Permalänk
Medlem

Vilken komponent ska jag byta? [IP-ban]

Okej så jag blev fel bannad på ett spel, fortnite, men jag blev bara dator bannad alltså min dator blev bannad men inte mitt account. Alltså om jag förstår mig rätt så om jag ändrar ip adress som tillhör datorn eller köper en ny så kan jag spela. Har hört att det är moderkortet som har akälva ”ipn” osv eller är det en annan komponent?

Permalänk
Avstängd

Byt mac-adress aka datorns personnummer om det är den specifika datorn som är bannad.

Ingen aning om hur du blivit bannad eller hur fortnite bannar.

Permalänk
Inaktiv

De låser det per användare i Windows, jag har hört folk kringgå det genom att skapa en ny användare. Troligen var det data under programdata (som är dold), men de har säkert förbättra detta nu. Räkna med en ny bann när de har gjort detta.

Så rätt sätt är ändå att kontakta tillverkaren och förklara dig, att du glömde stänga av vpn eller varför du nu blev bannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1mpaz:

Okej så jag blev fel bannad på ett spel, fortnite, men jag blev bara dator bannad alltså min dator blev bannad men inte mitt account. Alltså om jag förstår mig rätt så om jag ändrar ip adress som tillhör datorn eller köper en ny så kan jag spela. Har hört att det är moderkortet som har akälva ”ipn” osv eller är det en annan komponent?

Jag skulle prata med kundtjänst och förklara om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Avstängd

Hört att man får en ny IP om man låter routern eller datorn vara utan internetanslutning i 20-30min, men det kan vara en myt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fireflies:

Byt mac-adress aka datorns personnummer om det är den specifika datorn som är bannad.

Ingen aning om hur du blivit bannad eller hur fortnite bannar.

Hur gör jag det kan jag byta ut en dator del eller?
För det är min specifika dator som är bannad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Hört att man får en ny IP om man låter routern eller datorn vara utan internetanslutning i 20-30min, men det kan vara en myt.

Det är inget myt, nu kan jag ej de tekniska termerna. Men ens IT leverantör har typ en DHCP server som delar ut ip-adresser och där de i denna har satt ut vissa regler, det går att låsa ip-adresser för vissa, sätta in tidbegränsning etc.
Problemet med IP-bann för riktigt stora produktleverantörer är att oskyldiga blir drabbad. Skulle facebook IP-bana personer och personen byter ip-adress, så betyder det att en helt oskyldig person blir bannad istället. Men mindre speltillverkare skulle kunna skita i detta.

Det finns som sagt hur många sätt som helst att kringgå, de förbättrar dock skydden hela tiden och det rätta är att prata med tillverkaren.

*edit*
Lösningen på problemet är att offra integritet vilket fler gör, måste man verifiera med bankid, så får man lite problem med att skapa en ny individ med bankid.

Permalänk
Medlem

Vilken komponent ska man byta.

Blir bannad på ett spel som bannar själva datorn inte mitt nätverk vilket betyder att min familjs datorer kan spela men speciellt inte min. Har testat att byta MAC Adress i datorn men det funkar inte. Kan man byta ut en komponent, antagligen eftersom dem till och med skrev att om jag byter dator kan jag spela. Men vilken komponent, Moderkort?

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel, och varför har du blivit bannad? Är det felaktig bann så är det ju bara att kontakta utvecklaren så bör dom kunna hjälpa dig med att få spela igen.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1mpaz:

Blir bannad på ett spel som bannar själva datorn inte mitt nätverk vilket betyder att min familjs datorer kan spela men speciellt inte min. Har testat att byta MAC Adress i datorn men det funkar inte. Kan man byta ut en komponent, antagligen eftersom dem till och med skrev att om jag byter dator kan jag spela. Men vilken komponent, Moderkort?

Tjena,

Om det är fel att du blivit bannad så kontakta de så ska det lösa sig.
Varför har du blivit bannad?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Man ska inte fuska:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Men OnT så är det väl moderkortet om du använder det inbyggda nätverkskortet.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1mpaz:

Blir bannad på ett spel som bannar själva datorn inte mitt nätverk vilket betyder att min familjs datorer kan spela men speciellt inte min. Har testat att byta MAC Adress i datorn men det funkar inte. Kan man byta ut en komponent, antagligen eftersom dem till och med skrev att om jag byter dator kan jag spela. Men vilken komponent, Moderkort?

För att du ska få ett bra svar behöver vi fler detaljer.
Varför blev du bannad?
Vad är det för spel det handlar om?
Hjälper det att installera om spelet?

Sista frågan är för att du har provat byta MAC-adress redan, låter mer som en mjukvaruspärr.
Om spelet går att spela i Linux, prova starta från en Live-USB/motsvarande och se om du fortfarande är bannad på sagda dator. Om inte så är det en fil någonstans på din hårddisk som säger att du inte får spela.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hedersmedlem

@s1mpaz *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hört att man får en ny IP om man låter routern eller datorn vara utan internetanslutning i 20-30min, men det kan vara en myt.

Skrivet av anon159643:

Det är inget myt, nu kan jag ej de tekniska termerna. Men ens IT leverantör har typ en DHCP server som delar ut ip-adresser och där de i denna har satt ut vissa regler, det går att låsa ip-adresser för vissa, sätta in tidbegränsning etc.
Problemet med IP-bann för riktigt stora produktleverantörer är att oskyldiga blir drabbad. Skulle facebook IP-bana personer och personen byter ip-adress, så betyder det att en helt oskyldig person blir bannad istället. Men mindre speltillverkare skulle kunna skita i detta.

Det finns som sagt hur många sätt som helst att kringgå, de förbättrar dock skydden hela tiden och det rätta är att prata med tillverkaren.

*edit*
Lösningen på problemet är att offra integritet vilket fler gör, måste man verifiera med bankid, så får man lite problem med att skapa en ny individ med bankid.

Med min ISP måste man vara online minst en vecka för att få nytt ip. Haft samma i tre år nu.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Med min ISP måste man vara online minst en vecka för att få nytt ip. Haft samma i tre år nu.

Det är ett val som ISPn sätter och en vecka kan vara bra, då har majoritet typ fast ip då grejer ej är ur längre än en vecka. Likaså hindrar det missbruk. Man kan ju få sin ip-adress bannad på ena och andra stället och sedan låta andra ta över denna. För många år sedan så var detta inte så ovanligt.

*edit*
Tänk att få en ny fast ip av sin bredbandsleverantör som är IP-bannad hos google.com, facebook, netflex, alla steams tjänster, spotify och sist youtube. Och man ropar hurra och säger, det gör inget.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@s1mpaz: Har du blivit bannad fast du är oskyldig så är det bara att kontakta deras kundtjänst så hjälper dem dig. Har du "förtjänat" din bann så får du skylla dig själv. Då kan du gott vara bannad ett tag.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara kontakta supporten för fortnite och förklara hur det ligger till att du blivit bannad av misstag?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Vad är det för spel, och varför har du blivit bannad? Är det felaktig bann så är det ju bara att kontakta utvecklaren så bör dom kunna hjälpa dig med att få spela igen.

Det är fortnite, jag skriver till dem men dem vägrar att hjälpa. Själva grejen är att deras easy anticheat har hittat något som har varit igång samtidigt som jag spelade fortnite, antagligen gta mod, som dem tror i hack. Dem skriver att dem inte kan göra något. Alltså ska jag byta moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

För att du ska få ett bra svar behöver vi fler detaljer.
Varför blev du bannad?
Vad är det för spel det handlar om?
Hjälper det att installera om spelet?

Sista frågan är för att du har provat byta MAC-adress redan, låter mer som en mjukvaruspärr.
Om spelet går att spela i Linux, prova starta från en Live-USB/motsvarande och se om du fortfarande är bannad på sagda dator. Om inte så är det en fil någonstans på din hårddisk som säger att du inte får spela.

Det är fortnite. Jag blev bannad för att ha något hack uppe när jag spelade vilket inte stämmer, antagligen gta mod eller vibrance gui, gör så man får mer saturation.
Det går inte om man avinstalerar spelet eller om mAn rensar hela datorn. Det fungerar att spela via mitt konto på andras datorer men inte på min. Alltså är min dator bannad, vad ska jag göra? Byta moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha, så går det när man fuskar!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk

@s1mpaz: Vad för hack var det dom syftade på?

antagligen är det bundet till mac-addressen på ditt nätverk, har du ett inbyggt nätverkskort i moderkortet eller kanske en wifi dongel som du kopplar upp dig med? eller ett separat nätverkskort i något av dina PCI lanes?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Avstängd

Det är hårdvaruban då alltså. Moderkortet är det som ska bytas då.

Ett tips är att sluta fuska.
Skulle du allt förmodan nu tala sanning så är det nytt moderkort, installera nytt Windows, strunta i att ladda ner något som hookar i processen och därmed utlöser EAC.

Permalänk
Medlem

Är det fuskban så hjälper det inte att byta mac-adress.
Kontot som blir bannat, inte datorn.

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

Börja med att installera om Windows först? De kan ju skrivit något i registret som Fortnite kollar på.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0s:

Är det fuskban så hjälper det inte att byta mac-adress.
Kontot som blir bannat, inte datorn.

Han skrev att hans konto fungerar på andra datorer men inte hans egna, därav hårdvaruban.

Skrivet av anemic:

Börja med att installera om Windows först? De kan ju skrivit något i registret som Fortnite kollar på.

Han skrev att det inte hjälpte.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför alla rekommenderar att byta MoBo, bordet ju räcka att köpa en ny NIC...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@SneakyCandy: ska man köpa nytt windows? är inte så bra på sånt här eller äre ba moderkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s1mpaz:

@SneakyCandy: ska man köpa nytt windows? är inte så bra på sånt här eller äre ba moderkort.

Nej, jag menade bara att du gör en ren install så att du inte blir bannad igen.
Är det verkligen värt att köpa nytt moderkort för just Fortnite?
Dock förstår jag ifall du tycker det, det är ju otroligt störande att man inte kan spela sitt favoritspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1mpaz:

Det är fortnite. Jag blev bannad för att ha något hack uppe när jag spelade vilket inte stämmer, antagligen gta mod eller vibrance gui, gör så man får mer saturation.
Det går inte om man avinstalerar spelet eller om mAn rensar hela datorn. Det fungerar att spela via mitt konto på andras datorer men inte på min. Alltså är min dator bannad, vad ska jag göra? Byta moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle ju gissa att det är vibranceGUI som har gjort det då, gjorde en snabb sökning och vissa ser ut att använda det för att fuska med rejält uppskruvad kontrast.

Låt det vara en läxa och lär dig kalibrera skärmen på rätt sätt istället, till exempel med denna guide. Rätt bild är bra bild.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810