Permalänk

Ny rig utan GPU/HDD

God afton,

Min gamla dator håller på att ge upp efter 7 års trogen tjänst. Satte ihop en ny och ville kolla lite om någon har något tips, förslag eller idiotförklaring på det nedan.
Budget ligger väl i krokarna på 10 - 12k men billigare utan tapp i prestanda eller lite dyrare vid en hyffsad förbättring funkar det också.

Har ett 1060 samt HDD liggandes så tänkte köpa en framtidssäker och uppdatera GPU lite längre fram.

Ska användas till att spela på och tanken var att införskaffa en ordentlig gamingskärm vid GPU uppgradering.

Tack på förhand!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11338826/namnlos

Permalänk
Medlem

Någon särskild anledning till att du valt ett så pass dyrt moderkort? Annars kan du ju kapa en tusenlapp bara genom att välja ett billigare moderkort, som t.ex. Asus Z370-A som Inet har rea på just nu.

Sen följer det med fyra fläktar till chassit, vilket redan är fler än de flesta använder. Så de två extra fläktarna du valt känns rätt onödiga.

Hur ser det ut på hårddisk-fronten, har du en SSD? Annars börja du lägga pengarna du sparar med ovanstående tips på en sådan, för SSD är ju något som man verkligen vill ha i en modern dator.

Permalänk

Var väl från första början lite bättre ljud och lan men det är ju faktiskt overkill med en tusenlapp på det. I övrigt verkar dom ju ganska identiska, blir ett byte till Z370-A och fläktarna ryker.

Har två nya SSD och en SSD i nuvarande så på den fronten är det lugnt, annars hade det blivit inköp på det också.

Tack så mycket för tipset, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Köp ett esd-armband och montera datorn själv, lovar det finns inget bättre och man har hur roligt som helst

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

@zfrigg: Det var längesen jag byggde själv men det får bli så också, var ju ganska roligt om jag inte minns fel. Förutom att jag fick ett trasigt ram förra gången som tog en evighet att list ut

Tack för tipset

Permalänk
Medlem

@NinjaDave: Personligen skulle jag skaffa en mastigare kylare, vet att vissa 240mm AIO kan ha problem att hålla en 8700K under 80 grader på 100% load

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

@Paddglutt: Typiskt att jag missade detta, kom precis hem från gbg med komponenterna. Blev Asus Z370-A istället enl tips from perost och bygga själv.

Har du ett tips på en vettig kylare? Så kan jag byta ut den om den inte håller temp.

Tack för att du slängde ett öga på bygget