Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

@Ohjay: Shure SRH 840/940 har bra komfort och låter väldigt bra, AKG k550, AKG k182 samt Beyerdynamic DT150 har bra komfort..Beyer har också en DT250 som jag själv är lite nyfiken på men tror att den klämmer rätt hårt runt melonen..Notera, tror.

Tackar för tipsen. Ska kolla in dem.

Skrivet av Mumu55:

Lyssna på:
Focal Spirit Pro
NAD M50
Focal Spirit Classic
ATH-MSR7

Men komforten vågar jag inte svara på. För individuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar!
Med NAD M50 antar jag att du egentligen menar NAD HP50? (M50 är väl nån musikmaskin?)

Hur är det med Meze 99 Classics?
Fick dem rekommenderade förra gången och har för mig att jag fann dem intressanta men något dyra just då.

Permalänk
Medlem

Sett att några har skaffat sig HD6XX från Massdrop. Vad blev extrakostnaden? Är smått sugen på att beställa hem både Sennheiser HD58X samt AKG K7XX beroende på vad kostnaden blir i slutändan.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ohjay:

Tackar för tipsen. Ska kolla in dem.

Tackar!
Med NAD M50 antar jag att du egentligen menar NAD HP50? (M50 är väl nån musikmaskin?)

Hur är det med Meze 99 Classics?
Fick dem rekommenderade förra gången och har för mig att jag fann dem intressanta men något dyra just då.

Yes skrev fel. Nad HP50 menade jag.
Meze 99 är nice men inte neutrala tycker jag. Tunade för underhållning, påminde om Momentum 2 och Pryma men de kan ha varit lite mer aggressiva (lyssningströtthet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Sett att några har skaffat sig HD6XX från Massdrop. Vad blev extrakostnaden? Är smått sugen på att beställa hem både Sennheiser HD58X samt AKG K7XX beroende på vad kostnaden blir i slutändan.

Kostnaden i tull och moms blev 550kr utöver det HD6XX kosta från Massdrop. Så runt 2300 totalt, lätt värt om du frågar mig.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Mumu55:

Har haft. Bästa mobil-ljudet jag hört ur hörlursutgången. Fanns en 3:e parts app för att tvinga in hörlursförstärkaren i det bra läget "high impedance mode" eller vad det hette, det gick ju inte att ställa in manuellt när jag hade den. Drar mer batteri då men detta har du nog koll på redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ljudet är riktigt bra. Det var ett tag sedan man behövde en app för att tvinga igång den bättre DAC'en. Den kör Nougat nu faktiskt vilket gjorde den ytterligare lite trevligare.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Jag tycker de fungerar bra med rock. Gitarrer och rytmisk musik blir jäkligt nice med snabba planarer och gamla LCD-2 med sitt lite fetare ljud får en bra naturlig klang med gammal gubbrock
Vad ska du koppla in dom till?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kommer köra dem med min lilla Vali till att börja med. Har ett par HD800 så om jag ska köpa en förstärkare skulle jag gärna vilja att den funkar ok med de lurarna med. Men det kanske är svårt för de är ju ganska olika i vad de kräver för drivelektronik.

Som jag har fattat det ska ju iallfall Vali inte vara helt kass som ett budget alternativ så länge.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Hittade inte en enda post i den här tråden angående Ossic X.
Var med och Kickstartade ganska tidigt, men väntar fortfarande på leverans.

Intressant koncept gällande HRTF, men har ju inte testat dem så kan inte uttala mig hur det blir.

https://www.ossic.com/

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Hittade inte en enda post i den här tråden angående Ossic X.
Var med och Kickstartade ganska tidigt, men väntar fortfarande på leverans.

Intressant koncept gällande HRTF, men har ju inte testat dem så kan inte uttala mig hur det blir.

https://www.ossic.com/

Lite skeptisk mot hörlurar med fler element än två..

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag kommer köra dem med min lilla Vali till att börja med. Har ett par HD800 så om jag ska köpa en förstärkare skulle jag gärna vilja att den funkar ok med de lurarna med. Men det kanske är svårt för de är ju ganska olika i vad de kräver för drivelektronik.

Som jag har fattat det ska ju iallfall Vali inte vara helt kass som ett budget alternativ så länge.

Jag gissar det blir helt ok faktiskt. Kraftfull rörhybrid känns rätt på pappret. Inte hört Vali dock. DAC eller ljudkort eller nåt annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Jag gissar det blir helt ok faktiskt. Kraftfull rörhybrid känns rätt på pappret. Inte hört Vali dock. DAC eller ljudkort eller nåt annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe ja du den är gammal, HRT Music Streamer II... Köpte den 2010 tror jag, och den var väl inte helt ny då ens.

Har tittat en del på modi multibit men har inte riktigt hängt med i alla nya grejor som släppts den senaste tiden.
Sedan är jag nog inte superpetig, lyssnar en hel del på Spotify Premium med mina HD800 vilket enligt puristerna är rent helgerån men jag hör ärligt talat inte mycket skillnad mot en FLAC. Tycker att själva dynamiken i inspelningen är viktigare än den höga bitraten...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hehe ja du den är gammal, HRT Music Streamer II... Köpte den 2010 tror jag, och den var väl inte helt ny då ens.

Har tittat en del på modi multibit men har inte riktigt hängt med i alla nya grejor som släppts den senaste tiden.
Sedan är jag nog inte superpetig, lyssnar en hel del på Spotify Premium med mina HD800 vilket enligt puristerna är rent helgerån men jag hör ärligt talat inte mycket skillnad mot en FLAC. Tycker att själva dynamiken i inspelningen är viktigare än den höga bitraten...

Behåll din dac tycker jag, HRTs prylar är bra imho. Gamla dac-chip är inget negativt, finns en anledning till att t.ex. TDA1541 fortfarande är hett eftersökt. Så länge alla nödvändiga in- och utgångar finns så är det inga konstigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hehe ja du den är gammal, HRT Music Streamer II... Köpte den 2010 tror jag, och den var väl inte helt ny då ens.

Har tittat en del på modi multibit men har inte riktigt hängt med i alla nya grejor som släppts den senaste tiden.
Sedan är jag nog inte superpetig, lyssnar en hel del på Spotify Premium med mina HD800 vilket enligt puristerna är rent helgerån men jag hör ärligt talat inte mycket skillnad mot en FLAC. Tycker att själva dynamiken i inspelningen är viktigare än den höga bitraten...

Sunt argument! Jag tror inte det är värt pengarna att byta ut dacen då den du har är bra nog. Skulle väl vara för vetskapens skull i så fall. Om du sover bättre med en nyare dac som har kanske en extra decimal till det bättre i mätningar.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hehe ja du den är gammal, HRT Music Streamer II... Köpte den 2010 tror jag, och den var väl inte helt ny då ens.

Har tittat en del på modi multibit men har inte riktigt hängt med i alla nya grejor som släppts den senaste tiden.
Sedan är jag nog inte superpetig, lyssnar en hel del på Spotify Premium med mina HD800 vilket enligt puristerna är rent helgerån men jag hör ärligt talat inte mycket skillnad mot en FLAC. Tycker att själva dynamiken i inspelningen är viktigare än den höga bitraten...

Fast den DAC:en är bra. Är du nöjd så behåll.
DAC chippet är ju endast en liten del av hur DAC:en låter. Analogdel, strömförsörjning och klocka är andra faktorer som påverkar ljudet. Köper du något annat nyare dyrare är det inte säkert det blir bättre, bara annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Hittade inte en enda post i den här tråden angående Ossic X.
Var med och Kickstartade ganska tidigt, men väntar fortfarande på leverans.

Intressant koncept gällande HRTF, men har ju inte testat dem så kan inte uttala mig hur det blir.

https://www.ossic.com/

Följt dem lite och tror det blir totalfiasko och utvecklarna springer med pengarna mer eller mindre med en massa sura kickstarters i bakhasorna. Hoppas jag har fel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Följt dem lite och tror det blir totalfiasko och utvecklarna springer med pengarna mer eller mindre med en massa sura kickstarters i bakhasorna. Hoppas jag har fel

Lite väl mycket buzzwords så misstänksam blir man ju. Är inne på samma spår som du, tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Fast den DAC:en är bra. Är du nöjd så behåll.
DAC chippet är ju endast en liten del av hur DAC:en låter. Analogdel, strömförsörjning och klocka är andra faktorer som påverkar ljudet. Köper du något annat nyare dyrare är det inte säkert det blir bättre, bara annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, jag har ju aldrig varit missnöjd med den.

Kul att det är så många som tycker att man ska behålla sina grejor. På Head-Fi är det världens köphets! Det är också lätt att dras med i det när de beskriver skillnaderna mellan olika komponenter som astronomisk men oftast är det ju inte så utan väldigt små skillnader det handlar om. Sedan är ju det ett intresse i sig att hitta precis rätt nyans för den musik man lyssnar på, det förstår jag också. Även om jag kanske själv inte är där ännu, eller ens vill vara

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Skrivet av NoArmsButCookies:

Mjo, jag har ju aldrig varit missnöjd med den.

Kul att det är så många som tycker att man ska behålla sina grejor. På Head-Fi är det världens köphets! Det är också lätt att dras med i det när de beskriver skillnaderna mellan olika komponenter som astronomisk men oftast är det ju inte så utan väldigt små skillnader det handlar om. Sedan är ju det ett intresse i sig att hitta precis rätt nyans för den musik man lyssnar på, det förstår jag också. Även om jag kanske själv inte är där ännu, eller ens vill vara

När det handlar om dacs så är det svårt att höra någon större skillnad när man väl landat på en rimlig nivå. I alla fall för det flesta med "normal" hörsel. I min mening är det inte värt pengarna att gå upp till en superdac så länge man inte behöver vissa funktioner då dvs.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle beställa Magni 3 + Modi multibit och koppla in det med usb sladden till min dator funkar det bra? Jag läste på nå forum där dom skrev att jag behöver en Eitr också för annars låter de inte bra? Måste jag köpa till de också? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Hej,

Fick underbara råd i den här tråden för ca två år sen då det var dags att köpa nya lurar och eftersom det kanske är dags igen så är det väl bäst att fråga er igen.

Sitter just nu med en LH Labs GeekOut (1st gen) samt AKG K701 som jag är jättenöjd med, men skulle vilja komplettera med några slutna lurar.
Har tidigare använt ATH-M50 men de var inte bekväma för min del (för hårt tryck runt öronen).

Lurarna ska främst användas till spel och musiklyssnande men även lite inspelning av gitarr. Desto neutralare lurar desto bättre och komfort är viktigt (men självklart väldigt subjektivt).
Budget? Ptja, 2-3000:-

Jag lägger också ett gott ord för AKG 550. Jag var på jakt efter ett par slutna lurar (har HD650 och Grado SR80 också) och det blev ett par 550 till slut. De är väldigt mjuka och bekväma, men bör provas innan köp. Vissa har problem med att de är för stora, och då blir det en dålig försegling (seal) och basen försvinner.

Värt att notera är också att det är väldigt stora och lite klumpiga. Perfekt att sitta och jobba/kolla film/lyssna på musik med, men absolut inget att ha på bussen eller hänga runt halsen när man är på språng.

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Skrivet av MexxII:

Sett att några har skaffat sig HD6XX från Massdrop. Vad blev extrakostnaden? Är smått sugen på att beställa hem både Sennheiser HD58X samt AKG K7XX beroende på vad kostnaden blir i slutändan.

Skrivet av maLakai:

Kostnaden i tull och moms blev 550kr utöver det HD6XX kosta från Massdrop. Så runt 2300 totalt, lätt värt om du frågar mig.

Hade väl tur att tullen inte "hittade" mitt paket. Så jag betalade enbart 15 dollar i frakt för mina HD6XX

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Sett att några har skaffat sig HD6XX från Massdrop. Vad blev extrakostnaden? Är smått sugen på att beställa hem både Sennheiser HD58X samt AKG K7XX beroende på vad kostnaden blir i slutändan.

Skrivet av iller:

Mina fastnade i tullen så exakt 2388kr blev mitt totalpris.

.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av weew:

Om jag skulle beställa Magni 3 + Modi multibit och koppla in det med usb sladden till min dator funkar det bra? Jag läste på nå forum där dom skrev att jag behöver en Eitr också för annars låter de inte bra? Måste jag köpa till de också? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du lägga $430 så köp hellre en bättre DAC än ett bra $180 USB interface till en $250 budget DAC.
Tycker jag.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Vill du lägga $430 så köp hellre en bättre DAC än ett bra $180 USB interface till en $250 budget DAC.
Tycker jag.

Håller helt med. Köp ingen "USB-renare" eller liknande om du inte tycker du har problem med ljudet.
Alltså klart man kan göra det om man vill, men personligen hade jag hellre lagt pengarna på ett till par hörlurar, eller som ovan, en bättre DAC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ugga:

Håller helt med. Köp ingen "USB-renare" eller liknande om du inte tycker du har problem med ljudet.
Alltså klart man kan göra det om man vill, men personligen hade jag hellre lagt pengarna på ett till par hörlurar, eller som ovan, en bättre DAC.

Är det inte viktigare att man har en USB 2.0 klassad kabel i just ett USB2 uttag?
Skaffade sådan kabel när jag inskaffa Modi2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Vill du lägga $430 så köp hellre en bättre DAC än ett bra $180 USB interface till en $250 budget DAC.
Tycker jag.

Tänkte bara lite trisst å köpa hem stacken å sen höra störningar genom usb, går det att veta på nå sätt om det kommer bli bra eller inte innan man köpt å provat? Modi uber är de bättre alternativ eller kan den lida av samma problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Tänkte bara lite trisst å köpa hem stacken å sen höra störningar genom usb, går det att veta på nå sätt om det kommer bli bra eller inte innan man köpt å provat? Modi uber är de bättre alternativ eller kan den lida av samma problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Modi lider väl generellt sett av potentiella USB-problem om jag inte minns fel. Vill du undvika det så köp något annat istället, Schiit är inte det enda alternativet. Annars så kan du väl köra optiskt eller koax?

Permalänk
Medlem

Kollade upp den här Eitr lite.
Vad i hela helvete fyller den för funktion?
Vid en första anblick är detta uppenbar ormolja och jag blir fan förbannad.
Men jag motbevisas gärna och blir gladeligen upplyst om den på något magiskt vis skulle vara "bättre" än "vanliga" USB-portar på moderkortet eller ett instickskort.
Och den ansluts ju ändå till USB-portarna som redan finns.
VA FAN?!

Det här är ju samma dynga som när folk predikar kablar och deras jävla hittepå.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Kollade upp den här Eitr lite.
Vad i hela helvete fyller den för funktion?
Vid en första anblick är detta uppenbar ormolja och jag blir fan förbannad.
Men jag motbevisas gärna och blir gladeligen upplyst om den på något magiskt vis skulle vara "bättre" än "vanliga" USB-portar på moderkortet eller ett instickskort.

Eitr är väl en dyr USB-SPDIF-konverter? Inget konstigt i sig, men man kan komma betydligt billigare undan om man inte vill ha designen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Eitr är väl en dyr USB-SPDIF-konverter? Inget konstigt i sig, men man kan komma betydligt billigare undan om man inte vill ha designen.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag har uppfattat det skall den eliminera störningar från usb:en och skicka ut en ren signal genom spdif.

Permalänk
Medlem

Nån me Schiit stacken som upplever störningar genom usb? Jag har usb 3.0 ifall de har någon betydelse.. Funkar Modi uber och Multibit på samma sätt? Ingen genererar mer störningar än den andra så att säga? ;P