Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Syftar du på: Creality CR-10?

Vad kostar det extra, vill inte ha en brand. För den stora utskriftytan så är det värt att modda en del speciellt att få stabil er m.m., inte sant?

Mosfet kan va bra på anet a8, jag installerade en förra veckan (kört skrivaren utan i 6månader utan problem) den kostade runt 20-30kr från ebay. Det är inget måste bara en extra säkerhet.
Jag upplever även att jag fick snabbare heating tider med den installerad även om den inte var speciellt slö utan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Syftar du på: Creality CR-10?

Vad kostar det extra, vill inte ha en brand. För den stora utskriftytan så är det värt att modda en del speciellt att få stabil er m.m., inte sant?

Creality ska vara ok. Anet a8 och andra Kina skrivare för under 2000kr däremot har underdimensionerad elektronik

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Creality ska vara ok. Anet a8 och andra Kina skrivare för under 2000kr däremot har underdimensionerad elektronik

Ok

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Tjena

Jag kommer välja en Original Prusa i3 MK2S kit och köpa därifrån

Det snackas mycket om Filament, ska läsa om dessa sedan men vilket är bäst för människan och miljön?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Tjena

Jag kommer välja en Original Prusa i3 MK2S kit och köpa därifrån

Det snackas mycket om Filament, ska läsa om dessa sedan men vilket är bäst för människan och miljön?

PLA, https://en.wikipedia.org/wiki/Polylactic_acid

Permalänk

CAD = studera

Tjena mors

Jag får tacka för bra rekommendationer av skrivare, byggt ihop och fått till kalibreringen. Tog ett tag men med tanke på hur mycket jag kan göra för mitt projekt, är det värt varenda krona

Har kanske öppnat en ny bransch nämligen cad, se
Jag är ny på cad men för mitt projekt använder jag, se: Tinkercad till mitt projekt + denna 3D Skrivare. Grym 3D skrivare, supporten är så vänliga och snabba. Klart mitt bästa IT köp på bra länge 😊

Innan jag började med 3D var det Webbutveckling men efter detta så är det nog 3D modellering / CAD. Har tänkt tanken innan men ska nog satsa på det nu. Bra att slå ihop mitt projekt med något användbart som jag kan söka jobb på sedan 😉

Länk till det jag pysslar med nu och tänkte använda det för att lära mig CAD, se: Mitt projekt

Den stora frågan är, hur ska man börja och med vad för program?

Är CAD och 3D modulering samma sak?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

@freddehboy: Kort svar, nej. I alla fall inte om du definierar 3d modellering som det man gör för spel och film tex och CAD som det som används för produktutveckling/ritningar osv.

Du jobbar väldigt olika. Kortfattat så i det första jobbar du med polygoner i det andra med parametrar. Vill du testa skillnaden så ta en titt på Blender (för spel/film) och Onshape (för CAD) båda e gratis (onshape endbart för ickekomersiellt bruk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Är CAD och 3D modulering samma sak?

Kort svar nej

Lite bakgrund, CAD (computer aided design) var benämningen på när datorer hjälpte till att rida på skräm istället på papper. Old times...
I dagens CAD program kan man även rita i 3d. Vissa kallar det för "3D CAD" t.ex. de som ritar byggnader eftersom de ritade eller "CAD:ade" associerade CAD med 2d ritande, som att rita på ett papper.

3d Modellering är en term som förhåller sig till klassisk modellering och skulptering och är därmed en term mer för ett mer fritt "skapande i 3d"
Till skillnad från CAD / 3d CAD / CAD:ande som är en mer exakt, teknisk och bestämd form av formgivning för "skapande i 3d."

Helt enkelt att termernas ursprung är olika och att idag skiljer termerna ifrån sig från att vara exakt ritande (cad) kontra fri formgivning (modellering). Men de överlappar en del också och idag ser vi att vissa CAD-program får mer "artistiska" vertyg medan 3d modellerings-program får lite mer exakta verktyg till hands.

Sen har vi BIM som är en "evolution" av CAD, vilket skulle motsvara Nod-baserad och parametrisk modellering (tänk sidefx houdini)

Permalänk

Vilket är mest eftertraktat idag 3D skapandet eller CAD. Då syftar jag inte nödvändigtvis på spelutveckling utan på produktutveckling m.m.?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

@freddehboy: Vad är det du vill uppnå med din fråga?
Att fråga "vilken bil är bäst" är typ samma sak. Men att hitta rätt bil till en själv är en helt annan grej och då ska frågan ställas med lite mer omtanke
Hoppas du greppar analogin.

Beskriv vilka typer av produkter du vill utveckla så får du kanske någon som är kunnig eller jobbar på området som kan besvara dig.

Permalänk
Medlem

@freddehboy: som jag förstått det så är arbetsmarknaden bra för CAD å hyffsat bra för 3d grafiker.
Vet inte din situation eller vad det är du egentligen frågar, men det är två olika yrken för olika sorts personer.
3d grafik är väl lite mera fritt å frilans vanligare. När det kommer till CAD så är det antagligen viktigare med formell utbildning och formell anställning.
Liksom vad vill du hålla på med är ju den stora frågan, är du mer konstnär eller ingenjör? Vill du hålla på med virtuella saker eller riktiga saker? Eller är du inte intresserad av dom specifika yrkena utan bara vad som är bra att ha i bagaget som + till din vanliga utbildning?

Permalänk

Hmm inte lätt att svara på

Hmm kanske kan skriva ut den bilen man vill ha, med cad tar du fram bilen och med 3D skriver du ut bilen och ritar upp den i datorn. Vips så har jag löst mitt problem haha. Hmm undrar om ni hängde med

Det känns som att cad eller 3D kvittar men att jobba med 3D printer är nog det som ligger närmast. Båda jobben är stimulerande.

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Jag blev nog lite fäst vi Creality CR-10 därför dess stora kapacitet och skriva ut större saker

Behöver den moddas eller så för att bli ännu bättre än var den är ur kartong?

Väldigt mycket skrivare för pengarna.
Har en själv och det kommer massor med uppdateringar till den hela tiden så köp senaste modellen.
Måste även slå ett slag för dess facebook-grupp som är väldigt stor och hjälpsam.

Permalänk

Jag funderat på att köpa en delta wasp.
En skrivare som är snabb med en stor bygg volym är ett enormt plus för mig. väldigt lite info om de "mindre" skrivarna de säljer på youtube tyvärr.
Om man ändå ska slänga ut 20-30K på en skrivare kanske ni vet någon bättre?
Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Väldigt mycket skrivare för pengarna.
Har en själv och det kommer massor med uppdateringar till den hela tiden så köp senaste modellen.
Måste även slå ett slag för dess facebook-grupp som är väldigt stor och hjälpsam.

Har fått hem min CR-10 från chijna (gearbest) men inte haft möjlighet att packa upp den då jag måste hitta en lämplig plats samt avsluta lite andra projekt som jag har på gång. Facebook-gruppen är fantastisk och har en mycket god stämning. Betalade ca 3,1k med frakt. Tror att jag kommer bli nöjd.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Har också en Creality CR-10 som jag köpte från Gearbest, är otroligt nöjd med den för dem pengarna! (betalade nog 3500kr när jag köpte min). Printar fint i mitt tycke och verkar vara gedigen elektronik i den! Rekommenderar starkt

Permalänk
Avstängd

Om man jämför den med Wanhau, vilken vinner?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

@Sturesson:
Hur mycket låter printern?
En grej jag funderat över, är det inte sjukt onyttigt att andas in all dess bränt plast?

Permalänk
Medlem

https://wematter.se/demo-home/

I beg to differ, ska det va så ska det va.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av crackerhead:

@Sturesson:
Hur mycket låter printern?
En grej jag funderat över, är det inte sjukt onyttigt att andas in all dess bränt plast?

Den låter ju lite grann, men har den inte i samma rum som jag är i. Jag printar i PLA som är mestadels gjort av naturliga saker från växter och sånt (kan ha fel!), men tror inte det är det nyttigaste i världen att andas in nej.

Permalänk
Medlem

Kör en flashforge finder från clas ohlsson, extremt nöjd över kvalitèn och smidigheten. Du får ett okej slicerprogram med förinställda "kvalitèer" (low, medium, high, hyper) och en mycket responsiv touch display. Tog 10 minuter att sätta upp ur låda, du behöver bara starta kalibreringsprogramet och skruva på ett par tumskruvar tills den piper.
Jag bytte ut kylfläkten (för kretskortet) i den till en mycket tystare, men förutom den så går motorerna utan någon resonans eller spoltjut vilket jag finner extremt störande och vanligt i billiga 3d skrivare.
Omodifierad är du låst till deras filament, men dem har okej pris på det på clas, 150kr för 0.6kg, och du kan ha en extern hållare för filamentet så det är inget problem med andra märken.

Permalänk
Medlem

Kör med Creality CR-10, helt klart en av de mest prisvärda.

Prusa MK3 är en av det tystaste på marknaden just nu. Har dessutom en del "unika" features som jag inte hittat på andra i samma prisklass... men men... du får vänta länge (2 måndader eller mer) om du beställer en sån. Kollar man på forumet verkar den också ha en hel del problem med nätaggregatet.

Fusion 360 för modellskapandet.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar fortfarande mer exakt varför jag skall välja denna framför Wanhau då det skiljer väldigt litet i pris, ca 500:- och denna verkar ju helt sakna riktiga styrpinnar, mm.

(Frågar därför att jag vill veta skillnaden)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag undrar fortfarande mer exakt varför jag skall välja denna framför Wanhau då det skiljer väldigt litet i pris, ca 500:- och denna verkar ju helt sakna riktiga styrpinnar, mm.

(Frågar därför att jag vill veta skillnaden)

Du måste fundera på vad du vill ha ut av 3D printern. Wanhau har väl mindre ''build volume'' än exempelvis CR-10 (om det är den som du funderar på) så om du ska printa lite större grejer så blir det ju problem.
Lättast är att kolla på youtube eller läsa på forum fördelar och nackdelar med de olika 3D printrarna du är intresserade av och sen försöka bestämma dig för vilken du tycker vore bäst för dig och uppfyller dina krav.

Själv köpte jag en Tevo Tornado som för tillfället kostar 280€ och är mer eller mindre som en CR-10.
Fördelen med Tornado är väl att den värmer upp plattan snabbt så den börjar printa inom några minuter jämfört med CR-10, nackdelen är väl att det man printat sitter jävligt fast så man knappt får bort det man printat (men det finns ju olika lösningar för det, men hade ju varit trevligt om det funkat som det ska direkt).
Men inte hunnit testa den så mycket ännu när jag bara haft den i två dagar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Skrivet av Sturesson:

Den låter ju lite grann, men har den inte i samma rum som jag är i. Jag printar i PLA som är mestadels gjort av naturliga saker från växter och sånt (kan ha fel!), men tror inte det är det nyttigaste i världen att andas in nej.

Helt korrekt.
https://www.youtube.com/watch?v=_hQnBoGSEmM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MammDiin:

Du måste fundera på vad du vill ha ut av 3D printern. Wanhau har väl mindre ''build volume'' än exempelvis CR-10 (om det är den som du funderar på) så om du ska printa lite större grejer så blir det ju problem.
Lättast är att kolla på youtube eller läsa på forum fördelar och nackdelar med de olika 3D printrarna du är intresserade av och sen försöka bestämma dig för vilken du tycker vore bäst för dig och uppfyller dina krav.

Själv köpte jag en Tevo Tornado som för tillfället kostar 280€ och är mer eller mindre som en CR-10.
Fördelen med Tornado är väl att den värmer upp plattan snabbt så den börjar printa inom några minuter jämfört med CR-10, nackdelen är väl att det man printat sitter jävligt fast så man knappt får bort det man printat (men det finns ju olika lösningar för det, men hade ju varit trevligt om det funkat som det ska direkt).
Men inte hunnit testa den så mycket ännu när jag bara haft den i två dagar.

Tackar, det är mest mindre delar i nylonplast med mellanhög precision (båtdelar och annat) jag önskar kunna skriva ut.
Edit, hög precision är ju dock alltid ett plus.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Har en Prusa i3 Mk3 på väg hem så när jag testat den kan jag återkomma med feedback i denna tråden!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk

Jag fattar inte att de som tillverkar 3d skrivare inte gör en printer som man själv, helt och hållet kan bestämma tempot på hur fort och hur noggrant man vill att modellen ska bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

Jag fattar inte att de som tillverkar 3d skrivare inte gör en printer som man själv, helt och hållet kan bestämma tempot på hur fort och hur noggrant man vill att modellen ska bli.

Det kan man ju med hjälp av skrivarhastighet etc. vill du ha något mer än detta alltså?

Permalänk

@Cerb:

Hehe kanske inte borde ställa krav på olika saker innan man fått hem printern