Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Kan inte riktigt undvika att lite grann vända taggarna utåt när jag läser vissa kommentarer, som att vissa stoltserar med sin nykterism eller att trådskaparen skriver om det som om det är stupfull eller alkoholfritt som gäller och inget annat. Extremiteter till max. Men det kan så klart vara för att ni är så otroligt unga, ni var ju barn för bara några år sedan och droganvändning var väl inte riktigt i er värld (ändå rätt få som berusar sig ordentligt innan 18 års ålder) förrän nyligen.

Extremtänk fungerar inte bra i ett demokratiskt och modernt samhälle, acceptans för att andra inte tycker som en själv är A och O. Men det brukar komma med åldern för de flesta, och kan självklart även finnas redan hos unga individer.

Tyvärr är den svenska kulturen lite att gå ut på helgen och berusa sig för att "släppa loss" så att säga. Men de allra flesta dricker ändå måttligt och att bunta ihop dem tillsammans med de där som raglar ut från krogen och spyr i närmaste papperskorg/buske är inte rätt.

Allt kan missbrukas (för att vara övertydlig, inte samma sak som beroende) och det är ofta samma personer som fastnar i olika missbruk. Vissa fastnar i missbruk väldigt lätt och många missbruksforskare är övertygade om att det är genetiskt hos dessa personer. Alltså att beroende inte så ofta som man förr trodde handlade om att saker var "beroendeframkallande" genom ingredienser.

Jag har svårt att riktigt ta en nykterist på allvar, speciellt om de inte har någon eller väldigt liten erfarenhet att berusa sig. Samma sak med "renlevnadsmänniskor" och veganer. Jag accepterar deras val för alla har rätt till det, men jag ser dem inte som seriösa om de gjort valet på personliga åsikter och egna övertygelser istället för allergier eller tidigare missbruk.

Jag dricker väldigt sällan, de flesta helger sitter jag mest hemma och tar det lugnt med läsk i glaset eller är ute och fiskar i flera timmar på kvällarna sommartid. Däremot har jag absolut inget emot att ta ett par öl med några kompisar när tillfället uppstår.

Svaret på din fråga "Vad är du för en människa?"
Ja jag är en Homo sapiens precis som du och vi är alla lika men var och en ändå helt unika. Vad vi gör och tycker är inte vad vi är

Dold text

Inte direkt förvånad över att folk skall tolka det som att man stoltserar för att man säger att man är nykterist. Det är reaktionen från nästan alla som dricker när man sagt det. Vi lever i ett land där mer eller mindre 90% av befolkningen dricker alkohol, även om en del som du själv kanske inte dricker så mycket och andra nästan dricker ihjäl sig. Du missförstår mig när du tror att jag drar alla som dricker alkoholhaltiga drycker i en bunt, absolut inte. Viktigt att tänka på är sammanhanget, det talas om specifikt folk som festar kontra oss som kanske hellre sitter och spelar exempelvis.

Nej jag har aldrig varit berusad, men jag har som liten sett min mor gå från att aldrig ha druckit till att efter en fest leda till missbruk som förstörde vår familj. Det är vad man kallar en slippery slope, därför vägrar jag dricka, det får vara hur gott som helst och du kan säga att det inte är så farligt med ett glas, för det blir man ju inte full utav. Nej tack, jag har lyckats stå emot grupptryck så här länge, inte tänker jag bryta det nu. Med detta påstår jag inte att alla skulle hamna i skiten, långt ifrån. Men varför skulle jag riskera det? Jättebra för dig och alla andra som klarar att hålla saker i schack, det vet jag inte om jag skulle klara och därför låter jag bli att pröva. Hoppas att du med denna informationen kan ta en nykterist seriöst trots utan personligen fallit i missbruk sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

För att citera Toy Story; you've got a friend in me.

28 år, festade i åldrarna ~18 - 23 år, numera blir jag utmattad efter att spendera mer än typ 3h med andra människor och behöver ett par dagar på mig för att ladda upp. ;D
Byggde nyss en speldator för jag fick för mig att PUBG vore skoj - vilket det förvisso stundtals är -, men när jag spelar tänker jag mest "fyfan vilket slöseri med tid. Man uppnår ju ingenting?". En polare jag spelar med agerar som om han faktiskt producerar någonting när han siktar bättre eller whatnot... vad ska han med det till? Trams.

Spenderade gårkvällen med att ta ett par bärs med några kompisar i ett par timmar, sen hem och lagade mat i min ensamhet, sen Sopranos och onyttigheter till det. En bra kväll.

Till TS: Tar min kandidat till sommaren. Min strategi var att vara delaktig under nollningen, och se till att alla kunde mitt förnamn tidigt. Därtill ler man och är lite trevlig, så att folk ser dig som en trevlig tjomme. Sen kan man försvinna litegrann och inte delta lika mycket. Har funkat fint under mina tre år, och är väl allmänt omtyckt (tror jag).

Det kommer att gå bra.

Tackar föra detta ^^:) Tar till mig och lyssnar

Permalänk
Medlem

Mycket roligt att se att det blev ett sådant liv, att folk "vågar" eller tar sig an och skriva av sig lite

Det visar ju tydligen att man inte är så ensam eller special snowflake som man kanske trodde. Eller ja, man vet ju folk sen gymnasiet som verkligen är extremister och inte ens säger hej till brevbäraren. Men som en vanlig svensson, om man är efter på något sätt som inte tar del av festligheterna....

Ni får gärna fortsätta skriva era funderingar, intressant läsning, ett ämne som kanske inte tas upp så ofta och som man kanske hade hittat på ett ställe som flashback och inte sweclockers.

Permalänk
Medlem

Efter att ha jobbat i restaurangbranschen senaste 11 åren, inklusive flera års säsongsarbete både i Åre och Sandhamn så har jag mer eller mindre gjort mitt med festandet. Been there done that. Självklart händer det att det festas, men inte i samma utsträckning som förr. Tiden då man kunde jobba i 14h, sen supa till 08 på morgonen och gå och jobba är över.
En ruggigt god lager eller en riktigt sjyst drink avnjutes gärna i gott sällskap däremot.
Eftersom jag jobbar nästan alla helger så är söndag-måndag min helg och den tiden spenderas antingen med sambon, framför datorn/tvn eller snickrar nåt kul.
Anses vara väldigt social men ju äldre jag blir ju mer inser jag hur mycket idioter det finns där ute och får mer och mer avsmak till att träffa för mycket folk. Kanske har med mitt yrke att göra då man träffar väldigt många av dessa idioter och måste vara trevlig mot dom..
Nej, en perfekt kväll spenderas först framför spisen, laga en god middag åt mig och sambon. Sen när den är klar så förflyttar vi oss till soffan för lite film/serier. När sambon somnar så blire att fortsätta framför datorn med polarna och några kalla öl eller whiskey.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

När jag började universitetet så var det en hel del fester och bar-rundor på fredagskvällarna. Ett halvår senare blev det total-stopp med detta - blev väldigt repetitivt och tråkigt och upptäckte att folk man hängde med gick ut just för att supa skallen av sig då det var det som "är det roliga med att gå ut". Själv dricker jag inte mycket alls, kan bli ett glas vin till maten en-tre ggr i månaden eller lite scotch under någon fredagskväll. Ska jag gå ut så är det till en fin restaurang med sambon och/eller tillsammans med nära och kära. Har fortfarande bekanta som jag gick ut med som går ut varje fredag och säckar hela lördagen varje helg (pratar inte om något annat än om detta varje torsdag...) och jag börjar ana alkoholproblem hos dem.

För min del är en lugn fredagkväll hemma eller en kväll ute på en fin restaurang/bio ett perfekt avslut på arbetsveckan. Att gå ut för att svettas på dansgolvet, dricka tills man glömmer natten och vakna upp bakom en container är något som kan vara kul att prova på ett par ggr efter man fyllt 18, men efter det blir det väldigt repetitivt, förutsägbart och tråkigt (iaf för min del)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Helgen ser ut ungefär såhär, "xzxzxxxzxzxzxzxzzzxzxzxx..." (spelar osu!)

Håller mig gärna för mig själv, skulle någon tapper person våga säga hej så byter jag spel och loggar in igen lite senare. Ser redan fram emot nästa helg!

Permalänk
Medlem

25år gammal, kollar helst på serier med tjejen eller spelar online med polare via discord 😁. Avskyr "krogen" och okända människor som är stupfulla. Hemmafester tycker jag är rätt nice men där är alltid målet för dom flesta att dra vidare ut runt 23-24.00 vilket är trist enligt mig..

Edit: ogillar TV också med alla idiotiska program, vem vill se en människa inreda bara för att den var känd inom ett helt annat ämne liksom? Komigen.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Inte direkt förvånad över att folk skall tolka det som att man stoltserar för att man säger att man är nykterist. Det är reaktionen från nästan alla som dricker när man sagt det. Vi lever i ett land där mer eller mindre 90% av befolkningen dricker alkohol, även om en del som du själv kanske inte dricker så mycket och andra nästan dricker ihjäl sig. Du missförstår mig när du tror att jag drar alla som dricker alkoholhaltiga drycker i en bunt, absolut inte. Viktigt att tänka på är sammanhanget, det talas om specifikt folk som festar kontra oss som kanske hellre sitter och spelar exempelvis.

Nej jag har aldrig varit berusad, men jag har som liten sett min mor gå från att aldrig ha druckit till att efter en fest leda till missbruk som förstörde vår familj. Det är vad man kallar en slippery slope, därför vägrar jag dricka, det får vara hur gott som helst och du kan säga att det inte är så farligt med ett glas, för det blir man ju inte full utav. Nej tack, jag har lyckats stå emot grupptryck så här länge, inte tänker jag bryta det nu. Med detta påstår jag inte att alla skulle hamna i skiten, långt ifrån. Men varför skulle jag riskera det? Jättebra för dig och alla andra som klarar att hålla saker i schack, det vet jag inte om jag skulle klara och därför låter jag bli att pröva. Hoppas att du med denna informationen kan ta en nykterist seriöst trots utan personligen fallit i missbruk sedan tidigare.

Ja kanske förhastade jag mig en aning när jag buntade ihop dig med andra s.k purister som väljer att inte dricka alkohol för att de tror sig bli bättre människor än oss som gärna berusar oss i lagom mängd nån gång ibland.

Ta inte det här fel nu, jag vet själv väldigt mycket om alkoholberoende och missbruk med egna familjemedlemmar som varit alkoholister under halva mitt liv. Jag vet inte om du medvetet överdrev eller hur det ligger till, jag kan bara tolka det du skriver och när du pratar om "slippery slope" angående just detta så tolkar jag det som att du tror det är så. Att dricka sig onykter på en enda fest och sedan vara fast i ett beroende är en fysisk omöjlighet. Vissa tror det dock, precis som många tror att om man blir hög på kokain en enda gång så är man fast i knarkträsket. Det är omöjligt. Alkoholberoende är något som händer under en tids kontinuerligt drickande.

Du bevisar lite grann det jag skrev, du anser dig göra ett bättre val genom att vägra alkohol kontra mig som inte har något emot att bli berusad och därför anser du dig vara bättre än mig. Du påstår saker som är omöjliga enligt fysikens lagar, precis som andra fanatiskt övertygade människor gör.

Jag beklagar att du har alkoholproblem i familjen och jag hoppas att din mor kan bli nykter alkoholist. Men att avstå från alkohol (visst, det är upp till var och en och det skadar ju inte att vara nykterist) och sedan se ner på andra för deras val vilket jag tycker mig kunna läsa ut att du verkar göra och att hitta på saker för att kanske övertyga dig själv om att du valt rätt sak är fel. Bättre då att bara säga att man valt att inte bli berusad/hög och att man hellre väljer att tillfredsställa lönesystemet i hjärnan genom att spela bort hela helgen.

Permalänk
Medlem

Apropå just drickande så är jag kanske lite för förtjust i ensamsupande framför datorn. Jag sköter det imo ganska bra genom att hålla vardagar fredade och även ta perioder med x antal vita veckor i rad. Jag tänker inte påstå att jag bara dricker för att det är gott, utan en stor del är att kunna koppla av mer/bättre.

Min farsa har blivit alkoholist nyligen efter en väldigt lång period av arbetslöshet, så jag är väl medveten om hur det kan slå slint.

Permalänk
Medlem

Jag spenderade större delen av min universitetskarriär med att konsumera alkohol och rätt mycket annat så mycket som det gick utan att det gick ut över studierna (d.v.s. 4-5 dagar i veckan). Det fungerade väl då eftersom man var ung och pigg. Odödlighetskänslan var påtagligt närvarande, och eftersom jag är skolad inom medicin trodde både jag och mina vänner att vi kunde allt om det vi höll på med. Det hela slutade med ett par tråkiga upplevelser och efter det så är jag vit inom det mesta. Tar väl en finöl då och då, men jag har inte varit "påverkad" (i brist på bättre ord) av något sedan 2014.
När jag ser tillbaka på den tiden idag så undrar jag hur jag ens kunde avsluta det hela med rätt okej betyg och en examen i handen. Att välja bort berusningsämnen är inget du ska ge dig själv huvudbry över.
Trivs väldigt bra med mitt liv nu, vilket jag tror att jag inte gjorde förut. Jobbar rätt mycket under veckorna, och spenderar övrig tid med min hustru. Mina vänner är i ungefär samma sits som jag, och vi träffas väl varannan vecka. Snackar skit, äter middag och tar någon öl. Hemgång vid 22 när de flesta är trötta.
Lyssnar väldigt mycket på musik, är ute i naturen, cyklar och reser. Väntar mitt första barn inom de närmsta veckorna. Har en bra relation med mina föräldrar, bror och svärföräldrar. Arbetar med något jag brinner för och trivs med. Jag har gått från att vara hyfsat extrovert till att bli introvert och det trivs jag väldigt bra med.

Min typiska fredag är att jag kommer hem vid 15-tiden, lägger på en bra skiva och sitter och tänker på ingenting i min favoritstol tillsammans med en kanna te eller en kopp kaffe. Min hustru kommer hem några timmar senare, och så lagar vi antingen mat eller beställer något. Pratar om veckan som gått, sedan tittar vi antingen på en film eller lyssnar på musik tillsammans. Sängdags senast 23 eftersom man är rätt trött efter arbetsveckan. Misstänker att detta kommer ändras i samband med knoddens ankomst.

Blev lite svamligt, men det står jag för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja kanske förhastade jag mig en aning när jag buntade ihop dig med andra s.k purister som väljer att inte dricka alkohol för att de tror sig bli bättre människor än oss som gärna berusar oss i lagom mängd nån gång ibland.

Ta inte det här fel nu, jag vet själv väldigt mycket om alkoholberoende och missbruk med egna familjemedlemmar som varit alkoholister under halva mitt liv. Jag vet inte om du medvetet överdrev eller hur det ligger till, jag kan bara tolka det du skriver och när du pratar om "slippery slope" angående just detta så tolkar jag det som att du tror det är så. Att dricka sig onykter på en enda fest och sedan vara fast i ett beroende är en fysisk omöjlighet. Vissa tror det dock, precis som många tror att om man blir hög på kokain en enda gång så är man fast i knarkträsket. Det är omöjligt. Alkoholberoende är något som händer under en tids kontinuerligt drickande.

Du bevisar lite grann det jag skrev, du anser dig göra ett bättre val genom att vägra alkohol kontra mig som inte har något emot att bli berusad och därför anser du dig vara bättre än mig. Du påstår saker som är omöjliga enligt fysikens lagar, precis som andra fanatiskt övertygade människor gör.

Jag beklagar att du har alkoholproblem i familjen och jag hoppas att din mor kan bli nykter alkoholist. Men att avstå från alkohol (visst, det är upp till var och en och det skadar ju inte att vara nykterist) och sedan se ner på andra för deras val vilket jag tycker mig kunna läsa ut att du verkar göra och att hitta på saker för att kanske övertyga dig själv om att du valt rätt sak är fel. Bättre då att bara säga att man valt att inte bli berusad/hög och att man hellre väljer att tillfredsställa lönesystemet i hjärnan genom att spela bort hela helgen.

Det är inte vad jag menade med slippery slope heller, dock börjar det alltid någonstans. Drickande under en fest leder till att man kanske dricker igen för man tänker att det var väl inte så farligt osv. Tillslut kan man hamna där om man tappar kontrollen och jag anser inte att det är värt det för mig att riskera en sådan sak när jag egentligen inte vinner någonting på det.

Jag har inte påstått någonting omöjligt, och inte heller anser jag mig vara bättre än dig. Du väljer att ta det personligt när det handlar om att jag inte vill utsätta mig själv för potentiella problem i onödan.

PS: Morsan är nykter sedan 8 år tillbaka ungefär (hon rökade också vilket hon slutade med samtidigt). Kanske jag skulle nämnt.

Permalänk

mig vet alla som känner mig vart de har mig, vid hobby bordet, målandes, thats it, inge mer komplicerat med det och sitter jag inte vid hobby bordet så är jag djupt nedgrävd bland all info och studerande om en viss historisk händelse, det är mitt liv det. men självklart så tar jag mig en break från allt då och då, typ spelar nått spel, umgås med folk, men frågar någon något om mig och de svarar "han sitter och målar" så är deras svar till 99% chans rätt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Spenderar oftast mina fredagar såhär:

1: Sluta jobbet 16:00
2: Handla på Ica ( gärna någonting som tar lite tid att laga )
3: Åka till systemet och köpa 4 - 6 öl ( gärna belgiskt )
4: Hem och landa ,öppna första ölen och bara ta det lugnt i några minuter.
5: Börja laga maten , vrida upp stereon till ungefär max ( gärna gamla svenska hits eller retrowave )
6: Laga mat, dricka öl , inte tänka på någonting alls.
7: Äta maten.
8: Spela på datorn fram tills klockan slår 04:00 Lördag morgon.
9: Sova fram till 10 - 11 på lördagen.

I bästa fall jobbar min sambo natt / kväll , så jag kan stå och vråla i köket utan att någon hör ^^

Edit: Städar i köket gör jag dagen efter , efter en kopp kaffe.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte vara ensam om att komma hem en fredagseftermiddag och så jävla sugen på att spela spel.
Slutar vanligtvis med att man kikar på youtube och i slutändan hamnar på världsmästerskap i smide klockan 3 på lördagsmorgonen.

Visa signatur

Why!?

Permalänk

Fyller själv 21 i år också och kan inte säga att man varit mycket till festprins. Visst man var väl iväg någon gång sista året i gymnasiet. Men sen har det inte blivit så mycket. Någon jobbfest har man väl varit på, men det är ju en helt annan grej att, vara med dem man känner och umgås med nästan halva sin vakna tid.
Har sambo sedan studenten och varit tillsammans sedan början av gymnasiet. Är väl mest därigenom att man inte gått ut och festat/raggat som vännerna gjort. Tycker absolut det inte är något fel med att vara hemma på helgerna, detta är något alla borde förstå. Men alla är olika pantade
Sambon jobbar varannan helg, så det blir väl att kolla serier och spela lite på datorn. Självklart tacofredag, finns inget bättre än att få köpa sina egna ingredienser till tacos och testa nytt. Det är stor skillnad mellan tacos och tacos

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk

Kan börja med lite info. 25 år gammal har ett väldigt "bra" jobb 07-16 vardagar. Sambo sen 4 år tillbaka.

På vardagar blir det jobb/träning och serier mestadels. På helgen har jag två personligheter kan man säga, en är att umgås med min sambo eller vänner blir oftast typ bio, shopping eller middag med lite öl.

Min andra är när tjejen jobbar helg då umgås jag inte med någon och spelar på mitt Switch/kollar youtube eller åker till garaget och grejar med motorcykeln.

Att supa som man kallar det gjorde jag i gymnasiet och kanske några år efter. Nu blir det en riktig brakfrest på midsommar med gamla vänner och någon festival på sommaren. De gånger jag dricker alkohol numera så blir det kanske 3-5 öl som max, inte värt bakfyllan längre.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jobbar nästan alla helger för tillfället, idag är enda lediga helgdagen för mig på de senaste 7-8 veckorna. Men även när jag inte gör det så gillar jag inte att "festa". Jag dricker inte särskilt mycket alkohol (någon öl då och då, oftast till mat) och jag förstår inte nöjet i att bli halvdöv på diverse klubbar när man kan sitta hemma och titta på film eller umgås med kompisar (spela online eller umgås IRL, laga mat ihop, titta på någon film etc.). Inget ont om de som tycker om den sortens uteliv, det är bara inte min grej.

Går jag ut så är det på någon lugn och mörk pub med ett ännu mörkare öl och några likasinnade vänner. Är tolv år äldre än dig.

Det tråkiga i det hela är att man av många blir sedd som tråkig (inte så mycket längre, men när man var yngre).

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Lego Master

Har två kids under 5 år, så mycket tid går ju åt till dem. Men efter de lagt sig kan det bli lite film med sambon, eller om hon lägger sig tidigt blir det kanske datorn och lite gaming med en polare över Skype, eller Youtube om man inte orkar engagera sig.

Stående inslag är rollspel med RPG-gruppen varannan vecka, denna vecka nu idag, söndagen.
Men det var längesen jag var ute på en krogrunda, annat än på typ AW eller efter firmafesterna.

I min ungdom gick jag däremot på rätt mycket utekvällar, rave, skogsfester och annat hittepå. Hade ju vansinnigt kul då, men nu hade jag inte pallat det. Hade väl stått och gnällt i ett hörn, över hur mycket högre musiken är och hur mycket ungdomarna raglar omkring.

Man vill ju inte tro det, men saker o ting ändras med tiden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle föreslå dig är att göra andra saker med människor som inte involverar det du inte gillar. Så t.ex. gå på danskurs, se om du hittar någon bra Meetup-grupp, etc. Finns bland annat brädspels-Meetups och teknikinriktade Meetups bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Kan inte riktigt undvika att lite grann vända taggarna utåt när jag läser vissa kommentarer, som att vissa stoltserar med sin nykterism eller att trådskaparen skriver om det som om det är stupfull eller alkoholfritt som gäller och inget annat. Extremiteter till max. Men det kan så klart vara för att ni är så otroligt unga, ni var ju barn för bara några år sedan och droganvändning var väl inte riktigt i er värld (ändå rätt få som berusar sig ordentligt innan 18 års ålder) förrän nyligen.

Extremtänk fungerar inte bra i ett demokratiskt och modernt samhälle, acceptans för att andra inte tycker som en själv är A och O. Men det brukar komma med åldern för de flesta, och kan självklart även finnas redan hos unga individer.

Tyvärr är den svenska kulturen lite att gå ut på helgen och berusa sig för att "släppa loss" så att säga. Men de allra flesta dricker ändå måttligt och att bunta ihop dem tillsammans med de där som raglar ut från krogen och spyr i närmaste papperskorg/buske är inte rätt.

Allt kan missbrukas (för att vara övertydlig, inte samma sak som beroende) och det är ofta samma personer som fastnar i olika missbruk. Vissa fastnar i missbruk väldigt lätt och många missbruksforskare är övertygade om att det är genetiskt hos dessa personer. Alltså att beroende inte så ofta som man förr trodde handlade om att saker var "beroendeframkallande" genom ingredienser.

Jag har svårt att riktigt ta en nykterist på allvar, speciellt om de inte har någon eller väldigt liten erfarenhet att berusa sig. Samma sak med "renlevnadsmänniskor" och veganer. Jag accepterar deras val för alla har rätt till det, men jag ser dem inte som seriösa om de gjort valet på personliga åsikter och egna övertygelser istället för allergier eller tidigare missbruk.

Jag dricker väldigt sällan, de flesta helger sitter jag mest hemma och tar det lugnt med läsk i glaset eller är ute och fiskar i flera timmar på kvällarna sommartid. Däremot har jag absolut inget emot att ta ett par öl med några kompisar när tillfället uppstår.

Svaret på din fråga "Vad är du för en människa?"
Ja jag är en Homo sapiens precis som du och vi är alla lika men var och en ändå helt unika. Vad vi gör och tycker är inte vad vi är

När du säger att du har svårt att ta en nykterist på allvar, menar du då i en diskussion om alkohol eller i största allmänhet? Sedan blir jag lite nyfiken på vad veganer och nykterister har för gemensam nämnare?

Kan tillägga att jag varken är nykterist eller vegan.

Permalänk
Medlem

Relaterar mycket till dig, TS, fast jag är ett par år äldre (23 nu). Här hemma är jag ute och "super" kanske 2-3ggr per år, och då brukar det vara i samband med antingen nyår, valborg, midsommar, eller halloween. Ungefär lika ofta händer det att jag går ut med någon eller några kompisar och tar en öl eller två på Bishops typ.

Till vardags så jobbar jag typ så mycket jag får. Jobbar skift och har "bara" 36h arbetsvecka men försöker göra så mycket övertid som möjligt för jag drar in sjuka pengar på det och har inte så värst mycket annat för mig ändå. Tränar mycket också, brukar bli 2-3 timmar varje ledig dag. Annars blir det mycket tid framför datorn eller så är jag ute och åker med bilen.

Helger betyder ingenting för mig eftersom jag jobbar skift, så t.ex var femte vecka så börjar jag min arbetsvecka på fredag kväll klockan 18 och jobbar natt hela helgen. Eller så börjar jag klockan 06 på lördag morgon och jobbar hela helgen och en bit in på nästa vecka. Öl är gott men jag kan lika gärna ta en öl i ensamheten hemma på en måndagkväll för då gör jag helg istället.

Kan nog låta som att jag inte har några kompisar över huvud taget, men jag skriver med ett fåtal nära vänner hela dagarna på messenger/snapchat/instagram och jag känner att jag tillfredsställer mitt sociala behov när jag är på atletklubben flera timmar varje ledig dag. Det liksom räcker för mig.

Min idé om en trevlig stund med polarna är typ att gå ut och käka, träna, hänga i en park, eller bara fara iväg nånstans med bilen. Det är ingen som har pushat mig till att avstå supande eller alkohol i allmänhet och det är ingen speciell händelse som orsakat det heller utan jag ser bara inte det roliga i att bli aspackad, riskera att göra dumma saker eller hamna i trubbel, samt helt totalförstöra dagen efter. Dom få gånger jag dricker mer än bara 2-3 öl så brukar jag ändå försöka hålla mig så pass att jag kan ta mig iväg och träna på eftermiddagen dagen efter. Jag söp dock väldigt hårt direkt efter studenten och hela den hösten men sen avtog charmen med det och jag dricker ungefär lika mycket nu som jag gjorde ett år efter studenten.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv

Slutar 15 på fredagar så brukar bege mig hem, se lite hårdvara på Youtube som man inte hinner med i veckan (Jayz, Canucks och Digital Foundry). Tar ett glas rom, börjar laga mat och sedan inväntar att advokatfrun dyker upp runt 19.

På helgerna brukar jag mestadels ta det lugnt pga av stressigt jobb. Men det vanliga, hänger med polare, fru, familj, spelar och meckar datorer. En och annan weekendresa blir det också.

"Super" extremt sällan, men dricker en del vin och rom för att ta det chill. Men blir sällan berusad. Då kan man ju inte spela

Permalänk
Medlem

Kan helt klart relatera. Jag är nu 28 år gammal, blev färdigpluggad när jag var 24 efter dryga fem år på högskolan. Levde ett tämligen vilt liv första åren av plugget, mycket för nyhetens behag att bo och reda sig själv. Hade ett par mindre stolta ögonblick under åren dock, efter det sista taggade jag ner högst betydligt och började lägga tiden på musik (och för den delen dejtande) istället. Alltid vetat om att jag varit främst introvert i mina personlighetsdrag, men också försökt tvinga undan dem då mina vänner varit tvärtom, och man vill ju inte vara "tråkig".

Såhär i något mer vuxen ålder har jag dock accepterat vad jag behöver och vad som ger energi. Jag vägrar klubbande, få saker ger så lite utbyte (snarast negativt dito) för investerade pengar. Gå ut och dricka alldeles för dyr öl på något av stadens dedikerade ölhak är klart mer min melodi. Jag är typen som behöver samla energi för att umgås i större grupper, då det dränerar snarare än fyller på. Mitt liv blev så mycket bättre när jag för några år sedan accepterade läget och helt enkelt sa att jag inte orkade gå ut, gå på festen o.s.v. då det ändå slutade med att jag var dödstrött före midnatt. Till saken hör att jag nu har en idrottssatsning på gång som innebär att all form av alkoholintag dag före tävling/träning inte är att tänka på då det märkbart försämrar min prestation. Detta gör att jag är i stort sett nykterist under vår och höst. Det blir med andra ord tämligen lätt att smita undan den vildare delen av umgänget. Nu föredrar jag brädspelskvällar, hänga ett gäng och se på idrott alldeles för länge, gå på teater/musikal/museum och faktiskt få någon form av utbyte. Spelande sker när tiden tillåts, vilket är max två kvällar i veckan, och även då bara när jag har lust. Känner inte längre tvånget att "ställa upp". Har nog egentligen blivit mer egocentrisk och prioriterar det jag vill ha och behöver, än mer sen ett längre förhållande tog slut för ett år sedan och jag på allvar började fundera på vad "jag" snarare än "vi" behövde och ville göra.

Så, TS: Jag förstår dig, och stå på dig. Gör det du vill och som du känner ger dig utbyte. Ju tidigare du accepterar det desto tidigare kommer du känna dig nöjd och glad med dina val. Om du inte skäms för dina val och dina motiveringar utan bara lägger fram det som det är kommer även andra acceptera dem. Livet är: för kort för att ägnas åt vad andra tycker är viktigt, samt för kort för att ha för dåliga prylar. Kör hårt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Fredagkväll? Det är den där kvällen jag sällan minns. Inte för att jag super mig redlös, utan för att jag hälften av gångerna somnar i någon av döttrarnas sängar i samband med läggning, andra hälften av gångerna orkar jag mig upp för att se någon film med sambon innan man slocknar vid 22:30 utmattad efter veckan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

När jag var 20-21?
Då pluggade jag på universitetet, så fredagkväll brukade ex. vara att sitta o kröka o snacka skit med polarna på nåt studentrum, sen köra vidare på samma tema på nån studentpub, helst våldgästa andra universitet, då teknisk högskola oftast var fullpackad med finniga små nervösa manliga teknologer, och man är ju kåt av naturen, så ju fler kvinnor på ett ställe desto bättre.

Andra gånger så satt man och kollade på film, lyssnade på musik, slösurfade, eller sprang till gymmet (ja kanske inte just på fredag), eller tom. programmerade, fast lata söndagar var bäst till det. Eller satt och läste en bok tills man somnade.

Du behöver inte supa för att ha roligt, personligen så är jag nöjd med att vara något salongsberusad, inte aspackad på gränsen till att kräkas, men det är definitivt roligt att träffa nytt folk, dock vet jag inte hur stora möjligheterna för det är på mindre orter. Jag föredrar storstäder, mest av vana, och där är ju möjligheterna större att variera sig.

Känns som om det bra att ha en balans mellan jobb/plugg, träning, hobbies och socialt liv.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Dricker whisky och kollar på vuxenfimer.

Annars umgås jag med sambon och sonen.

Permalänk

Jag tycker man hinner med det mesta. Är jag ute och dricker så är det inte alls som du beskriver det, att man är helt dyngrak och lever endast för det. Jag är ute kanske 2-3 gånger i månaden. Spelar spel med polare. Och håller på med musik. Men kollar även serier och tar det lugnt själv. Lite av varje.

Permalänk
Medlem

Jag vet att många när de är yngre "festar" en hel del och allt eftersom de blir äldre så blir det mindre och mindre festande. Själv är jag idag 36 och har aldrig "festat". Jag har helt enkelt aldrig varit intresserad.

På fredagar brukar jag käka nått gott och spela datorspel till sent. Lör-sön så beror det på vad jag gör. Gör sånt som man inte hinner mitt i jobbveckan...och på helgkvällarna brukar jag spela datorspel och kolla på netflix eller liknande. Det mesta jag hittar på gör jag i eget sällskap. Dock brukar jag snacka på discord med brorsan när vi spelar något tillsammans.

Mitt i veckan blir det jobba och träna..datorspel på kvällen om jag hinner.

Folk kan tycka man är konstig/nördig etc, men jag bryr mig verkligen inte.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Avstängd

44 år och sambo sen snart 19 år, inga barn.
Veckorna jobbar man och lever lugna dagar.

En normal fredag brukar bli att sluta jobba någon gång på eftermiddagen och sen beror det mycket på vädret vad man är sugen på. Har vi inte shoppat på torsdagen så blir det en sväng till Maxi med ALLA andra.
Lagar mat och kanske tar en öl eller delar på en flaska vin, inget krav då det mycket väl kan bli makaroner och köttbullar också med mjölk till.
Sen går sambon ut med hunden och är det bra väder så hänger jag med och sen brukar det bli soffan eller spelar lite biljard. När sambon börjar prata om att gå och lägga sig så sätter man sig vid datorn och spelar lite Kingdom Come om man inte redan somnat i soffan.

Har sällan något planerat på helgerna och trivs väldigt bra med det. Blir nästan stressad när man vet att man ska iväg till några bekanta eller något annat. Kan samtidigt vara kul också om man känner sig ordentligt laddad att gå ut och ta ett par öl eller nåt. Har sällan behovet att supa hjärnan i bitar längre även om jag har dåligt ölsinne och gärna tar en öl till.
Går mer eller mindre aldrig ut på disco utan i så fall en lugn pub för att dricka öl. Att sitta och skrika till varann ledsnar man rätt snabbt på.

Annars blir det att man gör sånt man måste på huset eller trädgården.

Har absolut inget liv att blogga om kan man säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jobbar jag inte (jobbar kväll) är det oftast Tv soffan som gäller där TV'n visar Twitch/Serie/Film eller ibland "TV". Ibland! spelar jag dator vilket oftast är kul när det sker men sällan ger mersmak.

Har jag lite mer energi över försöker jag lära mig något, plockar och donar, läser eller sitter och refreshar Sweclockers.

Lite mer sällan hittar jag till Puben i goda vänners lag och avnjuter en eller kanske, hela två öl.
Nattklubb/Disco har jag aldrig trivts på, känner mig som en snöflinga i helvetet. Ska det vara nattklubb på schemat krävs det gott om vänner som är lätta att umgås med så jag kan försöka agera som att det bara är vi där och det egentligen är en hemmafest.

Edit: Gillar både öl, sprit och drinkar men tycker inte om att vara full. Ska jag "leva ut" vill jag göra det på eget bevåg och inte för att jag kan skylla på alkohol. Än mindre än att vara full tycker jag om att vara bakfull

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB