Permalänk
Medlem

Ant-man 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

@Laktos: KAB seating Director

Sitter på en KAB Controller i heltäckande läder. Är riktigt nöjd med stolen och sitter riktigt skönt i den. Vet inte ens hur gammal den är men skulle gissa på >10 år och det enda som är till någon mån skadat på den är uppenbart handhavarfel samt enbart estetiskt. Rekommenderas starkt på allt utom en punkt, priset. Jag hade tur och lyckades få min men oddsen för det är inte höga.

Samma stol, annat tyg.

Skulle denna däremot gå sönder i en brand eller någonting så hade jag troligtvis köpt en stol utav samma rang. Sitter ner väldigt mycket och man inser då snabbt hur viktigt en bra stol är.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kinnarps Plus tror jag. Köpte den i deras outlet butik för 5 eller 7 tusen. Säkert 5 år sedan nu och den håller bra och är bekväm.

Provade och köpte även en DX Racer stol innan jag gick till Kinnarps. Väl hemma och sittandes framför datorn insåg jag hur otroligt obekväm den var jämfört med min 20+ år gamla GE-BE stol som var nästintill utsliten.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Desk Master

Dx Racer king series, tror dock man bör bygga egen stol i något skede. Alla är för små:(

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Denna plaststol är bekväm och man sitter stabilt i den. Och passar i de flesta miljöer

https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/spr/99023601/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Denna plaststol är bekväm och man sitter stabilt i den. Och passar i de flesta miljöer

https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/spr/99023601/

Skickades från m.sweclockers.com

Vad roligt vi har likadan stol. Har du också en svart just? Den är förvånandsvärd skön faktiskt trots sitt ringa pris.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

jag skulle behöva köpa ny stol till ena huset, har en Markus (IKEA) i ena huset och är ganska så nöjd.

såg att secret lab har sjyssta stolar, men det kostar https://secretlab.eu/

men jag funderar lite på komforten (oavsett stol) om frugan också ska sitta på den, jag är 183cm och hon 153cm, går det att hitta en stol som båda sitter skönt i? bästa vore att testa innan så att man inte köper grisen i säcken

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Sitter på en Sverigestol. 300 kr på Blocket, riktigt kap. Dock utan armstöd.

https://www.gerdmans.se/sverigestolen-inkl-armstöd-och-nackst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

På 70-talet kanske men "konstläder" idag är något helt annat. T.ex. Tesla slutade helt med riktigt läder till förmån för "konstläder" vilket dom nog inte skulle gjort om det fortfarande var ett skitmaterial. I vilken mån de stolar som diskuteras här har bra eller dåligt "konstläder" beror nog mkt på prislappen.

Har du tittat på hu Teslas vegan klädsel ser ut? Se här :

Den har fullt med luft hål i sig för att det ska andas. De e fullt möjligt de till och med har kylda säten men det kan man även ha med läder.

Generellt så har inte möbler ex soffor och stolar denna teknik även om det är plastläder så räkna med att det inte andas.

Skriver man inte ut att det är läder så är det i regel fake läder, pu läder, sky eller vad man nu vill kalla det och den ända fördelen är att det är tåligare OFTAST.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@SweDragon: Coolt. Jag läste igenom alla sidor för att se om någon annan också hade en Variér Variable Balans. Du har!

Jag har den också fast i varianten med "ryggstöd" som på bilden.

I övrigt kan man ju konstatera att det är Kinnarps, IKEA och då särskilt Markus som är vanligast. Ja, åsså då alla dessa olika "racer".

Permalänk
Medlem

En vit pinnstol. Total stjärtkomfort.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har du tittat på hu Teslas vegan klädsel ser ut? Se här :

https://youtu.be/HKT5jr2fO2I

Den har fullt med luft hål i sig för att det ska andas. De e fullt möjligt de till och med har kylda säten men det kan man även ha med läder.

Generellt så har inte möbler ex soffor och stolar denna teknik även om det är plastläder så räkna med att det inte andas.

Skriver man inte ut att det är läder så är det i regel fake läder, pu läder, sky eller vad man nu vill kalla det och den ända fördelen är att det är tåligare OFTAST.

Det är deras gamla klädsel som inte finns kvar längre.

Grejen är den att precis som det mesta så spelar priset rätt stor roll, det finns "konstläder" som är riktigt bra och så finns det billigt skit som är mer som 70-tals sofforna. Men att "konstläder" överlag skulle vara dåligt stämmer inte längre.

För den som ska köpa en skrivbordsstol att ta med sig till Qatar eller något liknande så är nog varken läder eller konstläder att föredra utan nån form av annan textil

Permalänk
Medlem

Ursäkta en gubbe som hade sin spelpeak på typ 80-talet men varför är det viktigt att ha en stol man kan ligga i? Om man nu har en säng alltså

Permalänk
Medlem

AKRacing nånting
haft den i 2-3 år och varit skit nöjd sen dag 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbie:

Sitter själv i samma stol och för priset så är jag ganska besviken. Glider ur sitsen hela tiden, ingen ryggkudde och hjulen är så väloljade att stolen flyger omkring i rummet som en flipperkula. Hur kan du trivas? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker min stol rullar ganska trögt. Kanske har med att den är begagnad att göra? Vet inte riktigt med vad du menar med ryggkudde men du borde ju också ha att man kan pumpa upp den så det blir som en kudde längre ner i ryggen. Det jag kan klaga över med min är att jag inte kan ställa in huvudstödet i olika höjder. Dock så kan jag höja och sänka hela ryggstödet istället. Dom kanske är lite olika beroende på tillverkningsår?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-P II | Intel Core i7 9700K | GTX 1070 | 16GB DDR4 2666MHz | Corsair RM750X | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är deras gamla klädsel som inte finns kvar längre.

Grejen är den att precis som det mesta så spelar priset rätt stor roll, det finns "konstläder" som är riktigt bra och så finns det billigt skit som är mer som 70-tals sofforna. Men att "konstläder" överlag skulle vara dåligt stämmer inte längre.

För den som ska köpa en skrivbordsstol att ta med sig till Qatar eller något liknande så är nog varken läder eller konstläder att föredra utan nån form av annan textil

Aha, han sa fake leather så jag antog bara att det var Testlas fake leather helt enkelt.

För runt 7-8 år sen var vi runt i en väldig massa möbelbutiker i jakten på båda soffor(20 000 - 30 000) och fåtöljer(7 000-15 000), då var det iallafall ganska uppenbar skillnad mellan läder och syntet. Det var extra uppenbart på de möbler där anläggningsytan var läder men allt annat syntet vilket faktiskt var väldigt vanligt på även dyrare soffor hos ex MIO.

Det vi hörde oftast då var PU-läder, bonded leather o.s.v och den gemensamma nämnaren var att det inte andades och var inte fullt så skönt mot huden.

Min erfarenhet av de fake läder stolar jag testat hitintills är just att de inte andas och det är därför man blir svettig efter några timmar.

Skor är det ju väldigt vanligt med fake läder och då jag alltid vill ha skor som andas så har jag OFTA frågat om skorna andas trotts att det är fake läder och svaret är ALLTID NEJ.

Men ja, jag kan absolut tänka mig att det finns konstgjord läder som faktiskt andas och som känns naturlig men var kan jag hitta det? Har då någon specifik möbel du kan peka ut, hade varit kul att jämföra! Vad jag förstod på dig så skulle de vara vanliga.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

jag skulle behöva köpa ny stol till ena huset, har en Markus (IKEA) i ena huset och är ganska så nöjd.

såg att secret lab har sjyssta stolar, men det kostar https://secretlab.eu/

men jag funderar lite på komforten (oavsett stol) om frugan också ska sitta på den, jag är 183cm och hon 153cm, går det att hitta en stol som båda sitter skönt i? bästa vore att testa innan så att man inte köper grisen i säcken

Det blir kanske svårt med en sådan höjdskillnad och det blir ett jäkla skruvande/justerande varje gång. Bättre då att köpa 2 stolar om ni har plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men ja, jag kan absolut tänka mig att det finns konstgjord läder som faktiskt andas och som känns naturlig men var kan jag hitta det? Har då någon specifik möbel du kan peka ut, hade varit kul att jämföra! Vad jag förstod på dig så skulle de vara vanliga.

T.ex. de Secretlab stolar som hyllas i denna tråd verkar ha PU läder:

https://secretlab.eu/products/titan

"High Quality Core Materials

PU leather is the most sensible upholstery to be used today, and we at Secretlab have handpicked the best variation of it. Our signature PRIME PU leather is very durable, soft, flexible, and water-resistant."

Men jag ska absolut inte utmåla mig som någon expert, eller ens nära, när det gäller olika textilmaterial. Sett till att Tesla inte har något äkta läder alls kvar numera så är det ju bara gilla läget

Permalänk
Avstängd

Har en DXRacer OH/DF91/N

Inte värt sitt pris (vad jag minns ca 2500 kronor), rejäl konstruktion men alldeles för dålig stoppning för priset. Lika bekväm som en dyrare ikea "vanlig datorstol". Får ofta ont i gumpen (jepp) av den när man sitter länge, får ofta ont i ryggen också när jag spelar bilspel (kvittar hur jag sätter kudden).

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

DXRacer RACING Series (OH/RF0/NR)
Den modell som med extra hög rygg. Helt gudomlig för långa och smala personer!

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@Rolle2000: Nice Använder du ryggstödet mycket? Jag har faktiskt inte testat den med ryggstöd. Det verkade lite mot stolens syfte när jag skaffade den för flera år sedan, men nu när jag är äldre och tröttare så funderar jag på om det inte skulle vara en bra idé.

Permalänk
Medlem

Jag står om jag behöver göra något vid datorn, har inte tid att sitta där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grabben_83a:

Vad roligt vi har likadan stol. Har du också en svart just? Den är förvånandsvärd skön faktiskt trots sitt ringa pris.

Jo svart, är helt nöjd med den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En Maxnomic, närmare bestämt den här modellen: https://www.needforseat.de/en/classic-casual-135?c=25#6486403...

Men jag är väldigt kort. Ska du ha något för en normallång svensk (1.80) så är motsvarande den här: https://www.needforseat.de/en/classic-pro-155?c=26#637c914fde...

Och då är nästan hela sportstol looken borta.

Komforten är, i min mening, avsevärt bättre än DXRacer som i stort sett är en billigare variant av Maxnomic stolarna.

Permalänk
Medlem

Sverigestolen 814 (+armstöd och svankstöd med pump), som köptes omkring 2008.

Överlag bekväm stol, som håller länge.
Det var i mitten av förra året då sitsen fick ett slitage hål. Vilket jag löste genom att häfta fast
slitstarkt möbeltyg över det gamla.

Nackdelar:
-Dyr
-Nackstödshylsorna (som med enbart friktion håller nackstödet i vald höjd), slits ut väldigt snabbt. Efter bara ett år så började nackstödet glida ned hela tiden.
-Armstöden är relativt låga (vid max justering), och de vill glida ut i sidled hela tiden.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem

Malmstolen Modell 4000 hemma. Kinnarps av något slag på jobbet. Sitter väldigt bra i båda.
Jag har ingen förståelse för "gaming stol" manin som råder. Otroligt fula. Platt sits och platt rygg. Samt en enorm oergonomisk kudde i svanken. Det måste varit något jag missat med hysterin över att köpa dessa. Med rätt PR kan man sälja vad som helst till hur många som helst.
Har suttit "DX king modell superduper" nånting och den var fullständigt horribel att sitta i ¯\_(ツ)_/¯.

Permalänk
Skrivet av evirob:

Det blir kanske svårt med en sådan höjdskillnad och det blir ett jäkla skruvande/justerande varje gång. Bättre då att köpa 2 stolar om ni har plats.

okej, ja antagligen så är det så. tyvärr så finns det inte tillräckligt med plats där. men frugan är nog inte så kräsen, hon är van att sitta på hårda golv och billiga skitstolar (hon är inte från Sverige).

just nu står där en av IKEAS skitstolar i 4-500kr klassen som saknar ett hjul så jag vill inte ens sitta på den. kollade på dom i butik och hjulen på deras nya stolar var också uppenbart skit (hjulen vill inte rulla, släpas över golvet)

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

DxRacer Racing, funderade länge på Formulan men efter att kollat på bilder flera gånger om (köpsugen) så hittade jag Racing istället för typ 300:- mer så köpte tillslut den istället och det är väl spenderade pengar. Formulan är för mindre personer och har väldigt lite stoppning, så hade ändå inte passat. Många som köper tror jag bara tar den billigaste (tex att DxRacer Formulan som varit på rea många gånger för typ 1990:-), dock är alla DxRacer modellerna anpassade för olika individer, längd, vikt etc, så att köpa RÄTT stol är ju rätt viktigt det också.

Min Racing är klart den bästa stolen jag haft, kan lätt sitta 12h i den utan att känna något, vilket har varit omöjligt innan med diverse Jysk och Ikea stolar. Den passar förövrigt in bra hemma hos mig med mina 3 monitorsetup etc. Dock i framtiden så har man många fina tips i tråden för diverse coola/cleanare/snyggare stolar, som dock även är betydligt dyrare. Dock får det bli så sen, då jag även planerar att bygga mitt egna "gamingbord" med mera i framtiden.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

En sekelskiftes Kinnarps 8000, uppgraderad med ny överdragsklädsel för några år sedan, när tyget började se tunnslitet ut.

Kan i övrigt varmt rekommendera den som sitter på någon gammal Kinnarpsrelik att skaffa överdragsklädsel. Passformen är perfekt, stolen ser som ny ut, den är slitstarkare än originalklädseln, och framförallt kan man plocka av och maskintvätta den när stolen börjar bli skabbig. Gör man slag i sak innan man nött hål på originalklädseln och stoppningen börjar falla sönder, lär man lätt kunna dubblera stolens livslängd. Galet värt den där tusenlappen.

Underskatta inte silvertejp heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

jag skulle behöva köpa ny stol till ena huset, har en Markus (IKEA) i ena huset och är ganska så nöjd.

såg att secret lab har sjyssta stolar, men det kostar https://secretlab.eu/

men jag funderar lite på komforten (oavsett stol) om frugan också ska sitta på den, jag är 183cm och hon 153cm, går det att hitta en stol som båda sitter skönt i? bästa vore att testa innan så att man inte köper grisen i säcken

Barnkudde ifrån Claes Ohlsson, done