Nya minnen till Asus ROG G703VI-E5097T

Permalänk
Medlem

Nya minnen till Asus ROG G703VI-E5097T

Hej proffs,

Införskaffade ovan monster häromdagen och är galet nöjd, med allt förutom minnet. Har tänkt att ha den ett tag och spontant känns 16GB lite för lite. Ser att likvärdiga modeller börjar släppas med 32GB och dylikt numera.

Men jag är lite dåligt insatt i just minnen framför allt. Datorn har 4 slots DDR4 och verkar klara upp till 2800mhz max 64 GB. SO-Dimm 260 pin.

Jag tror att bara 1 minnesslot används just nu men är osäker, hittar inte informationen.

Så min fråga är då hur jag kan maximera monstret och slänga in lite nytt, mer, större minnen redan nu direkt så det är gjort? Jag vet inte om det är dual channel heller.

Kikat på komplett, webhallen, inet och det finns ju inte hur mycket som helst att välja på. Skall man prioritera låg CL eller Mhz? Vad för typ av prestanda skillnad kan man vänta sig i spel?

Permalänk
Medlem

Skulle sådana här fungera? https://www.inet.se/produkt/5300575/g-skill-32gb-4x8gb-ddr4-3...

Klockas dom automatiskt ner till 2800mhz eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Jag kan garantera dig absolut 0% skillnad i spelprestanda gällande 16gb DDR4 ---> 32 gb DDR4.

Om du vill köra 20 applikationer av Photoshop samtidigt som du har uppe 600 tabbar i din webläsare när du spelar så kommer det göra lite skillnad, annars kastar du pengarna i sjön.

Allt över 16 GB är helt irrelevant för spel, den mängden används bara av folk som använder datorn i skapandeprocesser eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraki:

Jag kan garantera dig absolut 0% skillnad i spelprestanda gällande 16gb DDR4 ---> 32 gb DDR4.

Om du vill köra 20 applikationer av Photoshop samtidigt som du har uppe 600 tabbar i din webläsare när du spelar så kommer det göra lite skillnad, annars kastar du pengarna i sjön.

Allt över 16 GB är helt irrelevant för spel, den mängden används bara av folk som använder datorn i skapandeprocesser eller liknande.

Skönt svar ändå, då lägger vi ner detta helt enkelt

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med helt och hållet. Vänta tills du faktiskt har testat och sett att du behöver mer minne, speciellt med dagens priser. Du betalar mer än dubbelt så mycket för RAM idag än för två år sedan. 16GB räcker till bra mycket mer än du tror.