Hjälp ang. Bygge av redigeringsdator!

Permalänk
Medlem

Hjälp ang. Bygge av redigeringsdator!

Tjenare, ber om ursäkt för min okunskap redan på förhand! <3
Jag har precis börjat läsa design på högskolan och märker att jag inte pallar att sitta i skolan hela dagarna för att komma åt dugliga datorer så jag tänker bygga om burken jag har hemma istället..
Jag skulle iaf behöva lite tips på komponenter till min gamla speldator från 2015 ish så den blir en duglig redigeringsdator!

De programmen datorn ska klara av är Adobe After Effects och Premier samt Dialux (CAD program)
När jag jobbar i AE och Premier är det ofta 4K format så är ganska tunga filer.

De som finns i är iaf.
Modekort: Z97X-Gaming 3, 1150 socket
CPU: i5-4690K 3,5GHz
Ramminne: 8Gb, DDR3
Grafikkort: GeForce GTX 970
En vanlig hårddisk på 1TB samt en SSD med 250GB

Blir tyvärr ett studentbudgetbygge så förhoppningsvis duger vissa delar!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur snabbt du vill kunna jobba...

Dina grejer duger förutom RAM, där du bör ligga på 16-32GB.
Du kommer kunna rendera snabbare med en bättre CPU/GPU, men just nu är det RAM som är flaskhalsen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Så snabbt som möjligt inom rimlig budget (Är beredd på att lägga 5-7k ish)
Jao den detaljen har jag verkligen märkt dom får jobba på hårt just nu haha!..
Men jag kan inte ens pre-viewa det jag har redigerat i AE atm, kanske är tack vare RAM dock.
Som sagt har noll koll på komponenter osv.. :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonkpp:

@DaBone: Så snabbt som möjligt inom rimlig budget (Är beredd på att lägga 5-7k ish)
Jao den detaljen har jag verkligen märkt dom får jobba på hårt just nu haha!..
Men jag kan inte ens pre-viewa det jag har redigerat i AE atm, kanske är tack vare RAM dock.
Som sagt har noll koll på komponenter osv.. :3

Videoredigeringsprogram är oftast flertrådade, så en i7:a är att föredra.
Men då är nya generationen över din budget, då du behöver köpa både nytt moderkort, processor och RAM.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11380121/

Om du behåller nuvarande system, så är det en i7:a och RAM som behövs.
https://www.proshop.se/CPU/Intel-Core-i7-4790K-Devils-Canyon-...
Sen köpa två likadana minnen som du har... eller nya om du vill upp till 32GB, men de kostar rätt mycket nu för tiden.

Sen har du AMD och då Ryzen.. billigare, men sämre prestanda i singeltråd vilket mycket jobb görs i.
https://www.inet.se/produkt/v100740/uppgraderingspaket-amd-ry...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Tack som fan, får helt enkelt vänta på att nästa CSN / Lön kommer o satsa på nya generationens grejer!

Permalänk

Kolla hur mycket av dina resurser som används när du jobbar i programmen innan du köper nya grejer skulle jag rekommendera 8GB RAM är högst troligen det som verkligen påverkar prestanda, om du jobbar med tunga filer. Om du maxar ditt RAM (kolla bara aktivitetshanteraren) så kan det nog vara värt att börja i den änden först och se om du blir nöjd med prestandaskillnaden Så skulle jag gjort!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skolan har vä liknande det du har? På min tid hade man Silicon Graphics datorer i cadsalarna, nu tycker jag trenden är billig dritt.

Angående hårdvarubyte så är det dyrt, mer ram och en begagnad i7-4790K, 4770K är det vettiga. Kanske en ssd till att jobba ifrån?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Antonkpp:

@DaBone: Tack som fan, får helt enkelt vänta på att nästa CSN / Lön kommer o satsa på nya generationens grejer!

Jag skulle verkligen börja med att skaffa mer RAM först. Det kan mycket väl vara så att det är det som mest håller tillbaka dig. Får du sen tag i en begagnad 4770K eller 4790K så du får en processor med fler trådar kan det också hjälpa. Sen bör du även se till att du har allt du jobbet med på SSD och inte på "vanlig" hårddisk. Så din priolista bör bli enligt följande:

1. Dubbla mängden RAM
2. Se till att alla programmen du jobbar i samt det material du jobbar med för stunden får plats på SSD. Skaffa större/fler SSDs om det krävs för detta.
3. Byt din processor mot en begagnad 4770K eller 4790K (dessa kommer passa rakt av i ditt moderkort)

Nu har jag inte så stor koll på just de program du använder heller men kolla upp om "Adobe After Effects och Premier samt Dialux" kan ställas in för att även utnyttja grafikkortet ditt. Det brukar ge ett rejält lyft i de program som har stöd för det.

Allt annat känns ganska dyrt för någon som går på CSN...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vet inte hur väl CAD mjukvaran utnyttjar flera kärnor, men Premier gör det inte alls. Så för att hålla kostnaden nere rekomenderar jag att du köper mer RAM, 32GB är att föredra.
Premier drar även nytta av snabb lagring så rekommenderar att du köper en så stor SSD som möjligt så du kan ha alla film filer på den när du jobbar.
Slutligen så är det en bra idé att överklocka processorn för högre prestanda, om du är bekväm med det. Du behöver dock se över kylningen innan du gör detta.

Hoppas svaret var någorlunda tydligt, skrev på mobilen...

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

Kom på också att du kan ju försöka hitta begagnat RAM här på sidan Eftersom det är dyrt just nu. Finns en del verkar det som

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Vet inte hur väl CAD mjukvaran utnyttjar flera kärnor, men Premier gör det inte alls.

Intressant, funderar på vart du fått det ifrån...? Någon länk?

Adobe själva rekommenderar i7:or eller Multicore.

Premiere Elements
https://helpx.adobe.com/premiere-elements/system-requirements...

Premiere Pro
https://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html

Personligen har jag bara kört med Premiere Pro och där gör det stor skillnad med en riktig processor.
Dock har jag hört att det endast används upp till 6st trådar samtidigt... så en vanlig 4-kärnig i7:a duger ju bra.

Edit: Hittade denna tråden när jag nu började kolla runt lite mer.

I just did some testing on my system trying to study hardware utilization of your 60Hz H.264 output workflow:
- from HD to HD, from HD to 4k, and from 4k to 4k (timeline to output)
- using various options of cores, Hyperthreads, and single/dual CPU up to 24 threads
- exporting from Premiere Pro, Media Encoder, and both at the same time (CC 2017 versions)
- using RAM available for Adobe up to 128GB
- using an 8x Intel s3700 SSD array on a LSI 12Gb SAS controller that can keep up with any possible workflow
- using a single GTX 980 Ti video card

My conclusions are:
1) There does not seem to be any hard coded limit on CPU threads for H.264 output workflow for Premiere Pro (ie 4k to 4k utilizes 100% CPU on 24 threads -- dual Xeon 6-core w/ HT's)
2) However, there is a definite limit as to how may CPU threads will get utilized for a HD to HD H.264 output workflow; I was seeing 90+ % CPU utilization, but only when I had dropped available cores to around 12 threads. With 24 threads available, I was only seeing about 50% CPU utilization (think about that as closer to 100% utilization on 12 cores and the rest are just sitting around).
3) Both Premiere Pro and Media Encoder can run at the same time and utilize more cores than either will by itself (for HD workflows and lots of available CPU cores) When I ran both simultaneously, total CPU utilization was hitting just above 90% (w/ 24 threads available).

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Intressant, funderar på vart du fått det ifrån...? Någon länk?

Adobe själva rekommenderar i7:or eller Multicore.

Premiere Elements
https://helpx.adobe.com/premiere-elements/system-requirements...

Premiere Pro
https://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html

Personligen har jag bara kört med Premiere Pro och där gör det stor skillnad med en riktig processor.
Dock har jag hört att det endast används upp till 6st trådar samtidigt... så en vanlig 4-kärnig i7:a duger ju bra.

Edit: Hittade denna tråden när jag nu började kolla runt lite mer.

I just did some testing on my system trying to study hardware utilization of your 60Hz H.264 output workflow:
- from HD to HD, from HD to 4k, and from 4k to 4k (timeline to output)
- using various options of cores, Hyperthreads, and single/dual CPU up to 24 threads
- exporting from Premiere Pro, Media Encoder, and both at the same time (CC 2017 versions)
- using RAM available for Adobe up to 128GB
- using an 8x Intel s3700 SSD array on a LSI 12Gb SAS controller that can keep up with any possible workflow
- using a single GTX 980 Ti video card

My conclusions are:
1) There does not seem to be any hard coded limit on CPU threads for H.264 output workflow for Premiere Pro (ie 4k to 4k utilizes 100% CPU on 24 threads -- dual Xeon 6-core w/ HT's)
2) However, there is a definite limit as to how may CPU threads will get utilized for a HD to HD H.264 output workflow; I was seeing 90+ % CPU utilization, but only when I had dropped available cores to around 12 threads. With 24 threads available, I was only seeing about 50% CPU utilization (think about that as closer to 100% utilization on 12 cores and the rest are just sitting around).
3) Both Premiere Pro and Media Encoder can run at the same time and utilize more cores than either will by itself (for HD workflows and lots of available CPU cores) When I ran both simultaneously, total CPU utilization was hitting just above 90% (w/ 24 threads available).

Ursäkta dade länken kopierad men missade att lägga in den.

Blandade ihop After effects och Premiere men stämmer till viss del.
After effects var mycket bättre med flera kärnor förr men nu när det går över till GPU accelerering så är GPUn mycket snabbare på de laster som nyttjar parallella beräkningar. Vilket gör att hög singeltråds prestanda på CPUn blir viktigare då inte alla operationer kan dra nytta av GPUn.

Finns mycket att läsa hos Pudget systems som har en öppen databas med tester av olika mjukvaror i många kombinationer av "extrema" datorer.

After effects
After effects HW

Premiere
Premiere HW

Som ni ser så är hög klockfrekvens väldigt viktigt och prestanda vinsterna ganska svåra att motivera med prisskillnaderna att gå upp till värsting systemen. Däremot är det mycket möjligt att TS behöver fler kärnor i sitt CAD program. Men för att få ett vettigt lyft i prestanda med en ny dator jämfört med nuvarande system så måste budgeten höjas rejält.

Med ovanstående som bakgrund och särskilt med TS initiala budget så tror jag det bästa alternativet är mer RAM, större SSD och eventuellt nu CPU-kylare om TS vill överklocka.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Ursäkta dade länken kopierad men missade att lägga in den.

Blandade ihop After effects och Premiere men stämmer till viss del.
After effects var mycket bättre med flera kärnor förr men nu när det går över till GPU accelerering så är GPUn mycket snabbare på de laster som nyttjar parallella beräkningar. Vilket gör att hög singeltråds prestanda på CPUn blir viktigare då inte alla operationer kan dra nytta av GPUn.

Finns mycket att läsa hos Pudget systems som har en öppen databas med tester av olika mjukvaror i många kombinationer av "extrema" datorer.

After effects
After effects HW

Premiere
Premiere HW

Som ni ser så är hög klockfrekvens väldigt viktigt och prestanda vinsterna ganska svåra att motivera med prisskillnaderna att gå upp till värsting systemen. Däremot är det mycket möjligt att TS behöver fler kärnor i sitt CAD program. Men för att få ett vettigt lyft i prestanda med en ny dator jämfört med nuvarande system så måste budgeten höjas rejält.

Med ovanstående som bakgrund och särskilt med TS initiala budget så tror jag det bästa alternativet är mer RAM, större SSD och eventuellt nu CPU-kylare om TS vill överklocka.

Hög klockfrekvens/singeltrådsprestanda har alltid varit viktigt, men nu får vi också högre och högre upplösningar. Så beroende på om TS ska redigera 1080P eller 4K.. och storleken på projekten, så kan en bättre processor vara en väldigt stor skillnad. Visas tydligt i dina länkar..

Alla redigeringsprogram utnyttjar processor, GPU och RAM olika, beroende på vad som görs. Så det ultimata går bara att hitta, om man tittar på sitt arbetssätt och ta reda på vad de processerna kräver för att arbeta fullt ut.

Vad det gäller GPU, så spelar det ingen roll om du har ett 1060 eller Titan-kort, vilket även dina länkar framhåller. Så rätt processor och mycket RAM, är prio1.. Sen beror det helt på TS storlekar på projekt, om större SSD behövs.. men det är ju inget svårt att investera i vid behov.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD