Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Ahhh... skulle precis skriva något liknande men du hann före

Men vad är det för namn?? "Nya Tele2"? De kör en moderaterna.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ahhh... skulle precis skriva något liknande men du hann före

Men vad är det för namn?? "Nya Tele2"? De kör en moderaterna.

Om konkurrensverket godkänner så blir det bara Tele2 ingen som helst förändring i namnet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag som nyss bytt till tele2 som molbiloperatör. Och har Comhem sen tidigare. Får hoppas på paketpris nu då

Passade på att köpa lite tele2 aktier också ;d

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

I och med att det är Tele2 som 'köper upp' Comhem så känns det ganska naturligt att det fortsättningsvis blir Tele2. Undrar dock om Comhem kommer att vara kvar som varumärke inom Tele2.

Permalänk
Medlem

Ett fint paketpris nu där dem löser en del av bindningstider (som det fanns förr i tiden) så är jag intresserad av att byta bort Halebop/Telia

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Det var bara en tidsfråga då Kinnevikgruppen (MTG/VIASAT/TELE2/COMVIQ ETC) redan haft en stor del i Com Hem och redan tidigare uttryckt att man har för avsikt att öka ägarandelen i Com Hem.

Det gick däremot snabbare än jag trodde och frågan är om det blir till majoriteten Tele2 i styrelser etc. Com Hem har satsat stort på ny profilering och framtoning och då får man antingen gissa att det beror på att man velat locka till sig en köpare och sett profileringen som en del i det. Eller så har man varit fullständigt omdömeslösa och bränt betydande kapital på ny profilering, trots att man är införstådda i att man är en marginaloperatör i jämförelse med sina konkurrenter. Att profilera sig med koaxnät och terresta tjänster 2018 andas inte framtid och utveckling.

Så om det nya Tele2 är det gamla Tele2 men med Com Hems kunder och nät, så är det okej. Men om det nya Tele2 innehåller stor del Com Hem styre och med ovanstående i beaktande så känns det inte lika lockande. Däremot så har Tele2 alltid haft ett gott affärssinne satsat på det dom kan. Så jag tror trots farhågorna att det nya Tele2 är en bra investering. Men det gäller att tvätta bort Com Hem blixtsnabbt.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Kul att 100 ner och 50 upp kostar endast 450 spänn i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Det var bara en tidsfråga då Kinnevikgruppen (MTG/VIASAT/TELE2/COMVIQ ETC) redan haft en stor del i Com Hem och redan tidigare uttryckt att man har för avsikt att öka ägarandelen i Com Hem.

Det gick däremot snabbare än jag trodde och frågan är om det blir till majoriteten Tele2 i styrelser etc. Com Hem har satsat stort på ny profilering och framtoning och då får man antingen gissa att det beror på att man velat locka till sig en köpare och sett profileringen som en del i det. Eller så har man varit fullständigt omdömeslösa och bränt betydande kapital på ny profilering, trots att man är införstådda i att man är en marginaloperatör i jämförelse med sina konkurrenter. Att profilera sig med koaxnät och terresta tjänster 2018 andas inte framtid och utveckling.

Så om det nya Tele2 är det gamla Tele2 men med Com Hems kunder och nät, så är det okej. Men om det nya Tele2 innehåller stor del Com Hem styre och med ovanstående i beaktande så känns det inte lika lockande. Däremot så har Tele2 alltid haft ett gott affärssinne satsat på det dom kan. Så jag tror trots farhågorna att det nya Tele2 är en bra investering. Men det gäller att tvätta bort Com Hem blixtsnabbt.

Koax kanske inte är modernt, men vem fan vill vara modern när koaxnät är så förbannat mycket mer stabilt än fibernät

Permalänk
Medlem

Ni som satt med gamla 100/10 som blev uppgraderat till 150/10, kolla eran hastighet. Jag blev tvungen att kontakta Comhem för att uppdateringen till 150 hade misslyckats. Dom fick skicka ut en ny profil till mitt modem innan jag fick korrekt hastighet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Ni som satt med gamla 100/10 som blev uppgraderat till 150/10, kolla eran hastighet. Jag blev tvungen att kontakta Comhem för att uppdateringen till 150 hade misslyckats. Dom fick skicka ut en ny profil till mitt modem innan jag fick korrekt hastighet.

Jag sitter på 100/10 men fick ingen uppgradering. Antagligen för att vi sitter på Gruppavtal i min BRF. Tycker nog att ComHem kunde bjudit oss på en uppgradering också

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Hej,

Har ett par frågor kring Comhems fibertjänst.

Är det ngn som kan förklara vad Comhem menar med free seating? Gäller det CPE eller router? Går det att switcha sig fram i ett ringnät eller måste man dra ett stjärnnät?

IPTV, kör de VLAN som Telia? Är man tvungen att köra deras utrustning eller kan man ansluta Unify SG, pfsense eller motsvarande istället för deras router?

Någon med erfarenhet som kan svaren på mina frågor?

Permalänk
Medlem

Jahapp. Nu ska man höja priset på bredband och TiVon. Först hette det "nu får du 50Mb/s extra helt gratis" Och nu kommer prisjusteringen Fult. Glömde bort att inget är gratis..
Sen skriver de att de kommer utöka utbudet i TiVon "trevligt tänkte jag", Sen läste jag längre ner, ".. Till ett högre pris för att kunna leverera allt".
Funtar på att dumpa tv paketet, kollar sällan på TV iaf.. Men är ju dock smidigt med TiVo kontrollen när man väl gör det med paus och spola osv..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jahapp. Nu ska man höja priset på bredband och TiVon. Först hette det "nu får du 50Mb/s extra helt gratis" Och nu kommer prisjusteringen Fult. Glömde bort att inget är gratis..

Comhem har på många ställen monopol genom koaxkabel-bredband där det inte finns fiber som alternativ. De kan höja hur mycket de vill där, vad ska man göra, byta till ADSL? Enda jag kan hoppas är att föreningen får lite vett i skallen och tar kostnaden för att gräva in fiber.

Sökte upp nyheten efter ditt inlägg, verkar bli 20-30 kr dyrare per månad.
https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/comhem-an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Comhem har på många ställen monopol genom koaxkabel-bredband där det inte finns fiber som alternativ. De kan höja hur mycket de vill där, vad ska man göra, byta till ADSL? Enda jag kan hoppas är att föreningen får lite vett i skallen och tar kostnaden för att gräva in fiber.

Sökte upp nyheten efter ditt inlägg, verkar bli 20-30 kr dyrare per månad.
https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/comhem-an...

Som personen innan skrev så hade även jag en tanke lååångt bak i huvudet att "Ingenting är gratis".

Hoppas som du att min förening går med på att dra in fiber...

( Men den lilla rösten bak i skallen skriker "Alla i din förening är ju från kritaperioden! Dom behöver inte fiber!")

Men man kan alltid hoppas!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Ja denna höjningen var väl inte överraskande, kanske skulle säga upp tvn bara för att va gubbgrinig.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Hej!

vet inte om det tagits upp tidigare men jag har fantastiska problem att hitta min chromecasst sen jag gick över till Comhem med er "senaste" compal 5ghz vita router. Finns det någon inställning man kan göra? För jag antar det är routern....

Kan tyvärr inte bridge:a routern, eller, jag kan men vill inte ha en router som står brevid en annan router i vardagsrummet...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

( Men den lilla rösten bak i skallen skriker "Alla i din förening är ju från kritaperioden! Dom behöver inte fiber!")

Känner igen det där. De drog fiber i området bredvid men givetvis hoppade inte vår förening på det. Visst blir det initialt en hög kostnad, men långsiktigt blir kostnaderna lägre för alla i förerningen utöver bättre bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

vet inte om det tagits upp tidigare men jag har fantastiska problem att hitta min chromecasst sen jag gick över till Comhem med er "senaste" compal 5ghz vita router. Finns det någon inställning man kan göra? För jag antar det är routern....

Den senaste routern är Sagemcom C1, vet inte om den är bättre än Compal på det. Tycker mitt nät känns bättre, men svårt ge fakta. Jag har ingen Chromecast heller.
https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/com-hem-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Den senaste routern är Sagem C1, vet inte om den är bättre än Compal på det. Tycker mitt nät känns bättre, men svårt ge fakta.
https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/com-hem-...

Tjena!
Oj minnet är kort, det är ju en sån router jag har.

Tips? anyone? comhem?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tjena!
Oj minnet är kort, det är ju en sån router jag har.

Tips? anyone? comhem?

Om man generiskt googlar efter Sagemcom Chromecast. Obs, det är oftast andra routrar, men samma tillverkare och kanske liknande firmware. Det första tipset var att göra en factory reset på modemet/routern för att få den hitta Chromecasten. Spara ner alla inställningar till en fil först ifall det inte gör någon skillnad kan du återställa snabbt (Router-Management-Backup settings).

Annars skulle jag nog ringa Comhem support och fråga dem varför inte Chromecast går att hitta på nätet.

Permalänk
Medlem

Visst borde en kunna få en nyare modell av deras router hemskickad utan extra kostnad? Det är ju en tjänst vi betalar för, och tjänsten fungerar rätt dåligt just tack vare deras dåliga router. Den blir på tok för varm för sitt eget bästa och måste startas om titt som tätt.

Enligt support måste vi binda om oss och höja månadskostnaderna för att få en ny hemskickad. Kan det stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxdalax:

Enligt support måste vi binda om oss och höja månadskostnaderna för att få en ny hemskickad. Kan det stämma?

Binda om avtalet är nog ett krav för att få den "gratis", men har inte hört att det ska kosta mer. Då kan du ju likagärna beställa den separat utan ändring abonnemanget, tror den kostar cirka 1000:-. Eller så menar de bara den höjning som Comhem har annonserat ändå (se tidigare i tråden)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hej!

vet inte om det tagits upp tidigare men jag har fantastiska problem att hitta min chromecasst sen jag gick över till Comhem med er "senaste" compal 5ghz vita router. Finns det någon inställning man kan göra? För jag antar det är routern....

Kan tyvärr inte bridge:a routern, eller, jag kan men vill inte ha en router som står brevid en annan router i vardagsrummet...

Vad har du för chromecast? Gen 1 har endast 2.4 GHz wifi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Känner igen det där. De drog fiber i området bredvid men givetvis hoppade inte vår förening på det. Visst blir det initialt en hög kostnad, men långsiktigt blir kostnaderna lägre för alla i förerningen utöver bättre bredband.

"Neee men vad ska vi med det där till"

Förhoppningsvis så kan man få dom att förstå att det höjer värdet på lägenheterna.

Förhoppningsvis.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

På mitt abonnemang (100/10) går bindningstiden ut nu den 28:e.
Ska bli intressant att se om de kommer att försöka höja priset.
Förra året fick jag i januari en "men hallå vi tänker justera priset något, typ 20 spänn" -brev. I verkligheten 170 kronor.
Och efter ett långt samtal så fick jag behålla 199kr/mån. (istället för 369kr)

Vet inte om det går att få 100/10 längre, men så länge jag kan ha det är jag fullt nöjd.
Är verkligen inte intresserad att betala det dubbla eller mer för Bredband100.
Dom är ju inte helt ensamma om att erbjuda bredbandstjänst i stadsnätet....

Någon som har råkat ut för oannonserad prishöjning då bindningstiden har löpt ut?

Permalänk
Medlem

Lol, 400 spänn för 250/50 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jahapp. Nu ska man höja priset på bredband och TiVon. Först hette det "nu får du 50Mb/s extra helt gratis" Och nu kommer prisjusteringen Fult. Glömde bort att inget är gratis..
Sen skriver de att de kommer utöka utbudet i TiVon "trevligt tänkte jag", Sen läste jag längre ner, ".. Till ett högre pris för att kunna leverera allt".
Funtar på att dumpa tv paketet, kollar sällan på TV iaf.. Men är ju dock smidigt med TiVo kontrollen när man väl gör det med paus och spola osv..

Jag har inte fått någon gratis uppgradering dessvärre och 1 mars höjer de även priserna för mig.

Så de höjer priserna för alla oberoende vilket.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

De verkar ju ha kapacitetsproblem iaf

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Binda om avtalet är nog ett krav för att få den "gratis", men har inte hört att det ska kosta mer. Då kan du ju likagärna beställa den separat utan ändring abonnemanget, tror den kostar cirka 1000:-. Eller så menar de bara den höjning som Comhem har annonserat ändå (se tidigare i tråden)?

Hmm, då blir det nog ett köp utav den löst. Tar hellre 1000:- i fast kostnad än att hoppa på en löpande högre månadskostnad. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Comhem har på många ställen monopol genom koaxkabel-bredband där det inte finns fiber som alternativ. De kan höja hur mycket de vill där, vad ska man göra, byta till ADSL? Enda jag kan hoppas är att föreningen får lite vett i skallen och tar kostnaden för att gräva in fiber.

Sökte upp nyheten efter ditt inlägg, verkar bli 20-30 kr dyrare per månad.
https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/comhem-an...

Japp, går från 369 till 399. Gråter inte över det Men hela situationen är lite roligt. Vill jag gå ner till (50 Mbit/s + 50 "gratis") så betalar jag samma som innan 369. Alltså har det inte hänt nånting varken hastighetsmässigt eller prismässigt. Förutom att man fick lite extra hastighet ett litet tag. Sen hoppas väl comhem att folk stannar kvar så har de tjänat pengar på detta.
Sjukt genomskinligt enligt mig. Nu kommer jag stanna på 150Mbit/s, men aa.. Good for you Comhem.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR