Permalänk
Medlem

Wifi funkar men inte trådat

Jag har en RT-N56U Asus router.
Jag har haft den i flera år och både wifi och trådat fungerade. Idag har alla enheter (5st) som var kopplade med kabel slutat vara anslutna till internet. Bara wifi funkar.
Jag har startat om routern. Jag har installerat senaste firmware. Men det hjälpte inte.

Kan någon säga mig vad felet kan vara? Är det kanske så att det är tid för ny router?

Permalänk
Medlem

@klauzer:
Provat fabriks återställa den?
Om inte, prova det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@klauzer: Får enheterna IP-addresser? Kan de göra DNS-uppslag?

Om du inte riktigt vet hur, så prova öppna en kammandotolk och testa detta
ipconfig
ping 8.8.8.8
tracert 8.8.8.8
ping google.se
tracert google.se

Du kan även testa "ipconfig /renew" sen testa igen antar jag... klart det skulle kunna vara typ switchmodulen som dött i routern, men...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan de trådade enheterna pinga routern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag provade pinga. Men det gick inte. Jag kan inte logga in i routern trådat utan bara wifi.
Vid ipconfig fick jag lite info bla gateway var tom och så stod det media disconnected.

I routerns logg står det hår som senaste aktivitet.
Mar 9 18:54:21 miniupnpd[1928]: upnp_event_process_notify: connect(192.168.1.152:2869): Connection timed out
Mar 9 18:59:31 dnsmasq-dhcp[1079]: not giving name localhost to the DHCP lease of 192.168.1.202 because the name exists in /etc/hosts with address 127.0.0.1

Permalänk
Rekordmedlem

Har du gjort reset på routern eller bara det du skrivit ? Prova en reset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova att byta kabel, det låter mer troligt om inte en reset funkar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av klauzer:

Mar 9 18:59:31 dnsmasq-dhcp[1079]: not giving name localhost to the DHCP lease of 192.168.1.202 because the name exists in /etc/hosts with address 127.0.0.1

I loggen står det "localhost", så det verkar att nån dator som har datornamnet localhost? Om såfallet så testa byta datornamn.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem
Skrivet av klauzer:

Jag provade pinga. Men det gick inte. Jag kan inte logga in i routern trådat utan bara wifi.
Vid ipconfig fick jag lite info bla gateway var tom och så stod det media disconnected.

I routerns logg står det hår som senaste aktivitet.
Mar 9 18:54:21 miniupnpd[1928]: upnp_event_process_notify: connect(192.168.1.152:2869): Connection timed out
Mar 9 18:59:31 dnsmasq-dhcp[1079]: not giving name localhost to the DHCP lease of 192.168.1.202 because the name exists in /etc/hosts with address 127.0.0.1

Bla bla kan vara intressant - du kommer ha en IP även fast du inte har en tilldelad av routern Prova sätta ett fast IP med 192.168.1.1 (antar det är din routers IP) som gateway.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@DragonII: (Från wikipedia:) Inom datalogin syftar termen localhost på den lokala värddatorn eller systemet. Det är en loopback-enhet som tilldelas IP-adressen 127.0.0.1 i IPv4 eller ::1 i IPv6. Adressen kan användas av TCP/IP-program för att kommunicera med sig själva om det behövs.

Permalänk
Medlem

Byta kabel? Ska alla 4 kablar helt plötsligt slutat funka? Nej inget fel på kablar.
Det som återstår är en reset på routern. Får se om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com