Nytt grafikkort - dator laggar och moderkortet blir varmt

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort - dator laggar och moderkortet blir varmt

Hej! igår köpte jag ett nytt grafikkort, Asus strix 960. Men när jag statar ett spel laggar det något enormt och på metallen på baksidan av moderkortet bakom processorn blir det skållhett. Vad kan det vara??? Mitt gammla grafikkort var ett 750 som endast fick ström ifrn moderkortet och ej agget. Kan det vara något fel med nätagget?
sorry om jag skriver i fel forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollehawk:

Hej! igår köpte jag ett nytt grafikkort, Asus strix 960. Men när jag statar ett spel laggar det något enormt och på metallen på baksidan av moderkortet bakom processorn blir det skållhett. Vad kan det vara??? Mitt gammla grafikkort var ett 750 som endast fick ström ifrn moderkortet och ej agget. Kan det vara något fel med nätagget?
sorry om jag skriver i fel forum!

Iom att du inte säger något om att kylflänsen blir varm, utan bara backplaten på grafikkortet (eller menar du verkligen datorns moderkort, och CPU:n?), skulle jag gissa på att någon - kanske du själv när du monterade kortet - har lyckats trycka till kylflänsen så den tillfälligt släppt, och gränssnittet av kylpasta mellan flänsen och grafikprocessorn har fördärvats. Kan mycket väl ha hänt i transporten, särskilt om du köpte kortet begagnat, och det inte kom riktigt optimalt nedpackat.

En tub kylpasta kostar några tior om du inte redan har hemma, och det är relativt lätt att byta ut. Finns garanterat videos på Youtube som illustrerar hur du lossar kylaren, rengör, applicerar ny kylpasta, och sätter tillbaks kylaren, om du behöver vägledning. Känner du någon som är vass på att bygga datorer kan vederbörande sannolikt också hjälpa dig, det är något av standardkunskaper bland sådana.

Förslag: anmäl ditt eget inlägg med anmälknappen, och be moderatorerna att bryta ut det till en egen tråd, så hamnar det rätt och din fråga får bättre exponering

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Jag antar TS pratar om spelgrafikkorten från båda tillverkare vars drivrutiner suger.
Man skulle kunna anta att det är bättre att bara installera instabil drivrutin från 1 tillverkare än från 2. Samtidigt så testar dessa drivers inte så mycket för två grafikkort utanför sli, så det skulle kunna vara tvärt om.

Det är att googla på det och se vilka problem folk har. Men jag personligen hade köpt 2 av samma tillverkare, där det är en smaksak vilken. Nvida har de bäst presterande nu, AMD så kan man köpa ett spelklort och använda det till vad man vill, -Nvidas Qudrokort är dock imponerande, men priset..

På gamla Xp tiden körde jag både med nvida och Radeon, det var skitsmidigt att ha olika konfigurationsprogram för respektive grafikkort. Men det har gått 15 år sedan dess.

Att få en och samma skärm använda Nvida och AMD grafikkort enbart för presentation är bara dumt att ens försöka, men det vanliga till denna lösning är såklart multipla skärmar eller att man har ett grafikkort till annat som mining, AI, Fysik, bearbetning av data etc,

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollehawk:

Hej! igår köpte jag ett nytt grafikkort, Asus strix 960. Men när jag statar ett spel laggar det något enormt och på metallen på baksidan av moderkortet bakom processorn blir det skållhett. Vad kan det vara??? Mitt gammla grafikkort var ett 750 som endast fick ström ifrn moderkortet och ej agget. Kan det vara något fel med nätagget?
sorry om jag skriver i fel forum!

Gjorde du något åt drivrutinerna när du bytte kort?