesten eller så hatar du ditt jobb och kollegor... Trist

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Jag vill helst inte blanda ihop arbete och fritid.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker frågan är lite fel? Själv tycker jag det är en jäkla skillnad på att ta med sig jobbet hem och hänga med kollegorna ett par kvällar eller eftermiddagar. Där jag jobbar får vi julbord, vilket serveras i restaurangen på jobbet som lunch och vi har en "trivselpeng" för att fixa en utekväll som vi själva bestämmer vad det är.

Så en enda kväll på ett år (officiellt anordnat genom jobbet)... kan knappast kallas att ta med sig jobbet hem.

Jag är inte mycket för uteliv eller krogen men en middag klarar jag av iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen så brinner jag verkligen för det jobb jag har så svarar alltid ifall de ringer och ställer oftast upp, mest för att jag tycker det är roligt. Men fara och festa med jobbet är jag klyven. gillar samtidigt att man har ett privat liv som verkligen är privat.

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Jag blandar inte ihop jobb och fritid. Jag går till jobbet och är trevlig och pratar med alla o.s.v. och sen går jag hem och slappar och gör det jag egentligen vill

Det finns ju förstås några undantag med vissa man träffar utanför jobbet, men då ska de verkligen vara personer på samma frekvens som en själv, annars får det vara.

Jag fullständigt hatar genomskinliga fester med folk jag halv-känner. Folk sitter fint klädda och kallpratar om ointressanta saker i några timmar sen åker man hem besviken.

Väldigt glatt inlägg känner jag! Detta är inte min kopp med te!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Nätverka... går sällan att trycka in när man sitter på kontor och jobbar.
Det bästa är väl på after work tillställningar med likasinnade. Roliga stunder leder till en vi-känsla, vissa jobb kräver det andra inte.
Hmm, mobbning på arbetsplatsen skulle förmodligen inte existera om folk gjorde saker tillsammans så det vore nog bra på samtliga arbetsplatser när man tänker efter..

Permalänk
Hedersmedlem

Som 47-åring har jag jobbat på många arbetsplatser. Jag tycker självklart inte att man ska vara tvingad att vara med på varenda liten tillställning som jobbet har men samtidigt tycker jag att man är väldigt fyrkantig om man inte klarar av att anstränga sig någon gång då och då för att prata med sina kollegor på ett mer avspänt sätt.

Fyllefester och resor, håller helt med att sånt har jag inte tid med eller lust att slösa bort min tid på (särskilt inte med två små barn och fru som är ute och reser mkt). Jag dricker aldrig mer än 1-2 öl och håller mig alltid nykter. Och skulle jag vara på en arbetsplats där det blev fylleslag skulle jag inte heller gå ut + jag skulle lämna ganska snabbt.

Men å andra sidan är det väldigt få ställen där jag stött på det. Tvärtom handlar det ofta om att ta kanske en öl efter jobbet någon gång, eller ha lite kul med sin grupp. Allt är inte svart och vitt och likaväl som jag inte tycker man kan säga att man SKA vara med på allt, lika lite tycker jag man ska säga att man ALDRIG ska vara med på något för det "är jobb".

Nu jobbar jag i en liten grupp med utvecklare. Hos oss funkar det helt enkelt inte med folk som ser jobbet som 9-17 och sen stänger av telefon/Discord och aldrig vill hänga med ut på någon av våra externa grejer. Och det funkar definitivt inte med någon som vill jobba privat och helst inte inteagera. För oss är det helt enkelt ett måste att man ska kunna ta en paus, kaffe eller vad som helst, för att spåna lite om något problem vi har, något nytt projekt eller vad som helst. Någon i tråden pratade nedlåtande mot "20-minuters fikapauser". Jag tycker dom är super-viktiga. De ger oss en möjlighet att ta en paus i koncentration, sitta och prata lite och ofta diskutera runt vad vi gör. Och jag behöver definitivt kunna slänga iväg en fråga via Discord på kvällen om jag sitter och jobbar med något och behöver ett bollplank. Jag förväntar mig inte svar men i vårat team så brukar alltid någon ha telefonen på och kunna prata. Eller så chattar vi i grupp lite om inget. En sorts virtuell utgång

På ett gammalt jobb hade vi ett Fussball-spel och vi var 6 st utvecklare som minst 2-3 ggr per dag gick ner och spelade. Samtidigt som vi tog pausen och spelade diskuterade vi saker vi jobbade med. Det var väldigt bra för moral men också för arbetsresultatet.

Jag tycker personligen att det är kul och även viktigt att veta lite mer om de jag jobbar med. Vad de är för personer utanför jobbet. Om de har en kul hobby. Jag ska ju ändå sitta och jobba med dom 40 timmar i veckan och arbetsleda dom.

Men - alla är olika och jag vet att det finns de som verkligen vill vara privata. Och det är väl ok om det passar jobbet. Men man får nog vara beredd på att det inte passar alla jobb och likaväl som du inte nödvändigtvis behöver ändra dig, så kan du inte förvänta dig att alla andra ska ändra sig heller.

FWIW - någon här skrev att hen blev tafsad på som en anledning att inte gå på tillställningar - sånt ska inte tolereras oavsett vilket typ av person man är. Personen ska anmälas och skämmas ut. Oacceptabelt oavsett om alkohol togs eller inte.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jobbar inom industri med ett skiftlag på 10 personer, och kan ju då givetvis inte ta med själva jobbet hem. Men ser i alla fall 4 st av dom på laget som riktiga vänner. Träffas en del på fritiden, festar, kollar sport osv tillsammans.
Har alltid tyckt om att umgås med kollegor jag tycker om även privat.
Sen tror jag överlag att vi skiftarbetare inom industrin ofta har mer "nära vänskap" än väldigt många andra jobb.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Jag går på julfester och kick-off evenemang etc.
Har gått mer och mer mot att inte dricka särskilt mycket.
Men annars är jag ganska hård på tiderna och jag stänger av jobbmobilen utanför kontorstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Okej jag klämmer in en annan fråga till er som säger att ni älskar jobbet mycket, om ni vinner drömvinsten på 85 miljoner kr, skulle ni gått till ert jobb då dagen efter som vanligt ?

Måste säga ja, håller med föregående att man kanske tar lite mer ledigt/unnar sig något helt annorlunda, men att helt plötsligt ta och bara vara ledig/säga upp sig hade blivit tråkigt snabbt, oavsett kapital man har att förbruka till hands för vare sig materia eller världen runt resande, så känner jag iaf

Permalänk
Medlem

Nog är jobb jobb och värt att skilja från sitt privatliv, men att tacka nej till julfest eller en inbjudan till en privat tillställning hos en kollega känns som ett bra sätt att särskilja sig som en tråkig jävel. Dina kollegor behöver inte bli dina närmaste vänner, men nog kan man umgås ett par gånger per år även med bekanta från jobbet.

På tidigare jobb har jag stängt av telefonen och slutat svara på mail när jag kommit hem, det borde räcka som brandvägg. Att vägra umgås med kollegor privat, ens ibland, är en överdrift. Jobbet är en alldeles för stor del av livet för att man ska sitta för sig själv och bara tänka på att man får gå hem om 8 timmar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur man själv känner inför sin arbetsplats. En arbetsplats kan ju fungera bättre om de som arbetar där känner varandra bättre. Jag gör lite som jag känner för (oftast går jag inte på jobbgrejer), men jag an förstå grejen med dem ändå.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Inaktiv

Beror väl på hur man är som person, somliga funkar det för att blanda ihop arbete och privatliv, för andra inte.

Personligen kopplar jag av arbetet när jag lämnar det, har ett fint privatliv som håller mig sysselsatt.

Andra på jobbet hänger ibland, men personligen är det inget för mig. För mig är det skönt att inte behöva tänka på jobbet efter jobbet.

Permalänk
Medlem

En del av jobbet är att bygga relationer med sina medarbetare. Det dagliga arbetet främjas, och du som person har bättre möjlighet till utveckling inom företaget, eller att få referenser. Självklart kan man tacka nej till privata fester, men det mesta som anordnas för att främja arbetslaget tycker jag att man bör delta i. Det är oftast, i min erfarenhet, en kul grej, och bra personlig PR.

När jag började som arbetsledare tog jag hem jobbtelefonen, men inte längre. Vissa avgränsningar behövs för att lätta på stressen. Det är egentligen enda anledningen. Skulle gärna ta hem telefonen om jag kunda låta bli att läsa jobbmail på fritiden.

Jag har jobbat på två avdelningar en längre tid. På den första avdelningen startade vi en "klubb" där vi bastar, käkar, och dricker. Det är mycket roligare att vara på jobbet när det går att ha det så. Dom ställer alltid upp även om vi inte har jobbat ihop på två år. Vi jobbar inte heller på samma företag längre. Rätt ny där jag jobbar nu men är bra vän med en medarbetare redan.

Däremot måste man inte vara kompis med sina medarbetare. Det viktiga är att arbetet fungerar.

Människor är sociala. Man sätter mest käppar i hjulet för sig själv om man inte deltar.

Skrivet av videopac:

Är detta den så kallade Y- eller Z-generationen?

Gen Y/Z signing in

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Inaktiv

Här är en kul artikel om en frilansare och attityder till jobb och vänner:

http://www.bbc.com/capital/story/20171011-is-there-an-upside-...

Permalänk
Medlem

För min egna del är det självklart att gå på de flesta tillfällen då det ges möjlighet. Det handlar om att bygga för framtiden. Mina chefer idag är mina fd arbetskollegor. Jag sitter som chef idag inom det område jag var tidigare anställd som arbetare. Detta pga min sociala förmåga att prata med människor och uppskattas både på arbetet och privat. Jag skiljer inte på hur jag bemöter människor. Alla får en chans och bedöms på hur de beter sig. Jag bemöter alla inklusive säljare och leverantörer som ringer oss med grundläggande respekt. Men jag slösar aldrig med någons tid. Är det ointressant att köpa en produkt så ger jag ett klart budskap direkt och sedan avslutar jag samtalet. Det sparar både mig och den andre dyrbar tid. Likadant i princip hanterar jag relationer. Personer som är otrevliga eller dryga undviks om de är omöjliga. Personal som missköter sig får inte någon förlängning efter provanställningen osv... Alltså relativt självklara saker. Det är inte en rättighet att jobba hos oss.

Men i huvudsak, så ser jag alla kollegor som jag har som potentiella framtida kolleger/vänner. Jag är helt övertygad att om man tackar alltid nej och aldrig bjuder till det så kommer man bara bli en medelmåtta som jobbar som en slav 8-17 och är rätt bitter under arbetstimmarna men lever som en kung efter jobbet/super hårt under helgerna för att liva upp allt tråkigt. Livet behöver sin balans för man ska orka. Då är det bra om det "jobbiga" är kul så en negativ uppåtsituation inte behövs lika strakt. Jag vill inte leva så. Jag vill ha de bra hela dygnet.

Mina två cents i alla fall.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Vad anser ni själv ? personligen har jag alltid, tackat nej till privata fester, jul fester m.m...i ett jobb.
Min åsikt är att i ett jobb där jobbar du och får en lön, sen har jag mitt privata efter arbetstid.

Så är min åsikt, är det konstigt att tänka så ? hade ni sätt annorlunda på den åsikten på en arbetsplats ?

Eller vad tycker ni, bara seriösa och schyssta svar tack.

Var glad så länge du får inbjudan till olika samkväm.
En dag kanske du inte får någon längre och då kan det vara för sent att ändra sig.

Inte för att jag tycker att man måste fläta ihop jobb och privatliv helt.
Men det skadar inte att investera lite tid i sina kollegor.
Det är väldigt sällan bortkastad tid.

Permalänk
Medlem

En julfest om året och kanske någon mer aktivitet kan väl vara OK, men jag skulle absolut inte gå på AW varje vecka eller nåt sånt. Det räcker att man träffar kollegorna ~8 timmar varje dag, 5 dagar i veckan. Det borde ju räcka för att "lära känna" dem. Har inget intresse av att veta hur de är i berusat tillstånd.

Är introvert så jag behöver också använda min lediga tid till att ladda de sociala batterierna för att orka med nästa arbetsdag. Folk är olika och en bra arbetsplats borde respektera det och inte kräva att man ska åta sig mer än man orkar utanför arbetstid, oavsett om det är jobb eller sociala evenemang.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Försöker separera jobb och fritid, t ex tar jag inte med mig jobbet hem även om jag skulle ha möjlighet till det ibland (tidsrapportering, mailande, utbildningar m m).
Ett sätt som kan fungera för en del är att ha speciella jobbkläder, när man tar av dem så är man ledig. Det blir då en tydlig symbolhandling, underskatta inte värdet av något så enkelt!

Visserligen har vi rätt mycket att göra så övertid är mer regel än undantag. Knappt att man hinner fundera över saker/tänka ut lösningar m m som man egentligen borde hinna göra på arbetet, så de bitarna kan tyvärr även bli på kvällar/helger.
Inte helt optimalt alltså, men vi jobbar på att få till förbättringar inom de områdena.

Har med telefonen under ledig tid och svarar för det mesta, dock får jag ytterst sällan samtal utanför arbetstid.
De gånger det är så kan det vara någon snabb fråga el någon som inte visste om att jag var ledig just då. Ser inte den biten som något problem alls.
Skulle det vara så att jag behöver engagera mig i något el att det blir ett längre samtal så skriver jag arbetstid på det.
Någon kollega och även vissa kunder/slutanvändare har blivit mer än så och kan snarare betraktas som vänner.

Middagar/fester är helt frivilliga och de som vill/kan deltar.
Ser dessa som en möjlighet att träffa kollegor som man inte träffar så ofta, sammanhållningen inom gruppen stärks.
Många gånger deltar även chefer och andra från högre upp i organisationen.
Visst blir det såklart en del jobbsnack då, men långt ifrån enbart det. Ser maten m m som betalning för den tid som läggs ner.
Det handlar aldrig om något råsupande utan deltagarnas berusning hålls på en skötsam nivå, inte sällan är flera i sällskapet helt nyktra.

Jag personligen väljer ibland bort fester/middagar som innebär resor el som jag vet brukar vara långdragna.
Även om man inte behöver något att skylla på så är det rätt enkelt för mig då varje fest/middag kräver resa och helst bör någon av oss finnas kvar på orten. Att hävda att man behöver vara kvar för att jobba/ha beredskap ger ju både en orsak och visar engagemang för arbetet.

Inom kontoret (även inom företaget i stort) har vi rätt familjär och avslappnad stämning där vi finns till för varann.
Det är nog en rätt avgörande faktor för att vi orkar fortsätta jobba på så hårt som de flesta av oss gör.
Även cheferna m fl är rätt jordnära så man tänker knappt på att den som sitter bredvid en i bordet på middagen är en hög chef.

Men det är ju långt ifrån alla företag som har det så...
Dock skadar det inte att försöka få lite bättre kontakt med de man ändå spenderar en del tid med.
Så att du och kollegan åtminstone jobbar åt ungefär samma håll, det vinner du också på i längden.

Jobbar som IT-konsult på en mindre ort för ett internationellt IT-företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Okej jag klämmer in en annan fråga till er som säger att ni älskar jobbet mycket, om ni vinner drömvinsten på 85 miljoner kr, skulle ni gått till ert jobb då dagen efter som vanligt ?

Jag skulle helt klart fortsätta jobba. Däremot skulle jag kunna ta mig tiden att hitta drömjobbet, kanske vidareutbilda mig, kanske gå ner lite i arbetstid, kanske till och med starta eget?

Jobbet är för min del nödvändigt för att hålla en struktur i vardagen, hålla igång sociala relationer etc. Har man dessutom stimulerande arbetsuppgifter så kan det nästan vara riktigt kul att gå till jobbet.

Edit: Känner mycket igen mig i det @D. skriver. Jobbar du också för ett globalt bolag på tre bokstäver, med en biltillverkare som stor kund?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag skiljer helst på jobb och privat, även om det inte alltid går pga mitt yrke kan kräva viss jour. Men jag gillar mitt jobb så det är okej.

Men socialt så är jag inte intresserad av att träffa kollegor utanför arbetstid. Jag är introvert och mår bra att vara för mig själv. Jag måste vara det för att kunna ladda mina batterier varje dag. Så när det är AW eller Julbord så går jag på det endast för att vara socialt accepterad. Jag tycker inte om att gå på det. Det suger all min energi och jag trivs bara inte i sådana miljöer, men jag tvingar mig själv. Efteråt känner jag mig helt slut. Lyckligtvis är det bara sådana tillställningar ett par gånger om året.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

Brukar alltid försöka delta i aktiviteterna med jobbet men dricker aldrig och lämnar oftast först av alla. Försöker mitt bästa att inte blanda jobb och privatliv, bor dock utomlands och de flesta av mina vänner kommer från jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

För min egna del är det självklart att gå på de flesta tillfällen då det ges möjlighet. Det handlar om att bygga för framtiden. Mina chefer idag är mina fd arbetskollegor. Jag sitter som chef idag inom det område jag var tidigare anställd som arbetare. Detta pga min sociala förmåga att prata med människor och uppskattas både på arbetet och privat. Jag skiljer inte på hur jag bemöter människor. Alla får en chans och bedöms på hur de beter sig. Jag bemöter alla inklusive säljare och leverantörer som ringer oss med grundläggande respekt. Men jag slösar aldrig med någons tid. Är det ointressant att köpa en produkt så ger jag ett klart budskap direkt och sedan avslutar jag samtalet. Det sparar både mig och den andre dyrbar tid. Likadant i princip hanterar jag relationer. Personer som är otrevliga eller dryga undviks om de är omöjliga. Personal som missköter sig får inte någon förlängning efter provanställningen osv... Alltså relativt självklara saker. Det är inte en rättighet att jobba hos oss.

Men i huvudsak, så ser jag alla kollegor som jag har som potentiella framtida kolleger/vänner. Jag är helt övertygad att om man tackar alltid nej och aldrig bjuder till det så kommer man bara bli en medelmåtta som jobbar som en slav 8-17 och är rätt bitter under arbetstimmarna men lever som en kung efter jobbet/super hårt under helgerna för att liva upp allt tråkigt. Livet behöver sin balans för man ska orka. Då är det bra om det "jobbiga" är kul så en negativ uppåtsituation inte behövs lika strakt. Jag vill inte leva så. Jag vill ha de bra hela dygnet.

Mina två cents i alla fall.

Det är exakt sådana här dryga fördomar som är så tråkiga. Varför i h*te skulle jag bli en bitter medelmåtta som jobbar som en slav 8-17 och super hårt på helgerna, för att jag är restriktiv med min fritid/jobb ratio?!
Du förutsätter att alla har samma mål och värderingar som dig, och att det krävs för att göra ett bra jobb och vara en god kollega.
Min arbetsplats tar personliga förutsättningar på stort allvar och både chefer och kollegor inser att vi alla är olika, och att vi funkar ihop just för att alla respekterar och accepterar de olikheterna, oavsett om det gäller kunskapsnivå eller hur många AWs man är med på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd

Har inte träffat en enda som ärligt gillat att vara på sitt jobb om det är skitjobb som ex stressiga enformiga industrijobb. Det är bara ett måste som dom känner sig tvingade att gå till och inte mer. Givetvis hjälper attityd mycket, men du får allt vara speciell om du blir anställd på enformiga och/eller stressande jobb och tycker att det är okej.

Det finns få arbetsplatser där det åtminstone inte finns en som älskar att djävlas och sådana måste sättas på plats genast, är du konflikträdd blir det ju inte direkt lysande förutsättningar att du skall trivas på jobbet. Trivs man inte på jobbet så är det i regel svårt att koppla bort det när du slutar för dagen.

Permalänk

Själv tycker jag det är skönt att koppla bort jobbet helt när jag går hem (även om jag jobbar med intresset datorer på jobbet också) och då istället "hänga" med mina privata vänner och intressen. Men det finns ett gäng som träffas även på fritiden och det är väl helt ok det också.

Visst går jag på middagar och luncher under arbetstid och skulle jag se någon när jag är ute så hejar jag men tror inte jag skulle idas göra någon "jobbaktivitet" på fritiden

(Kan vara att jag är lite mer åt det introverta analyserande hållet och behöver min fritid för att ladda batterierna.)

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Har inte träffat en enda som ärligt gillat att vara på sitt jobb om det är skitjobb som ex stressiga enformiga industrijobb. Det är bara ett måste som dom känner sig tvingade att gå till och inte mer. Givetvis hjälper attityd mycket, men du får allt vara speciell om du blir anställd på enformiga och/eller stressande jobb och tycker att det är okej.

Då måste jag vara speciell... Har haft industrijobb där det varit väldigt enformigt arbete på olika linor (löpande band).. och så fort man lärt sig vad det är man ska göra, så går det utan att man behöver tänka. Man kan koppla bort totalt och lyssna på musik eller snacka med grannarna. Är man snabb nog, så fixar man lite kö till nästa person och kan då läsa tidningen en stund eller något..
Ganska avslappnat arbete både fysiskt och mentalt.. på sådana jobb jag haft.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD