Bra namngivning för databas med transactioner

Permalänk

Bra namngivning för databas med transactioner

Hej!

Sitter med ett minst sagt konstigt problem, men har lite problem hur jag ska namngiva "tables" och diverse kolumner.

Vad jag försöker åstadkomma är att åtskilja mellan utgående och inkommande transaktioner lätt och smidigt.

För tillfället heter allt följande:

Table: incoming_internal_transactions Columns: id, user_id, recipient_id, amount, currency Table: outgoing_internal_transactions Columns: id, user_id, recipient_id, amount, currency

Vet inte om jag är trött men när jag sitter och ska försöka programmera hur jag vill hantera allt så har jag flera gånger fastnat och förväxlat vem som äger och vem som det ska sändas till.

Tack på förhand.

Glömde hela "table" namnet
Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Är det interna transaktioner eller lämnar dom systemet så att säga? För är de interna är en persons outgoing en annan persons incoming och det kan ge huvudvärk om du separerar dom på olika tabeller.

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Är det interna transaktioner eller lämnar dom systemet så att säga? För är de interna är en persons outgoing en annan persons incoming och det kan ge huvudvärk om du separerar dom på olika tabeller.

Yes, det är interna transaktioner och det känns att "huvudvärksproblemet" ligger där.

Glömde hela namnet, hade döpt dem till:

incoming_internal_transactions outgoing_internal_transactions

Lägger dem i samma för att undvika det.

Tack!

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

Det här kanske är lite OT, och det är menat som en nyfiken fråga inte en kritik mot designen, men om det är interna transaktioner där varje rörelse har en in-rad och en ut-rad; varför göra två rader öht? Varför inte bara hålla sig till en rad med kolumner som sender och recipient etc?
I min, lätt obildade, uppfattning borde det minska risken för inkonsistens eller vad det heter (att du har en ut-rad utan motsvarande in-rad) och borde ge en mindre tabell och därtill index...
Som sagt, av ren nyfikenhet....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad systemet är för så är mitt förslag det mest grundläggande, som du sedan kan bygga "uppåt" på:

Designa tabellerna efter ett PM-system, vilket är en typ av interna transaktioner där du har sender, reciever och innehåll, ursäkta swengelskan.

id, user_send_id, user_recieve_id, another_id*(, amount, curreny[, timestamp, osv])

* = ex content_id för länk till table med contents eller liknande, då iirc vill du splitta olika typer av info på olika tabeller och ev. använda joins isf.