Teknikstund: De nya spelskärmarna – mer än endast 4K och 144 Hz

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: De nya spelskärmarna – mer än endast 4K och 144 Hz

SweClockers går igenom nästa generations spelskärmar, som introducerar helt ny teknik och kombinerar 4K UHD med 144 Hz samt en prislapp på närmare 25 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det enda är väl att Acer är dom enda som har utannonserat sig och priset som ligger överraskande högt, men det behövs konkurrens så priset kan sjunka sig något.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Digital fyndjägare

Åhhh... underbart med en massa extra godis för ett okej pris.
Väntar ivrigt på tester samt andra märken och hur de står sej mot varandra innan det blir ett köp.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

När Pioneer släppte 42" plasma tv (tror det var 42") en gång i tiden så kostade en sådan tv typ 120.000:-.. bara en tidsfråga innan dessa nya spelskärmar kryper ner i pris!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Vangen:

Det enda är väl att Acer är dom enda som har utannonserat sig och priset som ligger överraskande högt, men det behövs konkurrens så priset kan sjunka sig något.

Tycker inte priset är överraskande högt. Hade räknat med att endast 4K @ 144 Hz skulle kosta minst 20 000 kr, och här får man en hel hög andra trevliga egenskaper utöver det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är bara synd att dom fortsätter envisas med 27" på spelskärmar 40" då skulle jag köpa en direkt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det är bara synd att dom fortsätter envisas med 27" på spelskärmar 40" då skulle jag köpa en direkt

japp visst är det förliten för att motivera prislappen.. behöver man något som färgrymd eller så har man redan en sådan skärm.. säkert en större också..

så tar man listan och tänker,
Funktion - vad har jag redan - vilket behov har jag ?

27" - har redan - vill ha större om jag köper nytt..
g-sync - har redan - knappt behov
144hz - har redan - Behov för spel
4k - har inte - inget behov på 27"
Färgområde - har inte - såklart trevligt men har inget behov
local dimming - har inte - skit i det ge mig OLED
Kvantbajs.. - har inte - skit i det ge mig OLED
HDR - har inte - såklart trevligt och ja då kanske man ska ha de teknikerna ovan.. men... oled?

vad är ovan önskelista värd? enkelt uttryckt.. knappt värt 5k över den skärm jag redan sitter på..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha en t-shirt med budskapet att även nördar kör marklyft

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

japp visst är det förliten för att motivera prislappen.. behöver man något som färgrymd eller så har man redan en sådan skärm.. säkert en större också..

så tar man listan och tänker,
Funktion - vad har jag redan - vilket behov har jag ?

27" - har redan - vill ha större om jag köper nytt..
g-sync - har redan - knappt behov
144hz - har redan - Behov för spel
4k - har inte - inget behov på 27"
Färgområde - har inte - såklart trevligt men har inget behov
local dimming - har inte - skit i det ge mig OLED
Kvantbajs.. - har inte - skit i det ge mig OLED
HDR - har inte - såklart trevligt och ja då kanske man ska ha de teknikerna ovan.. men... oled?

vad är ovan önskelista värd? enkelt uttryckt.. knappt värt 5k över den skärm jag redan sitter på..

Tycker att du sätter huvudet på spiken lite.. Det nya känns som plåster på befintlig teknik i väntan på OLED.

Själv sitter jag på en gammal TN-24":are (om än en bra sådan) och det som skulle få mig att byta är just OLED. Visst större vore trevligt men det jag verkligen skulle vilja uppgradera mig till är den där absoluta svärtan.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

japp visst är det förliten för att motivera prislappen.. behöver man något som färgrymd eller så har man redan en sådan skärm.. säkert en större också..

så tar man listan och tänker,
Funktion - vad har jag redan - vilket behov har jag ?

27" - har redan - vill ha större om jag köper nytt..
g-sync - har redan - knappt behov
144hz - har redan - Behov för spel
4k - har inte - inget behov på 27"
Färgområde - har inte - såklart trevligt men har inget behov
local dimming - har inte - skit i det ge mig OLED
Kvantbajs.. - har inte - skit i det ge mig OLED
HDR - har inte - såklart trevligt och ja då kanske man ska ha de teknikerna ovan.. men... oled?

vad är ovan önskelista värd? enkelt uttryckt.. knappt värt 5k över den skärm jag redan sitter på..

Väldigt mycket är ju relativt och din sanning är din egna. Går ju jämföra med vad som helst egentligen, varför köpa bil med 500hk när man ändå aldrig åker snabbare än 130? Men jag håller med dig, gillar man Rolex kanske man köper en skärm som denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det är bara synd att dom fortsätter envisas med 27" på spelskärmar 40" då skulle jag köpa en direkt

Jag har en förståelse för hur många tänker kring detta med skärmstorlek, framför allt de som gillar att spela mycket singleplayerspel och kanske multiplayerspel som är ganska så casual, då hade 40" och upp varit något. Men vill man även sälja till dom som vill spela lite mer e-sportspel så är 27" nog ett maxtak för många, inkluderat mig själv som dock föredrar 24" för e-sportspel. Att spela LoL, CSGO, PUBG eller annat spel på större skulle bara vara jobbigt då du måste fokusera på ett större område. Och det är där den stora marknaden ligger då det är dessa spel som får mest uppmärksamhet och säljer bäst idag. Så länge vi inte snackar konsolspel, och där spelar ju dom flesta redan på en TV.

Hade jag tillhört den första kategorin så hade jag nog hellre kört på en 21:9-skärm, gärna 35" med 3440x1440 och 144hz istället för 40" med 3840x2160.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Inaktiv

Var det så många som tyckte skärmen var för dyr för vad man får? Jag reagerade direkt på 99% AdobeRGB och förstod att det är något utöver det vanliga.

Däremot så måste jag trots detta ändå säga att skärmen är fruktansvärt dyr. Nu vet jag visserligen inte hur efterfrågat detta är bland företag men 144Hz och G-sync får det att låta som om den är riktad till privatpersoner.
Oavsett om den så har 16k upplösning, 480Hz refreshrate, 40" OLED etc. så är fortfarande 25k fruktansvärt mycket mer än vad privatpersoner lägger på en "spelskärm" och därigenom extremt dyr.

Så allt hänger väl på vem denna skärm riktas till. Är det uteslutande till företag? Fine, då är 25k ingenting att oja sig över utan den kan nog anses vara prisvärd för de som behöver specifikationerna. Men för privatmarknaden är det en hutlöst dyr skärm. Mer än dubbelt så dyr som markadens just nu värsta gamingskärm (AW3418DW) som redan den är långt över i budget än vad åtminstone 99% kan tänka sig lägga på en datorskärm för spel.

Permalänk
Avstängd

Jag väntar tills Asus kommer med sin skärm om den har allt jag vill ha så blir det ett köp.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag tycker jämförelsen med Titan V haltar. Det är ju ett kort som åtminstone verkar kunna användas till riktiga saker som t.ex. forskning. Hade Nvidia lanserat ett gamingkort med den prislappen hade folk definitivt reagerat, liksom folk gjorde på denna spelskärm för 25000.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

jag väntar till laxpudding fingrat på den och lagt upp en video på den innan jag slår till eller Asus motsvarighet

Permalänk
Medlem

Får hoppas dom löser inbrännings problemen med oled så slipper man tänka på kvant prickar och local dimming som förövrigt funnits rätt länge på dyra tv aparater.

Detta är nog precis som grafik kort för 10-15k en flaggskepps produkt. Frågan är hur många gamers som är intresserade av 99% rgb
Har jag fattat artikeln rätt så finns det inget som kan driva den i 4k med 144hz än? Varför ska man ha den då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Förväntade mig faktiskt minst 40tum på en sådan fin skärm och för de priset.. 27 tum hade jag för många år sedan..

Kanske kommer något nästa år då??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

25.000 är ju billigt och bra men man behöver lite annan ståndsmässig hårdvara också... låt oss se vad det bli, krävs lite att driva runt skärmen så nVidia Titan V för 31.000. Lite minne kan ju vara bra att ha, kanske Corsair Black Vengeance LPX a’ 4x8gb 4600MHz och 11.000. Som processor tar vi AMD då Intel behöver stödhjul efter meltdown, vad sägs om 1950X för ~10.000 och Asus ROG Zenith Extreme moderkort för 6.000 (egentligen för billigt i sammanhanget), lite av våra tilltjatade bidragskosingar kan vi ge vi till Intel med en Optane 900P 480GB för dummsnåla 6.000. Resten av småkrafset är oväsentligt för spelupplevelsen och slaktas från gamla riggen och så är det klart... full fart på MS Röj i 4K 144Hz för ~90 lakan!

”...kom och köp konserverad gröt”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Bra video, kan tilläggas:
"Local dimming, där bakgrundsbelysningen tänds och släcks i 384 zoner för högre kontrastomfång. Används inte i datorskärmar och den här nivån finns endast hos ett fåtal TV-toppmodeller."

Samsungs nyare hdr-modeller kör edge-dimming i ett lägre antal zoner redan. tex https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=IiQhVUM8VOA (bara 8 zoner, så ser illa ut, 384 är extremt mycket bättre).
Dell har en monitor ute med 384 zoners dimming: http://www.dell.com/si/business/p/dell-up2718q-monitor/pd

"4K i 144 Hz kräver en bandbredd som ligger utanför nuvarande Displayport-specifikation, vilket naturligtvis är en funktion utan motstycke."

På CES 2017 sade de att den kör 4:2:2 chroma subsampling för att klara detta. (gissningsvis får man sänka till ca 120hz för att få 4:4:4, men med så hög pixeltäthet kanske det inte ens syns att det är 4:2:2 ändå).

Permalänk
Medlem

Lite kul det här med local dimming. Jämför man med de bättre plasmorna tex Panasonics sista modeller 2013 så är local dimming fortfarande ett gammalt concept. De plasmorna gav svart vid svart, detta utan problem att visa kritvit färg vid en annan del av bilden samtidigt. Nästa panel att kunna få fram liknande bild är bra OLED paneler. Denna paneltyp hoppas då jag kommer utvecklas och ersätta LCD helt som känns förlegad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

drömmen om 34" 4K 144Hz närmar sig

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Lite kul det här med local dimming. Jämför man med de bättre plasmorna tex Panasonics sista modeller 2013 så är local dimming fortfarande ett gammalt concept. De plasmorna gav svart vid svart, detta utan problem att visa kritvit färg vid en annan del av bilden samtidigt. Nästa panel att kunna få fram liknande bild är bra OLED paneler. Denna paneltyp hoppas då jag kommer utvecklas och ersätta LCD helt som känns förlegad.

Skickades från m.sweclockers.com

Så kanske det är. Dock har plasmorna en rad andra problem som inte LED lider av, jag förstår faktiskt inte vart du vill komma mer än att de olika teknikerna är bra på olika saker.

Permalänk
Medlem

Grym skärm säkert värt priset dock är det i en annan liga än vad jag har råd att lägga på en skärm . Jag har inte ens hårdvaran att driva den i spelen jag gillar . Så jag avstår tycker 1440 p är tillräckligt dyrt att dra runt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

25.000 är ju billigt och bra men man behöver lite annan ståndsmässig hårdvara också... låt oss se vad det bli, krävs lite att driva runt skärmen så nVidia Titan V för 31.000. Lite minne kan ju vara bra att ha, kanske Corsair Black Vengeance LPX a’ 4x8gb 4600MHz och 11.000. Som processor tar vi AMD då Intel behöver stödhjul efter meltdown, vad sägs om 1950X för ~10.000 och Asus ROG Zenith Extreme moderkort för 6.000 (egentligen för billigt i sammanhanget), lite av våra tilltjatade bidragskosingar kan vi ge vi till Intel med en Optane 900P 480GB för dummsnåla 6.000. Resten av småkrafset är oväsentligt för spelupplevelsen och slaktas från gamla riggen och så är det klart... full fart på MS Röj i 4K 144Hz för ~90 lakan!

”...kom och köp konserverad gröt”

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer en färdig dator från Acer som borde kunna matcha skärmen
https://m3.idg.se/2.1022/1.695676/predator-orion-9000

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Fanns faktiskt video på dells 384 zoners dimming: https://www.youtube.com/watch?v=UiOdLbmnx8k
asus och acers kommer inte ha samma input lag då deras dimming skall skötas av gsync-modulen utan fördröjning.. men i övrigt borde det se ungefär likadant ut. (Det är dålig belysning så effekten ser överdriven ut).

Det ser ju illa ut med full svart skärm med vita element eller en muspekare, men borde se betydligt bättre ut i faktiska spel eller filmer. Dock kanske 384 zoner är lite för få för IPS som ju har usel kontrast. Nästan alla tv med dimming är VA, och man ser zonerna tydligt på VA också i ett mörkt showroom. (och de 35" skärmar de visade på ces 2017 med 3440x1440@200Hz och 512 zoners dimming är också VA).

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Grymt, tack Thomas! Ser mycket fram emot recension av dessa nya Acer och Asus skärmar när de väl kommer. Priset lär ju vara för högt för de flesta än så länge men som med all ny teknik så blir det säkert bli billigare framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Tycker att du sätter huvudet på spiken lite.. Det nya känns som plåster på befintlig teknik i väntan på OLED.

Själv sitter jag på en gammal TN-24":are (om än en bra sådan) och det som skulle få mig att byta är just OLED. Visst större vore trevligt men det jag verkligen skulle vilja uppgradera mig till är den där absoluta svärtan.

Frågan är om det kommer, OLED lider av samma problem som plasman att du får inbränningar.
En dator är som gjord att skapa inbränningar med statiska program och OS

Permalänk
Medlem

Kan förstå priset efter vad man får. Dock marknadsförs Predator X27 som en gamingskärm och jag undrar hur mycket gamers egentligen bryr sig om alla extra features. Visst är det en bonus men jag tror fler gamers prioriterar större skärm eller lägre pris framför HDR, kvantprickar och local dimming.

En 27" 4K gamingskärm känns för mig lite meningslöst och slöseri med pengar. Har man dessutom redan en 27" känns det väldigt trist att lägga så mycket pengar men ändå inte få någon uppgradering i storlek på skärmen. Någonstans runt 30-34" vore betydligt mer lockande. Tyvärr är det väl svårt att tillverka så pass stora skärmar med den upplösningen och uppdateringsfrekvensen. Men jag skulle också då vara betydligt mer öppen att betala lite extra, även om jag måste skippa vissa andra features som HDR, kvantprickar och local dimming.

Prissättningen på Titan Vega är inte riktigt jämnförbar eftersom de flesta vet om att det inte är ett gamingkort och det marknadsförs inte heller som om det vore det.

Har Asus sagt någon om sina kommande 4K 144hz skärmar? Hoppas de kan presentera lite andra mer lockande alternativ.

Sen är det ju det här med OLED som tidigare pratats om. Vill man ha features som HDR, kvantprickar och local dimming är det inte bättre då att invänta OLED istället? Är det några större OLED skärmar på gång med 4K och 144hz kapacitet eller är det långt innan vi får se det? Är det fortfarande problem med burn-in som gör det omöjligt att göra gamingskärmar eller har de löst det? Vore annars något surt att lägga 25k på en skärm om det ändå kommer avsevärt bättre paneler snart.

Permalänk
Medlem

Då var det dags att sälja njure då..
Men tbh. så är det inte värt att vara early adopter.

Permalänk
Medlem

Gött, jag undrar om det blir nog svårt för mig att gå från min ultrawide (PG348Q) till en skärm lik denna Acer. Men HDR, G-sync och 100Hz+ är barnsligt lockande.

Priset är väl ok, jag tror jag betalade runt 13-14k för min skärm när den släpptes.
Nya tekniker är alltid dyrt i början, när det gäller allt.

Visa signatur

Eh!