Sälja Ethereum till bankkonto i Sverige?

Permalänk
Medlem

Sälja Ethereum till bankkonto i Sverige?

Hej Hej,

Någon som har en uppfattning om via vilken "bank" man säljer sina Ethereum lättast/billigast och får pengar in på sitt svenska bankkonto?

//Calimero

#mining

*stavfel*
Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så köper ingen "bank" kryptovalutor I Sverige, du får vända dig till privatpersoner eller företag. Enligt mig, om du har ethereum och du vill sälja dom, växla till btc och sälj på localbitcoins. Då får du dom via Swish till ditt bankkonto

Permalänk
Medlem

Lättast är väl Coinbase

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Använd Bitstamp om du vill ha en kryptobörs där du säljer av dina Ethereum och sedan tar ut pengarna till ditt bankkonto - det som är positivt med Bitstamp är låga avgifter (0.25% på att sälja dina krypto och 1€ för att ta ut pengar) - det tillkommer ingen extra växlingsavgift då det är en SEPA betalning i Euro. Rekommenderar inte Coinbase då jag hört mycket skit från dem. Bitstamp är även EU-licenserad.

Permalänk
Medlem

Coinbase rekommenderar jag. Snabbt och smidigt

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Enligt skatteverket ska man skatta på vinst man gör på kryptovalutor.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...
Men jag har en fråga själv, om jag nu köper bitcoins för 10k och säljer därefter bitcoins för 10k utan att ha gjort någon vinst. Hur ska man då göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Citerat inlägg raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dauviid:

Enligt skatteverket ska man skatta på vinst man gör på kryptovalutor.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...
Men jag har en fråga själv, om jag nu köper bitcoins för 10k och säljer därefter bitcoins för 10k utan att ha gjort någon vinst. Hur ska man då göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du köpt och sålt för samma belopp deklararerar du det och kommer få 0 kr i vinst och därmed 0 kr i skatt, precis som om du säljer aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calimero:

Hej Hej,

Någon som har en uppfattning om via vilken "bank" man säljer sina Ethereum lättast/billigast och får pengar in på sitt svenska bankkonto?

//Calimero

#mining

Använt Kraken.com både för att köpa och sälja, har funkat bra utöver att dom var överbelastade tills för ett par dagar sedan.
Kostar inget att sätta in € , och dom tar 0.09€ för en SEPA överföring till en svensk bank.

Permalänk
Medlem

@ddelin: Tack. Jag gör ett test av Kraken

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem

3 år senare. Coinbase eller kraken? Eller något annat bättre?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

3 år senare. Coinbase eller kraken? Eller något annat bättre?

Jag använder Coinbase. Har inte haft några problem ännu trots månadsvis överföring till mitt bankkonto.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Inget snack om eventuella skattebrott här, tack.

Permalänk

Vilka banker tillåter "sepa" överföring från t.ex kraken läste nånstans att folk har haft problem både att skicka insättningar och ta ut eftersom vissa banker emotsätter sig kryptovaluta generellt. Frågar om det någon gång i framtiden skulle bli aktuellt.

Värt att notera jag försöker ej komma undan kapitalbeskattningen.

Permalänk

Min bank (Skandia) vägrar ta emot pengar från Coinbase. Däremot kan jag ta ut från Coinbase till paypal. Det blir dock lite avgifter, hittar dock inget smidigare sätt i nuläget. Om man minar själv är det nog smartast att koppla plånboken man har på Coinbase till poolen så slipper man iaf en flytt (om man nu har en plånbok någon annanstans). Det är rätt dyrt nu för tiden att flytta t ex ETH från en plånbok till en annan.

Permalänk
Skrivet av retrogaming_ftw:

Min bank (Skandia) vägrar ta emot pengar från Coinbase. Däremot kan jag ta ut från Coinbase till paypal. Det blir dock lite avgifter, hittar dock inget smidigare sätt i nuläget. Om man minar själv är det nog smartast att koppla plånboken man har på Coinbase till poolen så slipper man iaf en flytt (om man nu har en plånbok någon annanstans). Det är rätt dyrt nu för tiden att flytta t ex ETH från en plånbok till en annan.

Problemet är väll att omen man har pengarna på paypal så ligger de ej på ditt bank konto. Svårt att betala restskatt till skatteverket med paypal tror ej de tar emot därifrån. Sen vet jag inte hur kinkiga paypal skulle vara på överföringar på flera hundra tusen kanske upp till en miljon eller 2. Får man ej över dom summorna till bank kontot blir det svårt att betala kapitalskatten på 2 miljoner. = 600 000kr t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

Vilka banker tillåter "sepa" överföring från t.ex kraken läste nånstans att folk har haft problem både att skicka insättningar och ta ut eftersom vissa banker emotsätter sig kryptovaluta generellt. Frågar om det någon gång i framtiden skulle bli aktuellt.

Värt att notera jag försöker ej komma undan kapitalbeskattningen.

Du kan öppna ett Revoult konto om du är osäker på om din bank accepterar överföringar från crypto exchanges. Så du för över från Coinbase/Binance/Kraken till Revoult, och från Revoult till ditt bankkonto.

Permalänk
Skrivet av Kablash:

Du kan öppna ett Revoult konto om du är osäker på om din bank accepterar överföringar från crypto exchanges. Så du för över från Coinbase/Binance/Kraken till Revoult, och från Revoult till ditt bankkonto.

se mitt ovanstående svar pratar om potentiellt överföringar på flera hundra tusen till miljoner.
Jag vill bara att dem ej blir fast på en exchange eller limbo så man ej kan betala den 30% skatten som skatteverket kräver in nästkommande år. Bara för en bank ej vill ta emot en sepa överföring. Så sitter man där med reskatt på flera hundra tusen och kan ej betala för pengarna sitter fast på en "exchange" som bankerna bojkottar.