Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av erkew:

Om det stämmer så finns det inte så mycket poäng i att betala momsen på förväg. Man får ändå då betala för admin avgiften, sedan är den kanske lite lägre, men jag tycker inte det borde vara någon admin avgift alls då man redan har betalat för momsen. Förstår inte varför det inte kan ske helt automatiskt i den högteknologiska värld vi lever i. Fraktsedeln kan ha en kodbar som visar att momsen är betald. Speditören behöver inte göra något direkt, man kan låta maskinerna kontrollera det vid tullen.

Oavsett hur du skickar försändelsen är det speditören som måste göra importdeklarationen och betala in momsen. Antingen debiteras mottagaren för momsen eller så debiteras avsändaren för momsen.

Amazon skickar försändelsen på så vis att avsändaren debiteras för momsen av speditören. Av den anledningen kan Amazon (i USA/Japan) ge dig en uppskattning av vad momsen kommer att bli och ta betalt för den i förväg. Det är dock inte Amazon som betalar in momsen till de svenska myndigheterna utan det är speditören som gör det. Sedan händer det att speditören och Amazon beräknar momsen olika och då är det speditörens beräkning som är den riktiga och det är det beloppet som betalas in till staten. Några månader senare kollar Amazon vad den faktiska momsen blev och gör en återbetalning om du betalade för mycket till Amazon (men Amazon står för kostnaden om du betalade för lite).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Hur ofta är det egentligen som DHL Express bara tar ut 31:25 i avgift? Det kräver ju att värdet på försändelsen inkl. fraktkostnaden understiger 50 kr, men det kan knappast hända särskilt ofta att ens fraktkostnaden understiger 50 kr.

DHL debiterar hanteringskostnad efter vad det kostar dem, inte efter paketets värde. Om värdet på paketet står angivet som 199:-, hamnar du under 50:- i moms.

Skrivet av Hurtigbullen:

Du argumenterar för att man har rätt att åsamka andra skada och menar sen på allvar att jag tramsar? Verklighetskoll; att orsaka någon annan skada är tämligen sällan en rättighet.

Ja. Dels, för att du inte har med det att göra, det lär vara postens problem, och dels för att vi diskuterar ett hypotetiskt avvisande av ett paket, och du tar i som om någon ägnar sig åt grova bedrägerier.

Skrivet av Hurtigbullen:

Alldeles oavsett ev. brottslighet i agerandet, och om "det är ens rättighet", så innebär beteendet att man kan bli skadeståndsskyldig:

"Uppsåt kan även bli aktuellt vid så kallat chikanöst beteende. Med detta avses situationer då någon begår en handling som annars är tillåten i syfte att orsaka skada eller obehag för den som utsätts. I vanliga fall leder som sagt sådant beteende inte till skadestånd men när sådant kvalificerat otillbörligt beteende är för handen har man ansett det vara riktigt att skadestånd skall uppkomma". Källa: https://www.minilex.se/a/uppsåt-och-skadestånd

Fast, som jag skrev tidigare. självfallet hade man för avsikt att ta hem varan. Först när man på posten insåg att det skulle kosta 11 gånger mer än varan var värd, ångrade man sig. Det är inte på något sätt möjligt att hänga någon för "chikanöst" beteende. Vederbörande har redan betalt, och kommer förlora pengarna det kostade att beställa varan i första läget, så att föra i bevis att man avsiktligt genererar hantering utan att ha för avsikt att hämta sitt paket, är rätt omöjligt. Och att försöka hänga det på en brottsrubricering blir inte bara rätt omöjligt, utan helt omöjligt.

Skrivet av Petterk:

Civil olydnad får du nog i.a.f. inte det till och det är hur som helst ingen rättighet. Det är inget annat än en olaglig aktivistmetod, där principen är att du är beredd att ta konsekvenserna av brottet. Det är inte vad någon uttryckt här, utan de vill oredligt åsamka skada utan att ta några konsekvenser av det hela.

Definitivt civil olydnad.

Citat:

Civil olydnad är en metod för samhällsförändring. Det är en form av aktivism som går ut på att öppet och utan våld bryta mot en lag eller vägra att följa vissa myndighetsbeslut samt att vara beredd att ta konsekvenserna av handlingen.

Hamnar under att vägra följa myndighetsbeslut, och, har fördelen av att, precis som att gå mot röd gubbe, att i det här fallet är det fullständigt omöjligt att bevisa uppsåt, eller påföra något straff. Vilket gör att den enda konsekvensen för utövaren, blir de förlorade pengarna man investerade i det ursprungliga köpet.
Men på precis samma sätt som vilken annan aktivist som helst, är det självfallet så att om någon får för sig att de ska försöka processa mot en, är det bara att önska dem lycka till.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Definitivt civil olydnad.
Hamnar under att vägra följa myndighetsbeslut, och, har fördelen av att, precis som att gå mot röd gubbe, att i det här fallet är det fullständigt omöjligt att bevisa uppsåt, eller påföra något straff. Vilket gör att den enda konsekvensen för utövaren, blir de förlorade pengarna man investerade i det ursprungliga köpet.
Men på precis samma sätt som vilken annan aktivist som helst, är det självfallet så att om någon får för sig att de ska försöka processa mot en, är det bara att önska dem lycka till.

Nu är inte att vägra följa myndighetsbeslut civil olydnad utan bara en del av civil olydnad. Att vägra följa beslut och hävda sin rätt är också civilt motstånd och rättshaveri – men det är löjligt att ens behöva påpeka det. Grunden i civil olydnad är att du inte försöker smita undan från konsekvenserna, så det är inte civil olydnad du talar om. Sen behöver det inte finnas något direkt eller indirekt uppsåt, det räcker med likgiltighetsuppsåt. Sen räcker forumet fint för att bevisa uppsåt i det här fallet. Sen finns det inget straff för att gå mot röd gubbe, men du kan dömas för vårdslöshet i trafik om du framkallar en fara genom att göra det.

Permalänk
Medlem

Importmomsen tas för övrigt ut på tullvärdet vilket inkluderar frakt, en 100 krs-vara som skickas som 400 krs DHL Express-frakt har ett tullvärde på 500 kr och får betala 125 kr i moms och 62,5 kr i speditionsavgift – istället för 100 kr inkl frakt med 25 kr moms och 125 kr speditionsavgift hos PostNord. Ingen som tvingar dig använda fraktalternativ med PostNord som mottagare i Sverige, men PostNord är också de som råkar bli billigast när det går genom de.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Importmomsen tas för övrigt ut på tullvärdet vilket inkluderar frakt, en 100 krs-vara som skickas som 400 krs DHL Express-frakt har ett tullvärde på 500 kr och får betala 125 kr i moms och 62,5 kr i speditionsavgift – istället för 100 kr inkl frakt med 25 kr moms och 125 kr speditionsavgift hos PostNord. Ingen som tvingar dig använda fraktalternativ med PostNord som mottagare i Sverige, men PostNord är också de som råkar bli billigast när det går genom de.

Vad DHL tar ut i frakt verkar kunna variera väldigt mycket beroende på vem som är avsändare.

Exempel: Amazon skickade en vara i en stor låda med DHL Express, vikt 0,8 kg (enligt etiketten). Vara: ¥343. Frakt: ¥460. Moms: Amazon debiterade ¥201 men tidskriftsmomsen är 0% för värden under 300 kr så jag antar att detta betalas tillbaka (eller minskas till 6% om DHL skulle få för sig att tidskriften är en bok - det stod fel på etiketten på lådan). Summa: ¥1004, vilket min bank växlade till 75:32 kr.

Lådan skickades visserligen inte från Kina utan från Japan, men den mellanlandade i Kina, så det bör ändå vara jämförbart. Postades i Nagoya en måndag och kom fram på onsdagen samma vecka. Osannolikt att Amazon skulle få betala 400 kr eller liknande i frakt; då skulle Amazon göra en stor förlust på frakten och i så fall skulle Amazon lösa det genom att kräva mycket mer betalt för frakten.

Permalänk

"Bara att bita ihop eller konsumera mera inhemskt" sa, grovt citerat, kvinnan från Postnord i SVT. Avgiften blir tydligen 75 kr på samtliga paket, införs på allt som inkommer från den 1 mars.
Jag kommer nog att bita ihop, eftersom de varor jag beställer från fjärran östern inte på ett enkelt sätt går att få tag på inhemskt.

Problemet med denna administrationsavgift som jag ser det kommer vara att hanteringen och uttaget av avgiften i svensk klassisk byråkratimaner leder till att leveranserna försenas flera veckor eller till och med månader. Kalla mig negativ, men det är precis vad jag misstänker kommer att hända. Om de ska införa detta får de slappa på ett inbetalningskort direkt på kuvertet, ingen kontakt med vederbörande om att deklarera vad som beställts, etc, innan paketet vidarebefordras.

Något jag också tror att det kommer leda till är att paket helt enkelt bara skickas via proxies i Europa för att kringgå avgiften. Eller att lager byggs upp i Sverige med svart inköpt gods för att helt enkelt täcka denna marknad. Det hela verkar inte särskilt genomtänkt.

Förtydligande
Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Skrivet av grapetonix:

"Bara att bita ihop eller konsumera mera inhemskt" sa, grovt citerat, kvinnan från Postnord i SVT. Avgiften blir tydligen 75 kr på samtliga paket, införs på allt som inkommer från den 1 mars.
Jag kommer nog att bita ihop, eftersom de varor jag beställer från fjärran östern inte på ett enkelt sätt går att få tag på inhemskt.

Problemet med denna administrationsavgift som jag ser det kommer vara att hanteringen och uttaget av avgiften i svensk klassisk byråkratimaner leder till att leveranserna försenas flera veckor eller till och med månader. Kalla mig negativ, men det är precis vad jag misstänker kommer att hända. Om de ska införa detta får de slappa på ett inbetalningskort direkt på kuvertet, ingen kontakt med vederbörande om att deklarera vad som beställts, etc, innan paketet vidarebefordras.

Något jag också tror att det kommer leda till är att paket helt enkelt bara skickas via proxies i Europa för att kringgå avgiften. Eller att lager byggs upp i Sverige med svart inköpt gods för att helt enkelt täcka denna marknad. Det hela verkar inte särskilt genomtänkt.

Jag har haft lite som hobby att få/köpa trasiga och defekta elektronikprylar och laga. På så vis kan man komma undan billigare och det minskar mängden elektronikskrot. Nästan allt sådant produceras i Kina idag så reservdelarna och komponenterna kommer också därifrån. Det kommer bli helt omöjligt för mig att fortsätta med detta. Även att bygga en massa grejer hemma när det saknas möjlighet att köpa komponenterna i EU. Det känns drygt att folk som vill köpa ett mobilskal eller mössa som också finns lättillgängligt lokalt lite billigare ska drabba alla andra. Jag hade gärna betalat moms, och en rimlig administrationsavgift. Hade varit trevligt om de investerade i ett mer modernt digitalt hanteringssystem.

Permalänk
Medlem

https://digital.di.se/artikel/postnords-avgift-for-kinapaket-...

Citat:

Postnord tror sig ha löst problemet med e-handel från Kina. Från och med 1 mars måste mottagare betala en administrationsavgift på minst 75 kronor.

Förstår jag fel, eller förvränger media allt?
Den där artikeln får ju det att låta som att PostNord tar ut 75/125:- för sin hantering av paketen.

Det är väl ändå moms/tull som dom har ett krav på sig att göra som avses?

Hela denna soppa blir så snurrig av att det sprids så mkt tvivelaktig information i media.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att få all parter nöjda, men detta känns som en okej kompromiss.
Kommer antagligen bli kaos under en övergångsperiod, men i slutändan kan nog Kinapaketen faktiskt komma hem snabbare då antalet troligen minskar när småpaketen blir färre. Om det sen blir en tillfällig eller en permanent minskning återstår att se.

Tjänar man inte in administrationsavgiften på sitt Kinaköp så borde man lika gärna strunta i det.
Däremot så har jag full förståelse för sådana som @lord_moggo som mer eller mindre måste leta på Kinamarknaden för att handla komponenter till rimligt pris, och som hamnar i kläm.

Permalänk

Där kom informationen till kunderna, 75 kr avgift upp till 1500 kr värde och därefter 125 kr avgift. Start 1 mars

https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord-andrar-reglerna...

Citat:

Så här fungerar systemet i dag

  • Alla varor utanför EU som har ett värde under 200 kronor släpps igenom av Postnord. Det handlar om cirka 97 procent av de 150.000 paket som varje dag kommer in till terminalen utanför Arlanda.

  • Paket med ett värde över 200 kronor tas om hand av Postnord som kräver in moms på 25 procent av varans värde samt tar ut en administrationsavgift på 125 kronor för sitt arbete.

  • De som fått hem sina paket utan att ha betalt någon moms ska själva höra av sig till Tullverket med en skrivelse och redovisa kvitton för att få betala momsen. Tullverket ska registrera skrivelsen samt sända ut en räkning som sedan ska betalas: vilket mycket få gör.

Så här fungerar systemet efter första mars

  • Postnord kommer att göra en första granskning på terminalen utanför Arlanda. Sedan förs posten till en speciell tullterminal som ska ha kapacitet att lagra miljontals paket som väntas komma in. Postnord kommer också att ta in över hundra tillfälligt anställda som ska scanna in paketen i Postnords system så att man kan sända ut en avier till alla kunder.

  • Kunderna får sedan två veckor på sig för att betala momsen på 25 procent av varans värde samt en administrationsavgift på 75 kronor för varor värda upp till 1.500 kronor. För varor med ett högre värde blir administrationsavgiften 125 kronor. Då måste kunden också betala en tullavgift. När avgiften är betald sänder Postnord ut paketen till kunderna

  • De paket som inte betalas inom en två veckors period kommer att sändas tillbaka till sina hemländer. Under en övergångsperiod kommer dock Postnord att lagra paketen en längre tid.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt dålig stil att införa det så kort inpå. Det kommer ju drabba försändelser som är skickade innan detta ens var känt.

Men åtminstone så har de skippat iden om att bara dumpa det i brevlådan för sedan skicka faktura. Vilket hade känt ganska så rättslöst.

De skriver flera gånger både på sin sida och i media att att försändelser utan värde kommer att levereras som vanligt? Då kommer man ju oundvikligen in på på att kinasäljarna alltid kan feldeklarera det som gåva. Iofs så är de flesta breven inte märkta som gift idagsläget (kanske 10% är det). Men de verka närmast öppet erkänna där att brev som är märkta som gåva utan värde kommer slicka igenom. Lite lustigt med tanke på att de tidigare sa att de skulle öppna brev utan värde?

Permalänk
Medlem

http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...
http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...
http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...

Vad är rek? Är det när paketet kan spåras hela vägen fram till kunden? Alltså typ Epacket? Isåfall kommer ej den nya avgiften gälla epacket.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...
http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...
http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...

Vad är rek? Är det när paketet kan spåras hela vägen fram till kunden? Alltså typ Epacket? Isåfall kommer ej den nya avgiften gälla epacket.

Jag antar att du menar rekommenderat brev/försändelse I så fall är det en form försändelse där mottagaren måste kvittera försändelsen samt att avsändaren kan ta del av kvitteringen. Används allt som oftast för att delge folk saker, t.ex. indraget körkort, etc.

PS. Varför har du samma länk tre gånger?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Ja precis. Men paket som skickas med t.ex "epacket" från aliexpress måste ju kvitteras, eller behövde det förut iallafall, nu lägger dom det direkt i brevlådan, men borde ändå räknas som rek? Ber om ursäkt, blir lite väl ivrig

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Bra att de sänker avgiften något iaf, men det blev tullager.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt om de inte ska ta ut för rek, det är oftast billigaste sättet att skicka. Rek i det här fallet är registered air mail, och är lika momspliktigt som något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter konstigt om de inte ska ta ut för rek, det är oftast billigaste sättet att skicka. Rek i det här fallet är registered air mail, och är lika momspliktigt som något annat.

Rek i detta fall borde vara "epacket" som går att spåra hela vägen till kund i Sverige och som förut behövde kvitteras vid uthämtning, men itakt med att det blev många som använde epacket så började ju PN att lägga paketen i brevlådan istället. Jag tror inte "china registered air mail" är rek.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sen finns det inget straff för att gå mot röd gubbe, men du kan dömas för vårdslöshet i trafik om du framkallar en fara genom att göra det.

Antar att du inte känner till det, men just att gå mot röd gubbe, är ett exempel på civil olydnad, och dess framgång i Sverige. Man kriminaliserade att gå mot röd gubbe, insåg att absolut ingen brydde sig, och avkriminaliserade det. Vad det gäller resten, är det semantik. Du får kalla det precis vad du vill. Effekten blir precis densamma. I dagsläget är debatten åtminstone för mig helt ointressant. PostNord gjorde precis som jag förväntade mig, och la avgiften i en glidande skala. Tyvärr kan man tycka att skalan börjar för högt, men den är inte speciellt långt ifrån vad man i praktiken haft som undre gräns på DHL som är bästa exemplet. Och sen verkar det som om den övre gränsen på avgiften är betydligt trevligare än DHL's, så det jämnar nog ut sig.

Skrivet av BasseBaba:

https://digital.di.se/artikel/postnords-avgift-for-kinapaket-...
Förstår jag fel, eller förvränger media allt?
Den där artikeln får ju det att låta som att PostNord tar ut 75/125:- för sin hantering av paketen.

Det är väl ändå moms/tull som dom har ett krav på sig att göra som avses?

De tar ut en avgift för hanteringen, vilket är, "administreringen av moms, och eventuellt tull". Inte "hanteringen av paketet, leverans till kund".

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Tycker det är riktigt dålig stil att införa det så kort inpå. Det kommer ju drabba försändelser som är skickade innan detta ens var känt.

Men åtminstone så har de skippat iden om att bara dumpa det i brevlådan för sedan skicka faktura. Vilket hade känt ganska så rättslöst.

De skriver flera gånger både på sin sida och i media att att försändelser utan värde kommer att levereras som vanligt? Då kommer man ju oundvikligen in på på att kinasäljarna alltid kan feldeklarera det som gåva. Iofs så är de flesta breven inte märkta som gift idagsläget (kanske 10% är det). Men de verka närmast öppet erkänna där att brev som är märkta som gåva utan värde kommer slicka igenom. Lite lustigt med tanke på att de tidigare sa att de skulle öppna brev utan värde?

Reglerna och PostNords avgift var kända, nu sänks de ju. Är väl bra med tanke på att de inte har någon dispens från att följa lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Antar att du inte känner till det, men just att gå mot röd gubbe, är ett exempel på civil olydnad, och dess framgång i Sverige. Man kriminaliserade att gå mot röd gubbe, insåg att absolut ingen brydde sig, och avkriminaliserade det. Vad det gäller resten, är det semantik. Du får kalla det precis vad du vill. Effekten blir precis densamma. I dagsläget är debatten åtminstone för mig helt ointressant. PostNord gjorde precis som jag förväntade mig, och la avgiften i en glidande skala. Tyvärr kan man tycka att skalan börjar för högt, men den är inte speciellt långt ifrån vad man i praktiken haft som undre gräns på DHL som är bästa exemplet. Och sen verkar det som om den övre gränsen på avgiften är betydligt trevligare än DHL's, så det jämnar nog ut sig.

Civil olydnad finns inte formulerat i lag och är ingen rättighet, tror du blandar ihop begreppet med annat som sagt. Att korsa vägen är inte exempel på civil olydnad, det är för passiv karaktär för att hamna där.

Permalänk
Medlem

Vi behöver en lista på alla kinesiska säljare som har EU Lager och skickar från EU

Permalänk
Medlem

Jag talade med postnord angående detta

"Nu kan vi dock meddela att det nya upplägget inte kommer att gälla för paket som är märkta som "gåvor". Inte heller paket som har skickats med rekommenderad post, alternativt med expressfrakt, omfattas av det nya systemet."

Enligt postnord så ska paket som skickas med EMS undkomma avgiften ifrån postnord, dock när jag ringde igen så sa den jag talade med då att allt oavsett vem det skickas med ska förtullas och betalas avgift.

Det jag tyckte var märkligt är att paket som jag har köpt med "epacket" om man kollar kollinumret på dom via postnord så står det "Tjänst: EMS" längst ner.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Rek i detta fall borde vara "epacket" som går att spåra hela vägen till kund i Sverige och som förut behövde kvitteras vid uthämtning, men itakt med att det blev många som använde epacket så började ju PN att lägga paketen i brevlådan istället. Jag tror inte "china registered air mail" är rek.

Vanlig spårbar post är inte rek. Rekommenderade brev har större krav på att du identifierar dig, och att det ligger inlåst hos ombudet vanligtvis. Registered i tjänstens namn som säger att det är rek, China Posts tjänst uppfyller däremot inte kritikerna vi har för rek (är inte spårbart bland annat) och kräver därför ingen signatur. Är ju dock bara att skicka från Hongkong eller dylikt om de inte börjat göra samma där. Hur som helst, ser inte varför registered mail från Kina skulle slippa moms eller avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Reglerna och PostNords avgift var kända, nu sänks de ju. Är väl bra med tanke på att de inte har någon dispens från att följa lagen.

Jag tycker det är respektlöst att ändra hanteringen så pass snabb. Lagar om moms har funnits ja, men inte om att ha adminavgifter, och de är nytt att de ska ha avgift på alla varor oavsett värde. Det har varit deras hantering i många år att inte tar ut någon admin avgift för brev med lågt värde. Så att ändra sin hantering mer eller mindre över en natt är ganska så respektlöst, oavsett om de har rätt till det eller inte. Har man respekt så ger man folk en chans att anpassa sig.

De enda de var tvungna till att göra var att presentera en dokumenterad handlingsplan den 1 mars, inte införa det då.

Jag undra hur detta kommer påverka brev som kommer till sverige innan 1 mars, men som fastnar i hanteringen hos postnord/tullen, vilket de i regel alltid gör i flera veckor. Kommer de också drabbas av detta trots att de kom fram innan 1 mars till sverige?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

https://digital.di.se/artikel/postnords-avgift-for-kinapaket-...
Förstår jag fel, eller förvränger media allt?
Den där artikeln får ju det att låta som att PostNord tar ut 75/125:- för sin hantering av paketen.

Det är väl ändå moms/tull som dom har ett krav på sig att göra som avses?

Hela denna soppa blir så snurrig av att det sprids så mkt tvivelaktig information i media.

Regeln är att du måste betala moms om värdet är under 1500 kr. Om värdet är över 1500 kr, måste du betala både tull och moms. Avgiften på 75/125 kr ska betalas samtidigt som du betalar tull och eventuell moms (samma postgiroblankett antar jag).

Skrivet av gaminggirl:

Där kom informationen till kunderna, 75 kr avgift upp till 1500 kr värde och därefter 125 kr avgift. Start 1 mars

https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord-andrar-reglerna...

Skrivet av SVT:
  • Postnord kommer att göra en första granskning på terminalen utanför Arlanda. Sedan förs posten till en speciell tullterminal som ska ha kapacitet att lagra miljontals paket som väntas komma in. Postnord kommer också att ta in över hundra tillfälligt anställda som ska scanna in paketen i Postnords system så att man kan sända ut en avier till alla kunder.

  • Kunderna får sedan två veckor på sig för att betala momsen på 25 procent av varans värde samt en administrationsavgift på 75 kronor för varor värda upp till 1.500 kronor. För varor med ett högre värde blir administrationsavgiften 125 kronor. Då måste kunden också betala en tullavgift. När avgiften är betald sänder Postnord ut paketen till kunderna

Varför kan man inte göra som tidigare, alltså att man betalar hos ombudet vid utlämningen? Låter som extra administration om det först ska komma ett inbetalningskort och några dagar senare en avi om att hämta försändelsen hos ombudet.

Skrivet av SwedZi:

http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...
http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...
http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...

Vad är rek? Är det när paketet kan spåras hela vägen fram till kunden? Alltså typ Epacket? Isåfall kommer ej den nya avgiften gälla epacket.

Rek betyder att kolli-id börjar med två bokstäver varav den första "R", sedan en följd av siffror och sist landskoden för landet försändelsen kommer från (t.ex. "SE" om den skickats från Sverige eller "CN" om den skickats från Kina). Står dock bara att den inte omfattas av den nya hanteringen, inte att försändelsen blir avgiftsfri. Eftersom rek ändå ska gå till ombudet för att mottagaren behöver legitimera sig och skriva under (om avsändarlandet inte är Kina), kanske man behåller den gamla hanteringen med betalning hos ombudet för dessa försändelser? Å andra sidan måste väl rimligtvis även de flesta breven gå dit eftersom de är för stora för postinkastet, så jag ser inte vad man vinner på att först skicka dessa till ett tullager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Jag tycker det är respektlöst att ändra hanteringen så pass snabb. Lagar om moms har funnits ja, men inte om att ha adminavgifter, och de är nytt att de ska ha avgift på alla varor oavsett värde. Det har varit deras hantering i många år att inte tar ut någon admin avgift för brev med lågt värde. Så att ändra sin hantering mer eller mindre över en natt är ganska så respektlöst, oavsett om de har rätt till det eller inte. Har man respekt så ger man folk en chans att anpassa sig.

De enda de var tvungna till att göra var att presentera en dokumenterad handlingsplan den 1 mars, inte införa det då.

Jag undra hur detta kommer påverka brev som kommer till sverige innan 1 mars, men som fastnar i hanteringen hos postnord/tullen, vilket de i regel alltid gör i flera veckor. Kommer de också drabbas av detta trots att de kom fram innan 1 mars till sverige?

Nytt är det iofs inte. De har aldrig påstått innan mediastormen att avgiften inte gällde lägre varuvärden, och har ibland tagit försändelser med lägre varuvärden och påfört avgiften. Att följa rikets lag är inte respektlöst, de hade ingen dispens. De hade egentligen ingen tid själva att "anpassa sig", så hur ska de kunna annonsera det långt i förväg. Hade det varit en ändring i lagstiftningen hade de kanske haft tid på sig att gå ut med hur det blir tidigare, men nu är det ju inte vad det rör sig om. Lär väl bli att sånt som ankommer med flyg 1 mars skickas till tullager och att det som ankom innan hanteras som tidigare och således riskerar att få 125 kr i avgift.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: ja, återigen, JAG vet vad som gäller.

Men läs vinklingen av artikeln jag länkade, där står det ungefär ”PostNord inför avgift för att få bukt med paketanstormingen från kina”

Det är ju i min mening helt fel vinkling av artikeln, det är inte postnord som på eget bevåg har infört en avgift för att minska paketen.

Det är en avgift för att dom tar han om momsandet.

Därav kvarstår mitt påstående: olyckligt att medier är så dåligt insatta så att dom skriver såpass i min mening felvinklade artiklar. Någon som inte följt det hela kan absolut luras att tro att avgiften har med paket från Kina att göra, inte att det handlar om en avgift för att administrera moms.

Sist men inte minst satt det nån ekonom i Morgonstudion i SVT imorse som sa exakt det jag sagt hela tiden, folk är nu förbannade på att det är en avgift på 75:- för att staten ska ha 10:-.
Återigen, rätt ska vara rätt, momsen ska in, men jag står fast vid att mina ”analyser” allt som oftast är rätt

Utöver det så har jag ju hela tiden sagt att avgiften var orimligt hög, och mkt riktigt kom en sänkning till 75:- för paket under 1500:-, bassebaba strikes again!

Sist men inte minst finner jag ”införandet” olyckligt, PostNord uppskattar det till ”miljontals” paket som var beställda innan detta nu införs 1:a mars. Därför tror dom att en stor del av dessa paket inte kommer hämtas ut, utan måste returneras.
Då säger återigen bassebaba som ändå gillar nån sorts kompromiss att det ändå nånstans hade varit rimligt att kanske göra en kortsiktig sänkning av avgiften, för att man hellre ser att man får in några pengar, än att PostNord får in 0:- trots att dom redan gjort själva arbetet för att skicka ut avgiftsavin och sen istället måste skicka tillbaka paketen. Men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Civil olydnad finns inte formulerat i lag och är ingen rättighet

Klart som fan det är en rättighet. Men what ever dude. Det leder ingen stans, så jag är färdig här.

Skrivet av Petterk:

Att korsa vägen är inte exempel på civil olydnad, det är för passiv karaktär för att hamna där.

Aha. Så, det är bara civil olydnad, när det passar dig. Faktum är att man kriminaliserade att gå mot röd gubbe, men eftersom ingen brydde sig, så insåg man att det urholkade respekten för lagstiftningen, och avkriminaliserade det igen. Och med rätta, eftersom det hela tiden funnits lagstiftning för att komma till rätta med vårdslöshet i trafiken, vilket gör signal lagar som ingen någonsin kan följa upp, som att gå mot röd gubbe, meningslösa.

Skrivet av erkew:

Jag tycker det är respektlöst att ändra hanteringen så pass snabb. Lagar om moms har funnits ja, men inte om att ha adminavgifter, och de är nytt att de ska ha avgift på alla varor oavsett värde. Det har varit deras hantering i många år att inte tar ut någon admin avgift för brev med lågt värde. Så att ändra sin hantering mer eller mindre över en natt är ganska så respektlöst, oavsett om de har rätt till det eller inte. Har man respekt så ger man folk en chans att anpassa sig.

Jag är ledsen, men du har helt enkelt varit dåligt informerad. Regelverket har alltid varit glasklart, och PostNords avgift har sänkts, inte höjts. Att PostNord har hanterat så mycket försändelser att de inte hunnit administrera avgifterna är inte detsamma som att de inte funnits. Det har alltid varit moms från första kronan, och PostNords avgift för att ta ut momsen har varit 125:- sedan flera år tillbaka.

Skrivet av Kommenterande:

Varför kan man inte göra som tidigare, alltså att man betalar hos ombudet vid utlämningen? Låter som extra administration om det först ska komma ett inbetalningskort och några dagar senare en avi om att hämta försändelsen hos ombudet.

En gissning är att de vill minska kostnaderna för paket som aldrig får avgifterna betalda. Men jag håller med om att det bättre alternativet hade varit att skicka paketet till utlämningsstället, med påklistrad kostnads-lapp, och skicka hem avin till mottagaren som informerar om att paketet finns på plats, och ska lösas ut.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nytt är det iofs inte. De har aldrig påstått innan mediastormen att avgiften inte gällde lägre varuvärden, och har ibland tagit försändelser med lägre varuvärden och påfört avgiften. Att följa rikets lag är inte respektlöst, de hade ingen dispens. De hade egentligen ingen tid själva att "anpassa sig", så hur ska de kunna annonsera det långt i förväg. Hade det varit en ändring i lagstiftningen hade de kanske haft tid på sig att gå ut med hur det blir tidigare, men nu är det ju inte vad det rör sig om. Lär väl bli att sånt som ankommer med flyg 1 mars skickas till tullager och att det som ankom innan hanteras som tidigare och således riskerar att få 125 kr i avgift.

Oavsett vad så har deras hantering i så gott som 100% av fallen varit att inte ta ut avgiften på varor av lägre värde. Så det är en förändring i deras hantering, sedan spelar detaljer runt det mindre roll.

Som sagt vad de verka ha varit tvungna att göra är att presentera en dokumenterad handlingsplan senast den 1 mars. Det är inte alls samma sak som att införa det då.

Ja jag kan också se att de skriver, "– Ja, från och med 1 mars kommer alla försändelser som anländer till Sverige att momsbeläggas."

De skriver anländer till sverige, så där får de det att låta som att det inte gäller varor som har kommit till sverige innan 1 mars. Vilket vore positivt, då hanteringen i arlanda bruka ligga på några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Klart som fan det är en rättighet. Men what ever dude. Det leder ingen stans, så jag är färdig här.

Hur är det en rättighet att begå brott? Det är inget du kommer hitta i vår lagstiftning...