[Elavtal] Är mitt elavtal bra eller finns det någon bättre?

Permalänk
Avstängd

[Elavtal] Är mitt elavtal bra eller finns det någon bättre?

Hej,

Här är en bild på den elavtalet som jag har nu men frågan är om det är dyrt elavtal som jag har?

Jag har hittat denna är den billiga än den som jag har?

Gjorde om lite för att kunna få lättare hjälp (Hoppas jag)
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:

Den du länkade är väl ändå dyrare än den du har? De skriver inte med elskatten i den du länkade och den kommer du inte undan även om du byter leverantör. Deras timpris för själv elen är ju högre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

@superegg:

Den du länkade är väl ändå dyrare än den du har? De skriver inte med elskatten i den du länkade och den kommer du inte undan även om du byter leverantör. Deras timpris för själv elen är ju högre.

För den som jag har nu är det 41,96 öre/kWh och den andra är det 32,40 öre/kWh.

När jag räknar på det så värker det som det är 04 öre billigare då räknar jag med skatten.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det enklaste du kan göra är att fylla i dina uppgifter på Elskling.se och få ut det bästa avtalet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

För den som jag har nu är det 41,96 öre/kWh och den andra är det 32,40 öre/kWh.

När jag räknar på det så värker det som det är 04 öre billigare då räknar jag med skatten.

Telinet är ett riktigt skojarföretag, googla lite på det så hittar du snart att både Energimarknadsinspektionen och Konsumentverket klandrat dem för otydlig marknadsföring och luriga avtalsvillkor. Använd Elskling.se istället och se vad du kan få för pris den vägen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Det enklaste du kan göra är att fylla i dina uppgifter på Elskling.se och få ut det bästa avtalet där.

Fick upp denna här.

Då borde det blir 69,58 kWh?

Skrivet av zarkov:

Telinet är ett riktigt skojarföretag, googla lite på det så hittar du snart att både Energimarknadsinspektionen och Konsumentverket klandrat dem för otydlig marknadsföring och luriga avtalsvillkor. Använd Elskling.se istället och se vad du kan få för pris den vägen.

Bra att du sa det orka inte med såna företag.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Telinet är ett riktigt skojarföretag, googla lite på det så hittar du snart att både Energimarknadsinspektionen och Konsumentverket klandrat dem för otydlig marknadsföring och luriga avtalsvillkor. Använd Elskling.se istället och se vad du kan få för pris den vägen.

Kan bara instämma. Jag sitter fast i avtal med Telinet tills april. Hade skitbra avtal ett år så jag lät det gå över till ett "Inköpspris med pristak" och inte fan har jag en enda månad betalat i närheten av Nordpools genomsnittliga pris, det brukar ligga någonstans 15 öre över genomsnitt. Vilket i slutändan landar på runt 1 kr/kWh, detta är exklusive nätavgifterna. Inte skitkul när årsförbrukningen överstiger 20 MWh

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

. Inte skitkul när årsförbrukningen överstiger 20 MWh

Driver du gruva eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av skippy_pewpew:

Driver du gruva eller?

Skickades från m.sweclockers.com

20 MWh är 20 000 kWh vilket är förhållandevis lite för en villa på 230 m² + garage på 160 m². Garaget är dock inte uppvärmt utan det hålls frostfritt och så värmer jag upp det med fläktar när jag är där.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min okunskap. Rullar med ved och har villa på 230kvm och gör av med 5-700 kWh nu under vintern.
I månaden.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Då borde det blir 69,58 kWh?

Det borde det bli ja.
Men den första bilden som du la upp när du startade tråden, det står ju att du har avtal på fast pris 5 år, har det löpt ut nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zerophax:

Det borde det bli ja.
Men den första bilden som du la upp när du startade tråden, det står ju att du har avtal på fast pris 5 år, har det löpt ut nu?

"Giltighetstid2017-11-01 - 2020-08-31"

Hmm kanske inte så smart att ta 5 år men jag har för mig att jag teckna avtalet någon gång 2014.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

För den som jag har nu är det 41,96 öre/kWh och den andra är det 32,40 öre/kWh.

När jag räknar på det så värker det som det är 04 öre billigare då räknar jag med skatten.

Momsen och elskatten är två olika saker. Din nuvarande är som du säger 41,96 den nya är 43,63 öre per kWh. Det står ju till och med i klartext...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det enklaste du kan göra är att fylla i dina uppgifter på Elskling.se och få ut det bästa avtalet där.

Tycker tyvärr den sidan inte "Levererar". Det billigaste jag fick där var 6 öre dyrare än det jag har idag, och då har jag obundet med rörligt pris.

Utöver det så missar Elskling något som dom verkligen borde ha koll på, och det är företag som har "nykundsrabatt".
T ex Bixia (som jag aldrig hör talas om, men såg att TS fick bäst pris från) verkar ha 1000:- nykundsrabatt första året, vilket är sjukt värt för någon med lägenhet/normalförbrukning.
Jag ligger ju på runt 2800 kWh per år, och 1000:- rabatt gör ju alltså lika mycket som ungefär 36 öre / kwh.

Sist men inte minst så är det från 1 januari i år som så att nätbolaget istället för elleverantören som tar ut skatten.
Detta gör att "jämförelser" kan bli förvirrande, för precis som TS märkt så går det inte att jämföra Elskling idag, som skriver "inkl allt" men ändå exkluderar skatten, mot ett pris man haft sen tidigare som inkluderat skatten.
Jag tycker dock detta är till det bättre, skatten är vad den är, lika bra att den hamnar på elnätsfakturan, så kan man jämföra elpriset med det som det faktiskt är, den rörliga kostnaden som går att påverka.

I den totala konkursen så handlar elpriset för en normal lägenhet inte om så mycket, det har det iaf inte gjort för mig. Detta då stora delar kommer från skatt och fasta avgifter.
Därför har jag märkt, att det som gett mig bäst "rabatter" har varit att nyttja nykundsrabatter och försöka förhandla fram att man slipper den fast avgiften. Där jag är kund idag kostar det t ex nästan 500:- per år i fast avgift, och min förbrukning är runt 1200:-.
Dvs så är ungefär 1/3 av min kostnad den fasta avgiften!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Momsen och elskatten är två olika saker. Din nuvarande är som du säger 41,96 den nya är 43,63 öre per kWh. Det står ju till och med i klartext...

Jag är osäker och ville fråga då jag inte vill göra något fel och sen så var min fråga om det finns någon som är billigare än den som jag har.

Betalar men även moms på elskatten?

Elskatt 32,50 öre kWh
Moms 8,125 kWh?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

För att vidareutveckla mitt tidigare inlägg:

Min senaste faktura, 297kWh:

Elhandelskostnad:
Fast avgift 39:-
El: 129:-
Skatt: 121:-
Totalt 289:-

Elnät:
Fast avgift 60:-
Rörlig avgift (297 kWh) 149
Totalt 209:-

Från januari 2018 så kommer alltså även skatten läggas på Elnätet, då den "är vad den är" så att säga.

Resultat:
Jag betalade totalt 498:- för elen senaste fakturerad månad. Av dessa pengar är 330:- sånt som det inte går att göra något åt vad jag vet?
39 kronor till är fast avgift hos min elhandelsleverantör.

Mao så är det alltså 129:- utav 498:- som jag öht har en chans att påverka genom kWh-kostnad.

Därav, återigen, det "bästa" sättet jag kommit på att sänka priset är nykundsrabatt och att förhandla sig till att slippa fasta avgifter.
(Senaste förhandlingen som nu har tickat ut så slapp jag den fasta avgiften på 39:-/mån genom att binda mig 12 månader).

Dit jag alltså vill komma är att även om jag på nått magiskt sätt skulle hitta en leverantör som erbjuder mig el för 0:- per kWh, så skulle mitt totala pris ändå "bara" gå från 498:- till 369:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Betalar men även moms på elskatten?

Elskatt 32,50 öre kWh
Moms 8,125 kWh?

Javisst, är det inte underbart?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag betalade totalt 498:- för elen senaste fakturerad månad. Av dessa pengar är 330:- sånt som det inte går att göra något åt vad jag vet?
[...]
Mao så är det alltså 129:- utav 498:- som jag öht har en chans att påverka genom kWh-kostnad.
[...]
Dit jag alltså vill komma är att även om jag på nått magiskt sätt skulle hitta en leverantör som erbjuder mig el för 0:- per kWh, så skulle mitt totala pris ändå "bara" gå från 498:- till 369:-.

Det finns två sätt att märkbart sänka sin elkostnad och det första är att minska sin elförbrukning eftersom allt utom den fasta nätavgiften (och i förekommande fall elhandelsavgiften) är rörliga och beror på förbrukningen. Prisskillnaden mellan olika elleverantörer är i de flesta fall bara någon eller några tiokronor i månaden för en lägenhet. Slår man av sin dator när man går och lägger sig istället för att låta den stå på hela natten har man sparat mer än så.

Det andra sättet är att flytta till en ort med ett billigare elnätsbolag, mindre kommuner med egna energibolag har oftast betydligt billigare nätavgifter än de stora drakarna, t.ex. Vattenfall och Ellevio.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

"Giltighetstid2017-11-01 - 2020-08-31"

Hmm kanske inte så smart att ta 5 år men jag har för mig att jag teckna avtalet någon gång 2014.

Okok, då kanske du får ringa/skriva och fråga elbolaget och se hur länge du är bunden då, för säkerhets skull. För då kan du ju ändå inte byta.
Sen upptäckte jag även att det priset som står i bilden på första inlägget är exklusive moms, om man räknar in momsen så betalar du alltså 52,45kr/kWh idag. Ganska stor skillnad om man jämför med de 37,08kr/kWh som det var på erbjudandet från Bixia som du hittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Okok, då kanske du får ringa/skriva och fråga elbolaget och se hur länge du är bunden då, för säkerhets skull. För då kan du ju ändå inte byta.
Sen upptäckte jag även att det priset som står i bilden på första inlägget är exklusive moms, om man räknar in momsen så betalar du alltså 52,45kr/kWh idag. Ganska stor skillnad om man jämför med de 37,08kr/kWh som det var på erbjudandet från Bixia som du hittade.

Fast som sagt, se på det jag och @zarkov har konstaterat, kostnaden för el:en är tyvärr bara en mindre del i totalen.
15,37 öre per kWh ger det i skillnad. Ta t ex 2000kWh/år skulle ge ungefär 300:- på den diffen..

Mao så skulle det då vara mer värt att ringa upp nuvarande leverantör och försöka förhandla bort den fasta månadsavgiften på 39:- mot att binda sig ett år...
Alternativt att även försöka förhandla bort den fasta avgiften hos nya leverantören.

Eller som sagt, Bixia som nu verkar ha 1000:- nykundsrabatt första året, guld värt! Betydligt bättre besparing där än vad ören per kWh ger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Javisst, är det inte underbart?

Börja blir trött på skatter fast det hade vart skoj att hitta en skatt i stranden.

Skrivet av zerophax:

Okok, då kanske du får ringa/skriva och fråga elbolaget och se hur länge du är bunden då, för säkerhets skull. För då kan du ju ändå inte byta.
Sen upptäckte jag även att det priset som står i bilden på första inlägget är exklusive moms, om man räknar in momsen så betalar du alltså 52,45kr/kWh idag. Ganska stor skillnad om man jämför med de 37,08kr/kWh som det var på erbjudandet från Bixia som du hittade.

Min hjärna går på 100% så känner mig lite trög ibland.

Om jag har räknat allt rätt så betalar jag 93,075 öre kWh och sen 25,475 för fast avgift.

Och på Bixia blir det 77,7 öre kWh.

Stämmer min uträkning?

Jo glömde skriva att det var utan moms och sen så glömde jag själv bort det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Min hjärna går på 100% så känner mig lite trög ibland.

Om jag har räknat allt rätt så betalar jag 93,075 öre kWh och sen 25,475 för fast avgift.

Och på Bixia blir det 77,7 öre kWh.

Stämmer min uträkning?

Jo glömde skriva att det var utan moms och sen så glömde jag själv bort det.

Stämmer fint!
Så om man tar 607kWh som exempel så betalade du 590,45kr hos ditt nuvarande elbolag.
På Bixia skulle det bli 471,6756kr för samma period.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zerophax:

Stämmer fint!
Så om man tar 607kWh som exempel så betalade du 590,45kr hos ditt nuvarande elbolag.
På Bixia skulle det bli 471,6756kr för samma period.

Låter ju bra nu har jag bara ett annat problem det är att min avtal tid går ut 2020 men jag får återkomma år 2020 men tack för hjälpen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666