Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Hej jag har en fråga angående DJI Spark, Mavic Air och Mavic Pro:

Jag ser att de i alla recensioner och butiker listas att ha 2km, 4km och 7km räckvidd. Förutom på Inet som nu ändrat sina specs på dessa. Innan jag kommer till min fråga så är det som jag förstår det så att en Spark som enbart körs på Wifi har mycket sämre räckvidd om man ej köper till handkontrollen.
Mavic Pro listas fortfarande som 7km. MEN Spark listas nu som 500m räckvidd och Mavic Air listas som 2km. Och jag vet att Air också går på wifi men den kommer alltid med en handkontroll vilket ger mycket bättre räckvidd. Detta gör mig förvirrad och orolig inför köp. Kan ni som "kan" drönare förklara för mig vilken räckvidd jag kan förvänta mig?

Har tänkt köpa en Mavic air just för att det kommer med dosa och om den har en räckvidd på 4km vilket räcker för mig.

Vad spelar det för roll om den har 2-7km räckvidd? Du får ändå bara flyga inom synhåll i Sverige, vilket är drygt 500m.
Med en så liten drönare lär det inte vara mer än 300m...

Ska du flyga utom synhåll, måste du skaffa ett särskilt tillstånd från Transportstyrelsen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone:

Ja det spelar en väldig roll. 500 m är ingenting och den lagen skiter jag fullständigt i. Jag ska köra lite varstans i världen och vill ha lagom räckvidd för det bilder jag tänker ta. Jag kollar luftrumskartan om det är ok att flyga där sen kör jag oavsett om det är synhåll eller ej jag har ju en monitor.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

@DaBone:

Ja det spelar en väldig roll. 500 m är ingenting och den lagen skiter jag fullständigt i. Jag ska köra lite varstans i världen och vill ha lagom räckvidd för det bilder jag tänker ta. Jag kollar luftrumskartan om det är ok att flyga där sen kör jag oavsett om det är synhåll eller ej jag har ju en monitor.

Även under optimala förhållanden så är det knappt lönt att flyga längre än 2 km eftersom sändningen av bild hackar en del.. Vilket gör det mer eller mindre svårt att få vettig video.. Och jag använder en Phantom 4 Pro..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Hej jag har en fråga angående DJI Spark, Mavic Air och Mavic Pro:

Jag ser att de i alla recensioner och butiker listas att ha 2km, 4km och 7km räckvidd. Förutom på Inet som nu ändrat sina specs på dessa. Innan jag kommer till min fråga så är det som jag förstår det så att en Spark som enbart körs på Wifi har mycket sämre räckvidd om man ej köper till handkontrollen.
Mavic Pro listas fortfarande som 7km. MEN Spark listas nu som 500m räckvidd och Mavic Air listas som 2km. Och jag vet att Air också går på wifi men den kommer alltid med en handkontroll vilket ger mycket bättre räckvidd. Detta gör mig förvirrad och orolig inför köp. Kan ni som "kan" drönare förklara för mig vilken räckvidd jag kan förvänta mig?

Har tänkt köpa en Mavic air just för att det kommer med dosa och om den har en räckvidd på 4km vilket räcker för mig.

Beroende på land så kommer räckvidden vara olika. Exempelvis så marknadsförs Mavic pro med en räckvidd på upp till 7km i Sverige.

Detta kommer dock aldrig uppnås då mjukvaran via GPS känner till vilket land du befinner dig i. Så i Sverige kommer du i verkligheten få upp mot 3-3.5km under absoluta optimala förhållanden. Mjukvaran begränsar alltså sändarstyrkan beroende på ett lands lagar. Optimala förhållanden är exempelvis över en sjö eller åker. Inne i en stad är störningarna många fler och påverkar räckvidden mycket.

Om Air specifieras till en räckvidd på 2km med högsta sändarstyrka kanske du kan få 1km eller något mer (lite av en kvalificerad gissning då jag inte äger en Air själv)

Några specs för Mavic.

FCC Compliant: 4.3 mi (7 km);
CE Compliant: 2.5 mi (4 km)
SRRC Compliant: 2.5mi (4 km)
MIC Compliant: 2.5 mi (4 km) (Unobstructed, free of interference)

Säg tack till byråkratin i EU som begränsar dig till detta

Som ett litet tillägg så har jag själv över 250st flygningar. Att flyga långt var coolt i början men kan orsaka mängder av problem som gör att du förlorar din DJI. Jag har själv varit nära några gånger. Med denna erfarenhet så försöker jag hålla den så nära att jag kan se den. Brukar vara upp till 400-600 meter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

@DaBone:

Ja det spelar en väldig roll. 500 m är ingenting och den lagen skiter jag fullständigt i. Jag ska köra lite varstans i världen och vill ha lagom räckvidd för det bilder jag tänker ta. Jag kollar luftrumskartan om det är ok att flyga där sen kör jag oavsett om det är synhåll eller ej jag har ju en monitor.

Jo, jag har förstått att en del brukar skita i vissa lagar och regler. Men de finns där av en anledning och sköter sig inte folk, blir det per automatik hårdare regler.

Om du nu flyger 3km ut, hur stor koll har du åt sidorna och bakåt? Ser du om det kommer in någon annan drönare eller kanske till och med en helikopter på låg höjd? Det sistnämnda har hänt mig flera gånger och då har jag varit glad att den inte varit så värst långt ut.

Flertalet gånger har jag även fått undvika örnar som varit intresserade.. etc. etc. etc. Inget av detta hade jag sett, om den varit ens 1km bort. Själv vill jag varken bli av med drönaren eller vara orsaken till att någon annans egendom eller person skadas av en nerfallen en... men det är ju bara mitt synsätt.

Men å andra sidan är det ju bara att du skaffar tillståndet för långflygning hos Transportstyrelsen, så slipper du bryta mot lagen. Vet dock inte om det går att göra som privatperson, men det är ju bara att fråga dem.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om man tänker köpa en begagnad mavic PRO, kan man på något sätt se så att den inte är stulen etc? Kan någon som blir bestulen på sin mavic pro låsa den eller liknande, typ som man kan låsa en mobiltelefon?
Har hittat en till bra pris, så man undrar ju lite..
enligt bilderna finns kartongen iaf, och det ska enligt utsago kunna gå att få fram kvitto..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

@Multithread:

Ok tack för svar, Mavic Air står på 4km överallt förutom på Inet där den står som 2km.
Vad tror du om det?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Mavic Air

FCC: 4000 m
CE: 2000 m
SRRC: 2000 m
MIC: 2000 m

FCC är i USA
CE är i EU..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Om man tänker köpa en begagnad mavic PRO, kan man på något sätt se så att den inte är stulen etc? Kan någon som blir bestulen på sin mavic pro låsa den eller liknande, typ som man kan låsa en mobiltelefon?
Har hittat en till bra pris, så man undrar ju lite..
enligt bilderna finns kartongen iaf, och det ska enligt utsago kunna gå att få fram kvitto..

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag inte helt säker på detta, men om man har serienumret på drönaren, kan man kontakta DJI och se om den är anmäld stulen.
Alternativt polisen, då de vill ha serienumret i anmälan..

DJI har å andra sidan inga möjligheter att stänga ner den, men kan se vart den senast flög.

De har emellertid låst ett antal drönare som blivit stulna på väg till olika butiker. De har alltså inte redan blivit aktiverade..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Tänkte köpa Adobe Photoshop Elements 2018 / Premiere Elements 2018.
Engelska eller svenska, vad hade ni valt.

Har även kolla lite på Cyberlink Powerdirector eller vad det nu hette.

Adobe är 250kr dyrare så det är inte så mycket pengar.

Jag är ute efter entry level videoredigering till min gopro/phantom 4

Vad tror ni.

Permalänk

Fick bli en svensk version av Adobe Elements 2018.

Vad jag förstår kan man välja installations språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Fick bli en svensk version av Adobe Elements 2018.

Vad jag förstår kan man välja installations språk.

Ja och skulle det inte gå så går det att ändra till engelska i efterhand om man vill.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att alla drönar-flygare håller sig till reglerna nu och sköter sig exemplariskt.
Annars lär vi nog förlora de här nya möjligheterna rätt snabbt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@larsaunitz: Hitfilm Express

Permalänk
Medlem

Tråkigt när folk förstör..

Så trist när man läser detta i tidningen..

https://www.hd.se/2018-02-05/dronare-polisanmals-i-viken

*Väntar spänt på min Mavic Air Fly More Combo som bör levereras i början av nästa vecka!!*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derzon:

Så trist när man läser detta i tidningen..

https://www.hd.se/2018-02-05/dronare-polisanmals-i-viken

*Väntar spänt på min Mavic Air Fly More Combo som bör levereras i början av nästa vecka!!*

Höga straff borde det vara och är det barn, så bör föräldrarna ha straffansvar..

Nu är det ju inte lätt att smyga med en drönare utanför ett fönster, då de lever om väldigt mycket. Men själva syftet med flygningen även om man upptäcks, är vedervärdigt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Fick tag i en DJI Mavic Air nu för en vecka sedan från www.power.se

Kul sak faktiskt! Nu väntar man bara på vädret så att man inte fryser handen av sig varje gång man vill flyga lite

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoMack:

Fick tag i en DJI Mavic Air nu för en vecka sedan från www.power.se

Kul sak faktiskt! Nu väntar man bara på vädret så att man inte fryser handen av sig varje gång man vill flyga lite

Kul

Ser ut att vara en mycket bra drönare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Kul

Ser ut att vara en mycket bra drönare!

Den är jävligt rolig, blir bra filmer också. Ska lägga upp något som ni får beskåda när vädret tillåter lite mer flygning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk

@DaBone:

Skulle vara intressant vad dom menade med "Enligt uppgift ska drönaren ha synts utanför villans sovrumsfönstren och även fotograferat."

Vissa personer är jätterädda för drönare och tror att dom har någon form av teleobjektiv. Drönaren kan ju ha flugit förbi på allt från någon meter till 100 meter eller mer. Allt beror ju lite på hur personen uppfattar situationen.

Sen hur vet dom att dom fotat och filmat, ser inget i artikeln som säger att dom arresterat någon.

Jag brukar utbilda personer i min omgivning och visa bilder hur det egentligen ser ut. Först är dom rädda sen när dom ser vad som fångas på bild blir dom tvärt om mycket öppna och glada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

@DaBone:

Skulle vara intressant vad dom menade med "Enligt uppgift ska drönaren ha synts utanför villans sovrumsfönstren och även fotograferat."

Vissa personer är jätterädda för drönare och tror att dom har någon form av teleobjektiv. Drönaren kan ju ha flugit förbi på allt från någon meter till 100 meter eller mer. Allt beror ju lite på hur personen uppfattar situationen.

Sen hur vet dom att dom fotat och filmat, ser inget i artikeln som säger att dom arresterat någon.

Jag brukar utbilda personer i min omgivning och visa bilder hur det egentligen ser ut. Först är dom rädda sen när dom ser vad som fångas på bild blir dom tvärt om mycket öppna och glada.

Sant, men det är ju mindre troligt att den varit 100m bort... såvida personerna inte har förföljelsemani eller något.
Sen att få tag i vem som körde är ju inte det lättaste, om du inte ger dig ut på direkten och följer efter drönaren..

Om drönaren stog parkerad utanför fönstret däremot, så förstår jag om de uppfattar det som om någon filmar/tar bilder, speciellt om det är en tonårsdotters sovrum.. och då handlar det nog om typ jämngamla skolkamrater med väldigt dåligt omdöme.

Brukar också få visa och förklara för folk när jag är ute och flyger och de flesta lämnar med en annan åsikt än vad de hade tidigare.. resterande verkar inte gilla att man fotograferar deras svartbyggen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Testade lite nya propellers här nyligen.. https://www.youtube.com/watch?v=jV7-7ooRASQ&feature=youtu.be

Ord
Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Phantom 4 pro

Har problem med att bilden hackar
Börjar redan på ca 50m och försvinner på 150m
Inte kraschad andvänd ca10 ggr
Någon som vet vad det kan vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@RGG: Dum fråga, har du fällt upp antennerna?

Annars kan man väll länka om själva kontrollen till drönaren, osäker här. Men man kunde i allafall det på phantom 3standard. Dock är den WIFI och inte Lightbridge.

Öppnade APPen och kollade, du kan länka om hankontrollen i APPen. Gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGG:

Har problem med att bilden hackar
Börjar redan på ca 50m och försvinner på 150m
Inte kraschad andvänd ca10 ggr
Någon som vet vad det kan vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Pröva växla mellan 2.4 och 5.8 GHz

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Beställde precis en DJI Mavic Air och kommer lusläsa denna tråd baklänges.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Beställde precis en DJI Mavic Air och kommer lusläsa denna tråd baklänges.

Kolla även i detta forum, för att hålla dig uppdaterad av just din modell..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Tack!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fick min igår men ännu inte lyckats para dem med min One Plus 5 med kopplad USB-Type C.
Fastnade här och går inte klicka på Next:

Editor
Beror nog kanske på att OTG lagring stängs av efter 10 minuters inaktivitet och får sättas på manuellt. Får prova när man kommer hem.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fick min igår men ännu inte lyckats para dem med min One Plus 5 med kopplad USB-Type C.
Fastnade här och går inte klicka på Next:

https://preview.ibb.co/doRHnx/Screenshot_20180323_070031.jpg

Editor
Beror nog kanske på att OTG lagring stängs av efter 10 minuters inaktivitet och får sättas på manuellt. Får prova när man kommer hem.

Hade exakt samma problem när jag skulle köra med min Oneplus 5, du måste aktivera USB-Debugging (USB-Felsökning) i developer mode (Utvecklaralternativ) så började det fungera för mig i alla fall :).

När jag ändå skriver, när jag filmar med min Mavic Air så blir det riktigt bra filmer men däremot när jag tar kort tycker jag de blir betydligt sämre, snudd på pixtligt, testat flera olika inställningar. Är kameran sämre optimerad för kort eller gör jag något fel kanske?