Vad använder ni eran surfplatta till?

Permalänk
Medlem

Jopp, så man slipper skit på datorn. lättare att återställa surfplattan

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd

Spel, filmer och musik.

Perfekt att ha med sig till Norrland när sambon och jag ska träffa hennes familj en gång om året i 1 månad.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

- Läser PDF-filer skönt nedsjunken i mysfåtöljen, skönt att inte bara sitta upprätt på stolen framför bildskärmen hela dagen
- Kollar på film på flygresor (10-20 gånger om året)

Lenovo TAB 2 A10-70F (fantastiskt bra skärm och lång batteritid)

Permalänk
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har en Android-platta som jag mest använder i TV-soffan. Dock är man oftast för lat för att hämta den så det blir mer att jag bara använder telefonen. M.a.o. används denna surfplatta ytterst sällan.

Har även en 10" Windows 10 surfplatta (med löstagbart tangentbord). Denna använder jag främst på kortare resor då jag inte vill släpa med mig min 15" jobb-laptop. Perfekt för t.ex. film på tåg/buss, och eftersom den har Win10 och riktigt tangentbord+touchpad går det även att jobba på den, installera företagets VPN-klient, Office 365 o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har 4st hemma, 2Ipads, 1 billig Lenovo och en dyrare Lenovo ideapad.

Den dyrare Lenovon har vi och skriver in budgeten för hemmet i Excel, den billiga har dottern för att kolla Film och våra Ipads bara ligger då dom börjat strula med laddningen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shubban:

Som rubriken lyder. Ni som äger en surfplatta, vad använder ni den huvudsakligen till?

Har länge varit sugen på en platta och nu har det blivit dags för mig att införskaffa mig en Samsung Galaxy Tab S3 genom förmånserbjudande på jobbet och vill ha lite tips på användningsområden

Castar media till TV främst Sen följer den med på resor för att agera underhållning i form av Netflix etc. Sambon nyttjar den för att kolla på kläder och lägenheter, annars pryder den soffbordet.

Hade iPad Pro när jag studerade, fenomenal som ett [svindyrt] anteckningsblock. Var dock skönt att ha alla anteckningar och ritningar digitaliserade, enklare att strukturera än i pappersform.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk

Kolla film, youtube, kolla nyheter och läsa ritningar på jobbat.

Permalänk
Medlem

Hemma använder jag en Ipad air 2 till det mesta. Sitter med PC på arbetet så skönt att ligga i soffan eller på toaletten och ta det lugnt. Startar min PC ytterst sällan hemma idag utom om jag arbetar hemifrån.

Tycker de flesta enklare sakerna fungerar bra på surfplattor, däremot om du gillar dataspel eller vill använda speciella program behövs PC tycker jag.

Permalänk
Inaktiv

@Shubban: Ölunderlägg

Permalänk
Medlem

Tack för att ni delar med er!

Jag har ägt en iPad tidigare. Tror det var 2 gen, men tycker man känner sig lite låst i iOS.
Sedan så kommer jag samtidigt skaffa en Samsung S9+ som tydligen ska vara schysst att koppla ihop med deras platta, och i slutändan blir det dessutom halva marknadspriset

Permalänk
Medlem

Youtube, plex och porr.

Om någon vill bli av med sin lite nyare dammsamlare kan ni skicka den till mig. Batteriet är på sista versen och har växt lite så måste snart byta (har egentligen väntat ett år på att den helt ger upp).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Överlag tycker jag tablets är en rätt meningslös produkt. det som skulle behövas är billiga färg e-ink plattor i 8 -10" för att läsa pdf och liknande på.

Permalänk
Medlem

Serier i sängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shubban:

Som rubriken lyder. Ni som äger en surfplatta, vad använder ni den huvudsakligen till?

Har länge varit sugen på en platta och nu har det blivit dags för mig att införskaffa mig en Samsung Galaxy Tab S3 genom förmånserbjudande på jobbet och vill ha lite tips på användningsområden

Ohh, slippa mobilen för att styra Teven?
Ignorera vardagsrumsdisk.
Smyg titta på NetFlix när pöket sover.
Ordna saker man inte ser på mobilen ty de äro för små.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Har en iPad 4 som jag haft i snart 5 år, lite seg så gör väl inte särskilt mycket på den.
Film - Serier - Youtube
Enkla nätshopping
Enkla studier
Facetime - SMS
Enkla surfning (undviker det helst då det inte finns en jädra adblocker och pop-ups gör det nästan plattan omöjlig att surfa på)

Allt under film, serier, Youtube görs helst på datorn/laptop.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion: AdBlock Plus finns till iOS.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kör Netflix till TV eller på plattan, koll på jobbmejl (fy fy!), med på resor oftast om inte laptopen behövs.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

8"-Windows-platta köpt att ha som resedator. Jag använder GPS-funktionen för att läsa kartor. Hemma och på kortare resor använder jag den mest för att läsa PDF:er.
Har ett blåtands-tangentbord till, och alla pennor funkar som stylus. Jag kör annars Linux på mina PC så det här är min enda Windows-dator.

Jag har också en Nexus 7 med Android som mest samlar damm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Köpte en LG Gpad 8.1 för 500kr för ca 8 månader sen. Den används rätt flitigt till iptv och serier. För mina behov duger hårdvaran utmärkt. Skulle nog inte betala flera tusen för en nyare.
Xiaomi har väl lite att erbjuda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Till min shield så spelar jag mest på den, var iof darför jag köpte den, men brukar porrsurfa ibland med funkar bra

Permalänk

Surfa runt när jag ligger i badet.

Koppla upp den till förstärkaren och kolla på livekonserter på youtube.

Permalänk
Medlem

Min Nexus 10 funkar ganska bra fortfarande, men den samlar mest dam. Någon gång ibland får jag ett ryck och kollar på något youtube- eller svt-klipp på den.
Känns som plattornas storhetstid är över.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Har en Windows 10-platta som jag använder till i stort sett allt som min vanliga burk klarar av. Riktigt nöjd av att köra Windows framför iOS eller Android.

Permalänk
Inaktiv

Den är där den hör hemma på skithuset så man kan läsa nyheter och kolla Swec mer avslappnat än på telefonen.

Permalänk
Medlem

Tittar helvetes mycket på youtube på min ipad när jag går och lägger mig eller bara när jag känner för det. Ser mycket hellre ett avsnitt av Testeds Projections på iPaden i soffan än på TVn eller datorn till exempel.
Lyssnar även på alla Tintin ljudböcker igen nu på kvällarna då jag såg att de fanns på Spotify, vilken nostalgi

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Sedan man börja med min Surface Pro och penna mest för att göra anteckningar på möten och sådan väldigt lätt och skriva upp namn baserad på bord circkel lättare komma ihåg vem som sitter i vilken stol speciellt när man jobbar på olika företag hela tiden.

Vid planering av vad som ska piroteras etc, också när man sitter och jobbar på resande fot eller går på ett kaffe för en fika kunna arbeta även på distans.

De är ju först när riktiga Windows Tablets kom med tagenbord, penna som man börja ha nytta av dessa innan när det bara fanns typ Android och iOS tablets så hade man ju ingen nytta alls av dessa skräp grejerna.

Sedan så tablets som väger 700 gram är ju perfekt när man ska bära dem dagligen under arbetet väger inte så mycket och man slipper bära på tunga feta laptops.

Nu mera sitter jag på en Dell XPS 13, blir nog att återgå till Microsoft Surface Pro igen i framtiden beror väl lite på hur Dell XPS utformas.

Permalänk
Medlem

Dammsamlare.
Varje gång jag får för mig att använda plattan så ska den uppdatera ...
Lenovo Miix 3 10"..

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Youtube och Netflix.
Facebook, eftersom jag egentligen hatar facebook, men av praktiska skäl behöver använda det ibland har jag enbart facebook på iPaden.
Zwift - Magiskt bra på iPad pro, sen kör jag Zwift companion när jag zwiftar på datorn.