Bromsrengöring på gummipulley?

Permalänk
Medlem

Bromsrengöring på gummipulley?

Tjena, jag har ett gammalt xbox som har en trög dvd tray och jag funderade på att smöja pulley'n med bromsrengöring men jag är inte säker på om denna äter gummi. Vad säger ni?

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

bromsrengöring är ju inte direkt snäll. Ta lite lättflytande olja istället (wd40) för att lösa upp gammalt fett

Se nedanstående kommentarer ist.

Hävdar dock att bromsrengöring inte är snällt. Torkar ut allt. Tror icke gummit mår bra av det

Permalänk
Hedersmedlem

Den äter inte gummi vad jag märkt, inte plast heller om man inte lägger det i blöt. Dock finns det speciellt gummirengöring för just sådant och det är absolut bäst. Jag har fortfarande kvar av en burk Teslanol jag köpte på Kjell för ett bra tag sedan, men det finns ju andra märken.

Inget av det smörjer däremot utan rengör och gör att gummit greppar bättre. Smörjmedel för gummi brukar jag använda silikonfett/olja/spray beroende på vad som ska smörjas. Likadant med plaster.

WD40 och 5.56 eller motsvarande är helt olämpligt till gummi.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Man smörjer inte med bromsrengöring/avfettningsmedel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Skall du verkligen smörja drivremmen ? Slirar = problem.

Bromsrengöring är inte heller något smörjmedel, det är ett ganska skarpt rengöringsmedel som troligen angriper en hel del plaster dessutom.

Sen är det skillnad på gummi och gummi, det finns mängder av olika sorters gummi, samt plaster som påminner om gummi men har andra egenskaper. TPE, "gummiplaster" är inte vulkaniserade som "gummi" och kan också lösas eller smältas som plast.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt så bromsrengöring smörjer inte, de rengör som namnet antyder, det är raka motsatsen till smörjer. Den tar bort allt fett och olja. Den löser upp mycket olika saker tex vissa lim så jag skulle inte använda det!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Som tidigare sagt så bromsrengöring smörjer inte, de rengör som namnet antyder, det är raka motsatsen till smörjer. Den tar bort allt fett och olja. Den löser upp mycket olika saker tex vissa lim så jag skulle inte använda det!

Jag menade smörja som i rengöring eftersom pully'n sätter fast sig och drar inte ut släden som den ska, men jag tog ut den och satte in den med pincett så den verkar öppna sig som den ska nu, känns dock inte som en permanent fix.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Skulle försökt få tag på nya O-ringar och lite fetteller olja.
bromsrengörning är riktigt starkt även om en standard o-ring klarar mycket så är det ju dumt att chansa.

här finns t.ex. efter en snabb googling, kolla hur man räknar ut måtten och köp en ny med ungefär samma. de har en tendens att torka och bli slitna, så bättre att köpa en ny och fetta in lite då och då
http://www.radne.se/Search/o-ring

Du kan även testa glycerin för att fräsha upp den

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Symaskinsolja, detta fungerar till alla små mekaniska delar och stannar kvar länge.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Alla som pratar om oljor, när det handlar om en drivrem, smörjer ni bildäck, trappsteg och skosulor också?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag hade varit försiktig med bromsrengöring, det är generellt ganska aggressivt, och bland annat tänkt att lösa asfalt, som har åtminstone någon kemisk snarlikhet med syntetgummi. Det är dessutom total jäkla overkill för jobbet.

Personligen skulle jag nöjt mig med mekanisk rengöring för att få bort det värsta, och sedan avslutat med T-sprit (som är betydligt mer polärt än bromsrengöringens ingredienser), och en rundsmörjning av lager/glidytor med sparsamt applicerat silikonfett, som är relativt inert, och minskar risken för reaktion med plastdetaljer över tid. Man vill inte baggla loss för mycket, det blir bara dammfälla av det, och man är snart tillbaka på ruta ett. Lätt smörjning räcker. Som redan nämnt, undvik att smörja remmar och remhjulens spår.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Remspray vore det ultimata.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Remspray vore det ultimata.

Personligen tycker jag beltgrip och liknande produkter är något man kan spruta på redan dåliga och slirande remmar, för att köpa lite tid tills det oundvikliga rembytet. Är remmarna schyssta finns det ingen anledning att använda det, det drar mest bara till sig smuts. Dessutom är väl det mest tänkt till kilremmar och liknande i lite större grejor än en DVD-spelare

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem