Ingen IP-adress i Windows 10

Permalänk
Medlem

Ingen IP-adress i Windows 10

Som titeln lyder. Ibland funkar det bara inte. Kan starta upp datorn på eftermiddagen och allt funkar. Sedan igen på kvällen, så finns ingen IP-adress. Och när det väl kommer kan jag starta om hur mycket jag än vill.
Har prövat med felsäkert läge - likadant
Kan inte resetta IP-adress genom ipconfig/renew, då står den bara o tuggar och efter ett tag kommer error, timed out.
Det började komma efter en stor uppdatering i januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Som titeln lyder. Ibland funkar det bara inte. Kan starta upp datorn på eftermiddagen och allt funkar. Sedan igen på kvällen, så finns ingen IP-adress. Och när det väl kommer kan jag starta om hur mycket jag än vill.
Har prövat med felsäkert läge - likadant
Kan inte resetta IP-adress genom ipconfig/renew, då står den bara o tuggar och efter ett tag kommer error, timed out.
Det började komma efter en stor uppdatering i januari.

Det är inte så att du har någon slags vpn-mjukvara installerad?
Hade stora problem med just detta tills jag kom fram till att Checkpoint VPN störde ut allt.

Permalänk
Medlem

@Kalasis: misstänkte det också. Men jag tog bort det för en vecka sedan och det hjälpte ingenting.
Tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Som titeln lyder. Ibland funkar det bara inte. Kan starta upp datorn på eftermiddagen och allt funkar. Sedan igen på kvällen, så finns ingen IP-adress. Och när det väl kommer kan jag starta om hur mycket jag än vill.
Har prövat med felsäkert läge - likadant
Kan inte resetta IP-adress genom ipconfig/renew, då står den bara o tuggar och efter ett tag kommer error, timed out.
Det började komma efter en stor uppdatering i januari.

kör du nån ISP-router som kanske muppat?
ev. prova reset-knappen isf.
annars testa detta progget.
https://www.rizonesoft.com/downloads/complete-internet-repair...
kör ev. en system restore point före så du kan återgå.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Hur assignar du IP adressen då? Är det en enda dator kopplad direkt mot din ISP som du får IP av via DHCP eller är det et internt LAN där du inte får någon IP adress tilldelad via din lokala DHCP server eller vad är det för IP vi pratar om?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Om det är en egen router mellan ISP och din dator så testa att sätta en statisk IP