Permalänk
Medlem

Asus AC68U har stöd för MESH i sin senaste firmware. Så nu går det använda fler asusroutrar att mesha med.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av söder:

Varför måste man stänga av wifi på Asus router om man ska köra 2 Ubiquiti AP AC Lite?

Det behöver du inte. Du får bättre kontroll om du stänger av wifit och hanterar allt i ubiqutis system. Roamingen kan bli bättre

Skrivet av söder:

Själv kör jag en ASUS AC-RT66U som router, och en likadan som AP. Båda två av äldre modell (2015). Har dock haft lite problem på sista tiden, och undrar vad det är för fel. Har då snöat in lite på mesh, och därför också denna tråd.

Vad har du för problem?

Skrivet av söder:

Som jag har det nu har routern där fibern kommer in och sedan dragit en lång sladd in i vardagsrummet där också min server står (som jag vill ha trådad). Dock står min AP i ett litet rum, så är inte helt optimalt.

Har funderingar på att sätta en switch i rummet med server istället, och kanske ha en antenn utanför istället, som då också blir en AP (trådad). Dock skulle jag vilja ha en på ovanvåningen också, och undrar lite hur mesh fungerar då. Kan den i så fall plocka "hastighet" från båda de två enheter som den når på nedanvåningen, och på så sätt ge högra grundhastighet där uppe? Någon som har koll på det? Allt givetvis om jag bytt ut mina ASUS till meshenheter.

Tack.

/Söder

Med mesh ska alla accesspunkterna som ingår i mesh-systemet ha samma fabrikat/modell. I ditt fall kanske du ska köpa ett två-pack. Sätta en i vardagsrummet och en på övervåningen.

Skrivet av söder:

Men kabel och mesh AP då? Är det inte bättre för roaming då, och underlättar sedan om man vill utöka utan kabel?

/Söder

Skickades från m.sweclockers.com

Mesh-routrarna har inte bättre roaming än andra lösningar med accesspunkter.

De flesta mesh-lösningar fattar om vissa basenheter är kopplade med kabel och vilka som är trådlösa. Sedan har de fördelen att de använder en egen kanal på 5ghz mellan varandra, till skillnad från traditionella repeatrar.

Permalänk
Skrivet av söder:

På vilket sätt snor MESH mer prestanda? Det tar antagligen mer än en AP, men ska väl vara mer effektivt än wifi extenders, i alla fall om det stöder att köra kommunikation sinsemellan med egen antenn?

Jag har dock några frågor på ämnet som är aktuella där jag hoppas någon kan bevara:

1. Har mesh en funktion för att bättre än vanliga AP's kunna se till att en klient är uppkopplad på bästa enhet? Som jag förstår det, så utan mesh eller andra speciallösningar så är det upp till klienterna själva att välja?

2. Om man kör mesh, kan då en tredje enhet (helt trådlös), som kanske bara når 50% signal från en enhet, och 50% från en annan enhet, då får nära 100% av hastigheten, om dessa två enheter är kopplade via kabel? Dvs se de två som basen i en triangel, sammankopplade, och den tredje som toppen i en triangel, utan kabel..

/Söder

när man säger "Mesh" så menar man att en accesspunkt kopplar upp sig mot en annan accespsunkt via trådlöst, dvs den fungerar ungefär som en range extender.
med mesh går det även att ha så en accesspunkt kan ha två eller fler accesspunkter som upplänk och på så sätt skapa redundans i wifi-nätet.

1. Mesh har ingenting att göra med hur en klient väljer vilken accesspunkt den ska anlsuta till.
2 svar nej, en klient kan endast vara uppkopplad mot en accesspunkt i taget.

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Vet inte om Ubiquiti har bättre eller sämre roaming än något annat märke men roaming på wifi funkar inte mellan olika märken. Så alla AP måste vara av samma märke för att roaming ska fungera. Anledningen är att roaming inte är standardiserat för wifi så alla har hittat på sin egen lösning.

Får man fråga hur stort hus du har? Jag har nästan 300 kvm (2 plan och källare) och kör just nu en AP AC Lite högst upp i huset. Har 250/100 och får ut 90/50 i sämsta hörnet nere i källaren. Har en till AP AC Lite till källaren men den är inte inkopplat för tillfället.

/Knight

Huset är på nått mellan 250-300 kvm. 2 plan på vissa delar då.. Jag har inget på ovanvåningen, så det är kanske det som gör att det inte blir så jämt i resten av huset, och så klart dåligt där uppe.

Skrivet av Mr_Lazy:

Nä eller...

Du kan ju dra kablar och sätta upp flera APs på olika ställer och din trådlösa enhet kommer hoppa mellan dessa om man confat allt som det ska.

Mesh är ju så att du har en AP med sladd och sen kopplar upp sig till andra APs mha wifi. Dina trådlösa enheter kan sedan ansluta till någon av dessa APs.

Jag verkar ha förstått det som att mesh bättre har koll på när en annan mesh AP ska användas för en telefon, som har flyttats från ett rum till ett annat. Bättre än om man har vanliga AP.

När jag säger mesh så menar jag ingen skillnad på om den är en AP kopplad med kabel, eller helt trådlös.

Skrivet av SuperMupster:

när man säger "Mesh" så menar man att en accesspunkt kopplar upp sig mot en annan accespsunkt via trådlöst, dvs den fungerar ungefär som en range extender.
med mesh går det även att ha så en accesspunkt kan ha två eller fler accesspunkter som upplänk och på så sätt skapa redundans i wifi-nätet.

1. Mesh har ingenting att göra med hur en klient väljer vilken accesspunkt den ska anlsuta till.
2 svar nej, en klient kan endast vara uppkopplad mot en accesspunkt i taget.

Nja, fast det går ju att använda mesh även som en mesh AP, dvs kopplad med sladd. Dock har jag förstått det som att det är enklare att bygga ut med t.ex. en ny trådlös mesh AP, enklare än bara en range extender.

2. Med klient, som en telefon t.ex., så ja, mot en. Men en mesh AP, som du skriver kan ha en eller flera accesspunkter som upplänk. Fungerar det då som så att om den befinner sig på ett visst avstånd från A, så att den bara får en hastighet på säg 50%, och på samma sätt från B. Kan då denna tredje mesh AP sedan ge en 100% hastighet till en klient, t.ex. en telefon?

/Söder

Permalänk
Medlem
Skrivet av söder:

Jag verkar ha förstått det som att mesh bättre har koll på när en annan mesh AP ska användas för en telefon, som har flyttats från ett rum till ett annat. Bättre än om man har vanliga AP.

Vanlig missuppfattning. Däremot kan de vara bättre på det än stand-alone accesspunkter som inte pratar med varandra. Hänger helt på hur bra tillverkarens implementation är.

Skrivet av söder:

När jag säger mesh så menar jag ingen skillnad på om den är en AP kopplad med kabel, eller helt trådlös.

Mesh är traditionellt bara trådlöst, men i de lösningar som säljs idag kan man välja hur man vill koppla dem.

Skrivet av söder:

Dock har jag förstått det som att det är enklare att bygga ut med t.ex. en ny trådlös mesh AP, enklare än bara en range extender.

Med mesh är det lika enkelt som att bygga ut ett kontrollerbaserat nätverk. Man registrerar den i appen/webbsidan och sedan hämtar den inställningarna från sina nya kompisar. Range extendrar eller stand-alone accesspunkter är det mer inställningar som behöver göras.

Skrivet av söder:

2. Med klient, som en telefon t.ex., så ja, mot en. Men en mesh AP, som du skriver kan ha en eller flera accesspunkter som upplänk. Fungerar det då som så att om den befinner sig på ett visst avstånd från A, så att den bara får en hastighet på säg 50%, och på samma sätt från B. Kan då denna tredje mesh AP sedan ge en 100% hastighet till en klient, t.ex. en telefon?

/Söder

Mest troligt inte, det skulle vara för avancerat

Permalänk
Skrivet av söder:

Huset är på nått mellan 250-300 kvm. 2 plan på vissa delar då.. Jag har inget på ovanvåningen, så det är kanske det som gör att det inte blir så jämt i resten av huset, och så klart dåligt där uppe.

Jag verkar ha förstått det som att mesh bättre har koll på när en annan mesh AP ska användas för en telefon, som har flyttats från ett rum till ett annat. Bättre än om man har vanliga AP.

När jag säger mesh så menar jag ingen skillnad på om den är en AP kopplad med kabel, eller helt trådlös.

Nja, fast det går ju att använda mesh även som en mesh AP, dvs kopplad med sladd. Dock har jag förstått det som att det är enklare att bygga ut med t.ex. en ny trådlös mesh AP, enklare än bara en range extender.

2. Med klient, som en telefon t.ex., så ja, mot en. Men en mesh AP, som du skriver kan ha en eller flera accesspunkter som upplänk. Fungerar det då som så att om den befinner sig på ett visst avstånd från A, så att den bara får en hastighet på säg 50%, och på samma sätt från B. Kan då denna tredje mesh AP sedan ge en 100% hastighet till en klient, t.ex. en telefon?

/Söder

okej, det du syftar på gällande klienter som byter AP är roaming och där är nog alla enterpriseprylar bättre än de som säljs på konsumentmarknaden.
roaming - dvs när en klient byter accesspunkt, ligger helt och hållet i klientens händer. går att ställa lite värden i AP också för att påskynda roamingprocessen.

eftersom det som kommit de senaste året är en hel del konsument-"mesh" där du kan köpa ett paket med tre accesspunkter/routrar som kopplar upp sig mot varandra trådlöst. och där man trykcer på att det är mesh. så antar jag att det är därifrån du fått din tolkning om mesh.

2. en klient kommer bara vara ansluten till en accesspunkt och skicka all data till denna.
en mesh-ap med flera uplänkar, har svårt att tro att den skulle lastbalansera trafiken via olika uplänkar, den skickar nog bara trafiken till en AP.

men låt säga att min telefon ser tre stycken accesspunkter A, B, C. A=60% signalstyrka, B= 50%signalstyrka och C 45%signalstyrka.
i detta fall kommer min telefon att anlsuta sig till A då denna har bästa signalen och sedan skicka all data via denna.

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Asus AC68U har stöd för MESH i sin senaste firmware. Så nu går det använda fler asusroutrar att mesha med.

Intressant!
Jag har en AC68U. Finns det Asus-produkter jag kan komplettera med för att få ett meshnät?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Intressant!
Jag har en AC68U. Finns det Asus-produkter jag kan komplettera med för att få ett meshnät?

https://www.asus.com/AiMesh/

Lista med produkter längst ner.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

https://www.asus.com/AiMesh/

Lista med produkter längst ner.

Tack, men jag var nog lite otydlig. Jag vet att min 68U stödjer AiMesh, det jag sökte efter var "tilläggsenheter" som agerar sekundära accesspunkter (tänk t.ex. Wall-plugs etc.). Eller är AiMesh endast en funktion som fungerar med två eller fler routrar? Måste jag isf köpa en till 68U?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Tack, men jag var nog lite otydlig. Jag vet att min 68U stödjer AiMesh, det jag sökte efter var "tilläggsenheter" som agerar sekundära accesspunkter (tänk t.ex. Wall-plugs etc.). Eller är AiMesh endast en funktion som fungerar med två eller fler routrar? Måste jag isf köpa en till 68U?

Ja precis. Du konfigurerar aimesh på din första router och så addar du en annan router för att skapa ett mesh.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Ja precis. Du konfigurerar aimesh på din första router och så addar du en annan router för att skapa ett mesh.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, synd.
Hade ju varit mer ekonomiskt om man hade kunnat komplettera sin RT-AC68U med en billigare mesh-puck för typ 500-700:-.. Men nu får man isf punga ut med ca 1500:- för en till RT-AC68U. (köpte min på BF för 990:- vilket kändes prisvärt).

Är det någon här som har tips på trådanslutna accesspunkter?
Skulle en sådan här vara lämplig? Kan någon förklara skillnaden på funktionerna "Range Extender" och "Access Point"?
https://www.dustinhome.se/product/5010796493/rp-ac52

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Aha, så "meshnätverk" är alltså konsumentproduktnamn på det som övriga branchen benämner som "accesspunkt".. Suck på konsumentleksaker ibland alltså.. Men tack för infon, hade ingen aning om att konsumentbranchen insett att de vattnat ur begreppet accesspunkt, men tydligen är inte självinsikten helt slut där än!

Nej. Mesh-nätverk är inget nytt påhitt utan ett koncept som omfattar mer än bara några APs - egentligen.
Det är väl snarare som så att delar av tekniken kommit ner i pris och blivit tillgänglig för vanliga konsumenter numera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net