Permalänk
Medlem

Koppla in telefonjack?

Har precis flyttat in i ett äldre hus från -69 där det är ADSL internet. Tidigare ägaren har haft routern i hallen vilket jag inte vill ha utan har istället letat efter lämpligare uttag där den inte är i vägen. Har hittat ett som jag märkte inte ens var inkopplat när jag skruvade isär det men det är det som jag vill använda.

I det uttaget som tidigare ägaren använde finns det inkopplat fyra kablar (vilket är standardfärger enligt wikipedia)

Vit
Blå
Trukos
Violett.

I det som jag vill koppla in det till finns det inga kalar inkopplat men i uttaget precis bredvid finns en antennkabel likt den ComHem använder med stift i mitten samt två smalare sladdar som har färgerna Gul och Blå. Kan dessa vara till telefonjacket som dom bara dragit ur och lagt in i hålet i väggen med antennkabeln?

Kan dessa två sladdarna (Gul och Blå) vara till telefonjacket? Jag har testat att koppla in dem i översta hålen i telefonjacket på vardera håll men får ingen internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem

Har för mig att när ADSL kom så var man tvungen att koppla in det i första jacket? Rätta mig om jag har fel, kanske har ändrats med åren

Permalänk
Rekordmedlem

Signalen går in längst ner på jacket, kabelfärgen är inget att lita på.
https://www.telia.se/foretag/support/info/kopplainflertelejac...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin79:

men i uttaget precis bredvid finns en antennkabel likt den ComHem använder med stift i mitten samt två smalare sladdar som har färgerna Gul och Blå. Kan dessa vara till telefonjacket som dom bara dragit ur och lagt in i hålet i väggen med antennkabeln?

Det låter snarare som det kan vara en antennkabel för parabol.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det låter snarare som det kan vara en antennkabel för parabol.

Ja det är inte omöjligt då det finns en sådan på taket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bilder underlättar.

Det finns telekablar som är gula och blå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av todde:

Har för mig att när ADSL kom så var man tvungen att koppla in det i första jacket? Rätta mig om jag har fel, kanske har ändrats med åren

Man bör ha ADSL inkopplat i första jacket. Har man riktig tur så funkar det okej även i senare jack, har man otur så är det instabilt utav helvete.

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92:
Man behöver bara ha det i första jacket om man har vanlig telefon. Det bryts nämligen när det ringer om man inte använder det första.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Om man använder vanlig telefoni ska man först filtrera/splitta bort ADSL signalen, detta görs så nära inkommande tele-signal som möjligt.

Det är också vanligt med "brytande" seriell inkoppling av telefon jack. Och har man adsl modemet senare ner i kedjan så skulle man tappa internetuppkopplingen när nån lyfter på luren.

Annars kan man paralellkoppla jack. Har man många telefoner kan det bli lite fel impedans. Ska man inte ha några telefoner kanske det inte gör något.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

@Skrotnisse92:
Man behöver bara ha det i första jacket om man har vanlig telefon. Det bryts nämligen när det ringer om man inte använder det första.

Justja, det hade jag glömt. Har man dåliga kablar i huset så får man ofta stabilitetsproblem om du har dom på fel jack, vilket jag var mer inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Justja, det hade jag glömt. Har man dåliga kablar i huset så får man ofta stabilitetsproblem om du har dom på fel jack, vilket jag var mer inne på.

Vad menar du med ”dåliga kablar”? Och vad är fel jack?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Justja, det hade jag glömt. Har man dåliga kablar i huset så får man ofta stabilitetsproblem om du har dom på fel jack, vilket jag var mer inne på.

Kablarna är troligen från -69. Hur tar man reda på om dom är bra eller dåliga utan att dra ut dem från väggen, kan man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade skarvat innan nuvarande första jacket med "fiskögon" (och kopplat ur det) och dragit ny kabel i nuvarande kabelkanaler/rör till det jacket jag ville haft som första jack.
Lite mer jobb, men värt det om man är tveksamt till kablarnas kvalitet. Mindre skarvar också än om man går via flera andra telejack.

Permalänk
Medlem

Så länge koppartrådarna är hela och någorlunda seriöst dragna så skall de funka. Jag har självt kopplat in ett flertal företag på gamla koppartrådar som var runt hundra år gamla, och det blev både stabilt och snabbt.
Gristrynet i väggen har normalt ingående vit-blå par på de två nedre kontakterna. Det två övre turkos-lila är utgående och går vidare till nästa uttag. I första uttaget kopplar man in en DSL splitter som filtrerar ut datatrafiken från vanlig POTS telefoni. Du kan (bör) inte ha någon telefon inkopplat före DSL splittern.
Varje kontakt eller skarv på koppartråden innebär risk för störningar och sämre uppkoppling.
Så oftast vill man koppla in DSL spittern och modemet i första uttaget direkt där kabeln kommer in från gatan.
Vill man använda RJ11 eller RJ45 uttag istället för gristrynen så är det de två mittersta (vit-blå) som är ingående och de två på var sin sida om vit-blå i mitten är utgående (cyan-lila).
Med lite försiktighet så kan man koppla in en RJ11 kontakt (4 poler) i mitten av ett RJ45 uttag (8-poler).

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vad menar du med ”dåliga kablar”? Och vad är fel jack?

Skickades från m.sweclockers.com

Fel jack = inte första jacket. Kablarna + kopplingarna i husen kan ha varierande kvalitet, ofta sämre än dessa in i fastigheten.

Skrivet av martin79:

Kablarna är troligen från -69. Hur tar man reda på om dom är bra eller dåliga utan att dra ut dem från väggen, kan man det?

Skickades från m.sweclockers.com

Man märker ofta om det är problematiskt med uppkopplingen på sent jack (och fungerar bra på första jacket). Har du en någorlunda trevlig teknisk support så kan du även ringa dom efter någon vecka och fråga om de kan se någon packetloss till modemet.

Sen så bör inte åldern vara avgörande, det finns lite olika tankar om nyare är bättre eller ej.

Sen så skulle jag inte rekommendera att skarva första uttaget om du inte vet vad du håller på med, riskerar att få samma problem som om du använder fel jack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Fel jack = inte första jacket. Kablarna + kopplingarna i husen kan ha varierande kvalitet, ofta sämre än dessa in i fastigheten.

Man märker ofta om det är problematiskt med uppkopplingen på sent jack (och fungerar bra på första jacket). Har du en någorlunda trevlig teknisk support så kan du även ringa dom efter någon vecka och fråga om de kan se någon packetloss till modemet.

Sen så bör inte åldern vara avgörande, det finns lite olika tankar om nyare är bättre eller ej.

Sen så skulle jag inte rekommendera att skarva första uttaget om du inte vet vad du håller på med, riskerar att få samma problem som om du använder fel jack.

Första jacket har, som tidigare påpekats, ”endast” betydelse om man använder analoga telefoner. Gör man inte det så spelar det i stort ingen roll, om det nu inte är felkopplat...

På vilket sätt skulle kablaget i väggen vara sämre än kablaget i marken in till huset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Första jacket har, som tidigare påpekats, ”endast” betydelse om man använder analoga telefoner. Gör man inte det så spelar det i stort ingen roll, om det nu inte är felkopplat...

På vilket sätt skulle kablaget i väggen vara sämre än kablaget i marken in till huset?

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar kunna påverka ganska mycket även om det är olika i fall till fall. Prova att jobba hos en internetleverantör så ska du se Kablaget in i huset ansvaras av nätägaren(skanova), som garanterar funktionen fram till första jacket. Resterande uttag har placerats ut vid bygge av hus, eller i efterhand. Vanligt folk petar en hel del i dessa, då det inte krävs någon kompetens för att peta i dessa. Placerar man modemet i första jacket så kan man i princip koppla in det, och felanmäla till sin ISP om(när) det inte fungerar bra samt ta en kopp kaffe.

Men jag vill betona att det kan fungera bra även i senare jack, men första jacket placerar man modemet helst i.

Tillägg: Nu har det blivit lite väl offtopic.. I TS fall så skulle jag öppna upp även första jacekt i hallen och kolla så att allt är inkopplat där. Flera (Alla?) ISPer brukar tipsa om att man kopplar bort övriga jack och endast har första jacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det brukar kunna påverka ganska mycket även om det är olika i fall till fall. Prova att jobba hos en internetleverantör så ska du se Kablaget in i huset ansvaras av nätägaren(skanova), som garanterar funktionen fram till första jacket. Resterande uttag har placerats ut vid bygge av hus, eller i efterhand. Vanligt folk petar en hel del i dessa, då det inte krävs någon kompetens för att peta i dessa. Placerar man modemet i första jacket så kan man i princip koppla in det, och felanmäla till sin ISP om(när) det inte fungerar bra samt ta en kopp kaffe.

Men jag vill betona att det kan fungera bra även i senare jack, men första jacket placerar man modemet helst i.

Tillägg: Nu har det blivit lite väl offtopic.. I TS fall så skulle jag öppna upp även första jacekt i hallen och kolla så att allt är inkopplat där. Flera (Alla?) ISPer brukar tipsa om att man kopplar bort övriga jack och endast har första jacket.

Skulle vilja påstå att vanligt folk mycket sällan rör uttagen.

Om sedan alla förband är glappfria så har man bra skarvar och då är det inga problem.
Observera att det är om man INTE har analoga telefoner inkopplade.

Men du svarade aldrig på vad du menade med att det inre kablaget kunde vara sämre?

Hur är det idag med signalkvalitet i förhållande till avstånd från basstation?

Permalänk
Avstängd

Jo jag skulle väl påstå att man ofta rört till det bland uttagen, jag vet inte hur många "ormbon" jag själv rensat upp i när ADSL var aktuellt?

Hursomhelst så är det ju mycket enkelt rent elektriskt att flytta ett jack samt rensa rent från uttag man inte behöver.

Så här ser det ju ut, se främst sista sidan (det finns massor om det här om man googlar)
http://www.karlsborgsenergi.se/wp-content/uploads/2014/07/f%C...

Sen när man kopplat in utrustningen så ringer man sin support så kollar de signalen från DSLAMen i telestationen, vidare ser man med vilken hastighet man får så kallad synk.

EDIT Sen när man väl rensat inne i ett hus så är den svaga länken Telia/Skanovas gamla kopparledningar som man numera inte gör mycket åt därför kan man behöva justera den sk synken. Telias gamla ledningar drabbas ofta av jordfel (dålig isolation) och det är mycket dyrbart att byta dessa ledningar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Skulle vilja påstå att vanligt folk mycket sällan rör uttagen.

Om sedan alla förband är glappfria så har man bra skarvar och då är det inga problem.
Observera att det är om man INTE har analoga telefoner inkopplade.

Men du svarade aldrig på vad du menade med att det inre kablaget kunde vara sämre?

Hur är det idag med signalkvalitet i förhållande till avstånd från basstation?

Om du bor i ett tex ett sekelskifteshus så kan jag lova dig att flera människor har petat i teleuttagen. Sällan, absolut. Men folk har gjort det och folk har haft telefonjack i många år. Man flyttade ju jack då man kanske ville ha telefonen på andra sidan rummet osv. Och ADSL är ju känsligare än PSTN.

Att kablaget i huset kan vara sämre är självklart. Jag förklarade väldigt tydligt att nätägare ansvarar för ledningar utomhus till första jacket. Det betyder att husägare har varit ansvariga för montering/koppling av jack, vilket medför varierande kvalitet av kablar och kopplingar. Det är inte direkt som TP-kablar eller fiber som man drar i fastigheter idag.

Signalkvaliten har vad jag vet inte hänt så mycket senaste tiden. VDSL infördes ju på kortare avstånd för några år sen i vissa stationer, ADSL har ju varit samma sak i 20år vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Om du bor i ett tex ett sekelskifteshus så kan jag lova dig att flera människor har petat i teleuttagen. Sällan, absolut. Men folk har gjort det och folk har haft telefonjack i många år. Man flyttade ju jack då man kanske ville ha telefonen på andra sidan rummet osv. Och ADSL är ju känsligare än PSTN.

Att kablaget i huset kan vara sämre är självklart. Jag förklarade väldigt tydligt att nätägare ansvarar för ledningar utomhus till första jacket. Det betyder att husägare har varit ansvariga för montering/koppling av jack, vilket medför varierande kvalitet av kablar och kopplingar. Det är inte direkt som TP-kablar eller fiber som man drar i fastigheter idag.

Signalkvaliten har vad jag vet inte hänt så mycket senaste tiden. VDSL infördes ju på kortare avstånd för några år sen i vissa stationer, ADSL har ju varit samma sak i 20år vad jag vet.

Håller med. Dessutom, även om ingen petat i jacken så blir det metallstoft och fett på blecken som delas av plastpluggen och de frekvenser ADSL kör på störs ut mer än gammal hederlig telefoni.

Skickades från m.sweclockers.com