Tobii tar fram USB-standard för ögonspårning

Permalänk
Melding Plague

Tobii tar fram USB-standard för ögonspårning

Svenska Tobii har tillsammans med Microsoft och Intel tagit fram en USB-standard för ögonspårningsenheter, vilken även godkänts av standardiseringsorganet USB IF.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs, inte allt för långt kvar till skärmar med inbyggd ögonspårning då, något som har en praktisk applikation i dagens spel och generella datoranvändningen. Till skillnad från VR.

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Jag har svårt att se att VR ska slå så som det är implementerat idag när det här finns. Detta känns mer som det skulle kunna användas vettigt, medans VR i dagens tappning mest är en plojgrej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Häftigt!

Jag har svårt att se att VR ska slå så som det är implementerat idag när det här finns. Detta känns mer som det skulle kunna användas vettigt, medans VR i dagens tappning mest är en plojgrej.

Inte direkt, VR kan användas för mycket och kommer bli riktigt stort snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evanswachtz:

Inte direkt, VR kan användas för mycket och kommer bli riktigt stort snart.

Stort för de som har stora plånböcker kanske. Men med dagens priser lär det knappast slå på bred front.

Jag tror mer på ögonspårning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Evanswachtz: Precis som 3D-TV, right?

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqlzr:

@Evanswachtz: Precis som 3D-TV, right?

Om någon skulle ge mig en 3DTV gratis, så skulle jag inte ta emot den (möjligtvis för att sälja den vidare).

Om någon skulle producera ett riktigt bra VR-headset, och det fanns gott om program/innehåll till det, så skulle jag vara villig att lägga över 20000 kr på att få det att funka hemma. Bara VR utvecklas lite på olika fronter (upplösning, synvinkel, eye tracking, bekvämlighet, spårning av ansikte/kropp) så blir det i det närmaste ren magi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stort för de som har stora plånböcker kanske. Men med dagens priser lär det knappast slå på bred front.

Jag tror mer på ögonspårning.

Finns det marknad för rattar och flygspakar för 10 000kr så finns det marknad för vr är rätt fräckt att köra flygspel i vr. Min vive är lite lågupplöst men står nog över pro och hoppas nästa gen kör 4k.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Stort för de som har stora plånböcker kanske. Men med dagens priser lär det knappast slå på bred front.

Jag tror mer på ögonspårning.

Jag tror visserligen att VR kan växa en del också.
But yeah!
Det här kan ge flera fördelar. Ögonsåprningkan användas inte bara som styrenhetet utan det finns ju möjlighet till fovated rendering även för vanliga datorer.
Nu kanske det blir latensproblem men i teorin kan det här ju ge flera gånger mer grafikprestanda med samma hårdvara! Alltsååå... ja. Jag ser helt klart möjligheter här för hemdatorn!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Aktien upp 6% nu idag, eller 16% sett till senaste veckan - härligt!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Om någon skulle ge mig en 3DTV gratis, så skulle jag inte ta emot den (möjligtvis för att sälja den vidare).

Om någon skulle producera ett riktigt bra VR-headset, och det fanns gott om program/innehåll till det, så skulle jag vara villig att lägga över 20000 kr på att få det att funka hemma. Bara VR utvecklas lite på olika fronter (upplösning, synvinkel, eye tracking, bekvämlighet, spårning av ansikte/kropp) så blir det i det närmaste ren magi.

Fördelen med en 3D TV är ju att man kan välja att inte använda funktionen

Men förstår ju att 3D TV försvann då de flesta satsa på den klumpiga lösning med aktiv 3D, man blev ju bara snurrig av att se på det, den passiva 3D lösningen som fanns var ju rätt OK enstaka gånger och helst kortare program..

VR kanske kan bli nått med tiden när varje display kan visa minst 4K helst 8K och med ca 80-90fps i snitt, lär inte hända så snart.

Dock ögonspårning blir smutt speciellt för gamern och de som har handikapp och antar att priset för detta blir måttligt.

Tänk att slippa trackIR att ha på huvudet för spel som tex flygsimulator, bilspel och liknade, ja tack..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag tror att ögonspårning är en vesäntlig del i att få till realistisk VR också... De kompletterar varandra väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Häftigt!

Jag har svårt att se att VR ska slå så som det är implementerat idag när det här finns. Detta känns mer som det skulle kunna användas vettigt, medans VR i dagens tappning mest är en plojgrej.

VR är nog redan här för att stanna. Se bara på Oculus Go och PSVR. Vill man ha en (billig) premiumlösning är Oculus Rift din för en bit över 4000kr.

Utbudet av mjukvara har ökat mycket, det är inte på samma nivå som för två år sedan när man fick offra nästan 10 000kr och bara få tillgång till ett fåtal spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag ser positivt på detta. Blivit intresserad av en sån här lösning men hoppas lite på en ny modell som bättre klarar min X34A. Eller en bra kampanj på nuvarande modellen.

Att jämföra detta med 3DTV är tveksamt, möjligheterna med ögon och huvud spårning är riktigt stort. Tobiis produkt finns även inbyggd i en del produkter redan. Skärmar, laptops och även någon VR lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom fortsätter kriga och kriga på hårdvarusidan.
Det jag fortfarande saknar, efter alla dessa år, är satsningar på mjukvara.

Hur kan en eyetracker öka min produktivitet vid skrivbordsarbete?
Jag som haxxar en del kod frågar mig, går det att bygga in nått nice stöd i t ex Visual studio?

Detta jag fortfarande tycker är så konstigt... I min mening är det ju inte hårdvarans mognad som bromsar marknaden utan snarare avsaknad av en "killer app" gällande mjukvara...

Visst att dom har lite allehanda demos där text kan scrolla när man läser och nån grej där man kunde zooma google earth.. Men som sagt, ingenting som får mig att prisa eyetracking.

Men men.... den här "focal rendering" i 3D kanske nu kom som en skänk från ovan och visar sig bli det genombrott dom väntat på...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Dom fortsätter kriga och kriga på hårdvarusidan.
Det jag fortfarande saknar, efter alla dessa år, är satsningar på mjukvara.

Hur kan en eyetracker öka min produktivitet vid skrivbordsarbete?
Jag som haxxar en del kod frågar mig, går det att bygga in nått nice stöd i t ex Visual studio?

Detta jag fortfarande tycker är så konstigt... I min mening är det ju inte hårdvarans mognad som bromsar marknaden utan snarare avsaknad av en "killer app" gällande mjukvara...

Visst att dom har lite allehanda demos där text kan scrolla när man läser och nån grej där man kunde zooma google earth.. Men som sagt, ingenting som får mig att prisa eyetracking.

Men men.... den här "focal rendering" i 3D kanske nu kom som en skänk från ovan och visar sig bli det genombrott dom väntat på...

Jag har testat eyetrackingen i butik och även tänkt skaffa en själv, men har väl känt samma sak. Att behovet/nyttan inte är tillräckligt stor i dagsläget.

Fast mjukvara satsar de ju på. Eller snarare mjukvaruintegration med andras mjuk/hårdvara.
Däremot tror jag inte att de kommer bygga sina eget spel, webläsare eller sin egen texthanterare baserat kring deras hårdvara som samtidigt sopar banan med konkurrensen. Det är inte riktigt den delen de är bra på. Och de är för små för att göra toksatsningar i någon ny riktning likt google/apple eller liknande jätteföretag.
Det svåra är väl att som litet företag inte bara lyckas bygga ordentlig integrering/lämpliga APIer utan även att få andra företag att storsatsa och bygga sin mjukvara kring tobiis hårdvara som ganska få faktiskt har i hemmet. Uppgiften är knappast trivial.

Men ja, det lär rassla till om det blir möjligt att få stöd för att rendera högupplöst endast där man tittar samt att det faktiskt fungerar bra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Fördelen med en 3D TV är ju att man kan välja att inte använda funktionen

Men förstår ju att 3D TV försvann då de flesta satsa på den klumpiga lösning med aktiv 3D, man blev ju bara snurrig av att se på det, den passiva 3D lösningen som fanns var ju rätt OK enstaka gånger och helst kortare program..

VR kanske kan bli nått med tiden när varje display kan visa minst 4K helst 8K och med ca 80-90fps i snitt, lär inte hända så snart.

Dock ögonspårning blir smutt speciellt för gamern och de som har handikapp och antar att priset för detta blir måttligt.

Tänk att slippa trackIR att ha på huvudet för spel som tex flygsimulator, bilspel och liknade, ja tack..

Tack vare eyetracking kommer det inte bli några problem att fixa 4K i VR när nästa generation kommer. Foveated rendering ger väl mellan 30-70% avlastning på GPU. Det kommer nog bli mer prestandavinst där när eyetracking blivit standard i VR. Första VR HMD med eyetracking kommer ut i butikerna runt årsskiftet så det är inte så långt bort.

Och AR kommer vara nästintill värdelöst utan eyetracking.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Storage Jar:

Tack vare eyetracking kommer det inte bli några problem att fixa 4K i VR när nästa generation kommer. Foveated rendering ger väl mellan 30-70% avlastning på GPU. Det kommer nog bli mer prestandavinst där när eyetracking blivit standard i VR. Första VR HMD med eyetracking kommer ut i butikerna runt årsskiftet så det är inte så långt bort.

Och AR kommer vara nästintill värdelöst utan eyetracking.

Yeah. Fast vi får väl se om nuvarande lösningar klarar av att leverera en bra upplevelse också. Det är möjligt att nuvarande koppling mellan grafikmotor eller grafikkort och eyetrackinglösnignar för USB går för långsamt. Eller att det inte är precist nog för en bra upplevelse, eller hur känslig utrustningen är för att tappa trackingen och vad det kan ställa till med. Delays i skärmen kan också ställa till det ;).
Så vi får väl se när det finns hårdvara i alla led som är mogen, när det finns APIer och kopplingar mellan olika delar som lirar bra nog och är standardiserat nog samt när det finns riktiga applikationer som faktiskt kommer dra nytta av alltihopa.
Vem kommer sy ihop allt och ansvara för att det fungerar hela vägen...
Kanske är det nästan färdigt och det hela rullas ut inom kort. Men vi får väl se om så verkligen är fallet

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Den som idag fortfarande tror att VR bara är en fluga/plojproukt är helt ute och cyklar. Visst är det fortfarande en generation eller tre kvar tills hårdvaran är mer än "good enough" men inga tvivel finns att VR är här för att stanna.

Att jämföra med 3D-TV är i mitt tycke lite konstigt för det var väl ingen (förutom företagen kanske) som på allvar trodde att gemene man skulle använda tekniken?

Kul att det verkar gå framåt för Tobii, dels för att jag längtar tills tekniken kan användas på bred front men också för att det är en av de få företags aktier jag investerat ett par tusen i. Inget som kommer göra mig rik men det är ju alltid kul att se något röra sig uppåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yeah. Fast vi får väl se om nuvarande lösningar klarar av att leverera en bra upplevelse också. Det är möjligt att nuvarande koppling mellan grafikmotor eller grafikkort och eyetrackinglösnignar för USB går för långsamt. Eller att det inte är precist nog för en bra upplevelse, eller hur känslig utrustningen är för att tappa trackingen och vad det kan ställa till med. Delays i skärmen kan också ställa till det ;).
Så vi får väl se när det finns hårdvara i alla led som är mogen, när det finns APIer och kopplingar mellan olika delar som lirar bra nog och är standardiserat nog samt när det finns riktiga applikationer som faktiskt kommer dra nytta av alltihopa.
Vem kommer sy ihop allt och ansvara för att det fungerar hela vägen...
Kanske är det nästan färdigt och det hela rullas ut inom kort. Men vi får väl se om så verkligen är fallet

Ja, hittills är det nog Tobii som försökt sy ihop säcken genom många tidiga investeringar(stora) och samarbeten med både hård och mjukvaruutvecklare och har varit drivande i bla Khronos Group med att ta fram en standard, vilket man också gjort.
Dev kits har funnits ett bra tag nu så jag hoppas det finns applikationer som drar nytta av det när det väl kommer.

Sen när Henrik Eskilsson säger klart och tydligt att det kommer runt årsskiftet så litar jag på det. Den mannen brukar annars stoppa alla rykten och spekulationer direkt. Även dom som stämmer.
Den som har följt Tobii de senaste åren vet nog vad jag pratar om

Efter GDC och CES kunde man läsa recensioner där användarna hade lurats. Dom fick prova foveated rendering utan att veta om det till en början. Ingen märkte att det var påslaget. Ganska bra betyg.
Men det var i demos så det ska såklart bli spännande att se hur det går med andra applikationer.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Storage Jar:

Ja, hittills är det nog Tobii som försökt sy ihop säcken genom många tidiga investeringar(stora) och samarbeten med både hård och mjukvaruutvecklare och har varit drivande i bla Khronos Group med att ta fram en standard, vilket man också gjort.
Dev kits har funnits ett bra tag nu så jag hoppas det finns applikationer som drar nytta av det när det väl kommer.

Sen när Henrik Eskilsson säger klart och tydligt att det kommer runt årsskiftet så litar jag på det. Den mannen brukar annars stoppa alla rykten och spekulationer direkt. Även dom som stämmer.
Den som har följt Tobii de senaste åren vet nog vad jag pratar om

Efter GDC och CES kunde man läsa recensioner där användarna hade lurats. Dom fick prova foveated rendering utan att veta om det till en början. Ingen märkte att det var påslaget. Ganska bra betyg.
Men det var i demos så det ska såklart bli spännande att se hur det går med andra applikationer.

Oj! Kul! Det låter onekligen bra. Tack för intressant input! Jag har följt tobii tidigare men det var ett tag sedan nu. Tekikdemon har jag visserligen trott att de kunde leverera med bra kvalité redan.
Den delen jag känner att det kanske inte finns så mycket bra svar på är väl huruvida jättarna faktiskt kommer lägga till stöd för renderingstekniken så att det faktiskt kommer till användning också. Time will tell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men denna verkar ju fått ett bra mottagande iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stort för de som har stora plånböcker kanske. Men med dagens priser lär det knappast slå på bred front.

Jag tror mer på ögonspårning.

Skrivet av Eqlzr:

@Evanswachtz: Precis som 3D-TV, right?

Det kommer bara att bli billigare och billigare. Om tre-fyra år kanske det kostar 2000kr istället för 4000kr plus 12000kr för ett bra system.
Ögonspråning känns ännu mer som en "gimmick" till mig. Coolt, men inte många kommer använda det.

3D-TV och VR är två olika grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evanswachtz:

Det kommer bara att bli billigare och billigare. Om tre-fyra år kanske det kostar 2000kr istället för 4000kr plus 12000kr för ett bra system.
Ögonspråning känns ännu mer som en "gimmick" till mig. Coolt, men inte många kommer använda det.

3D-TV och VR är två olika grejer.

Än så länge är det väl en gimmick. Typ som en ratt eller joystick fast lite mer. Det är i VR och framförallt AR som eyetracking kommer att skina men det kommer fler och fler spel med eyetrackingfunktioner. Det passar såklart olika bra beroende på vilken typ av spel det är.

I SOMA har man tagit steget längre där monster reagerar på olika sätt när man tittar på dom eller blinkar. Ganska häftigt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Fördelen med en 3D TV är ju att man kan välja att inte använda funktionen

Men förstår ju att 3D TV försvann då de flesta satsa på den klumpiga lösning med aktiv 3D, man blev ju bara snurrig av att se på det, den passiva 3D lösningen som fanns var ju rätt OK enstaka gånger och helst kortare program..

VR kanske kan bli nått med tiden när varje display kan visa minst 4K helst 8K och med ca 80-90fps i snitt, lär inte hända så snart.

Dock ögonspårning blir smutt speciellt för gamern och de som har handikapp och antar att priset för detta blir måttligt.

Tänk att slippa trackIR att ha på huvudet för spel som tex flygsimulator, bilspel och liknade, ja tack..

Släng inte bort trackir:en än. I simulatorvärlden är den fortfarande överlägsen. Jag har testat båda, och även om ögonspårning i sig fungerar bra så tycker jag trackir är långt bättre. Främsta argumentet för trackir är att så fort du flyttar blicken så flyttas bilden med en eyetracker, det händer inte med en headtracker. Inte så farligt i vissa fall, men jag tyckte det var irriterande så fort jag ville slänga en snabb blick på fart- eller höjdmätare när jag t.ex. skulle landa och bilden hoppade bort från huvudfokus(landningsbanan). Foveated rendering ihop med VR verkar dock najs!

Kör man med en Tobii 4c ska man vara medveten om att den kräver att huvudet ska vara på samma ställe varje gång den används, annars måste man gå igenom kalibreringsprocessen igen, och de inte stödjer skärmar större än 27”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DustPuppy: Tackar var en bra jämförelse, nja du har rätt i att man vill i spel och Simulatorer ha huvudspårning inte ögonspårning verkar det nog som, man vill ju som du säger inte att bilden far iväg bara för att man vill kolla nått snabbt en liten bit ifrån huvudfocus..
Som man säger i Sundbyberg "tänkte inte på det"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@DustPuppy: @ggustavsson: Fast det går ju att stänga av extended view för eye tracking eller stänga av eye tracking helt om man vill det och bara använda head tracking. Har iof inte kört så många simulatorer, bara elite dangerous.
TrackIR är nog det bättre alternativet ändå om man bara kör simulatorer.

Att huvudet måste vara på samma ställe stämmer inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

@DustPuppy: @ggustavsson: Fast det går ju att stänga av extended view för eye tracking eller stänga av eye tracking helt om man vill det och bara använda head tracking. Har iof inte kört så många simulatorer, bara elite dangerous.
TrackIR är nog det bättre alternativet ändå om man bara kör simulatorer.

Att huvudet måste vara på samma ställe stämmer inte.

Udda, för mig blev ögonspråningen mycket mindre precis om jag t.ex. hasade ner i stolen. Kanske något jag missade då?

Vad gäller headtracking så visst, det fungerade med Tobii4c, men jämfört med en trackir var det natt och dag. Det var helt enkelt inte tillförlitligt eller precist nog. Provade också att ställa in större deadzone, men det gjorde det tyvärr inte mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Udda, för mig blev ögonspråningen mycket mindre precis om jag t.ex. hasade ner i stolen. Kanske något jag missade då?

Vad gäller headtracking så visst, det fungerade med Tobii4c, men jämfört med en trackir var det natt och dag. Det var helt enkelt inte tillförlitligt eller precist nog. Provade också att ställa in större deadzone, men det gjorde det tyvärr inte mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara vinkeln på skärmen som gör det. Min står ganska rakt, nästan lite framåtlutad och jag kan nästan ligga i stolen.
Däremot måste jag ha två profiler att växla mellan beroende på om solen ligger på eller inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Udda, för mig blev ögonspråningen mycket mindre precis om jag t.ex. hasade ner i stolen. Kanske något jag missade då?

Skrivet av Storage Jar:

Kan vara vinkeln på skärmen som gör det. Min står ganska rakt, nästan lite framåtlutad och jag kan nästan ligga i stolen.
Däremot måste jag ha två profiler att växla mellan beroende på om solen ligger på eller inte.

Det är ju i slutändan en gradfråga, olika modeller har olika stor "headbox", det område som huvudet kan vara i utan att spårningen tappas. Detta är knappt ett problem längre, men de första enheterna (för forskning) behövde typ bettskena.

En sak som ögonspårning nog i framtiden kommer att leda till är intressantare interaktion med NPCs i t.ex. äventyrsspel. Titta en person i ögonen en lite längre stund än vad som är socialt accepterat - tolkar hen det som att du vill slåss eller älska? Beror på kontexten. Alternativt, du vill inleda en strid med en väl planerad backstab från din rogue-companion som smugit i position, så du behöver ge en tyst order - sök ögonkontakt, när den besvaras, skifta blicken snabbt till offret.

Det kan vara värt att notera för framtiden att Tobii:s största konkurrent, SMI, köptes av Apple förra året.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX