Beyerdynamic DT 990 Pro vs Philips Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic DT 990 Pro vs Philips Fidelio X2HR

Hej!

Är sugen på nya lurar. Skall använda dom främst för musik och för spel. Har tyvärr inte tillgång till att testa lurarna innan då ingen affär i närheten säljer dem.

Om jag köper DT990 Pro kommer jag lägga till en hörlursförstärkare, så som:

https://www.maxgaming.se/externa-ljudkort/sound-blasterx-g5?n...

Jag kommer som sagt lyssna på musik i lurnarna, och inte använda någon av dem för mixning.

Jag har förstått att det är väldigt olika ljud i båda, DT 990 ett mer analytiskt ljud med mer fokus på de höga frekvenserna. Samtidigt värderar jag byggkvalitet väldigt mycket.

Vilken tror ni kommer passa bäst om man bara vill kunna sitta och njuta av musiken/spelen i timmar, utan att trötta ut öronen?

Hoppas någon/några kan göra mitt val lite enklare.

Mvh,

Jack

Permalänk
Medlem
Skrivet av XGI93:

Hej!

Är sugen på nya lurar. Skall använda dom främst för musik och för spel. Har tyvärr inte tillgång till att testa lurarna innan då ingen affär i närheten säljer dem.

Om jag köper DT990 Pro kommer jag lägga till en hörlursförstärkare, så som:

https://www.maxgaming.se/externa-ljudkort/sound-blasterx-g5?n...

Jag kommer som sagt lyssna på musik i lurnarna, och inte använda någon av dem för mixning.

Jag har förstått att det är väldigt olika ljud i båda, DT 990 ett mer analytiskt ljud med mer fokus på de höga frekvenserna. Samtidigt värderar jag byggkvalitet väldigt mycket.

Vilken tror ni kommer passa bäst om man bara vill kunna sitta och njuta av musiken/spelen i timmar, utan att trötta ut öronen?

Hoppas någon/några kan göra mitt val lite enklare.

Mvh,

Jack

Jag äger båda (dock gamla X2, men de är likvärdiga i ljudbild) och har spelat en hel del med båda. DT990 är absolut skönast att ha på sig under lång tid, man glömmer helt enkelt bort att de sitter där, medans X2 kan bli lite tunga efter några timmar. Ljudbilden skiljer sig rätt mycket men båda har sina fördelar. DT990 är ju väldigt neutralt och klart ljud utan distinkt bas, lite mer åt diskanthållet och X2 har en betydligt mäktigare bas. Jag varierar mellan lurarna och i nuläget använder jag X2 och min son DT990 av den enkla anledningen att han inte riktigt orkar med tyngden under långa spelsessioner.

Sammanfattningsvis två väldigt bra lurar som du kommer uppskatta mycket oavsett vilka du väljer.

Visa signatur

Intel core i7 8700k - ASUS Gtx 1080ti 11GB Strix gaming - Corsair 3000MHz DDR4 16 Gb - EVGA Supernova G2 750w - Fractal Design Define S - Samsung 850 evo 500 Gb - Asus TUF Z370 Plus-Gaming - W10 Home - Asus PG279Q - Mionix Naos 8000 - Gigabite Osmium Aivia (MX Red) - Beyerdynamic dt990 250ohm - Philips Fidelio X2 -Massdrop Minimic - Modmic 4.0 - Odac+O2.

Permalänk
Medlem

Jag äger förra modellen av X och är mycket nöjd. Har dock inte jämfört med dt990. Du blir nog nöjd med vad du än väljer.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

@Berget73: Tack för utförligt svar!

Bara en fråga, menar du att du använder DT990 Pro och sonen X2? Du skrev att du inte orkar med "tyngden" och då antar jag att du syftar på X2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XGI93:

@Berget73: Tack för utförligt svar!

Bara en fråga, menar du att du använder DT990 Pro och sonen X2? Du skrev att du inte orkar med "tyngden" och då antar jag att du syftar på X2?

Jag menade att jag använder X2 just nu för att sonen tycker de är för tunga och han trivs bäst med DT990. Han är 14 så inte fullt utvecklade nackmuskler än.

Visa signatur

Intel core i7 8700k - ASUS Gtx 1080ti 11GB Strix gaming - Corsair 3000MHz DDR4 16 Gb - EVGA Supernova G2 750w - Fractal Design Define S - Samsung 850 evo 500 Gb - Asus TUF Z370 Plus-Gaming - W10 Home - Asus PG279Q - Mionix Naos 8000 - Gigabite Osmium Aivia (MX Red) - Beyerdynamic dt990 250ohm - Philips Fidelio X2 -Massdrop Minimic - Modmic 4.0 - Odac+O2.

Permalänk
Medlem

@Berget73: Okej, då är jag med! Använder du någon förstärkare för att driva hörlurarna?

Permalänk

Jag har inte testat X2HR, ingen erfarenhet av dem.

Efter en sökning i min e-post kan jag konstatera att jag köpte mina DT 990 Pro för ganska exakt 9 år sedan, för 3 år sedan köpte jag nya "kuddar" till dem då de var alldeles för "ihoptryckta". Något jag borde ha gjort tidigare.
Jag har ett enormt huvud (xxl) och dessa passar mig perfekt, kan ha på mig dem i flera timmar utan problem. Det enda negativa är den skruvade sladden som dessutom inte går att ta av, länge funderat på att byta ut den mot en vävd sladd. Ingen önskan om att byta hörlurarna i sig.

Permalänk
Medlem

@Igelkotten Igge: 9 år alltså, det är riktigt bra kvalitet med andra ord! Jag kan inte tänka mig att Fidelio håller så länge, även om den har löstagbar sladd.

Du tycker inte att diskanten är för vass på DT990?

Permalänk

@XGI93: När jag tänker efter så har jag knappt använt dem de senaste 3 åren till följd av annan livsstil och boendesituation, men de är fortfarande i fint skick. Så säg 6 år
Jag är ingen finsmakare när det kommer till musik, köpte dem på grund av att de kändes bra. Vågar inte uttala mig om diskanten

Permalänk
Medlem

Har inte testat DT990 men vet att många har problem med diskanten, brorsan har vanliga X2 och dom är riktigt fina. Betydligt mycket tyngre än mina HD558 men ändå inte för tunga så man upplever problem. Ljudet är definitivt riktat åt basen men tycker inte diskant och mellanregister lider så hemskt mycket av det. Föredrar mina HD558 till rock/metal men ska man ha lite dunk i låtarna så är X2 betydligt mycket bättre. Han använder heller inte någon amp till dom.

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för att beställa ett par 990 DT och prova helt enkelt. Jag hittade dom för 1150kr på emusic (retur ex, endast öppen kartong). Känns som en bra pris med liten risk att misslyckas. Jag skall först se om mitt Gigabyte G1 moderkort klarar av att köra dom på en OK nivå (ska klara 600 Omh lurar, tydligen).

Tack för alla era svar och ha en fortsatt trevlig dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XGI93:

@Berget73: Okej, då är jag med! Använder du någon förstärkare för att driva hörlurarna?

Jag har en o2/odac kombinerad dac/hörlursförstärkare som jag köpte i samband med köpet av DT990 då min dåvarande dator inte hade tillräckligt kräm i ljudutgången för att driva 250 ohms varianten. Jag håller med om att nackdelen med DT990 är att sladden inte är utbytbar, mycket smidigt på X2. Har haft mina lurar i 4+ år och har inte haft något bekymmer med de.

Visa signatur

Intel core i7 8700k - ASUS Gtx 1080ti 11GB Strix gaming - Corsair 3000MHz DDR4 16 Gb - EVGA Supernova G2 750w - Fractal Design Define S - Samsung 850 evo 500 Gb - Asus TUF Z370 Plus-Gaming - W10 Home - Asus PG279Q - Mionix Naos 8000 - Gigabite Osmium Aivia (MX Red) - Beyerdynamic dt990 250ohm - Philips Fidelio X2 -Massdrop Minimic - Modmic 4.0 - Odac+O2.

Permalänk
Medlem

Jag kan också instämma i att det känns som Fideliolurarna har bra kvalité. Köpte mina X1 2013 och de är fortfarande nästan som nya efter daglig användning.

Permalänk
Medlem

Har fått hem lurarna och kan väl säga att jag är relativt nöjd. Väldigt klart ljud, min stationära dator kan driva dom men inte så där superhögt i volym, fortfarande tillräckligt tror jag. Lurarna är för vassa utan EQ, så har laddat ner ett EQ program och drar ner diskanten lite. Jag skall eventuellt prova Fidelio x2hr likväl för att se vilken jag tycker är bäst för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan få hög volym på lurarna utan någon hörlursförstärkning, MEN då och då kommer ett statiskt klickljud i musiken, har någon någon aning om vad det kan vara? Jag har en känsla av att det är Windows som spökar...

Permalänk
Skrivet av XGI93:

Har fått hem lurarna och kan väl säga att jag är relativt nöjd. Väldigt klart ljud, min stationära dator kan driva dom men inte så där superhögt i volym, fortfarande tillräckligt tror jag. Lurarna är för vassa utan EQ, så har laddat ner ett EQ program och drar ner diskanten lite. Jag skall eventuellt prova Fidelio x2hr likväl för att se vilken jag tycker är bäst för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket par lurar behöll du tillslut? Jag tänker själv på att köpa någon av de två och lutar mer mot x2. Testade du x2? isåfall skulle en beskrivning hjälpa mycket! Tack

Permalänk
Medlem

@Nilsolivier:
Jag köpte inte hem X2:orna tyvärr, så kan inte hjälpa dig i det. Jag är väldigt nöjd med mina DT990 Pro 250 Ohm. Extremt sköna, lätta, kan ha mig på dom utan att dom någonsin gör ont eller känns jobbiga. Ljudet är väldigt klart och bra, med mer fokus på bas och highs än mids (men mids finns det fortfarande gott om). Mitt enda problem är att mitt ljudkort på min dator ger ifrån sig sprak-ljud, testat med andra lurar så det är inte mina Beyerdynamics som det är fel på.

Beyer kostar 1350 kontra 2200 för X2orna, dvs nästan dubbla priset. Jag kan dessutom sätta mitt huvud på att DT990 kommer i de alldra flesta hålla längre än X2orna, kvalitetsmässigt.

Jag har inte problem med att Highs i musiken är jobbigt höga, men om man har det så kan man ju alltid använda en EQ (finns en inbyggd i Windows) och dra ner lite där.

Hoppas att det var till någon hjälp, annars beställ hem båda och testa Tror att du behöver någon form av extern AMP/DAC kombo eller ett bra onboard ljudkort, oavsett vilken lur du väljer.

Mvh

Permalänk

DT770 är det lite bättre bas i än DT990 va?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

@MixeR_staveN: DT770 är en sluten hörlur, dvs. mindre ljud ut och in. Bättre om du vill helt isolera dig och har mycket ljud runt dig. DT990 är en öppen lur, dvs bredare ljudbild och ljudet kommer mer runt huvudet än direkt ifrån sidorna. Vet inte om de har mer bas än DT990, men DT990 har bra med bas hursomhelst.

Permalänk
Avstängd

Jag kör Fidelio lurarna tillsammans med en Dragonfly Black DAC, fungerar perfekt, märker inte av tyngden på lurarna som andra nämnt i tråden och då sitter jag med dom i snitt 4 timmar per dag. Har lagt till en Modmic på dom för att lösa Mic biten...

Men visst om Beyer lurarna är 50% billigare så kanske det är ett bättre köp, ljud är ändå något man vänjer sig med ganska snabbt, i börjar så var det lite wow upplevelse med nya lurarna men efter en vecka så har man vant sig vid det nya ljudet och man noterar inte direkt att man sitter med grymt ljud längre.

Men visst, det skulle nog märkas om man bytte ner sig till sämre lurar igen. Ett tag iaf.