Nytt grafikkort, inget är prisvärt

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort, inget är prisvärt

Nu har jag fått nog, mitt r9 fury nitro bara kraschar drivrutiner så fort jag spelar.

Tyvärr är läget kasst när det gäller grafikkort, vad är mest prisvärt idag utan att jag tappar prestanda mot mitt nuvarande kort?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Gtx 1060 kanske? Finns väl att få tag på o till "vettigt" (allt är relativt) pris då det inte ät lämpat för mining.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11795?key=9b06920...

Permalänk
Medlem

@Boss302: Ja det verkar vara det enda logiska alternativet i dagsläget. RX580 finns inte i lager nånstans, dessutom är jag mer sugen på att prova det gröna laget. Några modeller som rekommenderas? Är det värt att t.ex. köpa ett Asus strix för nästan 1000:- mer än de billigaste modellerna?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

@Boss302: Ja det verkar vara det enda logiska alternativet i dagsläget. RX580 finns inte i lager nånstans, dessutom är jag mer sugen på att prova det gröna laget. Några modeller som rekommenderas? Är det värt att t.ex. köpa ett Asus strix för nästan 1000:- mer än de billigaste modellerna?

Generellt sett nej.

Fördelen med de dyrare brukar vara några bonusfunktioner typ som halvpassivt ev större fläktdiameter så de kan gå på lägre varvtal och låta mindre eller några futtiga Mhz överklock på gpu o minnen som du lika gärna kan lösa själv via msi afterburner eller liknande på 5 minuter

Halv passivt, och överklock tar typ 5min att lösa.

Fläktstorleken är mer svårlöst då det generellt kräver kylarbyte vilket i stort sett äter upp skillnaden men kan du leva med något mer högljutt kort än toptillverkaren i samma serie så är det ingen mening med att köpa det dyrare.

Själv har jag t.ex gigabyte som oftast ligger billigare och tycker inte deras dual/tripple windforcekylare är speciellt högljudda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

4000 :- för 1060 6gb är väl helt orimligt ändå?

Permalänk
Medlem

Om man kan undvika det är bästa att inte köpa något grafikkort nu men måste man så måste man och då är väl 1060 någorlunda val men 4k är mycket det är vad jag betalade för mitt 1070 för 1½ år sedan. Men å andra sidan kostar mitt kort nu 8k iaf om man vill köpa från enda butiken som har det i lager. Priserna är galna.

Kanske värt att försöka se vad som är felet med ditt kort. Provat klocka ner lite eller höja fläkten för att sänka värmen eller nått?

I dessa tider vill man inte att grafikkortet går sönder. Undra om försäkringsbolaget skulle ha förståelse för att priset på mitt kort är dubbelt så mycket nu. tror inte det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Nu har jag fått nog, mitt r9 fury nitro bara kraschar drivrutiner så fort jag spelar.

Tyvärr är läget kasst när det gäller grafikkort, vad är mest prisvärt idag utan att jag tappar prestanda mot mitt nuvarande kort?

Enda rätta i dagsläget är att köpa ett begagnat 1080TI, enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem

GTX 970 begagnat annars! Cirka 1500 kr begagnat, hänger med nästan lika bra som ett GTX 1060. Enda nackdelen är bara "4 GB" (där bara 3,5 GB är snabbt...) VRAM.

Se tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1510244-gtx-970-hanger...

Du tappar kanske en aning mot ditt befintliga, men du får ett kort som funkar bra iallafall utan att ha lagt ner för mycket på en alldeles för dyr marknad.

Permalänk

Kortet i länken är väl inte speciellt överprisat?
om man kollar statistiken så har det ökat med 200 spänn den senaste tiden. Fullt överkomligt enligt mig.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/gaming/GB...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag vet att det är helkasst att köpa idag. Begagnatmarknaden är ju helt hysterisk med, folk bjuder fantasisummor för gamla kort.

Angående mitt nuvarande kort har jag försökt det mesta, installerat om drivrutiner, OS osv. lagt till TdrDelay, installerat clockblocker etc.

Temperaturen ligger jättefint, fläkten är halvpassiv så den startar så fort kortet kommer upp i arbetstemp.

Jag lyckas inte hitta nåt samband mellan när det händer, bara att det händer under belastning från spel. Ibland kan jag spela 2 timmar, ibland 2 minuter. Den enda teroin jag har är att nåt är knas med en del av minnet, och när den försöker använda just den delen slutar den att svara.

Edit: har inte testat att underklocka, ska definitivt prova. Allt som gör att jag slipper lägga pengar på nytt kort är värt ett försök

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Tack för alla svar, jag vet att det är helkasst att köpa idag. Begagnatmarknaden är ju helt hysterisk med, folk bjuder fantasisummor för gamla kort.

Angående mitt nuvarande kort har jag försökt det mesta, installerat om drivrutiner, OS osv. lagt till TdrDelay, installerat clockblocker etc.

Temperaturen ligger jättefint, fläkten är halvpassiv så den startar så fort kortet kommer upp i arbetstemp.

Jag lyckas inte hitta nåt samband mellan när det händer, bara att det händer under belastning från spel. Ibland kan jag spela 2 timmar, ibland 2 minuter. Den enda teroin jag har är att nåt är knas med en del av minnet, och när den försöker använda just den delen slutar den att svara.

Edit: har inte testat att underklocka, ska definitivt prova. Allt som gör att jag slipper lägga pengar på nytt kort är värt ett försök

Kan ju alltid testa att baka skiten i ugn, funkar för en del. Är kortet ändå dött eller på dödsbädden så....

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är någon mjukvarubugg, köpte själv ett R9 Fury ( Nytt utbyteskort ), fick inte kortet att fungera stabilt i något förutom Furmark av alla program.

Under/övervolta, underklocka eller överklocka gav samma resultat.

Allt annat kraschade den i, trodde det var PSU men den byttes ut utan resultat, sen bytte jag kortet och fick ett RX480 som fungerar utmärkt.

Hade massa andra skumma fel också, som att DP gick i halv hastighet med R9-kortet.

Borde kanske ha testat med någon skitgammal drivrutin eller Win7.

Googlar man så hittar man hur mycket som helst om R9 390/Fury kraschar under senaste tiden...

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Kan ju alltid testa att baka skiten i ugn, funkar för en del. Är kortet ändå dött eller på dödsbädden så....

Låter som en bra idé, jag brukar själv baka mina grafikkort på 225° i ca 15 minuter tills dom får fin gyllenbrun färg, sen när jag tar ur dom ur ugnen så på me lite pärlsocker, blir underbart gott! Mitt senaste va ett 1080, vi delade på det alla i familjen och de gick ner fort kan jag säga

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Skrivet av klirre:

Nu har jag fått nog, mitt r9 fury nitro bara kraschar drivrutiner så fort jag spelar.

Tyvärr är läget kasst när det gäller grafikkort, vad är mest prisvärt idag utan att jag tappar prestanda mot mitt nuvarande kort?

Priset har temporärt gått upp, alltså är allting precis lika prisvärt som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Gtx 1060 kanske? Finns väl att få tag på o till "vettigt" (allt är relativt) pris då det inte ät lämpat för mining.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11795?key=9b06920...

Enig att 1060 är nog det mest prisvärda,

Netonnet har 6GB i lager för 3490:-

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Edit, såg inte denna posten tidigare att elgiganten hade för 3245:- vilket är ett bra pris.

Skrivet av trashlight:

Kortet i länken är väl inte speciellt överprisat?
om man kollar statistiken så har det ökat med 200 spänn den senaste tiden. Fullt överkomligt enligt mig.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/gaming/GB...

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Frågan är om det är någon mjukvarubugg, köpte själv ett R9 Fury ( Nytt utbyteskort ), fick inte kortet att fungera stabilt i något förutom Furmark av alla program.

Under/övervolta, underklocka eller överklocka gav samma resultat.

Allt annat kraschade den i, trodde det var PSU men den byttes ut utan resultat, sen bytte jag kortet och fick ett RX480 som fungerar utmärkt.

Hade massa andra skumma fel också, som att DP gick i halv hastighet med R9-kortet.

Borde kanske ha testat med någon skitgammal drivrutin eller Win7.

Googlar man så hittar man hur mycket som helst om R9 390/Fury kraschar under senaste tiden...

Ja det är trist, för kortet är jäkligt trevligt i övrigt, fläskar på som satan och är ändå tyst. Tills den får fnatt och bara lägger ner.

Får jag inte ordning med det köper jag ett 1060 och försöker lämna tillbaka furyn till komplett. Vill inte sitta utan kort under tiden. Jag har varit i kontakt med komplett för snart ett år sen, då ville de ta in och kolla på kortet så hoppas erbjudandet kvarstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av S0Me0n3:

Enig att 1060 är nog det mest prisvärda,

Netonnet har 6GB i lager för 3490:-

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Edit, såg inte denna posten tidigare att elgiganten hade för 3245:- vilket är ett bra pris.

Kostade 2400 kr när ja köpte mitt 1070 ti för 4000

Skickades från m.sweclockers.com