Keyboard/mus fungerar inte vid Win 10 Installation på skylake mobo

Permalänk
Medlem

Keyboard/mus fungerar inte vid Win 10 Installation på skylake mobo

Som rubriken lyder så fungerar varken mus eller tangentbord när jag vill installera windows 10 via USB.
Saker som jag testat: ps2 tangentbord , dragit ur tangentbord efter boot, aktiverat Legacy USB, uppdaterat till senaste BIOS

Dator specs
MOBO - MSI z270 SLI Plus
CPU - i7 7700k (V-kyld)
GPU - 2st 280x (V- kylda, dock är bara 1 inkopplad tills drivrutiner är installerade)
Lagring - Samsung ssd NVME 250gb m.2
PSU - Corsair RM1000

Permalänk
Medlem

Testat portarna fram och bak på datorn?
Låter det när du sätter in usb?
Lyser enheterna upp?
Kommer du in i BIOS innan boot med knapptryckning?
Om möjligt, använd inte USB3.0 portarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Testat portarna fram och bak på datorn?
Låter det när du sätter in usb?
Lyser enheterna upp?
Kommer du in i BIOS innan boot med knapptryckning?
Om möjligt, använd inte USB3.0 portarna

Jag har testat alla portarna.
USB stickorna lyser upp men när jag trycker på f11 för att välja vart den ska boota så dyker inte ens usb upp längre..
Jag kan använda ps2 keyboarden att styra men inte usb keyboarden

Permalänk
Medlem

Dock så dyker m.2 ssd upp i f11 menyn men inte usb'n

Permalänk
Medlem

Du kanske har missat att du måste göra USB-stickan bootable?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Du kanske har missat att du måste göra USB-stickan bootable?

Nope, på ISO-konverterings programmet så är den ikryssad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okreativ:

Nope, på ISO-konverterings programmet så är den ikryssad

Vad då för konverterings program?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Använd verktyget som finns på Microsoft hemsida. Den laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB, ISO mm som du kan använda för att installera om datorn. Går man till sidan från tex Mac dator får bara ISO fil så försök göra det från en Windows dator.

Omvägen du gjorde tidigare (ISO fil och ett annat program) kan man behöva göra om man har en mycket äldre dator än din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vad då för konverterings program?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Använd verktyget som finns på Microsoft hemsida. Den laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB, ISO mm som du kan använda för att installera om datorn. Går man till sidan från tex Mac dator får bara ISO fil så försök göra det från en Windows dator.

Omvägen du gjorde tidigare (ISO fil och ett annat program) kan man behöva göra om man har en mycket äldre dator än din.

Det var inte direkt någon omväg. Testade båda sättena dock så blev det ett error första gången jag skulle direkt konvertera med microsofts iso konverteringsprogram så andra gången använde jag Rufus som jag sett många rekommendera för att konvertera iso filer.
Båda tog lika lång tid typ. Den var vid 97% när det blev error på microsoft programmet.