Vilka högtalare ska jag ta?

Permalänk
Medlem

Vilka högtalare ska jag ta?

Tjena.
Är ute efter högtalare att ha i mitt hemmagym, ytan är kanske 25 kvadrat.
Har 2 olika jag har tittat på och det är System one hcs-6 eller wharfedale diamond 225.
Nån som har några tankar om dom.
Vill ha skaplig bas och gränsen ligger vid 2000kr
System one har dubbla 6.5" basar mot wharfedale enkel 6.5 "bas.
Är det avgörande eller är wharfedale ett bättre märke med bättre ljud?
Tacksam för svar /Jocke

Permalänk

@Dango70: Undvik System One, riktig dynga. Wharfedale har jag bara hört gott om för dess ringa pris!

Permalänk
Medlem

Ok, tackar.
Har du egna erfarenheter av system one? Det skiljer ju inte mycket i pris så får jag fler som håller på wharfedale så är det avgjort! 😃
/Dango70

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dango70:

Ok, tackar.
Har du egna erfarenheter av system one? Det skiljer ju inte mycket i pris så får jag fler som håller på wharfedale så är det avgjort! 😃
/Dango70

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett par wharfedale 225.. Låter bättre än förväntat och då kör jag dom med denna lilla förstärkare. Fungerar förvånansvärt bra.

Är ingen hifi-mästare men täcker mina behov med råge

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag har ett par wharfedale 225.. Låter bättre än förväntat och då kör jag dom med denna lilla förstärkare. Fungerar förvånansvärt bra.

Är ingen hifi-mästare men täcker mina behov med råge

Hur är tycker du att basen är i dom? Klart o skönt ljud?
Låter det bra fast man krämar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vill du ha bra bas så skippa 2.0 och kör på 2.1 system.

2.0 med 2st 6,5" ger sämre bas än en 10" i ett 2.1 system.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dango70:

Hur är tycker du att basen är i dom? Klart o skönt ljud?
Låter det bra fast man krämar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ingen kräma-påare så kan inte uttala mig om det. Men på behaglig volym låter de fint.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

👍, det verkar som om wharfedale ligger bättre till då.
Eller är det nån som har några andra högtalare för max ca 2000 kr st rekommendera?

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Vill du ha bra bas så skippa 2.0 och kör på 2.1 system.

2.0 med 2st 6,5" ger sämre bas än en 10" i ett 2.1 system.

Mer bas, visst. Men att det är bättre bas i ett 2.1 system än ett 2.0 system är väldigt generaliserande.

Skrivet av Dango70:

👍, det verkar som om wharfedale ligger bättre till då.
Eller är det nån som har några andra högtalare för max ca 2000 kr st rekommendera?

I sådana fall är det begagnat som gäller ifall du är ute efter mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem

Behöver inte super ljud, vill bara ha det "bästa" jag kan få för dom pengarna. Begagnade låter inte som om jag vill köra på.
Har inte haft några värstingar förut så vill bara ha skaplig bas och skapligt ljud när man vrider på lite.

Permalänk
Medlem

Typ Harman kardon go? Jag har en sådan i mitt gym och den funkar utmärkt! ingen finlyssning men den gör sitt jobb.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-s-6-ex-v4...

Dynavoice challenger S-6 EX kanske kan vara något, har hört bra om dem. Har dem inte själv men ska skaffa dem när EK varianten kommer in igen, ska ha dem till min kommande hemmabio

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

@jeffan97: tackar, kollar upp dom får jag se hur dom verkar.

Permalänk
Medlem

@archie: har en harman kardon go nu som jag släpar upp o ner från källaren till övervåningen, det är därför jag behöver ett par i källarn, för att slippa släpa runt på den.

Permalänk
Skrivet av Dango70:

Behöver inte super ljud, vill bara ha det "bästa" jag kan få för dom pengarna. Begagnade låter inte som om jag vill köra på.
Har inte haft några värstingar förut så vill bara ha skaplig bas och skapligt ljud när man vrider på lite.

För 2000:- får man inte något vidare ljud tyvärr, vare sig begagnat eller nytt. Tycker du ska pröva Wharfedale för dem pengarna, Dynavoice är ok men inte mer än så.

Permalänk
Medlem

En stor fördel med dynavoice är att dom är väldigt lätt drivna, iallafall challenger seriern.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@bergggren: låter som att man får prova wharfedale.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om cerwin Vegas xls - 6c center högtalare eller cerwin Vega sl-5m kompakt högtalare? Nån som tror att dom är bättre än wharfedale 225?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är omöjligt för oss att säga vad för högtalare som skulle tilltala dig mest, det handlar om smak så du måste åka och lyssna, köp aldrig några högtalare utan att få lyssna på dem först.

Personligen gillar jag Klipsch, så jag hade rekommenderat dig att åka och lyssna på deras referens serie, men som sagt det handlar om vad du tycker och ingen annan

Och när det kommer till frågan "Är x bättre än y" så är svaret där med, åk till en butik som låter dig lyssna avgör sedan själv vad som faktiskt tilltalar dig mest av "x och y"

Men tänk också på att du får vad du betalar för, för 2000kr får man tyvärr inte mycket. Jag har ett par Klipsch R-15PM till mitt kontor opch är mycket nöjd men de kostar runt 5,500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dango70:

Vad tror ni om cerwin Vegas xls - 6c center högtalare eller cerwin Vega sl-5m kompakt högtalare? Nån som tror att dom är bättre än wharfedale 225?

Skickades från m.sweclockers.com

Är din musiksmak mer umpa-umpa än finlir så tror jag absolut på Cerwin.
Vill du däremot sitta och plocka ut enstaka instrument från en orkester så kör på Wharfedale.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Är din musiksmak mer umpa-umpa än finlir så tror jag absolut på Cerwin.
Vill du däremot sitta och plocka ut enstaka instrument från en orkester så kör på Wharfedale.

Är ju mera umpa umpa kan jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag skulle säga att det är omöjligt för oss att säga vad för högtalare som skulle tilltala dig mest, det handlar om smak så du måste åka och lyssna, köp aldrig några högtalare utan att få lyssna på dem först.

Personligen gillar jag Klipsch, så jag hade rekommenderat dig att åka och lyssna på deras referens serie, men som sagt det handlar om vad du tycker och ingen annan

Och när det kommer till frågan "Är x bättre än y" så är svaret där med, åk till en butik som låter dig lyssna avgör sedan själv vad som faktiskt tilltalar dig mest av "x och y"

Men tänk också på att du får vad du betalar för, för 2000kr får man tyvärr inte mycket. Jag har ett par Klipsch R-15PM till mitt kontor opch är mycket nöjd men de kostar runt 5,500kr

Vet att jag får vad jag betalar för, vill ju iallafall ha det "bättre" för pengarna. Har tyvärr inte möjlighet att åka och lyssna, klart bästa alternativet annars såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dango70:

Är ju mera umpa umpa kan jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kommer du att gilla ett par Cerwin-Vega
Tvärt emot grannarna

Permalänk
Medlem