Problem med försäljning på tradera

Permalänk
Medlem

Problem med försäljning på tradera

Jag har sålt en vara på tradera som inte tycks ha nått mottagaren.
Varan har skickats som ett brev och är inte spårbar. Jag har därför inte heller något bevis på att varan verkligen har skickats. På samma sätt kan förstås köparen inte bevisa att paketet inte har mottagits.
Vem är ansvarig vid en sådan här situation?

Köpet har genomförts via Traderas integerade betalningssystem med Swish om det har någon betydelse.

Permalänk
Medlem

@puck: Det är alltid avsändaren som har ansvaret. Speciell undantag finns vid returer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Du ansvarig för leveranserna lyckande, det du kan göra är och ringa PTS 08-678 55 00 och koppla dig till brev avdelningen paket som inte har lyckas leverans kommer automatiskt till PTS om brevbäraren inte kan dela ut dem, bruka dock ta någon vecka innan det kommer in i PTS register.

Själv bruka jag fotografera eller filma när man lägger den på lådan, visserligen kan du ju skriva ett avtal att han är ansvarig och inte kan utkräva ersättning om han väljer brev leverans istället än spårbart, men normalt sätt så bruka sändaren ta ansvaret för brevleveranserna, därför ska man helst erbjuda dem endast spårbart speciellt med dagens post, spårbara paket är ju försäkrade ingår normalt sätt en försäkring upp till 50.000 då får du ju ersättning från posten om de försvinner.

Permalänk

Frågan är väl vad ni kom överens om! eller vad du skrev i annonsen som avgör nu då inget annat bevis finns.

var han med på noterna att det skulle sändas per vanlig post, alltså utan spårning, då står han för det eftersom han godtagit att få det skickat billigare, Normalt sätt betalar ju köparen för frakten, och han kan då välja hur han vill ha det.

var det du som sände det billigare i snålhet för att spara pengar på portot skall du stå för det.

det är såklart bara vad jag tycker personligen och ingen regel eller lag.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av puck:

Jag har sålt en vara på tradera som inte tycks ha nått mottagaren.
Varan har skickats som ett brev och är inte spårbar. Jag har därför inte heller något bevis på att varan verkligen har skickats. På samma sätt kan förstås köparen inte bevisa att paketet inte har mottagits.
Vem är ansvarig vid en sådan här situation?

Köpet har genomförts via Traderas integerade betalningssystem med Swish om det har någon betydelse.

Jag avskyr tradera hela systemet suger nu för tiden. Jag har sålt lite saker i år. Jag skickar alltid spårbart samt tar kort på det. Jag informerar också att jag inte är betalningsskyldig om de inte vill ha REK-brev etc. Jag tar kort på allt jag paketerar och skickar för eventuellt strul. Om köpet gjordes med traderas-system kan de ta tillbaks pengarna eller via bank/Swish ge dig en faktura.

Som privatperson kan du skapa regler som gäller vid försäljning d v s att du inte är betalningsskyldig vid postens slarv av posthanteringen, det kan t e x inte ett företag. Sen "skicka lätt" ger bara spårning ej pengar ifall varan försvinner. Skrev du din avsändare adress på brevet? Då kommer det oftast tillbaks i en påse med ett blått klistermärke att de ber om ursäkt. Någon ersättning får man inte då de hänvisar att det inte är försäkrat. De kan hitta varan igen mot beskrivning och skicka den igen om du har tur.

Permalänk
Medlem

@puck: Har personen rätt adress på tradera.

Hände mig, skickade ett paket, de sa de aldrig fick det.
Jag sa vi avvaktar, efter en månad får jag tillbaka det.. Fel adress.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Du ansvarig för leveranserna lyckande, det du kan göra är och ringa PTS 08-678 55 00 och koppla dig till brev avdelningen paket som inte har lyckas leverans kommer automatiskt till PTS om brevbäraren inte kan dela ut dem, bruka dock ta någon vecka innan det kommer in i PTS register.

Själv bruka jag fotografera eller filma när man lägger den på lådan, visserligen kan du ju skriva ett avtal att han är ansvarig och inte kan utkräva ersättning om han väljer brev leverans istället än spårbart, men normalt sätt så bruka sändaren ta ansvaret för brevleveranserna, därför ska man helst erbjuda dem endast spårbart speciellt med dagens post, spårbara paket är ju försäkrade ingår normalt sätt en försäkring upp till 50.000 då får du ju ersättning från posten om de försvinner.

Det vore lite märkligt eftersom att jag dels har dubbelkollat adressen med köparen samt skrivit min avsändaradress på paketet, men jag ska ändå kontakta dem och se om brevet har hamnat där.

Skrivet av SAnDis:

@puck: Har personen rätt adress på tradera.
Hände mig, skickade ett paket, de sa de aldrig fick det.
Jag sa vi avvaktar, efter en månad får jag tillbaka det.. Fel adress.

Det kan jag förstås aldrig veta säkert, men det är den adressen jag har fått från säljaren i alla fall

Permalänk
Medlem

Köparen godkänner den angivna leveransmetoden vid köp. Har köparen godkänt att det ska skickas ickeförsäkrat, och att leveransmetod anges tydligt, har säljaren inget ansvar om det skulle försvinna under leverans. Detta gäller vid försäljning mellan privatpersoner.

Givetvis som säljare bör man endast erbjuda att skicka dyrare saker spårbart. Om det sedan är något som försvinner (som man inte skickat spårbart och möjligtvis också försäkrat), hade jag ersatt köparen (då det i så fall rör sig om en mindre kostnad) ändå då det är extremt ovanligt att något försvinner.

Som sagt kan du höra med PTS i Kiruna och se om brevet hamnat där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Frågan är väl vad ni kom överens om! eller vad du skrev i annonsen som avgör nu då inget annat bevis finns.
var han med på noterna att det skulle sändas per vanlig post, alltså utan spårning, då står han för det eftersom han godtagit att få det skickat billigare, Normalt sätt betalar ju köparen för frakten, och han kan då välja hur han vill ha det.
var det du som sände det billigare i snålhet för att spara pengar på portot skall du stå för det.
det är såklart bara vad jag tycker personligen och ingen regel eller lag.

Skrivet av Potatissallad:

Köparen godkänner den angivna leveransmetoden vid köp. Har köparen godkänt att det ska skickas ickeförsäkrat, och att leveransmetod anges tydligt, har säljaren inget ansvar om det skulle försvinna under leverans. Detta gäller vi försäljning mellan privatpersoner.
Givetvis som säljare bör man endast erbjuda att skicka dyrare saker spårbart. Om det sedan är något som försvinner (som man inte skickat spårbart och möjligtvis också försäkrat), hade jag ersatt köparen (då det i så fall rör sig om en mindre kostnad) ändå då det är extremt ovanligt att något försvinner.
Som sagt kan du höra med PTS i Kiruna och se om brevet hamnat där.

I annonsen framgick endast fraktleverantör, fraktkostnad samt att köparen står för frakten.
Att paketet skulle skickas som brev (och därmed ej spårbart) stod tyvärr inte i annonsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Jag avskyr tradera hela systemet suger nu för tiden. Jag har sålt lite saker i år. Jag skickar alltid spårbart samt tar kort på det. Jag informerar också att jag inte är betalningsskyldig om de inte vill ha REK-brev etc. Jag tar kort på allt jag paketerar och skickar för eventuellt strul. Om köpet gjordes med traderas-system kan de ta tillbaks pengarna eller via bank/Swish ge dig en faktura.

Som privatperson kan du skapa regler som gäller vid försäljning d v s att du inte är betalningsskyldig vid postens slarv av posthanteringen, det kan t e x inte ett företag. Sen "skicka lätt" ger bara spårning ej pengar ifall varan försvinner. Skrev du din avsändare adress på brevet? Då kommer det oftast tillbaks i en påse med ett blått klistermärke att de ber om ursäkt. Någon ersättning får man inte då de hänvisar att det inte är försäkrat. De kan hitta varan igen mot beskrivning och skicka den igen om du har tur.

Om säljaren väljer alternativet "Anmäl utebliven leverans" kommer jag alltså att bli återbetalningsskyldig automatiskt?

Jag skrev min avsändaradress på baksidan. Antar att jag bör ge Posten lite mer tid då paketet skickades i måndags, men säljaren är ganska otålig.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av puck:

Om säljaren väljer alternativet "Anmäl utebliven leverans" kommer jag alltså att bli återbetalningsskyldig automatiskt?

Jag skrev min avsändaradress på baksidan. Antar att jag bör ge Posten lite mer tid då paketet skickades i måndags, men säljaren är ganska otålig.

Ge PostNord lite tid hela veckan har varit seg för PN. Väntar själv på paket från företag som studsar runt lite överallt. Jag antar att du menar köparen då det är du som har sålt?

Köparen får helt enkelt vänta ge samma svar till tradera ifall han har startat upp ett case. Risken är att du blir återbetalningsskyldig automatiskt om han startar upp "utebliven leverans". Oftast skickade jag en ny sak ifall det försvann men det var inget de kunde förvänta sig det var bara "goodwill" från min sida.

Av 1000 skickade paket kan 4-5 st försvunnit (för över 10 år sen var detta). Jag lärde mig att placera varan i en liten påse och sen tejpa fast den inuti brevet. En del rapporterade att de fick varan fast brevet var sönderrivet.

Oftast kör jag med paypal som säljare och för att uppfylla kravet för säljarskydd så måste det vara spårningsnummer med. Annars får säljaren inte ett jota. En del utnyttjar detta på tradera och letar reda på nybörjare som säljer med paypal och sen kräver full betalning för skickad vara utan spårningsnummer. En del menar att visst du kan ge ut ett spårningsnummer och sen skicka en tegelsten via paypal. Nja du har upp till 180 dagar på dig att starta ett återkrav om du inte är nöjd. Sen får man inte ut pengarna direkt via paypal om man använder sig av eBay. Det kan ta upp till 21 dagar för att få ut t e x 5 USD beroende på hur mycket du har sålt.

Fick detta brev utan innehåll för ett par veckor sen alltid lika kul att få det blåa märket:

Hade de tejpat varan så kanske den hade varit kvar.

Permalänk
Medlem

Jag filmar ALLTID postlåda, brevet och lite runt på omgivningen när jag skickar brev utan kollinr. På så vis kan jag bevisa att jag lagt brevet på lådan. Vad som sker efter det kan jag inte ha någon kontroll över.

De brev jag skickat har kommit fram 10av10 gånger i alla fall.
Erbjuder alltid köparen spårbart eller vanligt brev om så är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Köparen godkänner den angivna leveransmetoden vid köp. Har köparen godkänt att det ska skickas ickeförsäkrat, och att leveransmetod anges tydligt, har säljaren inget ansvar om det skulle försvinna under leverans. Detta gäller vid försäljning mellan privatpersoner.

Det faller på sin egen orimlighet att mottagare skall ansvara för tidigare transportled. Kan avsändare inte bevisa att försändelse överlämnats till posten saknas juridisk grund för anspråk mot andra- eller tredje part.
Vilka regler som gäller för försäkring och bortkomna försändelser framgår av postens allmänna villkor.
Annars föreslår jag att du hänvisar till källa som motsäger ovan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det faller på sin egen orimlighet att mottagare skall ansvara för tidigare transportled. Kan avsändare inte bevisa att försändelse överlämnats till posten saknas juridisk grund för anspråk mot andra- eller tredje part.
Vilka regler som gäller för försäkring och bortkomna försändelser framgår av postens allmänna villkor.
Annars föreslår jag att du hänvisar till källa som motsäger ovan.

Nej, det är inte orimligt om nu köparen gått med på att det ska skickas som oförsäkrat brev. Det blir givetvis en tvist mellan parterna som inte leder någonstans då köparen inte heller kan bevisa att den inte fått varan.

Permalänk

Ge PostNord lite tid. Skickade till köpare från Tradera samma dag betalning kom in men efter 2v fick jag returnera tillbaka beloppet på 300 kr. Någon dag efteråt kom paketet fram till köparen iallfall och jag fick betalt igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Potatissallad:

Nej, det är inte orimligt om nu köparen gått med på att det ska skickas som oförsäkrat brev. Det blir givetvis en tvist mellan parterna som inte leder någonstans då köparen inte heller kan bevisa att den inte fått varan.

Vilka köpare menar du går med på att betala för en vara som man sedan inte får?

Säljaren ansvarar alltid för att varan kommer fram och väljer leveransmetod utifrån det. Speciellt viktigt med Traderas nya regler och betalningsmetoder. Har själv använt Tradera under mer än 10 år men slutat pga det ökande strulet.

Det kvittar vad en del oseriösa säljare försöker friskriva sig från genom olika uppfinningsrika texter i annonserna, idag är man ansvarig för att varan kommer fram, iaf om man vill ha sina pengar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Brukar av denna anledning alltid skicka spårbart även vid mindre försändelser, visst kostar det en krona extra men man är ju skyddad på ett helt annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilka köpare menar du går med på att betala för en vara som man sedan inte får?

Säljaren ansvarar alltid för att varan kommer fram och väljer leveransmetod utifrån det. Speciellt viktigt med Traderas nya regler och betalningsmetoder. Har själv använt Tradera under mer än 10 år men slutat pga det ökande strulet.

Det kvittar vad en del oseriösa säljare försöker friskriva sig från genom olika uppfinningsrika texter i annonserna, idag är man ansvarig för att varan kommer fram, iaf om man vill ha sina pengar.

När mottagaren väljer att få det skickas som oförsäkrat brev har säljaren ansvar att skicka försändelsen men inte ansvar om det skulle försvinna under transporten då köparen har valt detta fraktsätt. Som sagt förespråkar jag dock att säljaren tar ansvar ändå och ersätter köparen.

Dock om man använder specialbetalningsmetoder, som du skriver, som Tradera erbjuder (ex paypal), så är det givetvis de uppsatta reglerna för dessa betalningsmetoder som gäller vilket i de flesta fall gör säljaren ansvarig om det skulle försvinna under leveransen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Nej, det är inte orimligt om nu köparen gått med på att det ska skickas som oförsäkrat brev. Det blir givetvis en tvist mellan parterna som inte leder någonstans då köparen inte heller kan bevisa att den inte fått varan.

Har du bara moralisk stöd att bidra med så stjälper du mer än hjälper när du försöker cementera personliga åsikter som ett juridiskt hållbara argument. Orimligt med andra ord...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om Tradera har särskilda regler kring detta. I annat fall lär det vara Köplagen som gäller och enligt den har ansvaret gått över till köparen i och med säljarens avlämnande till transportör. (Utgår ifrån att TS är privatperson. I annat fall lär det vara Konsumentköplagen som gäller.)

"Caveat" utifall TS ej är privatperson
Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du bara moralisk stöd att bidra med så stjälper du mer än hjälper när du försöker cementera personliga åsikter som ett juridiskt hållbara argument. Orimligt med andra ord...

Det är ingen personlig åsikt. Såg ingenting i din källa som bevisade att säljaren har ansvar vid borttappat brev under leverans om köparen valt att det ska skickas med detta fraktsätt (ej försäkrat). Det blir en tvist där ingen kan bevisa att de har rätt eller inte då köparen inte kan bevisa att den inte mottagit leveransen och säljaren inte kan bevisa att den skickat det. Säljaren har inte mer ansvar än köparen om nu köparen väljer att få det skickat som ospårbart brev (om nu inte man använt någon specialbetalningsmetod med villkor om detta).

Men nu när trådskaparen använt Swish genom Tradera har antagligen denne (har inte koll på villkoren) ansvar att kunna bevisa att det är skickat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Det är ingen personlig åsikt. Såg ingenting i din källa som bevisade att säljaren har ansvar vid borttappat brev under leverans om köparen valt att det ska skickas med detta fraktsätt (ej försäkrat). Det blir en tvist där ingen kan bevisa att de har rätt eller inte då köparen inte kan bevisa att den inte mottagit leveransen och säljaren inte kan bevisa att den skickat det. Säljaren har inte mer ansvar än köparen om nu köparen väljer att få det skickat som ospårbart brev (om nu inte man använt någon specialbetalningsmetod med villkor om detta).

Men nu när trådskaparen använt Swish genom Tradera har antagligen denne (har inte koll på villkoren) ansvar att kunna bevisa att det är skickat.

Var är DIN källa? Det är DU som påstår att mottagaren har ansvaret, således är det DU som har bevisbördan för att så är fallet. Annars är det inget annat än din åsikt - oavsett hur många gånger du upprepar dig själv.

Jag har hänvisat till vilka regler som gäller för posten, för det är vad som - mig veterligen - finns. Jag kan inte bevisa vad som inte finns, det vore både praktisk, filosofisk och teoretisk omöjligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Efter att ha kikat lite snabbt på vad som gäller angående olika betalningsmetoder så verkar det som att Swish inte erbjuder något köparskydd. Swish säger att betalningen inte går att ångra och att man ska kontakta betalningsmottagaren ifall något har blivit fel. Jag tolkar det som att det inte finns något automatiskt köpskydd. Swish FAQ

Som betalningsmottagare (säljare) på Paypal har man accepterat villkor som innebär att Paypal kan betala tillbaka beloppet till köparen och att man får ett betalningskrav av Paypal. Paypal genomför en sådan återbetalning ifall varan ej har anlänt. (Tror dock att de ej gör det ifall säljaren kan bevisa att den har skickat varan. Det finns en sorts tvistprocedur.)

Tradera har inget automatiskt köpskydd men man kan som säljare erbjuda ett sådant.

Nu är hela detta inlägget skrivet med reservation för att jag endast har tittat på detta mycket snabbt. Jag utgår även ifrån att TS har sålt varan som privatperson.

Lade till lite ang. Tradera & Swish
Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Var är DIN källa? Det är DU som påstår att mottagaren har ansvaret, således är det DU som har bevisbördan för att så är fallet. Annars är det inget annat än din åsikt - oavsett hur många gånger du upprepar dig själv.

Jag har hänvisat till vilka regler som gäller för posten, för det är vad som - mig veterligen - finns. Jag kan inte bevisa vad som inte finns, det vore både praktisk, filosofisk och teoretisk omöjligt.

Nu är jag inte den person som du ställer din fråga till. Men utifrån de något knapphändiga uppgifter som har framkommit i tråden verkar det som att det är 13 § samt 7 § st 2 Köplagen som gäller i detta fallet. Vilket i sånt fall innebär att varan blev köparens ansvar när den överlämnades till transportören. Jag är dock ej jurist och det är lite sparsmakat med detaljer i tråden.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Nu är jag inte den person som du ställer din fråga till. Men utifrån de något knapphändiga uppgifter som har framkommit i tråden verkar det som att det är 13 § samt 7 § st 2 Köplagen som gäller i detta fallet. Vilket i sånt fall innebär att varan blev köparens ansvar när den överlämnades till transportören. Jag är dock ej jurist och det är lite sparsmakat med detaljer i tråden.

Nu hänvisar du till "transportköp" vilket inte är tillämpligt i denna diskussion om en postförsändelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu hänvisar du till "transportköp" vilket inte är tillämpligt i denna diskussion om en postförsändelse.

Kan du förklara lite utförligare hur du tänker? Jag förstår nämligen inte. På vilket sätt är det inte ett transportköp när det gäller en såld vara som transporteras av PostNord?

Kommentar angående Lagen.nu 7 § Köplagen:

Citat:

Transportköp kallas sådana köp som innebär att varan ska transporteras till köparen och alltså inte som utgångspunkten i 6 §, avhämtas hos säljaren. Köp som uppfyller villkoren enligt första stycket kallas "platsköp". Köp som uppfyller villkoren i andra stycket kallas "distansköp". Detta har betydelse för när varan ska anses vara överlämnad och därmed risken(se 13 §) för varan övergår från säljaren till köparen.

Som sagt så är jag ingen jurist så det är fullt möjligt att jag har fel i och med att jag har missuppfattat rättsläget.

Tjockfingrade siffran
Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu hänvisar du till "transportköp" vilket inte är tillämpligt i denna diskussion om en postförsändelse.

Transportköp innefattar både platsköp samt distansköp.

Vänligen se följande länk: https://www.lawline.se/answers/ar-transportkop-och-distanskop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Kan du förklara lite utförligare hur du tänker? Jag förstår nämligen inte. På vilket sätt är det inte ett transportköp när det gäller en såld vara som transporteras av PostNord?

Kommentar angående Lagen.nu 7 § Köplagen:
Som sagt så är jag ingen jurist så det är fullt möjligt att jag har fel i och med att jag har missuppfattat rättsläget.

Skrivet av Potatissallad:

Transportköp innefattar både platsköp samt distansköp.

Vänligen se följande länk: https://www.lawline.se/answers/ar-transportkop-och-distanskop...

Spelar ingen roll om man nu vill klämma in ett kuvert i "transport!" och helt ignorera kärnfrågan.
13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.
Det är väl vad jag har att säga om saken.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Spelar ingen roll om man nu vill klämma in ett kuvert i "transport!" och helt ignorera kärnfrågan.
13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.
Det är väl vad jag har att säga om saken.

Ja, då är vi överens? Risken har gått över på köparen när TS (som är säljare) avlämnade varan till PostNord?

Formattering
Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Spelar ingen roll om man nu vill klämma in ett kuvert i "transport!" och helt ignorera kärnfrågan.
13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.
Det är väl vad jag har att säga om saken.

Som sagt säger du emot dig själv med ditt inlägg.

"Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten."

Här är en till källa där en till jurist kommit till samma slutsats som min tidigare källa: https://www.minilex.se/a/varans-avl%C3%A4mnande-h%C3%A4mtning...

Från ovan länk: "Vid distansköp däremot, så anses varan avlämnad när den tagits om hand om av den transportör som skall utföra transporten. Detta innebär alltså att från och med det att transportören fått varan är det köparen som blir ansvarig om något skulle hända med varan, trots att varan inte kommit fram till köparen än. Denna regel gäller dock bara om säljaren anlitat en transportör som ska ta hand om transporten. Om det är säljaren själv som skall transportera varan, så anses varan inte avlämnad förrän köparen tagit emot varan."

Från min tidigare länk: "Vid distansköp går risken över på köparen när varan överlämnats till transportören."