Permalänk
Medlem

Köpt ny 4k tv dålig bild netflix

Hej

Har köpt en Samsung ue65mu8005 och verkar inte få till bilden på 4k filmer på Netflix.. såg även en hdfilm där det var myrornas krig/färgbrus mitt i allt precis som i vissa 4k filmer. Youtube 4k verkar funka hyfsat.

Har 100/100mbit, kör genom netflix appen o får ut 94mbit där och på Bredbandskollen på tvn.. trycker jag på infoknappen på Tvdosan står det 15mbit/s / 2160. Men borde ju stå minst 25mbit om de ska klara streama bra?

Testat kabel direkt till fiberuttaget t.o.m.
Ringt Netflix, Samsung och ISP.. dom vet inte för allt ser bra ut där. Gjort återställningar på Tv:n, testat ny router, ändrat kvalitén på Netflix till max...

På marvels Defenders s01e01 ser ja tydligt brus/myrornas krig i scenen 00:40:40 in främst i gula fönstret.. såg det även i affären på en annan tv. Och min första tv jag nyss köpte, bytte ju ut första smart Tv:n en LG634v för ja trodde de var fel på den haha. Denna kosta 5000kr mer..

Förslag lr är det såhär det är på nya tv apparater? Min 42" full hd ja köpte för 10 år sen hade inte sånna här problem.. eller Netflix filmer inte så bra?

Permalänk

vilka kablar kör du med? för du behöver ju ordentliga hdmi kablar etc om du vill få ut maximalt av 4k

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Stäng av all "bildförbättring", det har en tendens ställa till det med bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

vilka kablar kör du med? för du behöver ju ordentliga hdmi kablar etc om du vill få ut maximalt av 4k

HDMI är digitalt, är kablarna dåliga får du ingen bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

HDMI är digitalt, är kablarna dåliga får du ingen bild.

Fast det stämmer inte det minsta i praktiken, speciellt med långa kablar! Varför har jag ingen aning om, men jag har upplevt det själv flera gånger.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

vilka kablar kör du med? för du behöver ju ordentliga hdmi kablar etc om du vill få ut maximalt av 4k

Inga, använder Netflix appen på Tv:n

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Stäng av all "bildförbättring", det har en tendens ställa till det med bilden.

Har kalibrerat Tv:n, har testat stängt av massa bildförbättringar, satt på, lekt med flera bildinställningar.. myrornas krig verkar va konstant i vissa filmer dock. Lite mer ljustrevliga filmer så märker man inte av det..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har ni för hastighet när ni trycker på info knappen på dosan när ni streamar på Netflix appen? Står video: 15mbit/s / 2160 för mig.. Tycker det är lurigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av marduk33:

Inga, använder Netflix appen på Tv:n

Skickades från m.sweclockers.com

har du hemmabiosystem/ reciever inkopplat? digitalbox? apple tv?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Har en LG Oled 55", nätverkskabeln rakt in i tv:n och kör sen netflixappen på tv:n. Och bilden är super bra, så jag upplever inga problem, har 100/100 fiber. Tar för givet att du betalar det dyraste abonnemanget på netflix, då det endast är det som stödjer 4k

Permalänk
Medlem

Jag får 15.26Mbit/s / 2160 och har inga problem med min bild

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

har du hemmabiosystem/ reciever inkopplat? digitalbox? apple tv?

Ja, men bara optisk sladd mellan reciever o Tv:n. Testat utan sladden också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Har en LG Oled 55", nätverkskabeln rakt in i tv:n och kör sen netflixappen på tv:n. Och bilden är super bra, så jag upplever inga problem, har 100/100 fiber. Tar för givet att du betalar det dyraste abonnemanget på netflix, då det endast är det som stödjer 4k

Japp har dyraste abonnemanget. Avundsjuk. Spelar tittaravståndet stor roll? 2.5-3m ifrån 65" kanske därför ja ser myrornas krig så bra, och med mina röntgenglasögon 😁 vissa filmer är dock lite bättre än andra hm..

Men både morsan o hennes sambo såg va ja mena när vi ställde upp Tv:n..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag får 15.26Mbit/s / 2160 och har inga problem med min bild

Okey typ exakt vad mitt ligger på. Antog de skulle ligga på 25mbit/s för att få ut bra bild.

Hur citerar man flera meddelanden i samma inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gå tillbaka med den och låt återförsäljaren titta på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av marduk33:

Inga, använder Netflix appen på Tv:n

Skickades från m.sweclockers.com

mina päron gör, och det är knivskarp bild

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Gå tillbaka med den och låt återförsäljaren titta på den

Tja det är ju en plan. Fattar dock inte att det var lika fel på LGn innan ja böt till Samsung, och att det var lika dålig bild o samma sorts brus på en helt annan LG 65" som stod uppe i affären (fick logga in på mitt Netflix konto o kolla på filmen om den Tv:n hade lika brus).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

mina päron gör, och det är knivskarp bild

Hm skumt.. Youtube 4k är bilden riktigt bra i jämförelse. Och spela på ikke-pro ps4 är bilden gudomlig 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ARAGON_GVD:

vilka kablar kör du med? för du behöver ju ordentliga hdmi kablar etc om du vill få ut maximalt av 4k

Hur är det med hdmi kabel har den stöd för upp till 4k
När jag köpte ny tv i höstas var jag rekommenderadat köpa en ny hdmi kabel som klarade av 4k. Hur har du tv kopplad med tex kör du bara netflix eller har du tvbox m.m?
Vet inte om det kan göra något med bilden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hur är det med hdmi kabel har den stöd för upp till 4k
När jag köpte ny tv i höstas var jag rekommenderadat köpa en ny hdmi kabel som klarade av 4k. Hur har du tv kopplad med tex kör du bara netflix eller har du tvbox m.m?
Vet inte om det kan göra något med bilden

Skickades från m.sweclockers.com

Om frågan var riktad åt mig så ja jag kör bara Netflix, har nån sladd som går för att titta på vanlig tv (1an, 2an etc) men det ser jag typ aldrig..
Ja, tror man ska ha en 2.0 hdmi kabel men kör man app genom tvn behövs det ju inte

Permalänk
Medlem

@marduk33:

Vet inte hur det fungerar med Samsung modellen, men för min 4k TV så ställer jag in olika bildlägen var för sig och HDR som aktiveras för netflix måste även det ställas in separat.

Kolla inställningarna på aktivt bildläge när du startat netflix.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Du kanske bara är mer kräsen när det kommer till bildkvalité än vad netflix kan leverera?
Försök gärna ta en bild på problemet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soberz:

@marduk33:

Vet inte hur det fungerar med Samsung modellen, men för min 4k TV så ställer jag in olika bildlägen var för sig och HDR som aktiveras för netflix måste även det ställas in separat.

Kolla inställningarna på aktivt bildläge när du startat netflix.

Mvh Billy

Stämmer bra, HDR+ är aktiverat, den verkar känna igen vad för videokälla man använder och aktiverar det automatiskt när man ser hdr/4k filmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du kanske bara är mer kräsen när det kommer till bildkvalité än vad netflix kan leverera?
Försök gärna ta en bild på problemet.

Ja jag har börjat funderat i dom banorna.. slog igång en bluray world of warcraft (inte 4k) och bilden där var ju snuskigt bra. Men har dock även tittat på HD filmer på Netflix som utklassar 4k filmerna/serierna dom har vilket får mig att fundera..

Förslag på sida att ladda upp bilder smidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Det brukar inte vara fel på vare sig källan eller TV:n i sådana här fall. Antagligen har man inte sett "bruset" tidigare eller var omedveten om att det fanns. När man köper en ny produkt, ofta en som kostar mycket pengar, börjar man se och bli medveten om dessa saker. Saker som egentligen alltid funnits där.

Filmscenen man stör sig på kanske är "brusig" som en följd av produktion och Netflix-algoritmer. Men tidigare såg man inte detta för att man inte var medveten. Kanske också för att den gamla TV:n dolde problemen på olika sätt, inte nödvändigtvis som följd av god kvalitet.

För övrigt är detta precis en av anledningarna till att man kalibrerar sin TV. När du vet att TV:n återger bilden så korrekt den kan göra, då vet man att det man ser på filmen faktiskt beror på filmen och inte beror på fel i TV:n.

Och med kalibrering menar jag då att med hjälp av verktyg och instrument, likt testbilder och mätutrustning, ställa in bilden så att den följer standard. Att plocka siffror och inställningar på nätet är inte kalibrering, utan ett lotteri.

Permalänk
Medlem

@marduk33:

Stäng av all form av "bildförbättring" när hdr+ läget är aktiverat så att det ändras för just det HDR läge som är valt.

Själv har jag en 65 tums Philips PUS7601? tor jag, och det är inga problem alls med Netflix inbyggt i själva Tv'n (senaste 4k materialet var Altered Carbon, vilket ser riktigt bra ut).
- Även kört Netflix via dator, xbox one x och ps4 pro och ser inget konstigt med det material jag använder.
- avstånd till TV är ca 2.5-3m
- Använder själv glasögon och märker direkt om det skulle vara något problem med bilden.

Mvh Billy.

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av marduk33:

Ja jag har börjat funderat i dom banorna.. slog igång en bluray world of warcraft (inte 4k) och bilden där var ju snuskigt bra. Men har dock även tittat på HD filmer på Netflix som utklassar 4k filmerna/serierna dom har vilket får mig att fundera..

Förslag på sida att ladda upp bilder smidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Många serier på Netflix (speciellt Marvel) har ett inbyggt brus, det är inget fel på något, det ska vara så. Håller med om att det ser ut som att bilden är dålig men det är tänkt att det ska se ut så. Googla på det så inser du att det är källan som är problemet.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Gå in på Netflix på en dator. Under dina kontoinställningar kan du behöva ändra kvalité på steams. När jag köpte min 4k tv hade jag samma problem. Visade sig sen att mitt konto på Netflix va ställt på normal kvalité (720) ändrade detta och blev som de ska 😁
https://help.netflix.com/sv/node/87

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som andra har påpekat, det är inte s.k "film grain" du tänker på?

Permalänk
Bildexpert 📺

Filmkorn + Netflix-algoritmer + HDR-lägen, särskilt sådana som fejkar HDR, kan mycket väl sluta lite hur som helst.