GeForce GTX 1080 Ti fungerar endast när jag drar ner Powerlimit till 60% på msi afterburner

Permalänk
Medlem

GeForce GTX 1080 Ti fungerar endast när jag drar ner Powerlimit till 60% på msi afterburner

Hej!

Haft problem länge med att datorn fryser helt plötsligt när jag lirar flertal spel, allt flyter oftast på suberbra till det helt plötsligt fryser och spelet stängs ner eller blir helt svart.

såhär brukar det stå i eventviewer:

Beskrivningen för händelse-ID 0 från källan nvlddmkm kan inte hittas. Antingen är komponenten som skapat händelsen inte installerad på den här datorn eller så är installationen skadad. Installera eller återställ komponenten på datorn.

\Device\000000c3
Error occurred on GPUID: 100

Det enda som fungerat är att dra ner min powerlimit till 60% och då fungerar det fint men känns som jag tappar prestanda då, vill gärna överklocka om något och inte behöver "underklocka" för att det ska fungera.

Har en gammal PSU på 1500 W GOLD.

TIPS NÅGON :)? Inte för komplicerat för blir helt galen på datorgrejjer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leodezi:

Hej!

Haft problem länge med att datorn fryser helt plötsligt när jag lirar flertal spel, allt flyter oftast på suberbra till det helt plötsligt fryser och spelet stängs ner eller blir helt svart.

såhär brukar det stå i eventviewer:

Beskrivningen för händelse-ID 0 från källan nvlddmkm kan inte hittas. Antingen är komponenten som skapat händelsen inte installerad på den här datorn eller så är installationen skadad. Installera eller återställ komponenten på datorn.

\Device\000000c3
Error occurred on GPUID: 100

Det enda som fungerat är att dra ner min powerlimit till 60% och då fungerar det fint men känns som jag tappar prestanda då, vill gärna överklocka om något och inte behöver "underklocka" för att det ska fungera.

Har en gammal PSU på 1500 W GOLD.

TIPS NÅGON :)? Inte för komplicerat för blir helt galen på datorgrejjer!

Om du behöver drag ned power limit så låter det som att din gpu har något som krånglar vid hög last.

Vad har den för temp på hot spot etc? Undervolt kan ge mer än overclock 😉

Jag kör min gpu med 0.985mV mot 1.1mV stock och har 8% mer prestanda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du behöver drag ned power limit så låter det som att din gpu har något som krånglar vid hög last.

Vad har den för temp på hot spot etc? Undervolt kan ge mer än overclock 😉

Jag kör min gpu med 0.985mV mot 1.1mV stock och har 8% mer prestanda

Runt 85 grader under load, borde väl inte vara någon fara? Kan det vara något fel med min PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leodezi:

Runt 85 grader under load, borde väl inte vara någon fara? Kan det vara något fel med min PSU?

Ja eventuellt kan det vara för låg volt vid last.
Ladda ned OCCt och kör deras psu test
https://www.ocbase.com/

Se till att den kör cpu+gpu under testet och notera vad volten på 12V ligger

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja eventuellt kan det vara för låg volt vid last.
Ladda ned OCCt och kör deras psu test
https://www.ocbase.com/

Se till att den kör cpu+gpu under testet och notera vad volten på 12V ligger

Har riktigt dålig koll här, 12 V ligger runt 12.096 men det verkar vara moderkortet? Kollar jag på rätt ställe? Har även powerlimit på 60% här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leodezi:

<Uppladdad bildlänk>

Har riktigt dålig koll här, 12 V ligger runt 12.096 men det verkar vara moderkortet? Kollar jag på rätt ställe? Har även powerlimit på 60% här.

Din volt ser okej ut så tveksam att det är psu, det verkar snarare vara din gpu eller ram.

Om du kör 100% PL och kör testet, vad står din DRAM på då? Auto är väl 1.35 men du verkar peaka på 1.36.

På nvidia forumet står det att folk läste det genom att köra 1.33V DRAM I bios

Edit

Sen kan du ju testa att köra fast frekvens vid lägre volt och se vad som händer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Din volt ser okej ut så tveksam att det är psu, det verkar snarare vara din gpu eller ram.

Om du kör 100% PL och kör testet, vad står din DRAM på då? Auto är väl 1.35 men du verkar peaka på 1.36.

På nvidia forumet står det att folk läste det genom att köra 1.33V DRAM I bios

Edit

Sen kan du ju testa att köra fast frekvens vid lägre volt och se vad som händer

HIttar inte DRAM voltage här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leodezi:

Runt 85 grader under load, borde väl inte vara någon fara? Kan det vara något fel med min PSU?

Kortet börjar trottla vid 84c, 85c är några grader mer än det borde vara..

Frågan är, är tempen vid 60% power limit eller?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kortet börjar trottla vid 84c, 85c är några grader mer än det borde vara..

Frågan är, är tempen vid 60% power limit eller?

Nej, detta var med 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leodezi:

Nej, detta var med 100%

Tror att kylpads och kylpasta bör bytas ut.
85c är lite för mycket..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leodezi:

<Uppladdad bildlänk>

HIttar inte DRAM voltage här?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25