Strul med bilen efter köp

Permalänk
Medlem

Strul med bilen efter köp

Hej!

Köpte en bil från en firma där hela kopplingssatsen rasade inom en månad. Bilen är en motorstark modell som är 10 år gammal och gått 11000 mil men ändå rätt dyr ligger i 200 000kr klassen. Bilen bärgades och blev kollad av verkstad som konstaterade att allt behövde bytas med koppling, tryckplattor, lameller och svänghjul. Detta var hos originalverkstad vilket gjorde att kostnaden för detta skulle vara 60 000k. Jag har kört bilen normalt och anser att detta inte är ett fel jag kan ha orsakat på under en månad men det håller självklart inte firman med om.

Vi har bollat fram och tillbaka mycket och jag gick nästan med på att betala en del av reparationen där dom istället fick välja en egen verkstad. Närmare 14 000kr skulle jag få stå för men eftersom de inte ens ville lämna garantin på bytet så ångrade jag mig. Jag vet inte vad som är bäst att göra i mitt fall. Egentligen anser jag att det är ett fel som funnits från början då jag kunde märka av att kopplingen slirade när den blivit varm och man tryckte ner gasen i botten. Det slutade helt enkelt med att kopplingspedalen blev trög en dag och mitt på vägen slutade funka alls. Därför skulle jag vilja att dom gör bytet åt mig gratis men eftersom de inte går med på det måste jag nog gå via ARN.

Då har jag lite funderingar. Koppling är ju en slitagedel men jag vet att jag inte kört sönder hela satsen samt svänghjul på 200-300mil och 25 dagar. Om jag går via ARN hur tror ni det ser ut med förutsättningarna? Eftersom jag behöver använda bilen som bara står stilla nu vill jag fixa detta omgående och jag har inte tid att vänta på svar från ARN. Skäliga tiden för min del har redan gått ut då bilen blev okörbar för 3 veckor sedan. Kan jag reparera bilen på en egen verkstad och sedan anmäla till ARN för att begära full ersättning eller måste jag vänta på svar innan jag kan göra något med bilen. Kan ju inte ha bilen ståendes i 6-24 månader för att få svar.

Vad tror ni är bäst för mig att göra och vems sida tror ni Allmänna Reklamationsnämnden skulle vara på? Är det värt att istället betala 14 000kr för ett kopplingsbyte utan garanti?

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att företaget kommer stå för reparationen då det gäller en gammal bil med 11k mil på nacken, du bör ha kollat upp ifall kopplingen byttes med tanke på åldern. Att gå via ARN är rätt meningslöst då företaget behöver inte följa deras utslag, skulle nog nappat på att betala hälften men självklart att företaget som byter ger garanti på att bytet är korrekt utfört.

Permalänk
Medlem

Koppling är en slitagedel precis som bromsbelägg, har bilen gått 11000mil så är det ju inte konstigt? Visst ska man inte behöva byta koppling var 11k mil, men den kanske är racekörd av tidigare ägare? Därför jag undviker firma, omöjligt att få en uppfattning om hur den vårdats sedan tidigare.

Sedan var det väl ditt och bara ditt fel att du skitit i att den slirat och nu står utan fordon? Att du ens lyckats få till rabatt på det är ju sjukt.

Få allting bytt på en verkstad du litar på och njut sedan av att veta att du har en koppling som inte är misshandlad.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBomeez:

Hej!

Köpte en bil från en firma där hela kopplingssatsen rasade inom en månad. Bilen är en motorstark modell som är 10 år gammal och gått 11000 mil men ändå rätt dyr ligger i 200 000kr klassen. Bilen bärgades och blev kollad av verkstad som konstaterade att allt behövde bytas med koppling, tryckplattor, lameller och svänghjul. Detta var hos originalverkstad vilket gjorde att kostnaden för detta skulle vara 60 000k. Jag har kört bilen normalt och anser att detta inte är ett fel jag kan ha orsakat på under en månad men det håller självklart inte firman med om.

Vi har bollat fram och tillbaka mycket och jag gick nästan med på att betala en del av reparationen där dom istället fick välja en egen verkstad. Närmare 14 000kr skulle jag få stå för men eftersom de inte ens ville lämna garantin på bytet så ångrade jag mig. Jag vet inte vad som är bäst att göra i mitt fall. Egentligen anser jag att det är ett fel som funnits från början då jag kunde märka av att kopplingen slirade när den blivit varm och man tryckte ner gasen i botten. Det slutade helt enkelt med att kopplingspedalen blev trög en dag och mitt på vägen slutade funka alls. Därför skulle jag vilja att dom gör bytet åt mig gratis men eftersom de inte går med på det måste jag nog gå via ARN.

Då har jag lite funderingar. Koppling är ju en slitagedel men jag vet att jag inte kört sönder hela satsen samt svänghjul på 200-300mil och 25 dagar. Om jag går via ARN hur tror ni det ser ut med förutsättningarna? Eftersom jag behöver använda bilen som bara står stilla nu vill jag fixa detta omgående och jag har inte tid att vänta på svar från ARN. Skäliga tiden för min del har redan gått ut då bilen blev okörbar för 3 veckor sedan. Kan jag reparera bilen på en egen verkstad och sedan anmäla till ARN för att begära full ersättning eller måste jag vänta på svar innan jag kan göra något med bilen. Kan ju inte ha bilen ståendes i 6-24 månader för att få svar.

Vad tror ni är bäst för mig att göra och vems sida tror ni Allmänna Reklamationsnämnden skulle vara på? Är det värt att istället betala 14 000kr för ett kopplingsbyte utan garanti?

Att du märkte att kopplingen slirade, och inte kontaktade dem direkt är inte direkt till din fördel.
Om det börjar slira, och du fortsätter köra, såpass att allt rasar, så är det ju tvärtom mot vad du säger, mycket möjligt att du faktiskt "orsakade" de skador som blev, dvs körde sönder allt, tillskillnad från eventuellt en grej som var sämre från start, att köra med koppling tills dess att sakerna rasar, innebär ju att du riskerar ta med dig betydligt mer kringdelar.
En bil för 200'000 förväntas de ha gjort en besiktning och grundlig koll på, och du kan även förvänta dig viss garanti, eller åtminstone en någorlunda grundlig koll från deras sida.

Gissar att du fick med varudeklaration, och information om ev garantier vid bilköpet?

vad för bil, vad för bilfirma, vilket pris, vad sades vid köpet?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du sagt att du fortsatte köra med slirande koppling, så gissar jag att du nämnt det även för bilfirman?
Jag hade tagit det kostnadesförslag du fick isåfall.

Vad är det för kopplingsbyte utan garanti?
På vad för verkstad?
Gör de fel vid monteringen har du garanti, om det är ett företag vill säga.

Se till att de sätter dit riktiga komponenter och inga kinakopior bara.
Tar du en privatperson som byter hemma i sitt garage mot svarta pengar, njae, ingen garanti.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Har svårt att tro att företaget kommer stå för reparationen då det gäller en gammal bil med 11k mil på nacken, du bör ha kollat upp ifall kopplingen byttes med tanke på åldern. Att gå via ARN är rätt meningslöst då företaget behöver inte följa deras utslag, skulle nog nappat på att betala hälften men självklart att företaget som byter ger garanti på att bytet är korrekt utfört.

Vet, känns lite waste om de inte går med på ARNs utslag om det är till min fördel. 11k mil på mätaren men ändå en bil som kostar 170-200k så man förväntar sig att den ska klara sig minst en månad. Hade gått med på att betala 14 tusen men eftersom de inte är villiga med någon slags garanti från någon random verkstad kan jag inte bara kasta bort dom pengarna. Vad gör jag ifall de gjort fel vid bytet och något värre händer utan garanti?

Skrivet av Flygman:

Koppling är en slitagedel precis som bromsbelägg, har bilen gått 11000mil så är det ju inte konstigt? Visst ska man inte behöva byta koppling var 11k mil, men den kanske är racekörd av tidigare ägare? Därför jag undviker firma, omöjligt att få en uppfattning om hur den vårdats sedan tidigare.

Sedan var det väl ditt och bara ditt fel att du skitit i att den slirat och nu står utan fordon? Att du ens lyckats få till rabatt på det är ju sjukt.

Få allting bytt på en verkstad du litar på och njut sedan av att veta att du har en koppling som inte är misshandlad.

Ja det är en slitagedel men en bilhandlare ska informera om bilens skick och om kopplingen är dålig ska detta inte gömmas. Om de säger att bilen är felfri och det bara är att köra och bilen efter 25 dagar är helt okörbar vet jag inte vad jag ska säga. Trodde firma skulle innebära tryggare köp men visade ju sig helt fel, du har rätt angående att det är svårt att veta hur den vårdats. Grejen är att jag märkte bara att den slirade 2-3 dagar innan den blev helt strandsatt för jag inte hade gett bilen så hård gas innan för jag ville lära känna bilen. Har haft flera bilar innan utan problem. Grejen är att skälig tid att informera säljaren om fel är 2 månader, jag informerade dagen efter bilen blev strandsatt och att jag hade märkt kopplingsslir sedan några dagar innan när bilen var varm. Även kopplingspedalen hade betett sig skumt dagarna innan där den kunde fastna i nedtryckt läge men jag trodde det var pga kylan så jag drog upp den och kunde köra som vanligt.

Skrivet av Bellerefon:

Att du märkte att kopplingen slirade, och inte kontaktade dem direkt är inte direkt till din fördel.
Om det börjar slira, och du fortsätter köra, såpass att allt rasar, så är det ju tvärtom mot vad du säger, mycket möjligt att du faktiskt "orsakade" de skador som blev, dvs körde sönder allt, tillskillnad från eventuellt en grej som var sämre från start, att köra med koppling tills dess att sakerna rasar, innebär ju att du riskerar ta med dig betydligt mer kringdelar.
En bil för 200'000 förväntas de ha gjort en besiktning och grundlig koll på, och du kan även förvänta dig viss garanti, eller åtminstone en någorlunda grundlig koll från deras sida.

Gissar att du fick med varudeklaration, och information om ev garantier vid bilköpet?

vad för bil, vad för bilfirma, vilket pris, vad sades vid köpet?

Kontaktade dom ändå inom en vecka eftersom förloppet gick ganska snabbt från att slira ett par gånger vid kraftig acceleration och sen 3 dagar senare inte ens funka. Skälig tid enligt vad jag läst är 2 månader. Bilen var som sagt inte ens en månad gammal. Jag förstår bara inte hur jag kunnat köra sönder bilen när jag kört den som jag normalt gjort med alla mina tidigare 5 manuella bilar utan kopplingsproblem? Visst om det bara hade varit koppling o lamell osv men att hela satsen plus svänghjul rasar efter 25 dagar förstår jag mig inte på.

Fick ingen varudeklaration och garantin köptes externt men den täcker inte en bil vid den åldern/miltalet och inte försäkringen heller.Det är en Audi Sportmodell i 180k pris ungefär och bilen skulle vara felfri sa de. Vill inte vara respektlös och outa bilfirman tills vi har kommit överens eller allt är klart med de ifall de visar sig vara medgörliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Med tanke på att du sagt att du fortsatte köra med slirande koppling, så gissar jag att du nämnt det även för bilfirman?
Jag hade tagit det kostnadesförslag du fick isåfall.

Vad är det för kopplingsbyte utan garanti?
På vad för verkstad?
Gör de fel vid monteringen har du garanti, om det är ett företag vill säga.

Se till att de sätter dit riktiga komponenter och inga kinakopior bara.
Tar du en privatperson som byter hemma i sitt garage mot svarta pengar, njae, ingen garanti.

Som sagt nämnde det för dom att jag senaste dagarna märkt det på bilen och att den plötsligt utan förvarning inte ville köra längre. Luktade inte bränt ingenting, det bara gick inte att få in växlarna. Det är ju det jag försöker komma fram till att de säger att de bara jobbar med seriösa verkstäder men alla seriösa lämnar ju garanti på bytet dock inget som de säger kommer göras nu? Kommer få kvitto så det är vitt iallafall. Kan ju köra ut 10 meter och allting brakar ihop om de gjort fel. De har inte sagt vilken verkstad än så får återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBomeez:

Som sagt nämnde det för dom att jag senaste dagarna märkt det på bilen och att den plötsligt utan förvarning inte ville köra längre. Luktade inte bränt ingenting, det bara gick inte att få in växlarna. Det är ju det jag försöker komma fram till att de säger att de bara jobbar med seriösa verkstäder men alla seriösa lämnar ju garanti på bytet dock inget som de säger kommer göras nu? Kommer få kvitto så det är vitt iallafall. Kan ju köra ut 10 meter och allting brakar ihop om de gjort fel. De har inte sagt vilken verkstad än så får återkomma.

Nja, om de förmedlar den tjänsten, eller är de som tar betalt, så är det ju isåfall bilförsäljaren som reparerar din bil, kommer du tio meter så reklamerar du jobbet, och de får laga det riktigt.
Byter de (lagar kopplingen) så kan du förvänta dig att kopplingen ska hålla.
Du har ju även rätt till ersättning för de kostnader deras felaktiga reparation innebär med isåfall.

Är det som du säger hade jag kontaktat konsumentvägledare/Arn.
Dvs, du tog kontakt med dem när du märkte av felet, och att det på en bil för 200'000 bör vara en fungerande koppling.
Förutsatt att du inte köpte en 5 miljonersbil för 200'000 just pågrund av att det var kända mekaniska fel, och den sågs som ett reparationsobjekt, och det var tydligt förklarat när du köpte den.

Tänk dock på vad och hur du säger sakerna, framförallt vid kontakt med ARN och bilförsäljaren.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBomeez:

Kontaktade dom ändå inom en vecka eftersom förloppet gick ganska snabbt från att slira ett par gånger vid kraftig acceleration och sen 3 dagar senare inte ens funka. Skälig tid enligt vad jag läst är 2 månader. Bilen var som sagt inte ens en månad gammal. Jag förstår bara inte hur jag kunnat köra sönder bilen när jag kört den som jag normalt gjort med alla mina tidigare 5 manuella bilar utan kopplingsproblem? Visst om det bara hade varit koppling o lamell osv men att hela satsen plus svänghjul rasar efter 25 dagar förstår jag mig inte på.

Fick ingen varudeklaration och garantin köptes externt men den täcker inte en bil vid den åldern/miltalet och inte försäkringen heller.Det är en Audi Sportmodell i 180k pris ungefär och bilen skulle vara felfri sa de. Vill inte vara respektlös och outa bilfirman tills vi har kommit överens eller allt är klart med de ifall de visar sig vara medgörliga.

Köper du en bil för över 30k ska det ha funnits en varudeklaration, branchstandard.
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...

ang att såpass mycket gick sönder.
Med tanke på att vi är på ett datorforum.

Du märker att vattenkylaren läcker ytterst lite, framförallt vid belastning, du fortsätter använda datorn trots detta.
Allt vatten läcker ut, grafikkort, processor och moderkort går sönder.
"Jag förstår inte hur alla andra delar kan gå sönder när det bara var AOI kylaren som var lite trasig och det vid belastning"

Kopplingen ligger mot svänghjulet, haverar kopplingslamellen helt, så skadar den svänghjulet samt tryckplatta i samma veva.
Utöver det faktum att en slirande koppling ger mängder med värme, som skadar både tryckplatta och svänghjul ganska snabbt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Vad som är rätt elelr fel i ditt ärende kan jag inte säga men några punkter som jag vill lyfta är följande.

1. Garanti på bilen gäller aldrig slitagedelar. Tyvärr.

2. Det är absolut säkrare att köpa via en firma. Förutsatt att den är MRF-ansluten. Då finns ett regelverk att följa, bla gällande garanti. Är firman ej MRF-ansluten så spelar det absolut ingen roll om du köper av firma eller privatperson, förutom att en firma har ett rykte att tänka på, och därför ofta hjälper till med saker av ren goodwill.

3. En firma bör ju upplysa om problem med bilen, men när jag läser det som du skriver får jag uppfattningen om att felet ej fanns på bilen vid leverans. Det är då omöjligt att se eventuellt slitage utan att plocka ner kopplingen. Finns det fel på bilen som firman är medvetna om vid leverans men ej upplyser om, och är MRF-anslutna så har de ett ansvar att åtgärda felet förutsatt att köparen upptäcker och anmäler det under de första 6 månaderna. Inte ansluten = inga måsten. Förutom om det är en fråga om bedrägeri och då är det vägen via polisanmälan som gäller.

4. Har du kollat med ditt försäkringsbolag? Många försäkringar går in och täcker den här typen av problem, förutsatt att underhåll på bilen är enligt instruktioner från tillverkaren.

5. Nu vet jag inte vilken verkstad det är de har kontakt med, men de har en skyldighet att lämna en garanti på arbetet men inte på delarna. Mao monterar de fel så är det deras ansvar, kör du sönder den igen (menar inte att du har gjort det i första läget) så gäller ingen garanti.

Kontentan, förutsatt att firman inte har medvetet bedragit dig, så har dom inga skyldigheter mot dig. Så tar inte försäkringen det så hade jag tagit deras erbjudande och sprungit som Forest.

Och ja jag jobbar på en hyfsat stor bilfirma sedan ett bra tag tillbaka, så jag har varit inblandad i det mesta, både från mina kunder och kollegors.

Jag hoppas verkligen att du hittar en lösning som du känner dig bekväm med till slut!

Visa signatur

muttesmutte

Permalänk
Moderator
Moderator

Eftersom bilen är köpt av ett företag är det konsumentköplagen som är tillämplig, vilket ger köparen en hel drös rättigheter. Bland annat räknas fel som dyker upp inom sex månader från köpet som ursprungliga, om inte säljaren kan visa att så inte är fallet.

Jag kan inte ett smack om bilar så kan inte på något sätt göra en bedömning där, men även om kopplingen med relaterade delar är en slitagedel innebär det inte att felet per automatik faller på köparen. Säljes exempelvis en bil som "Fullständigt genomgången på verkstad, alla brister åtgärdade, uppsmörjd med citrondoftande pingvinfett!" så skulle den anses som felaktig om den rasar efter två månader och det visar sig att hela stommen är sönderrostad och slitagedelarna nu är så utslitna att de med lätthet skulle dömts ut redan två år före köpet.

Därtill är priset avgörande. Är 200k ett högt pris för en motsvarande bil förväntas bilen också vara i gott, väl genomgånget skick. Är priset lågt är de rimliga förväntningarna också lägre.

Citat:

17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Det torde vara väldigt viktigt med en oberoende firmas utlåtande i ärendet. En snabb sökning visar också att en varudeklaration skall ha funnits tillgänglig i anslutning till bilen och du borde fått med dig en kopia, men det kan säkerligen säljaren fortfarande lösa.

Vad gäller att reparera bilen på eget bevåg om du inte kommer överrens med företaget och avvakta ARNs beslut är det lite hal is. Skulle ARN döma till din fördel kommer rimligtvis hänsyn tas till att du behövt nyttja bilen under tiden, men det bygger också på att du inte vägrar reparationsförsök eller andra åtgärder om säljaren vill göra sådana. Ett erbjudande om att säljaren reparerar bilen mot att köparen betalar en (lägre) avgift skulle antagligen inte ligga köparen i fatet att vägra, med tanke på

Citat:

26 §
...
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.

(citat från KKöpL)

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av muttesmutte:

2. Det är absolut säkrare att köpa via en firma. Förutsatt att den är MRF-ansluten. Då finns ett regelverk att följa, bla gällande garanti. Är firman ej MRF-ansluten så spelar det absolut ingen roll om du köper av firma eller privatperson, förutom att en firma har ett rykte att tänka på, och därför ofta hjälper till med saker av ren goodwill.
...
Kontentan, förutsatt att firman inte har medvetet bedragit dig, så har dom inga skyldigheter mot dig.

Det är en avgörande skillnad mellan att köpa en begagnad bil av ett företag och av en privatperson, i det förstnämnda fallet gäller Konsumentköplagen vilken är kraftigt viktad till köparens fördel, och säljaren har långtgående skyldigheter. I det senare fallet gäller Köplagen, där båda parter anses jämbördiga i en tvist.
Sedan kan det naturligtvis vara så att det är en redigt smutsig bransch med företag som glatt låtsas som att de inte känner till gällande lagar och hoppas att kunderna inte heller gör det, men det förändrar inte vad som faktiskt gäller, bara att det kan bli svårare att komma dit i slutändan.

När du köper en ny eller begagnad bil hos en bilhandlare är du skyddad av konsumentköplagen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom bilen är köpt av ett företag är det konsumentköplagen som är tillämplig, vilket ger köparen en hel drös rättigheter. Bland annat räknas fel som dyker upp inom sex månader från köpet som ursprungliga, om inte säljaren kan visa att så inte är fallet.

Jag kan inte ett smack om bilar så kan inte på något sätt göra en bedömning där, men även om kopplingen med relaterade delar är en slitagedel innebär det inte att felet per automatik faller på köparen. Säljes exempelvis en bil som "Fullständigt genomgången på verkstad, alla brister åtgärdade, uppsmörjd med citrondoftande pingvinfett!" så skulle den anses som felaktig om den rasar efter två månader och det visar sig att hela stommen är sönderrostad och slitagedelarna nu är så utslitna att de med lätthet skulle dömts ut redan två år före köpet.

Därtill är priset avgörande. Är 200k ett högt pris för en motsvarande bil förväntas bilen också vara i gott, väl genomgånget skick. Är priset lågt är de rimliga förväntningarna också lägre.

Det torde vara väldigt viktigt med en oberoende firmas utlåtande i ärendet. En snabb sökning visar också att en varudeklaration skall ha funnits tillgänglig i anslutning till bilen och du borde fått med dig en kopia, men det kan säkerligen säljaren fortfarande lösa.

Vad gäller att reparera bilen på eget bevåg om du inte kommer överrens med företaget och avvakta ARNs beslut är det lite hal is. Skulle ARN döma till din fördel kommer rimligtvis hänsyn tas till att du behövt nyttja bilen under tiden, men det bygger också på att du inte vägrar reparationsförsök eller andra åtgärder om säljaren vill göra sådana. Ett erbjudande om att säljaren reparerar bilen mot att köparen betalar en (lägre) avgift skulle antagligen inte ligga köparen i fatet att vägra, med tanke på

(citat från KKöpL)

Det är det jag tänker, hur ska de bevisa att det är jag som orsakat felet? Vet att jag inte gjort det heller utan att den varit dålig så det är därför jag står på mig.

I mail med bilfirman nämner de nybesiktning och att den nyligen varit hos audi för reparationer på annat för att försöka skrämma bort mig från att fortsätta reklamationen men vad har det med kopplingen att göra när annat varit utbytt? Detta framställs som att bilen varit helt perfekt och felfri från leverans från deras sida.

Priset är för bilen i miltal, ålder och utrustning i mitten av marknadspris. Jag har inte vägrat reparationsförsök det är de som inte velat erbjuda det så fick hålla på nästan en vecka innan de ens kom med förslaget att jag betalar delarna 14000kr ungefär och dom står för arbetet. Ska jag anse det som en lägre avgift jag inte kan neka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är en avgörande skillnad mellan att köpa en begagnad bil av ett företag och av en privatperson, i det förstnämnda fallet gäller Konsumentköplagen vilken är kraftigt viktad till köparens fördel, och säljaren har långtgående skyldigheter. I det senare fallet gäller Köplagen, där båda parter anses jämbördiga i en tvist.
Sedan kan det naturligtvis vara så att det är en redigt smutsig bransch med företag som glatt låtsas som att de inte känner till gällande lagar och hoppas att kunderna inte heller gör det, men det förändrar inte vad som faktiskt gäller, bara att det kan bli svårare att komma dit i slutändan.

När du köper en ny eller begagnad bil hos en bilhandlare är du skyddad av konsumentköplagen.

Helt rätt här. Sedan början av reklamationen har de försökt skrämma bort mig med olika påståenden, de väntade inte ens på svar från Audis verkstad på vad felet var utan nekade problem från början tills jag fick de att åtminstone vänta på Audis svar. De har skrivit på ett sätt som att allt fel ligger på mig och det inte finns en chans för mig att göra något och de vill vara snälla och erbjuda mig betala 14000kr för delarna och dom står för reparationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muttesmutte:

Vad som är rätt elelr fel i ditt ärende kan jag inte säga men några punkter som jag vill lyfta är följande.

1. Garanti på bilen gäller aldrig slitagedelar. Tyvärr.

2. Det är absolut säkrare att köpa via en firma. Förutsatt att den är MRF-ansluten. Då finns ett regelverk att följa, bla gällande garanti. Är firman ej MRF-ansluten så spelar det absolut ingen roll om du köper av firma eller privatperson, förutom att en firma har ett rykte att tänka på, och därför ofta hjälper till med saker av ren goodwill.

3. En firma bör ju upplysa om problem med bilen, men när jag läser det som du skriver får jag uppfattningen om att felet ej fanns på bilen vid leverans. Det är då omöjligt att se eventuellt slitage utan att plocka ner kopplingen. Finns det fel på bilen som firman är medvetna om vid leverans men ej upplyser om, och är MRF-anslutna så har de ett ansvar att åtgärda felet förutsatt att köparen upptäcker och anmäler det under de första 6 månaderna. Inte ansluten = inga måsten. Förutom om det är en fråga om bedrägeri och då är det vägen via polisanmälan som gäller.

4. Har du kollat med ditt försäkringsbolag? Många försäkringar går in och täcker den här typen av problem, förutsatt att underhåll på bilen är enligt instruktioner från tillverkaren.

5. Nu vet jag inte vilken verkstad det är de har kontakt med, men de har en skyldighet att lämna en garanti på arbetet men inte på delarna. Mao monterar de fel så är det deras ansvar, kör du sönder den igen (menar inte att du har gjort det i första läget) så gäller ingen garanti.

Kontentan, förutsatt att firman inte har medvetet bedragit dig, så har dom inga skyldigheter mot dig. Så tar inte försäkringen det så hade jag tagit deras erbjudande och sprungit som Forest.

Och ja jag jobbar på en hyfsat stor bilfirma sedan ett bra tag tillbaka, så jag har varit inblandad i det mesta, både från mina kunder och kollegors.

Jag hoppas verkligen att du hittar en lösning som du känner dig bekväm med till slut!

Tack för ditt svar. Jag har ju strykt garantin för den inte täcker och försäkringen täcker inte till det miltalet/årsmodellen tyvärr så den är strykt också, kan ringa och höra med de men kan ej räkna med det. Det allting hänger på är min rätt som konsument och vem som har rätt just för att kopplingen är en slitagedel. Men det är chockerande för mig att denna bil på under 25 dagar och 200 mil av normal körning ska få ett helt kopplingsras.

Det anses vara skälig tid att informera säljaren om brister inom 2 månader så även om jag upptäckt fel på bilen dagen efter och anmält det nästan 2 månader efter så bör det räknas som skälig tid. Nu var det ju ännu mindre, bara ca 25 dagar och felet började visade sig sista dagarna innan jag informerade de.

Ber självklart inte om garanti från verkstaden för att ja ska köra sönder men åtminstone på att det är utfört rätt och inte kommer knasa så fort jag åkt därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Köper du en bil för över 30k ska det ha funnits en varudeklaration, branchstandard.
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyr...

ang att såpass mycket gick sönder.
Med tanke på att vi är på ett datorforum.

Du märker att vattenkylaren läcker ytterst lite, framförallt vid belastning, du fortsätter använda datorn trots detta.
Allt vatten läcker ut, grafikkort, processor och moderkort går sönder.
"Jag förstår inte hur alla andra delar kan gå sönder när det bara var AOI kylaren som var lite trasig och det vid belastning"

Kopplingen ligger mot svänghjulet, haverar kopplingslamellen helt, så skadar den svänghjulet samt tryckplatta i samma veva.
Utöver det faktum att en slirande koppling ger mängder med värme, som skadar både tryckplatta och svänghjul ganska snabbt.

Ja, kan förstå att det blir en dominoeffekt men det är något jag inte kunnat orsaka med min körning ifall något inte varit dåligt från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBomeez:

Ber självklart inte om garanti från verkstaden för att ja ska köra sönder men åtminstone på att det är utfört rätt och inte kommer knasa så fort jag åkt därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Sådan "garanti" har du oavsett, du betalar för ett byte av koppling, de ska se till att det görs riktigt, och blir såpass bra som man kan förvänta sig efter ett kopplingsbyte.
Byter de enbart lamellen och återanvänder resten, så kan du kanske inte förvänta dig att det håller speciellt länge.
Det är därmed väldigt relevant att veta VARFÖR det bara kostar 14k via bilförsäljaren.
Kräv specifikation av vad som ska bytas.

Byts allt kan du förvänta dig att det inte går sönder direkt.
Du betalar för en tjänst, den ska vara fackmannamässigt utförd.
https://lagen.nu/1985:716#P9S1
https://lagen.nu/1985:716#P4S1
Trillar grejerna isär är den inte fackmannamässigt utförd. dvs de ska fixa det, eller du få pengarna tillbaka.

https://lagen.nu/1985:716#P16S1
Du har 20§ rätt att kräva att de fixar det, eller pengar tillbaka. (häva köp)
Skadestånd för att få det fixat etc etc etc.

Kontakta konsumentvägledare oavsett.

ps, det är en dominoeffekt du orsakade genom att fortsätta köra, frågan blir om du borde förstått att det kunde gå såpass illa, uppenbarligen trodde du inte det var ett allvarligt fel, är det tre dagar efter ett litet slir så är det inget konstigt jämfört med om du kör runt och slirar koppling ordentligt i 20 dagar, då är det mer det ditt fel.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Kör på bytet för 14k, smällar man får räkna med att kunna ta om man fyndar 10 år gamla motorstarka bilar med 11k mil på mätarn. Var glad att du slapp betala 60k. Hade du velat ha något tillförlitligt hade du väl köpt en Toyota för 200k och den hade sedan rullat till 40k mil med bara olje och däcksbyte, men hur kul är det?

Permalänk
Avstängd

Lyssna bara på twit i denna tråd, allt annat är bara skit. Skicka även in en anmälan till ARN bara för att, det kostar inget och det ger en viss tyngd i ev rättstvist. Det är även bra att ha så många avgöranden som möjligt från ARN.

Bollen ligger på din sida, och det vet bilhandlaren. Bilhandlaren kan då locka med billigare alternativ för att slippa stå för hela kostnaden själv.
Konsumentköplagen är ett starkt skydd som är till fördel för konsumenten.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad det är för bil, A5 3.0?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Kör på bytet för 14k, smällar man får räkna med att kunna ta om man fyndar 10 år gamla motorstarka bilar med 11k mil på mätarn. Var glad att du slapp betala 60k. Hade du velat ha något tillförlitligt hade du väl köpt en Toyota för 200k och den hade sedan rullat till 40k mil med bara olje och däcksbyte, men hur kul är det?

Njae, tycker inte det är smällar man ska behöva ta, men med dagens kvalitetskontroll, miljöhets och mentalitet så är man inte jätteförvånad. Framförallt inte på VAGs bilar.
Gällande Toyota som evighetsbil är jag av ganska motsatt uppfattning, topplockspackningar, totalt sönderrostade skruvar i underrede etc, framförallt när de når tio års ålder.

Tittar man på blocket så verkar det vara väldigt roliga bilar, alla Toyotas med 40'000 mil som rullar på gatorna verkar folk vilja behålla då det knappt finns någon till salu. hela 9 stycken från privatpersoner
Mercedes däremot verkar folk vilja bli av med, där är det 60 stycken annonser, uppenbart är att Mercedes är en betydligt tråkigare bil när den gått 40 tusen mil + (å då är merparten av alla bilar slutet av 90 talet och början 00 talet bortrostade sen länge)
Värst att äga är dock Volvo, 260 annonser drygt med folk som bara hatar sina långmilade volvos.
Eller, så är det så att en toyota kanske inte rent generellt sett är en bil som går 40k mil utan problem med oljebyte och däck, utan om man ska ha en bil många år, för att åka långt, så är 200tusen bättre spenderade på t.ex en begagnad Volvo än en ny Asiat.
Eller 30tusen på en begagnad lågmilad volvo, och spara resterande för ev underhåll.
Det är måhända inte så roligt dock, men ev ett bättre val om man har en budget på 200k och ska köra 40'000 mil.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Sådan "garanti" har du oavsett, du betalar för ett byte av koppling, de ska se till att det görs riktigt, och blir såpass bra som man kan förvänta sig efter ett kopplingsbyte.
Byter de enbart lamellen och återanvänder resten, så kan du kanske inte förvänta dig att det håller speciellt länge.
Det är därmed väldigt relevant att veta VARFÖR det bara kostar 14k via bilförsäljaren.
Kräv specifikation av vad som ska bytas.

Byts allt kan du förvänta dig att det inte går sönder direkt.
Du betalar för en tjänst, den ska vara fackmannamässigt utförd.
https://lagen.nu/1985:716#P9S1
https://lagen.nu/1985:716#P4S1
Trillar grejerna isär är den inte fackmannamässigt utförd. dvs de ska fixa det, eller du få pengarna tillbaka.

https://lagen.nu/1985:716#P16S1
Du har 20§ rätt att kräva att de fixar det, eller pengar tillbaka. (häva köp)
Skadestånd för att få det fixat etc etc etc.

Kontakta konsumentvägledare oavsett.

ps, det är en dominoeffekt du orsakade genom att fortsätta köra, frågan blir om du borde förstått att det kunde gå såpass illa, uppenbarligen trodde du inte det var ett allvarligt fel, är det tre dagar efter ett litet slir så är det inget konstigt jämfört med om du kör runt och slirar koppling ordentligt i 20 dagar, då är det mer det ditt fel.

Varför ska jag räkna med en så stor smäll när jag köper av en firma som säger att den är felfri?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Lyssna bara på twit i denna tråd, allt annat är bara skit. Skicka även in en anmälan till ARN bara för att, det kostar inget och det ger en viss tyngd i ev rättstvist. Det är även bra att ha så många avgöranden som möjligt från ARN.

Bollen ligger på din sida, och det vet bilhandlaren. Bilhandlaren kan då locka med billigare alternativ för att slippa stå för hela kostnaden själv.
Konsumentköplagen är ett starkt skydd som är till fördel för konsumenten.

Så om jag går med på att betala för delarna i bytet, kan jag i efterhand vända mig till arn för att kräva ersättning för det? Eller vad menar du med att jag ändå bör skicka in till de? Känns som de försökt skrämma bort mig och sen när jag inte gett med och nämnt arn så har de kommit med sådanns erbjudanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Nyfiken på vad det är för bil, A5 3.0?

S5 V8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

14k låter billigt i just detta fall, jag hade nog bitit i äpplet och svalt.

Permalänk
Medlem

Hade själv gått med på 14k då det är nog svårt att bevisa att felet var där från början.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Hade själv gått med på 14k då det är nog svårt att bevisa att felet var där från början.

Grejen är ju att jag inte har bevisbördan inom 6 månader, det är ju bilfirman som måste bevisa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tror det stämmer man lär byta allt som beskrivits bra tidigare i tråden men tycker 14000 låter som en bra deal för det är antagligen dom som har egna mekaniker som byter koppling och 14000 är nog material kostnaden där jobbet blir gratis

Sen ska vilken mekaniker som helst klara av att byta en koppling och skulle mer säga att problemet är inte svårigheten utan det tar ganska mycket tid så jag hade tagit dealen på 14000 och det verkar vara ett rätt vanligt problem att kopplingarna ryker på quattro modellerna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBomeez:

Varför ska jag räkna med en så stor smäll när jag köper av en firma som säger att den är felfri?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du ska inte räkna med det.
Reklamera det, kräv att de fixar felet då det fanns där från början.
Men juridik handlar inte bara om 1+1 är 2, utan om omständigheter runt om, skillnaden på om du medvetet körde runt med något som var uppenbart trasigt (så som jag och även andra uppfattade det från början) eller som i ditt fall, litet fel och sen totalhaveri.

Har du köpt den på kredit?
Kontakta kreditbolaget och förklara läget, att den bil du köpte var trasig, och du vill hålla inne betalning tills dess säljaren fixat felet, etc etc.
Ställ till problem för dem, och kräv att de fixar problemet.

Men det är många omständigheter, så återigen. kontakta konsumentvägledaren
Anmäl till ARN.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Trist när saker rasar men jag tycker mig se några saker som sätter tonen för hur detta kommer gå.

Du köper en motorstark bil med slirande koppling och fortsätter köra den? Missförstod jag dig? Man kan undra varför du köpte bilen med vetskap om detta UTAN att planera att byta kopplingen ASAP.

Om du märkte detta, säg efter en vecka, så skulle du då kontaktat bilförsäljaren för att påpeka felet.

Kopplingarna på dagens bilar kan skilja sig gaska mycket från de äldre.
Förr bytte man kopplingslamellerna, tryckplatta, lager osv ev svarvade man svänghjulet och monterade ihop allt.

Idag sitter det ofta dubbelmasse-svänghjulsom inte går att svarva (finns väl i teorin metoder men vi skippar dem). Så kör du med en slirande koppling som överhettar svänghjulet så är det kört. Du behöver ett nytt svänghjul och dessa brukar kostar _MASSOR_ (jämfört med vanliga solida hjul).

Visst kan man köra med slirande koppling och ta en dag i taget, på en gammal häck som skall till skroten vilken dag som helst ELLER till man planerat att byta alla delar (som i ditt fall).
Att köra med en slirande koppling på en motorstark 200k bil i mer än till verkstaden är "mindre smart".

Gällande bevisbörda så har du satt dig i en dum sits...
Hade du påpekat felet efter en vecka så är chansen betydligt större att de bara fått byta lameller, lager samt tryckplatta. Men om du nu brummat på en månad så har du förmodligen överhettat svänghjulet och priset har gått upp markant.

Försäljaren (och andra med lite insikt i bilar) kan nu hävda att du orsakat de större skadorna.
Jag kan mycket väl tänka mig att de där 14k stod för de extra kostnaderna för just svänghjul och bytet av detta.

Så vad svarar säljaren till arn? Förmodligen något i stil med:
Vi kan ta att kopplingen var dålig men köparen rapporterad inte detta utan fortsatte att köra på trots vetskap om detta och detta ledde till ytterligare skador. Vi har erbjudit köparen att åtgärda felet MEN med ett påslag på 14k för byte av dessa "extra" delar.

Tyvärr tror jag att du kommer förlora detta... Jag förstår att det är skittrist men du kommer bara förlora mer på att låta bilen stå i 2år och vänta på utslag.

Halv-OT:
Senast jag kollade på va ett nytt DM-svänghjul kostade till en av mina sommarbilar insåg jg att jag får byta hela skiten till enkelmassa och fjädrande lameller när det är dags.