Permalänk
Medlem

Letar billig bärbar jobbdator

Hej!

Letar efter en liten och smidig bärbar dator, kanske 13" någonting för att använda inom jobbet. Jobbar inom film/tv och är ofta på platser utan tillgång till el så lång batteritid är ett måste.
Min budget just nu är inte så stor, inte stor alls egentligen så det är fördelaktigt med ett billigt pris.

Jag kommer använda datorn till att svara på mail, jobba med excel osv. Egentligen bara administrativt arbete så inget krav på stor hårddisk, hellre en snabb ssd.

Så det jag tänker att jag är ute efter är följande:
Bärbar
Lång batteritid
Billig
Smidig

Någon som har ett förslag??

MVH

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem

Det finns ett par billiga lenovo i 300- och 700-serien som är prisvärda. Jag vet inte vad en billig dator är för dig, men ca 5000 pix för senaste gen i5 ssd och 8gv ram samt ok ips-skärm om jag inte har helt fel för mig.

Edit: måste varit något demo ex som fladdrat förbi för 5k. Jag tänkte på något sånt här https://new.webhallen.com/se/product/276707-Lenovo-IdeaPad-32...

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Det finns ett par billiga lenovo i 300- och 700-serien som är prisvärda. Jag vet inte vad en billig dator är för dig, men ca 5000 pix för senaste gen i5 ssd och 8gv ram samt ok ips-skärm om jag inte har helt fel för mig.

Edit: måste varit något demo ex som fladdrat förbi för 5k. Jag tänkte på något sånt här https://new.webhallen.com/se/product/276707-Lenovo-IdeaPad-32...

Tack för svar men priset var högre än min budget. Tänkte mig kanske något runt 3000, finns det någon användbar dator för det priset?

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av pung3n:

Hej!

Letar efter en liten och smidig bärbar dator, kanske 13" någonting för att använda inom jobbet. Jobbar inom film/tv och är ofta på platser utan tillgång till el så lång batteritid är ett måste.
Min budget just nu är inte så stor, inte stor alls egentligen så det är fördelaktigt med ett billigt pris.

Jag kommer använda datorn till att svara på mail, jobba med excel osv. Egentligen bara administrativt arbete så inget krav på stor hårddisk, hellre en snabb ssd.

Så det jag tänker att jag är ute efter är följande:
Bärbar
Lång batteritid
Billig
Smidig

Någon som har ett förslag??

MVH

När du skriver jobbdator måste du speca andra funktioner som måste finnas, t.ex. om datorn ska anslutas till en domän. Andra funktioner som krav på kryptering etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av pung3n:

Tack för svar men priset var högre än min budget. Tänkte mig kanske något runt 3000, finns det någon användbar dator för det priset?

Du skriver jobbdator och bra batteritid, att få något med det för ens 5000:- som hanterar film och foto bra är verkligen under gränsen redan där.
Mitt "budgetförslag" på en laptop vore på 9tusen, då med senaste generationens i5a som är betydligt snabbare än 7nde, och dessutom ett mx150 grafikkort, något som hjälper till.
https://www.inet.se/produkt/1961833/lenovo-ideapad-320s-13-i5...
En "arbetsdator på budget", och inte kring 15-20tusen som är "brukligt" för film+fotoredigering.

Jag föreslår att du väntar en eller två månader möjligt och satsar på något med ovanstående prestanda, 5000:- kommer inte vara en investering, och du riskerar att snart stå inför ett nytt datorköp ändå.
Om det nu är något du jobbar med

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Du skriver jobbdator och bra batteritid, att få något med det för ens 5000:- som hanterar film och foto bra är verkligen under gränsen redan där.
Mitt "budgetförslag" på en laptop vore på 9tusen, då med senaste generationens i5a som är betydligt snabbare än 7nde, och dessutom ett mx150 grafikkort, något som hjälper till.
https://www.inet.se/produkt/1961833/lenovo-ideapad-320s-13-i5...
En "arbetsdator på budget", och inte kring 15-20tusen som är "brukligt" för film+fotoredigering.

Jag föreslår att du väntar en eller två månader möjligt och satsar på något med ovanstående prestanda, 5000:- kommer inte vara en investering, och du riskerar att snart stå inför ett nytt datorköp ändå.
Om det nu är något du jobbar med

Hej och tack för alla svar!
Intressanta datorer länkade i tråden.

Angående att redigera film och foto är det ingenting jag kommer att göra så.
Skrev i mitt första inlägg att "Jag kommer använda datorn till att svara på mail, jobba med excel osv. Egentligen bara administrativt arbete så inget krav på stor hårddisk, hellre en snabb ssd."

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av pung3n:

Hej och tack för alla svar!
Intressanta datorer länkade i tråden.

Angående att redigera film och foto är det ingenting jag kommer att göra så.
Skrev i mitt första inlägg att "Jag kommer använda datorn till att svara på mail, jobba med excel osv. Egentligen bara administrativt arbete så inget krav på stor hårddisk, hellre en snabb ssd."

Hej

Sorry, läste bara jobbar inom film, borde läst igenom bättre, my bad.
Köpte denna åt min mor.
https://www.inet.se/produkt/1961201/acer-aspire-swift-1-silve...

Den har rätt vettig batteritid, och verkligen motsatsen till snabb processor för film/fotoredigering.
men den är å andra sidan "passivt kyld" och har bra batteritid.
Vi ligger dock fortfarande ovanför din budget, men den är väldigt bra batteritid och byggkänsla för budgeten.
Däremot i.om processorvalet så har den nytta av en ren installation av Windows.

Helt offtopic, men om du går för den.
Mors Acer Swift 1 vägrade starta en gång, finns en liten smidig "knapp" på undersidan för batterireset.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@pung3n: Som jag tror att de flesta här verkar vara överens om är att det är svårt att få en "ultrabook" (dvs låg vikt, ca 13" och faktisk batteritid >5h samt en hyfsat kraftfull cpu) för under 5000 kr.

Om du ska köpa nytt så har jag tyvärr svårt att rekommendera något under 5k. Min generella rekommendation på laptop idag är följande: 7 eller 8 gen i5, 8gb ram, 256gb ssd, 1080x1920 upplösning. I ditt fall 128gb ssd då du uttryckligen skriver att du är villig att kompromissa. Om du vill ha mer hjälp med att hitta en lämplig dator önskar jag att du talar om vad mer du kan tänka dig att kompromissa med.

Rangordna dina önskemål: (batteritid, vikt, skärmstorlek, upplösning, processorkraft, pris, övrigt som kan vara viktigt för dig?)

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |