Permalänk
Medlem

Stationär speldator max 12 000

Hej!

Jag och min sambo är på jakt efter en stationär speldator. Han är ute efter att kunna spela online-spel med hög upplösning, det är spel såsom Battlefield och pubg som han vill kunna spela, och det är ju dessa spel som kräver lite mer av datorn.
Vi båda är oinsatta i datorns värld och vet knappt inte vad vi ska titta efter i jakt på en bra dator.

Vi har en budget på max 12 000 (om ni tror att det räcker, eller vad tror ni att det går på? finns möjlighet att lägga mer men som sagt helst inte), för både hårddisken och skärmen.

SNÄLLA hjälp oss i denna djungel av datorer. Någon som har några tips eller råd till oss okunniga nybörjare? Länka gärna till olika hemsidor med produkterna så det är lätt att hitta sakerna

OBS: vill endast ha tips på färdigbyggda datorer.

TACK på förhand.

Permalänk
Medlem

Den här ser ut att vara mycket för pengarna. Kollade på upp till 11k och såg ingen som motiverade det högre priset.
HP Pavilion Power 580-105no

Skärm finns hur mycket som helst att välja på och i budgetsegmentet finns det inga recensioner att gå på. Den här har VA-panel och Iiyama påstår att den dessutom fixar 75 Hz vid 1920x1080.
Iiyama ProLite X2474HS-B1

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av liinnaa4:

Hej!

Jag och min sambo är på jakt efter en stationär speldator. Han är ute efter att kunna spela online-spel med hög upplösning, det är spel såsom Battlefield och pubg som han vill kunna spela, och det är ju dessa spel som kräver lite mer av datorn.
Vi båda är oinsatta i datorns värld och vet knappt inte vad vi ska titta efter i jakt på en bra dator.

Vi har en budget på max 12 000 (om ni tror att det räcker, eller vad tror ni att det går på? finns möjlighet att lägga mer men som sagt helst inte), för både hårddisken och skärmen.

SNÄLLA hjälp oss i denna djungel av datorer. Någon som har några tips eller råd till oss okunniga nybörjare? Länka gärna till olika hemsidor med produkterna så det är lätt att hitta sakerna

OBS: vill endast ha tips på färdigbyggda datorer.

TACK på förhand.

För hög upplösning behövs GTX 1080 eller bättre. Jag hittade inget billigare än den här:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem

@anon99339: Låt oss vara realistiska, för en budget på 12k färdigbyggd inkl skärm (jag antar inkl tangetbord+mus också) får man som mest ett 1060 om man inte kompromissar på annat. Jag tror nog vi får nöja oss med 1080p som "hög upplösning".

Ett förslag är att beställa från komplett/webhallen/inet där man kan välja delarna själv och låta dem bygga. Jag tycker dock @LemonIllusion hade ett bra alternativ. rx580 och ryzen5 är helt klart bra grejer, speciellt i <8000kr prisklassen!

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/qr4PO är ungefär vad du ska sikta på. PC gaming är dyrt, så är det bara.. Köp bara inte nå halvtaskigt på elgiganten

Permalänk
Inaktiv

@pallee Var ärlig istället och säg att hög upplösning inte är möjligt. 1080p hör till 2000-talet, även om jag själv sitter på det. Det är inte "hög upplösning" alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@pallee Var ärlig istället och säg att hög upplösning inte är möjligt. 1080p hör till 2000-talet, även om jag själv sitter på det. Det är inte "hög upplösning" alls.

Vad behöver man lägga för att få en bra speldator?
Vi vill inte heller snåla för mycket och i efterhand bli besvikna. Hellre då att vi lägger ner per pengar nu när vi ändånska köpa än att få något halvdant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

https://imgur.com/a/qr4PO är ungefär vad du ska sikta på. PC gaming är dyrt, så är det bara.. Köp bara inte nå halvtaskigt på elgiganten

https://www.komplett.se/product/960097/datorer/komplett-pc/fa...

https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h-1...

Har kollat runt lite och fastnat vid dessa. Vad tror du/ni om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av liinnaa4:

Vad behöver man lägga för att få en bra speldator?
Vi vill inte heller snåla för mycket och i efterhand bli besvikna. Hellre då att vi lägger ner per pengar nu när vi ändånska köpa än att få något halvdant.

Skickades från m.sweclockers.com

Den här datorn klarar garanterat nya spel på hög upplösning. Man hade kunnat gå högre med en i7-8700K och/eller Geforce GTX 1080 Ti, men det här är det jag anser är det billigaste som man fortfarande kan kalla för high end utan att modifiera sanningen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11255451/

Kompromisser går att göra utifrån önskemål, naturligtvis. Men detta är bra på varje punkt.

Permalänk
Medlem

@anon99339: Fair enough. Edit: Jag håller med om ditt val av komponenter ovan, men det är inte förenligt med vad TS sökte. Men ska man ha en bra upplevelse i något högre än 1080p så hamnar vi i ett helt annat prisläge än vad TS efterfrågade. 1080p får man nog anse vara standard idag hos de flesta. Ska man ha en skärm som motsvarar resten så får man lägga ut ytterligare 3-4000 där.

Skrivet av liinnaa4:

Vad behöver man lägga för att få en bra speldator?
Vi vill inte heller snåla för mycket och i efterhand bli besvikna. Hellre då att vi lägger ner per pengar nu när vi ändånska köpa än att få något halvdant.

Jag skulle säga 12000kr och uppåt utan skärm, mus eller tangentbord beroende på vilka krav som ställs och vad som anses vara "hög upplösning".

Mina generella rekommendationer (minimum inom parantes dvs 1080p):
Grafikkort: gtx 1080 (gtx 1060 6gb eller radeon rx580)
CPU: intel i5 8600 (intel i3 8350K i5 7600 eller ryzen 5 1400)
RAM: 16gb
SSD: minst 200gb
HDD: 2tb (efter behov)

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

För det priset hade jag gärna sett 16gb ram också. Men om du nu går upp till ca 12000kr för bara datorn, kolla här: (priset inkluderar montering och ett bättre grafikkort och 16gb ram)

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pallee:

@kazen_90: Fair enough. Edit: Jag håller med om ditt val av komponenter ovan, men det är inte förenligt med vad TS sökte. Men ska man ha en bra upplevelse i något högre än 1080p så hamnar vi i ett helt annat prisläge än vad TS efterfrågade. 1080p får man nog anse vara standard idag hos de flesta. Ska man ha en skärm som motsvarar resten så får man lägga ut ytterligare 3-4000 där.

Jag skulle säga 12000kr och uppåt utan skärm, mus eller tangentbord beroende på vilka krav som ställs och vad som anses vara "hög upplösning".

Mina generella rekommendationer (minimum inom parantes dvs 1080p):
Grafikkort: gtx 1080 (gtx 1060 6gb eller radeon rx580)
CPU: intel i5 8600 (intel i5 7600 eller ryzen 5 1400)
RAM: 16gb
SSD: minst 200gb
HDD: 2tb (efter behov)

Håller med dina rekommendationer, men bara en grej. Tycker du inte att i3-8350K är mer värd än i5-7600? Är ju samma antal trådar/kärnor men till bättre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Håller med dina rekommendationer, men bara en grej. Tycker du inte att i3-8350K är mer värd än i5-7600? Är ju samma antal trådar/kärnor men till bättre pris.

...och högre hastighet*! Hade helt glömt bort 8350K Självklart är den mer prisvärd!

*på alla kärnor, 7600K har högre turbo boost.

Edit: jag hade nog valt en ryzen 5 1600 före 8350K. 6 kärnor / 12 trådar känns mer framtidssäkert till ungefär samma pris.

@liinnaa4
Jag har full förståelse för att det är knepigt att hitta rätt i PC-djungeln men jag hoppas du börjar få någon uppfattning om vad du bör titta efter

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

@liinnaa4: Inte illa, men du får 8gb mer ram, bättre grafikkort med mitt bygge. Dock får man inte med Windows 10..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

@pallee Var ärlig istället och säg att hög upplösning inte är möjligt. 1080p hör till 2000-talet, även om jag själv sitter på det. Det är inte "hög upplösning" alls.

Baserat på TS beskrivning så skulle jag tro att "hög upplösning" är lite av en felskrivning. Det som menas är troligare "höga inställningar". Så 1080P på höga inställningar snarare än 1440P/4K.

Men jag tar gärna en rättning från TS om jag har fel. Dock så är, som du säger, inte 1440P/4K rimligt inom budgeten.