Enkel lösning för att lagra data hemma (NAS t.ex)?

Permalänk
Medlem

Enkel lösning för att lagra data hemma (NAS t.ex)?

Hej,

har en massa foton och privata dokument som jag just nu lagrar på min Macbook (!) och backar up mot moln via BackBlaze. Dock börjar Macbooken bli full, så jag söker en annan lösning. Jag har ingen annan dator, och behöver ingen för tillfället. Funderar därför på en annan enkel lösning för att lagra filerna hemma och backa upp dem på ett vettigt sätt.

Vad ska man satsa på? En NAS? Kravet är väl att det ska vara hyfsat enkelt att föra över filerna till den trådlöst, från min Macbook exempelvis. Behöver inte mer än 500 GB - 1 TB just nu, men såklart bra om det kan utökas framöver. Fördel om man kan stänga av enheten när den inte används.

Tacksam för tips till en total nybörjare i ämnet. Har vissa basala unix skills om det hjälper, och inga problem att använda terminalfönster.

Permalänk
Medlem

En NAS hade fungerat bra för dig. Något likande detta paket kanske:

NAS
https://www.dustinhome.se/product/5011060276/ds218

Disk X2
https://www.dustinhome.se/product/5010820188/red-soho-nas

Att kunna nå den internt trådlöst eller med sladd är inga problem, vill du kunna ansluta utifrån kan du använda dig av VPN eller om Synology har en egen molnlösning för detta!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

@fisken92: Tack, låter bra. Antar då att den bör backas upp mot någon molntjänst, exempelvis Backblaze B2? Och visst går det bra att stänga av den när den inte används?

Permalänk
Medlem

@nilssonp: Ja det ska gå att köra backup till backblaze enligt denna länk https://www.backblaze.com/b2/partner-synology.html vet även att Amazon Drive fungerar till Qnap, troligen fungerar det till Synology också!

Du kan stänga av NAS:en när du vill, men den är gjord för att vara igång 24/7!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Toppen, tack! Räcker det med 1 disk eller bör man ha 2 som speglas (om man ändå backar upp mot moln)?

Permalänk
Medlem

@nilssonp: Skadar aldrig att backa upp någon annan stans också.
Du kan ju alltid börja med en disk, för att komma billigare undan till en början och sen lägga till en extra för mer utrymme eller spegling ifall du vill.
Sen tycker jag att 2TB är lite snålt, att gå upp till en 3TB disk skiljer ju inte många kronor, kanske även värt att titta på 4TB också.

Permalänk
Medlem

Köp 2 st NASar och ställ en någon annanstans så slipper du insyn. På så sätt får du offsifte-backup, gratis. Om du nu prompt vill köra NAS och inte egen server...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@enoch85: Gratis är väl ändå att ta i, det lär ju inte vara någon som ger TS en NAS bara sådär. Dessutom ska man ha någonstans att ställa den, med anslutning och ström 24/7... Även om jag skulle ställa befintlig hårdvara på annan plats så skulle det dröja rätt många år innan min lagring i molnet har kostat mer än vad bara diskarna i NASen gjort, och då är det ju dags att byta dem om man vill var säker på att backupen faktiskt går att använda. Vips har man ett antal år molnlagring till innan man eventuellt tjänat in den extra NASen...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Köp 2 st NASar och ställ en någon annanstans så slipper du insyn. På så sätt får du offsifte-backup, gratis. Om du nu prompt vill köra NAS och inte egen server...

Vad är för- och nackdelarna med egen server för detta användningsområde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonp:

Vad är för- och nackdelarna med egen server för detta användningsområde?

Jag hade kört på två diskar per NAS, fördelen med att ha två NAS:ar är att du vet var din data är!
Gärna på två olika ställen.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Ska man lägga sin backup i molnet så krypterar man såklart all data. Om man ställer en NAS på annan plats så är det inte lämpligt att replikera den primära NASen då man inte har ngn möjlighet att rädda en korrupt eller raderad fil om replikeringen slutförts efter att felet inträffade. Man ska givetvis använda ett backupsystem med versioner så att man kan rulla tillbaka till en tidigare version av en fil (som exempelvis synologys Hyper Backup).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

@enoch85: Gratis är väl ändå att ta i, det lär ju inte vara någon som ger TS en NAS bara sådär. Dessutom ska man ha någonstans att ställa den, med anslutning och ström 24/7... Även om jag skulle ställa befintlig hårdvara på annan plats så skulle det dröja rätt många år innan min lagring i molnet har kostat mer än vad bara diskarna i NASen gjort, och då är det ju dags att byta dem om man vill var säker på att backupen faktiskt går att använda. Vips har man ett antal år molnlagring till innan man eventuellt tjänat in den extra NASen...

Jo diskar kostar, NAS kostar. Billigt med cloud, ja, men jag litar inte på någon. Plus att det är kul!

Har själv kört server i 5 år nu, utan dieselaggregat, och allt det där. Lagrar 10 TB data för närvarande, vet inte vad det kostar hos Mr X, men kör eget - det rekommenderar jag alltid.

Pallar inte gå in på detaljer, men ställ den hos någon man litar på, betala för elen om din kompis är snål, och sov gott då du vet att din data är trygg.

Skrivet av nilssonp:

Vad är för- och nackdelarna med egen server för detta användningsområde?

Listan kan göras lång.

Med en egen server kan du göra mer än att bara lagra din data, kräver kunskap och intresse, men eftersom du har ett konto på Swec så antar jag att intresse finns?

Skrivet av fisken92:

Jag hade kört på två diskar per NAS, fördelen med att ha två NAS:ar är att du vet var din data är!
Gärna på två olika ställen.

Precis vad jag skrev ovan

Skrivet av enoch85:

Köp 2 st NASar och ställ en någon annanstans så slipper du insyn. På så sätt får du offsifte-backup, gratis. Om du nu prompt vill köra NAS och inte egen server...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Jag har satt en 2.5" USB hårddisk i min router (RT-AC66U). Det är lite långsamt men det fungerar utmärkt för mina små behov.
Har kopplat in den på två usb-portar via en Y-kabel så att strömmen ska räcka till.

Billig enkel lösning med begränsad hastighet. Man bör dock stänga av AiCloud eftersom det har många säkerhetshål så det är ingen bra lösning om du vill komma åt filerna när du inte är hemma.

Riktig hemliga filer ska man kanske sparar någon annan stans eller kryptera dom hårt.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W