Sennheisers - Mute funktionen fungerar inte, Garanti borta, Går det reklamera m.m. ?

Permalänk
Medlem

Sennheisers - Mute funktionen fungerar inte, Garanti borta, Går det reklamera m.m. ?

Tjena mina kära vänner!

Det är nämligen så att jag har ett par Sennheisers PC 363D som är köpta 2015-11-05 hos Inet.

Hörlurarna har en funktion som kallas för "Muting function" där du tar upp mikrofonen (pekat uppåt) så hörs det en klick och det betyder att mikrofonen är muted.

Problemet hos mig är: Att när jag tar upp just den micken så mute:as det inte längre utan det kommer fortfarandet ljud ut och jag trodde först det var discord problem tills jag insåg att all sorts inspelningsljud tar emot ljud trots att den är mute vilket betyder någonting är fel självklart. Jag har testat ominstallerat drivrutiner, Testat annan USB port, Testat på en annan dator med och utan drivrutiner och samma problem återstår.

Nu är grejen så att vad ska jag göra? Eftersom jag antar garantin är borta nu och jag inser detta som ett sorts problem som mjukvara, eller vad tycker ni?

Hjälpen som jag behöver är vad ska jag göra? Är det bara att brösta det och acceptera att det är dags att köpa nya eller kan jag reklamera det för en fel produkt? Berätta vad ni tycker!

All sorts hjälper uppskattas!

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Kanske kan testa först med 3,5mm-plugg också.

Men annars är det reklamationsrätt 3 år. Butiken är skyldig att hantera ärendet. Kunden får "bevisa" att det är fel i tillverkningen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Kanske kan testa först med 3,5mm-plugg också.

Men annars är det reklamationsrätt 3 år. Butiken är skyldig att hantera ärendet. Kunden får "bevisa" att det är fel i tillverkningen.

Precis provat med 3,5mm-plugg och samma problem där!

Men i det fallet, hur skulle jag kunna bevisa det isåfall är frågan?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Precis provat med 3,5mm-plugg och samma problem där!

Men i det fallet, hur skulle jag kunna bevisa det isåfall är frågan?

Då är det väl en mekanisk switch i mikrofonarmen som har slutat fungera helt enkelt.

Frågan är väl om det kan anses vara en följd av användning (olämplig eller överdriven) eller anses vara rimlig livslängd. Kan man hävda att headsetet är använt normalt och inget tyder på motsatsen så är det nog "lätt" att påstå att det är tillverkningsfel.

Sen tror jag Sennheiser har 24 mån garanti som kanske kan användas på något vis.
edit: Jag såg inköpsdatumet nu, för sent =/

Garanti (utom USA, Australien)

Den originalprodukt från Sennheiser som du köpt omfattas av 24 månaders garanti. Den begränsade garantin tillfaller endast produkter inom inköpsperioden för Sennheisers nuvarande försäljningsprogram. Garantiperioden inleds vid datum för inköp av oanvända produkter i nyskick utfört av den första slutanvändaren. Vänligen behåll inköpskvittot (eller garantibeviset) som betalningsbevis. Om du inte kan visa upp betalningsbevis som kan styrkas av din lokala återförsäljare av Sennheiser kommer du att stå som betalningsskyldig för eventuella reparationer. Betalningsbeviset måste uppvisa inköpsdatum och produktnamn.

Om produkten, inom garantitiden, skulle fastställas vara defekt (vid det ursprungliga inköpsdatumet) på grund av felaktiga material eller fabrikationsfel, ska Sennheiser electronic GmbH & Co. KG eller partner, utan kostnad för arbete eller reservdelar, reparera eller (enligt beslut av Sennheiser electronic GmbH & Co. KG) byta ut produkten eller de defekta delarna.

Sennheiser electronic GmbH & Co. KG eller deras partner kan byta ut defekta produkter eller delar mot nya eller renoverade produkter eller delar. Äganderätten på alla utbytta produkter och delar tillfaller Sennheiser electronic GmbH & Co. KG eller deras partner.
Följande fall omfattas inte av ovanstående garanti:

mindre fel eller kvalitetsavvikelser som inte påverkar produktens värde eller funktionalitet
eventuella tillbehör som medföljt produkten
engångs- eller laddningsbara batterier (dessa produkter har kortare livslängd, vilken också avgörs av hur frekvent produkten används)
fel som uppstått till följd av felaktigt bruk (t.ex. felhantering, skadegörelse, inkorrekt driftspänning). Korrekt bruk för tillämpning av garantin definieras som bruk av produkten enligt de förhållanden som anges i bruksanvisningen.
normala förslitningsskador
ändring av Sennheisers produkter utförda av dig själv eller en tredje part utan att Sennheiser skriftligen medgivit ändringens natur och omfång
fel på grund av force majeure
fel som kunden redan kände till vid inköpstillfället

Garantin gäller ej om reparation eller andra ingrepp utförts på produkten av icke auktoriserade personer eller verkstäder. Garantin gäller ej heller om produktens eller delarnas identifikationsetikett, serienummer eller säkerhetsetikett är skadade eller borttagna. Garantin kan tillämpas i alla länder i världen där rådande lagstiftning inte står i konflikt med våra garantivillkor. Inga garantianspråk utöver vad som fastställts i dessa villkor kommer att beviljas.

Konsumenterna kan ha lagstadgade rättigheter i sina egna länder som inte begränsas av dessa garantivillkor, eftersom garantin styrs av lagstiftningen i det land där konsumenten köpte Sennheiser-produkten. Bestämmelserna i FN-konventionen angående avtal om internationella köp av varor gäller ej för denna tjänst.

Om du vill åberopa garanti, vänligen kontakta din lokala återförsäljare för detaljerade returinstruktioner.

En uppdaterad, världsomfattande lista över samtliga återförsäljare av Sennheiser electronic GmbH & Co. KG hittar du på Internet under fliken .

Dold text
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Baarry:

Tjena mina kära vänner!

Det är nämligen så att jag har ett par Sennheisers PC 363D som är köpta 2015-11-05 hos Inet.

Hörlurarna har en funktion som kallas för "Muting function" där du tar upp mikrofonen (pekat uppåt) så hörs det en klick och det betyder att mikrofonen är muted.

Problemet hos mig är: Att när jag tar upp just den micken så mute:as det inte längre utan det kommer fortfarandet ljud ut och jag trodde först det var discord problem tills jag insåg att all sorts inspelningsljud tar emot ljud trots att den är mute vilket betyder någonting är fel självklart. Jag har testat ominstallerat drivrutiner, Testat annan USB port, Testat på en annan dator med och utan drivrutiner och samma problem återstår.

Nu är grejen så att vad ska jag göra? Eftersom jag antar garantin är borta nu och jag inser detta som ett sorts problem som mjukvara, eller vad tycker ni?

Hjälpen som jag behöver är vad ska jag göra? Är det bara att brösta det och acceptera att det är dags att köpa nya eller kan jag reklamera det för en fel produkt? Berätta vad ni tycker!

All sorts hjälper uppskattas!

Gå till butiken (om du kan), och be om att få fylla i ett reklamationsformulär om de inte kan byta den på garantin.

Du måste som tidigare nämnt, påvisa att din användning av produkten har skett enligt instruktion och att du inte varit vårdslös med produkten. Personalen kommer även inspektera produkten efter synliga skador. Inet kommer sedan skicka varan till tillverkaren där de kommer granska den extra noga efter synliga skador eller slitage. Har du otur får du betala en "felsökningsavgift" om tillverkaren inte vill byta ut produkten.

På reklamationsrätten, som gäller i 3 år enligt svensk lag från inköp, ligger alltså bevisbördan på dig som konsument.
På garantin ligger "motbevisbördan" på tillverkaren.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag hade lämnat in det och var inga problem, en månad efter fick jag svar och de gav mig helt nya modeller istället!? Win? Jag önskar det, Men mic volume på denna suger! Är väldiiiigt lågt?!

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Kan säga att jag hade lämnat in det och var inga problem, en månad efter fick jag svar och de gav mig helt nya modeller istället!? Win? Jag önskar det, Men mic volume på denna suger! Är väldiiiigt lågt?!

Vilket fick du? Har det usb-ljudkort också?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N